World of Heroincraft

Permalänk
Medlem

World of Heroincraft

Varför klassas ett 6h/dagen datorspelande som ett beroende medans en annan aktivitet så som fotboll för en hobby? Har aldrig förstått det. Medias argument om att datorspel är ett beroende är att det är en oändlig upplevelse, medans all annan form av underhållning är ändlig, film är på 2 timmar, bok på 400 sidor etc. Men om vi då ska bestämma ett beroende på tiden du spendera att göra det, hur länga tillbringar en drogmissbrukare i snitt per dag att skjuta kokain i sin kropp? Jag tycker deras argument är helt fel. Handlar hela deras "spelberoende" bara om att öka försäljning av tidningar och få snubbar som har "detox centers" att tjäna pengar?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

tja, jag anser spel som en hobby! Vart/vem har du fått informationen av?

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Alexander7938:

Varför klassas ett 6h/dagen datorspelande som ett beroende medans en annan aktivitet så som fotboll för en hobby? Har aldrig förstått det. Medias argument om att datorspel är ett beroende är att det är en oändlig upplevelse, medans all annan form av underhållning är ändlig, film är på 2 timmar, bok på 400 sidor etc. Men om vi då ska bestämma ett beroende på tiden du spendera att göra det, hur länga tillbringar en drogmissbrukare i snitt per dag att skjuta kokain i sin kropp? Jag tycker deras argument är helt fel. Handlar hela deras "spelberoende" bara om att öka försäljning av tidningar och få snubbar som har "detox centers" att tjäna pengar?

Håller med dig, media försöker bara få det att se ut som en dålig sak.
Tycker verkligen inte att det är vettigare att spela fotboll. Springa där som idioter med en boll på gräset medans alla skriker och sen säger att "VI VANN!"
ni vann fan inte. DEM vann, ni bara hejade på.. aja iaf.. roligare att sitta med vänner och spela en massa spel, eller tex spel som får en fast djupt där nere som börjar växa känslor hos dig.. typ.. jag blir inombords ledsen den scenen där Cortana dog i Halo 4..

Vet inte vad jag babblar om.. gick säker också off-topic.. xD
Det är bara min åsikt dock. Gillar man en sak får man gilla det, ingen ska få säga något åt det.. förutom kanske saker som skadar kroppen rejält som droger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

tja, jag anser spel som en hobby! Vart/vem har du fått informationen av?

Hemsidor så som dessa: http://www.techaddiction.ca/why_are_video_games_addictive.html

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Beroende är när man åsidosätter andra uppgifter, Detta gäller alla beroenden. Att spel är vanligare är att där är man själv med att styra sitt beroende. Lagsporter är du beroende av mer personer än dig själv, och då blir det inte så farligt. Att styrketräna sönder kroppen, banta eller spela på lotto är exempel som är enskilda och inte beroede av grupperingar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Beroende är när man åsidosätter andra uppgifter, Detta gäller alla beroenden. Att spel är vanligare är att där är man själv med att styra sitt beroende. Lagsporter är du beroende av mer personer än dig själv, och då blir det inte så farligt. Att styrketräna sönder kroppen, banta eller spela på lotto är exempel som är enskilda och inte beroede av grupperingar.

Jag anser att det finns bara två olika slags beroenden, antingen ett kemiskt beroende så som ett drogmissbruk eller så har du en missbrukar-personlighet. Att du åsidosätter uppgifter pga. ditt spelande har inget med beroende för spelet att göra, det är brist på disciplin eller dålig uppfostran. Medel i all måtta!
Sen vem skulle kalla en idrottare som spelar fotboll istället för att göra läxor för en missbrukare? Personen skulle säkert bli hyllad i varenda kanal och tidning i Sverige för sin insats...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

En stor andel av våra medmänniskor gillar att klaga/bitcha om saker. De får sin gläde av andras beskymmer. Folk har i alla tider grupperat sig mot det de inte förstår. I detta fallet är det tevespelande. Speciellt den äldre generationen ogillar tevespelande då det inte är vad de är vana vid. Det är något abnormalt som ej fanns när de växte upp. Att ogilla förändring ligger i vår dna. Sedan att media tar och utnyttjar detta till max för att sälja lösnummer är en helt annan femma.

