Är det såhär illa för spelutvecklare?

Permalänk

Är det såhär illa för spelutvecklare?

Hej Swec

Snubblade över en artikel på internet där spelutvecklare berättar hur hemska arbetsvillkoren är inom branchen, det värsta jag läse var.

“The four of us were locked into our office by our manager, saying that we were not allowed to leave our computers until our work was over, and that if we didn’t finish on time we would all lose our yearly bonus. At each meal time the manager opened the door and gave us each a McDonald’s bag, then left and locked us back in.”

Länk till artikeln.
http://www.vg247.com/2014/01/13/inside-the-development-crunch...

Nu är det säkert inte såhär dåligt på alla spelutvecklar jobb utan det är kanske bara de värsta som nämns i artikeln. Så nu undrar jag, ni här på sweclockers som jobbar med att utveckla spel, mjukvara eller webbsidor. Har ni utsatts för något bara för att ni måste klara deadline? Jobbar inte själv inom branchen men utbildar mig och vill veta vad jag har och vänta mig. Vill inte direkt bli inlåst och käka Mcdonalds mat flera dagar i sträck, låter hemskt.

Permalänk
Medlem

Arbetsförhållandena i Sverige är inte så iaf. Vi har lagar och regler när det gäller sånt.

Permalänk

Det är olika på olika företag. Jag själv jobbar som systemutvecklare och har ett krav på min att minst faktura nästan 40 000kr/vecka för mitt arbete. Hur jag gör detta är irrelevant, jag kan komma och gå precis hur jag vill. Jag behöver inte ens vara på kontoret på en hel månad om jag så skulle känna för det. Problemet är att man måste utföra sitt jobb så bra så att kunden tycker att man är prisvärd och tillåter en jobba hos dem och helst ska kunden vilja anlita fler personer från företaget, när den ser hur bra och billigt man utför sitt arbete.

Det finns även interna projekt, men det är ungefär samma sak där. Man har en pott pengar, varje timma man gör dras 1000kr från denna pott och det gäller att få få mycket pengar över från varje projekt som möjligt. Ibland kan man dra över, det får dock inte bli för mycket eller för ofta.

Deadline så ska man klara dessa, i mitt fall så är förskjutningar extremt vanligt, inte minst när tredje part eller kund drar ut på tiden.

Skrivet av ozo64:

Arbetsförhållandena i Sverige är inte så iaf. Vi har lagar och regler när det gäller sånt.

Lagar och regler ser till att arbetsgivaren inte kan tvinga en. Dock har man krav på att utföra sitt bra och i vissa branscher är det superenkelt för arbetsgivaren om den så vill se till så att en arbetare inte uppfyller villkoren, t.ex. ge enkla jobb åt andra. Det staten dock gör är att i sin tur kräver pengar från ens arbetsgivare så att man själv måste dra in mer pengar till företaget.

Och det jag tycker om utvecklingsarbetet är att det är sjukligt tufft, men ju bättre man är ju enklare får man. Det påminner lite om säljjobbet, vissa kan supernenkelt sälja och dra in de där pengarna som de ska, en annan skulle få jobba 16h om dagen för att kanske komma bland de sämsta säljarna.
Så frågar man en telefonförsäljare om hur ansträngande dens jobb är så beror det på vem man frågar. (vilken kompetens vederbörande har) Där vissa telefonförsäljare kanske får mer än 50papp i månaden för dens arbete. Och samma sak gäller såklart utvecklare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Angående historien om kodapor i bur som arbetsgivaren slänger föda till då och då låter rätt extrem.
Dock kan det säkert vara så i vissa länder och i viss utsträckning i Sverige, iallafall när det gäller just spelbranschen.
Det verkar vara en rätt stor skillnad mellan just spelbranschen och övriga programmeringsjobb, där spelbranschen verkar värst när det gäller arbetsvillkor.

Jag jobbar som system/mjukvaruutvecklare och har aldrig stött på något liknande i mitt jobb iallafall. Visst kan det ibland vara lite stressigt om det är någon deadline som ska hållas, men arbetsgivarna är ändå vettiga och mänskliga personer.
Jag kan inte riktigt förstå hur arbetsvillkoren kan vara så dåliga för vissa utvecklare. Det är ju inte direkt så att utbudet av arbetskraft i området svämmar över av folk och att det skulle råda stenhård konkurrens. Just programmerare är ju väldigt eftertraktade idag, så det borde vara arbetstagarens marknad.

