Ny Mobil, funkar inte helt

Permalänk
Medlem

Ny Mobil, funkar inte helt

Hej!

Under julen fick jag en ny mobil av mina föräldrar, En Huawei ascend p6, Den funka bra osv, men jag hade inget simkort som passa då man kunde bara ha micro sim, så jag åkte till telenor och hämta ut ett kort, åkte hem o skulle sätta i det så märkte jag att där man sätter i simkortet i en liten "lucka" lr vad man ska kalla det, märkte den var sne att den inte åkte in helt, så den kände inte av simkortet alls, stog NO simkort hela tiden, dagen efter lämna jag in den på lagning, nu 2 veckor senare så ringer Elgiganten och påstår jag har pajat mobilen själva? vilket jag tycker är väldigt skumt, har inte ens kunna aktivera mitt nya simkort eller något, så nu vill dom jag ska betala 2200 för reperera telefonen?

Som sagt dom påstår jag har tagit sönder den själva och ska betala 2200 för reperera den, då den kosta 2999 helt ny?

Bör inte det gå på garanti jag förstår inte riktigt!, Någon kunnig här?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Garantin gäller endast fabrikationsfel. Så om det (hypotetiskt) skulle vara så att du själv orsakat telefonen skada när du öppnat luckan och satt i SIM-kortet så gäller inte garantin.
Beroende på hur telefonen är konstruerad så kan det vara ganska lätt att se om felet är orsakat av yttre åverkan eller inte.
Tydligen har de gjort den bedömningen.
Det är ju svårt att säga något om det utan att veta mer eller se bilder.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd

Vad är problemet du tryckte in kortet snett och då gick den sönder, vad är frågan ?

Har du försäkring kan det ju kanske vara billigare att använda den.

Permalänk
Medlem

Gissar simkortet inte satt i hållaren korrekt och att du då paja den när du tryckte in den med våld, men kolla med dom exakt vad som är trasigt och på vilka grunder dom anser det vara du som gjort åverkan.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Garantin gäller endast fabrikationsfel. Så om det (hypotetiskt) skulle vara så att du själv orsakat telefonen skada när du öppnat luckan och satt i SIM-kortet så gäller inte garantin.
Beroende på hur telefonen är konstruerad så kan det vara ganska lätt att se om felet är orsakat av yttre åverkan eller inte.
Tydligen har de gjort den bedömningen.
Det är ju svårt att säga något om det utan att veta mer eller se bilder.

Ok tack för ditt svar, ja tyvärr har jag inte telefonen här, men har inte ens kunnat aktivera mitt nya simkort alls, då den inte läser av, så vet inte bör ju gå på garantin? då den var sne från början, men får söka vidare tänker inte lägga 2200 igen precis köpt den. tycker det är väldigt skumt bara.

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

http://www.youtube.com/watch?v=Gt-cgmACkQw

Gissar simkortet inte satt i hållaren korrekt och att du då paja den när du tryckte in den med våld, men kolla med dom exakt vad som är trasigt och på vilka grunder dom anser det vara du som gjort åverkan.

nä kortet satt i rätt, bara luckan är lite sne bara, så den känns ojämn och går inte in helt på ena sidan.

Mvh Mattias