Media gör allt för sina lösnummer. Det finns en anledning varför de kan generalisera ena dagen att tevespel för individer våldsbenägna och andra dagen aktivt promota 'e-sports sm'. Allt handlar om pengar, för sådant är vårt samhälle.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Att idrotta är ju fortfarande mer hälsosamt än att sitta still vid en dator. Så vida man inte idrottar som en jävla idiot.

Det är nog mer det som är grejen. Att kalla folk för spelberoende är ju dock missvisande, i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Varför klassas ett 6h/dagen datorspelande som ett beroende medans en annan aktivitet så som fotboll för en hobby? Har aldrig förstått det. Medias argument om att datorspel är ett beroende är att det är en oändlig upplevelse, medans all annan form av underhållning är ändlig, film är på 2 timmar, bok på 400 sidor etc. Men om vi då ska bestämma ett beroende på tiden du spendera att göra det, hur länga tillbringar en drogmissbrukare i snitt per dag att skjuta kokain i sin kropp? Jag tycker deras argument är helt fel. Handlar hela deras "spelberoende" bara om att öka försäljning av tidningar och få snubbar som har "detox centers" att tjäna pengar?

http://www.unt.se/inc/print/nar-traningen-tar-over-livet-1888...
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=405&tem=4
http://www.comunicera.se/fragor/1-comunicerase/49-ortorexi

Läs på lite

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

En stor andel av våra medmänniskor gillar att klaga/bitcha om saker. De får sin gläde av andras beskymmer. Folk har i alla tider grupperat sig mot det de inte förstår. I detta fallet är det tevespelande. Speciellt den äldre generationen ogillar tevespelande då det inte är vad de är vana vid. Det är något abnormalt som ej fanns när de växte upp. Att ogilla förändring ligger i vår dna. Sedan att media tar och utnyttjar detta till max för att sälja lösnummer är en helt annan femma.

Media gör allt för sina lösnummer. Det finns en anledning varför de kan generalisera ena dagen att tevespel för individer våldsbenägna och andra dagen aktivt promota 'e-sports sm'. Allt handlar om pengar, för sådant är vårt samhälle.

Som du säger jag att de är emot då det inte har testat det, de vill inte testa det eller lära sig om det. Jag tror det finns ett samspel. Typ som "Vad kom först, hönan eller ägget?" Jag tycker att många tar alltför lätt till nyheter, de orkar inte få en egen uppfattning i deras vardag och accepterar alltför mycket av den informationen som ges till dem. De är helt enkelt inte lärda inom ämnet utan refererar till massmedia vid varenda argumentation.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag anser att det finns bara två olika slags beroenden, antingen ett kemiskt beroende så som ett drogmissbruk eller så har du en missbrukar-personlighet. Att du åsidosätter uppgifter pga. ditt spelande har inget med beroende för spelet att göra, det är brist på disciplin eller dålig uppfostran. Medel i all måtta!
Sen vem skulle kalla en idrottare som spelar fotboll istället för att göra läxor för en missbrukare?

Så länge du inte har studerat missbruk, har en direkt relation till det på annat sätt eller på motsvarande vis är väl insatt i ämnet så kanske det inte spelar så stor roll vad just du anser, Dr_Spackel däremot är något på spåret.

För att slå sönder ditt eget argument så är det ju bara att ta upp hur hjärnans belöningssystem fungerar, när du gör något som anses vara en framgång på något vis så belönar din hjärna dig genom att utsöndra hormoner som ger en välbehagskänsla. Ditt kemiska beroende som du pratar om handlar om just precis det, ett kemiskt ämne, som får dig att må bra.