Skrivet av bud_bundy:

Det är olika på olika företag. Jag själv jobbar som systemutvecklare och har ett krav på min att minst faktura nästan 40 000kr/vecka för mitt arbete.

Om du drar in sådana ofantliga summor borde du ju ha rätt stor makt att påverka din situation och ställa krav på högre lön och drägligare arbetsvillkor ?
Annars kan du ju bli fristående konsult och dra in 40000*4.5 = 180 000 kr i månaden. Då skulle du, om du vill, bara behöva jobba runt en vecka i månaden och fortfarande få en hög inkomst.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om du drar in sådana ofantliga summor borde du ju ha rätt stor makt att påverka din situation och ställa krav på högre lön och drägligare arbetsvillkor ?
Annars kan du ju bli fristående konsult och dra in 40000*4.5 = 180 000 kr i månaden. Då skulle du, om du vill, bara behöva jobba runt en vecka i månaden och fortfarande få en hög inkomst.

Såvida det du klassar som en hög inkomst inte är rätt så låg skulle 1-1.5 vecka inte räcka speciellt långt när vi räknar in sociala avgifter, tjänstepension och diverse andra förmåner som bekostas av företaget när du är anställd. Däremot kan man ju självklart jobba mindre för samma pengar om man är egen, förutsatt att man inte behöver lägga mer tid på att sälj för att få in uppdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om du drar in sådana ofantliga summor borde du ju ha rätt stor makt att påverka din situation och ställa krav på högre lön och drägligare arbetsvillkor ?
Annars kan du ju bli fristående konsult och dra in 40000*4.5 = 180 000 kr i månaden. Då skulle du, om du vill, bara behöva jobba runt en vecka i månaden och fortfarande få en hög inkomst.

Du vet: skatt, sociala avgifter, pension och annat. 40.000kr i veckan blir definitivt inte ens i närheten av 40.000kr när stat och kommun tagit sitt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du vet: skatt, sociala avgifter, pension och annat. 40.000kr i veckan blir definitivt inte ens i närheten av 40.000kr när stat och kommun tagit sitt.

Nej, det är sant. Utan att ha brytt mig om att räkna ut det själv får jag det till cirka 26000 (brutto) med hjälp av en lönekalkylator för egenföretagare. Vilket fortfarande är en helt okej månadslön. Och på en vecka, dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Nej, det är sant. Utan att ha brytt mig om att räkna ut det själv får jag det till cirka 26000 (brutto) med hjälp av en lönekalkylator för egenföretagare. Vilket fortfarande är en helt okej månadslön. Och på en vecka, dessutom!

Grovt kan man säga att lönen man får brutto kostar företaget nästan det dubbla. När skatter, pension samt avsättning till semester och eventuell sjukdom är gjord. Men sedan behöver ett företag dra in mer än det för att täcka kostnader för försäkring, bokföring, lokalhyra, förbrukningsmaterial (dator, programvaror, pennor etc) mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jag kan inte riktigt förstå hur arbetsvillkoren kan vara så dåliga för vissa utvecklare. Det är ju inte direkt så att utbudet av arbetskraft i området svämmar över av folk och att det skulle råda stenhård konkurrens. Just programmerare är ju väldigt eftertraktade idag, så det borde vara arbetstagarens marknad.

Det är överflöd av juniorer, blir man bättre så kan man ställa mer krav. Det är lite som med allt, är man riktigt duktig kan man göra vad man vill.

Skrivet av JesperT:

Om du drar in sådana ofantliga summor borde du ju ha rätt stor makt att påverka din situation och ställa krav på högre lön och drägligare arbetsvillkor ?
Annars kan du ju bli fristående konsult och dra in 40000*4.5 = 180 000 kr i månaden. Då skulle du, om du vill, bara behöva jobba runt en vecka i månaden och fortfarande få en hög inkomst.

Vi har väldigt stor frihet och får göra i princip vad vi vill, enda kravet är som sagt att pengar ska in på deras konto.

