Mouse paden dubbelklickar vid enkelklick och scroll-functionen har dött

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Mouse paden dubbelklickar vid enkelklick och scroll-functionen har dött

Som rubriken säger så har min dator helt flippat ur. När jag endast trycker en gång på någon utav höger eller vänsterklick på mouse paden så gör den så att det blir ett dubbelklick. Scrollfunctionen på mouse paden har också helt lagt av, den gjorde det i samband med det tidigare problemet.

Dessutom, när jag trycker på alt i "mappläge" så får jag upp massa siffror att trycka på istället för det vanliga "Arkiv | Redigera | Visa | Verktyg | Hjälp". Det har även börjat komma upp små rutor som bockas i ifall jag trycker på dem, bifogar bild på detta.

Detta skedde helt plötsligt under tiden av att jag använde datorn. Det är en Asus Vivobook s400 som jag sitter med och den är utrustad med Windows 8.1.

Är det någon som har den minsta idé om vad som kan ha hänt och ifall det går att fixa? Jag har självklart provat att gå in i kontrollpanelen för att kolla dubbelklicks-hastigheten och det har inte hjälpt mig någonting men utöver det förstår jag inte vad jag mer kan göra.

Tacksam för snabbt svar,
pWney

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Jag mailade ASUS support och de sa åt mig att nergradera mig från 8.1-8. Har även provat att återställa till en tidigare åtkomstpunkt men det fungerade inte. Jag har kollat runt och förstått att det går inte att nergradera sig till 8 utan att installera om hela windows och på så sätt förlora alla filer samt alla program som då inte var förinstallerade. Problemet med siffror och bokstäver kvarstår, dock har rutorna som bockas i försvunnit vilket är väldigt skönt. Problemet med siffrorna och bokstäverna är det minsta och jag kan leva med det.

Jag fixade det här själv genom att installera om drivrutiner för touchpaden för windows 8 och det fungerade. Problemet är därmed löst och tråd kan låsas.