Sen att just du och väldigt många jag själv inkluderad med dig klarar av att spela 6 timmar om dagen utan att vara beroende är en sak men det finns också de som är beroende den väsentliga skillnaden är när man som Dr_Spackel nämner åsidosätter saker som man borde göra och istället spelar. Det finns skräckhistorier har du inte hört talas om dem så får du fråga.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre resonerade jag precis som du, men jag har på senare år insett att argument så som "det är inte fysiskt beroendeframkallande" är mycket svaga.
Prova att gå en hel vecka utan att spela alls. Om du känner ångest och har svårt att hålla dig borta eller dylikt så är du förmodligen "beroende" i någon utrstäckning

Permalänk
Medlem

Det är dock inte samma sak. Dessa personer som tränar för mycket etc. har antagligen en missbrukar-personlighet, men hur kan man generalisera och säga att alla som spelar +5 timmar per dag är en missbrukare?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det är dock inte samma sak. Dessa personer som tränar för mycket etc. har antagligen en missbrukar-personlighet, men hur kan man generalisera och säga att alla som spelar +5 timmar per dag är en missbrukare?

Nu vart jag nyfiken, du får allt länka till den raporten som säger att alla som spelar 5 timmar om dan är missbrukare...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Så länge du inte har studerat missbruk, har en direkt relation till det på annat sätt eller på motsvarande vis är väl insatt i ämnet så kanske det inte spelar så stor roll vad just du anser, Dr_Spackel däremot är något på spåret.

För att slå sönder ditt eget argument så är det ju bara att ta upp hur hjärnans belöningssystem fungerar, när du gör något som anses vara en framgång på något vis så belönar din hjärna dig genom att utsöndra hormoner som ger en välbehagskänsla. Ditt kemiska beroende som du pratar om handlar om just precis det, ett kemiskt ämne, som får dig att må bra.

Sen att just du och väldigt många jag själv inkluderad med dig klarar av att spela 6 timmar om dagen utan att vara beroende är en sak men det finns också de som är beroende den väsentliga skillnaden är när man som Dr_Spackel nämner åsidosätter saker som man borde göra och istället spelar. Det finns skräckhistorier har du inte hört talas om dem så får du fråga.

Det har du rätt i. Att ta bort fundamentala delar ur din vardag för att spela mer har det nog övergått till ett missbruk, men då tycket jag att det borde ha något med din personlighet att göra. En sund person som har disciplin borde väl kunna förstå att vardagen är viktigare än att spela? Jag tänker dock inte på dessa "skräckfall" som du sa, utan mer vi vanligt folk, varför vi som sitter flera timmar i sträck klassas som missbrukare medans idrottare är riktiga fighters som vill uppfylla sin dröm.
Förövrigt är min mor riktigt orolig över mig att jag ska bli någon slags drogmissbrukare etc. Jag passar inte på skoluppgifter utöver spelandet.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Hehe, media. Upplevelsen som jag hade med mitt crew i Mass Effect klår alla böcker jag har läst tillsammans * 10. Dock så är man ingen missbrukare om man spenderar dag in och dag ut på att läsa böcker. Då är man bokslukare. Kollar man på mycket film så är man inte filmmissbrukare utan man är filmentusiast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det är dock inte samma sak. Dessa personer som tränar för mycket etc. har antagligen en missbrukar-personlighet, men hur kan man generalisera och säga att alla som spelar +5 timmar per dag är en missbrukare?

Vad menar du med missbrukarpersonlighet och vad får dig att anta att de människorna har det till skillnad från dig? Mekanismerna bakom beroende är likadana vad du än är beroende av! (Substansberoende är självklart en annan femma)

Vidare får jag känslan av att du läst enstaka artiklar som sätter någon form av övre gräns på vad som är missbruk, och bygger sedan ditt motargument kring detta (vilket är minst lika illa som att påstå att det finns en gräns i timmar från första början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Håller med dig, media försöker bara få det att se ut som en dålig sak.
Tycker verkligen inte att det är vettigare att spela fotboll. Springa där som idioter med en boll på gräset medans alla skriker och sen säger att "VI VANN!"
ni vann fan inte. DEM vann, ni bara hejade på.. aja iaf.. roligare att sitta med vänner och spela en massa spel, eller tex spel som får en fast djupt där nere som börjar växa känslor hos dig.. typ.. jag blir inombords ledsen den scenen där Cortana dog i Halo 4..

Vet inte vad jag babblar om.. gick säker också off-topic.. xD
Det är bara min åsikt dock. Gillar man en sak får man gilla det, ingen ska få säga något åt det.. förutom kanske saker som skadar kroppen rejält som droger.

