Seriekoppla swiftech 8-way pwm splitters

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2013

Seriekoppla swiftech 8-way pwm splitters

På en sådan här 8 vägs splitter så rapporterar bara "kanal 1" pwm signalen till moderkortet. Skulle det var möjligt att till exempel kopplat samman 2 stycken?

Min tanke är att man kopplar splitter nummer 1's pwm kabel till CPU_Fan headern på moderkortet, splitter nummer 2's pwm kabel till kanal 1 på splitter nummer 1. Kravet blir ju då att man måste ha en fläkt på kanal 1-splitter 2 för att sluta kretsen. Ström tas ju från från nätdelen, så någon ansträngning på CPU_fan headern är ju förhoppningsvis minimal.

Fördel för mig blir enklare kabeldragning då man kan koppla fläkten till den splitter som är närmast, samt fler fläktar eller kanske tom koppla in pumpen på en av splitterna.

Är det någon som har testat och kan verifiera?

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2013

Uppdatering för den som tänker göra något liknande:

Efter en del trixande med en defekt splitter bland annat så kan jag säga att jag nu har en fungerande lösning.

Jag har just nu en splitter som är kopplad till CPU_OPT headern på moderkortet och en annan splitter kopplad till första splittern, dock ej på kanal 1 som jag spekulerade om tidigare, utan en av de övriga 7. På kanal 1 är det en vanlig fläkt kopplad för RPM mätningen.

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

hej, får man fråga var du köpte denna? Kollat på deras hemsida, men dom skickar inte till Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2013

Jag köpte mina från ett företag i nederländerna som heter highflow.
Jag har dock haft väldiga problem med deras leveranstider. Ibland tar det en vecka o vissa gånger har det tagit över 2 månader att få sina saker.