Springa där som idioter på gräset medans alla skriker och säger att vi vann? Ja du, hur tror du omvärlden ser på dig när du sitter med dina "låtsaskompisar" och skriker på en datorskärm där AI-gubbarna i ett låtsasspel agerar som idioter? Tänk innan du talar valp. All form av passion framkallar känslor, vare sig det är fotboll ellet DotA. Att kalla någon för idiot för att han eller hon är passionerad i sin hobby är lite som att vara nazist, dvs en otroligt trångsynt och korkad människa.

Att folk jämför spelande med ett missbruk är inte så konstigt, det bygger i regel på okunskap som med allt annat som felaktigt målas ut till något det inte är. Däremot finns det givetvis fall där datorspelande har blivit ett missbruk. Om du kollar på alla dessa artiklar som skrivs där det finns folk som påstår att det är missbruk etc så är den gemensamma nämnaren nog i de flesta fall att författaren antingen är för gammal för att ha förstått sig på det här med spel, alternativt någon som alltid hatat tv- eller datorspel och som tycker att alla som ägnar sig åt det är idioter - lite som du klassar ett fotbollsfan som passionerat följer sitt lag och idrott.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Nu vart jag nyfiken, du får allt länka till den raporten som säger att alla som spelar 5 timmar om dan är missbrukare...

Ursäkta där försa jag mig nog! Ska bara ät så kan jag skriva lite mer!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

När jag spelade Wow så var det som en drog.
Jag var lättirriterad och arg när jag ej fick spela, det är sådant som händer när man låter en unge spela alltför mycket och låta den isolera sig från verkligheten där dagen bara bestod av skola och dator.

EDIT: Det enda man hade i tankarna var att spela och det var det enda man tänkte på. Givetvis blir inte alla beroende, precis som inte alla blir beroende av alkohol.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ursäkta där försa jag mig nog! Ska bara ät så kan jag skriva lite mer!

Hmm, tror de menar nog att de som spelar mer än 5 timmar om dagen löper en stor risk om att bli beroende.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Juugz:

Hehe, media. Upplevelsen som jag hade med mitt crew i Mass Effect klår alla böcker jag har läst tillsammans * 10. Dock så är man ingen missbrukare om man spenderar dag in och dag ut på att läsa böcker. Då är man bokslukare. Kollar man på mycket film så är man inte filmmissbrukare utan man är filmentusiast.

njae, fast individer som är så kan väl likagärna kallas för enstöring av många

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Varför klassas ett 6h/dagen datorspelande som ett beroende medans en annan aktivitet så som fotboll för en hobby? Har aldrig förstått det. Medias argument om att datorspel är ett beroende är att det är en oändlig upplevelse, medans all annan form av underhållning är ändlig, film är på 2 timmar, bok på 400 sidor etc. Men om vi då ska bestämma ett beroende på tiden du spendera att göra det, hur länga tillbringar en drogmissbrukare i snitt per dag att skjuta kokain i sin kropp? Jag tycker deras argument är helt fel. Handlar hela deras "spelberoende" bara om att öka försäljning av tidningar och få snubbar som har "detox centers" att tjäna pengar?

Om du hade druckit två liter redbull och spelat fotboll sex timmar i sträck fram till klockan tre på natten så hade ditt beteende också klassats som beroende.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Varför klassas ett 6h/dagen datorspelande som ett beroende medans en annan aktivitet så som fotboll för en hobby? Har aldrig förstått det. Medias argument om att datorspel är ett beroende är att det är en oändlig upplevelse, medans all annan form av underhållning är ändlig, film är på 2 timmar, bok på 400 sidor etc. Men om vi då ska bestämma ett beroende på tiden du spendera att göra det, hur länga tillbringar en drogmissbrukare i snitt per dag att skjuta kokain i sin kropp? Jag tycker deras argument är helt fel. Handlar hela deras "spelberoende" bara om att öka försäljning av tidningar och få snubbar som har "detox centers" att tjäna pengar?

Jag känner att det där fanns för typ 2-3 år sen. Nu är det väl mer "accepterat" i samhället att man är gamer. Visst, det finns ju folk som kan ju tycka att någon som spelar istället för att festa är en nörd. Men det är faktiskt inte så många i min åsikt som gör det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Mina föräldrar brukar bli arga på min brorsa för att han spelar mycket, och säger typ saker som "du är helt beroende", "du gör ju inget annat än att spela". Bara för att man gör något mycket betyder det ju inte att man är beroende. Han gör ju dessutom väldigt mycket annat än att spela. Det som gör att dom tror som de gör är tidningar. De läser en massa fantastiska saker i tidningar, tex att spel gör en aggressiv, spel är dåligt för hjärnan, spel gör en osocial.
Jag spelar ju en del själv också, och så fort man blir arg på något så säger de typ "du spelar för mycket så det är därför du blir arg". Ja, allt negativt här i världen beror ju absolut på spel, typ så resonerar dom. Och typ det ända bra man kan göra enligt dom är att läsa böcker, för då utökar man sitt ordförråd och lär sig hur andra tänker. Och ja, det stämmer ju, MEN, spel kan göra exakt samma sak, jag har lärt mig en massa engelska (främst ord) genom spel, och när man spelar en story lär man sig hur andra tänker.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av eaan:

Vad menar du med missbrukarpersonlighet och vad får dig att anta att de människorna har det till skillnad från dig? Mekanismerna bakom beroende är likadana vad du än är beroende av! (Substansberoende är självklart en annan femma)

Vidare får jag känslan av att du läst enstaka artiklar som sätter någon form av övre gräns på vad som är missbruk, och bygger sedan ditt motargument kring detta (vilket är minst lika illa som att påstå att det finns en gräns i timmar från första början)

Skrivet av Kristerj:

Nu vart jag nyfiken, du får allt länka till den raporten som säger att alla som spelar 5 timmar om dan är missbrukare...

Förlåt! Jag har en tendens att skriva djärta argument som jag inte kan referera till och går ofta ur topic. Det jag menar med missbrukar-personlighet är att du inte har blivit lärd disciplin eller självbehärskning. Sen Krister det jag ville skriva var nog om vi jämför spelande och en idrottare, vilken tas posivit och negativt av allmänheten...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Skillnaden på ett beroende och en hobby är väl ganska tydlig?

Förr när jag spelade mycket HoN/D2/1.6 så skulle jag kalla mig för beroende. Man blir lättirriterad, uttråkad och rastlös om man inte får det man vill ha - att spela. Det är väl lättsamt sagt ett beroende.

Nu för tiden är det mer en undanflykt och en hobby än det tidigare var. Jag blir inte längre sur om jag spelar och blir stoppad, och/eller tvingas åka någonstans utan min dator.

Det kanske är det som dina päron menar, att han inte klarar av vardagen på ett acceptabelt sätt utan att spela? En hobby är något man gör på sin fritid, inte något man inte klarar sig utan.

*Konspirationsteorierna kan jag inte kommentera så mycket, förutom att de just är konspirationsteorier. Det kan finna själ till att de finns också såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Medias argument om att datorspel är ett beroende är att det är en oändlig upplevelse

Anledningen till att vissas datorspel kallas för beroende är för att det är precis vad det är (notera ordet vissas). Man kan aldrig säga att x antal timmars spelande är ett beroende. Om något är ett beroende beror helt på vad personen har för relation till vad det nu är och hur det påverkar livet.

Går man nästan aldrig ut, går ned massa i vikt för att man aldrig äter, blir otrevlig och arg på folk i sin omgivning och ens liv kretsar kretsar kring spelandet och man blir rastlös, arg, deprimerad/whatever om man inte får spela så är man antagligen beroende. Det går inte att jämföra med någon som har en hälsosam relation till sin hobby som kan vara t.ex. fotboll.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Typiskt den äldre generationens sätt att kategorisera det dem inte förstår. De förstår verkligen inte hur man kan sitta vid en dator en hel dag. ( "PÅ VÅR TID VAR MAN MINSANN UTE OCH SPARKADE BOLL!")

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Tja.. Jag har själv åsidosatt en hel del studier för spelande. Sorgligt men sant.

Jag tröstar mig - dags för ett dotagame..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8