Att bli egenföretagare så kräver det väldigt mycket och jag skulle inte ha en chans att komma upp i de summorna, dels eftersom jag saknar verktyg och personer att rådfråga.

Skrivet av Nect:

Grovt kan man säga att lönen man får brutto kostar företaget nästan det dubbla. När skatter, pension samt avsättning till semester och eventuell sjukdom är gjord. Men sedan behöver ett företag dra in mer än det för att täcka kostnader för försäkring, bokföring, lokalhyra, förbrukningsmaterial (dator, programvaror, pennor etc) mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Och inte glömma all overheadpersonal, som inkluderar nyexaminerade och personer med en kortvarig svacka. Det kan även bli garantiåtaganden m.m.

Problemet jag tycker med arbetsmarknaden idag är främst att det är så sjukligt mycket pengar som många av oss arbetare måste dra in för att täcka allt. Samtidigt finns det gott om personer arbetslösa personer som för stunden klarar sig bättre än vissa av oss med arbete, om man bortser från att vi med arbete hela tiden förbättrar vår arbetssituation, medan arbetslösa gör raka motsatsen.

Jag har sysslat lite med rekrytering och pratat med en hel del utvecklare och min uppfattning är att många har det tufft, hur tufft varierar. Men med tufft så syftar jag på att någon timma obetald övertid på dag är en självklarhet. (där obetald kan vara att enbart läsa dokument, svara på mail etc)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Grovt kan man säga att lönen man får brutto kostar företaget nästan det dubbla. När skatter, pension samt avsättning till semester och eventuell sjukdom är gjord. Men sedan behöver ett företag dra in mer än det för att täcka kostnader för försäkring, bokföring, lokalhyra, förbrukningsmaterial (dator, programvaror, pennor etc) mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja - lägg därtill att man antagligen också är beroende av en stödstruktur från företaget, inte minst i form av marknadsföring och administration, för att kunna komma upp i 40 000kr/vecka. Men det förändrar inte det faktum att rätt mycket av de där 40 000kr/v skulle återstå som bruttolön även efter omkostnader som tillkommer specifikt för egenföretagande - multiplicera sedan med 4.5, och du kan omöjligen få det till något annat än en riktigt hög inkomst förutsatt att du faktiskt lyckas komma upp i samma fakturering som egenföretagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGottaGame:

Hej Swec

Snubblade över en artikel på internet där spelutvecklare berättar hur hemska arbetsvillkoren är inom branchen, det värsta jag läse var.

“The four of us were locked into our office by our manager, saying that we were not allowed to leave our computers until our work was over, and that if we didn’t finish on time we would all lose our yearly bonus. At each meal time the manager opened the door and gave us each a McDonald’s bag, then left and locked us back in.”

Länk till artikeln.
http://www.vg247.com/2014/01/13/inside-the-development-crunch...

Nu är det säkert inte såhär dåligt på alla spelutvecklar jobb utan det är kanske bara de värsta som nämns i artikeln. Så nu undrar jag, ni här på sweclockers som jobbar med att utveckla spel, mjukvara eller webbsidor. Har ni utsatts för något bara för att ni måste klara deadline? Jobbar inte själv inom branchen men utbildar mig och vill veta vad jag har och vänta mig. Vill inte direkt bli inlåst och käka Mcdonalds mat flera dagar i sträck, låter hemskt.

HAde det där hänt i Sverige så hade man haft ett rätt bra case rörande "Olaga Frihetsberövande"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Ja - lägg därtill att man antagligen också är beroende av en stödstruktur från företaget, inte minst i form av marknadsföring och administration, för att kunna komma upp i 40 000kr/vecka. Men det förändrar inte det faktum att rätt mycket av de där 40 000kr/v skulle återstå som bruttolön även efter omkostnader som tillkommer specifikt för egenföretagande - multiplicera sedan med 4.5, och du kan omöjligen få det till något annat än en riktigt hög inkomst förutsatt att du faktiskt lyckas komma upp i samma fakturering som egenföretagare.

Fördelen med egenföretagare är dessutom att man kan handla datorprylar för arbetet med oskattade pengar och dra av momsen, vilket för en nörd är en väldigt stor post av sina utgifter. Med för arbetet så kanske 3st gamergrafikkort är svårt, men ett cadkort för en 20papp är inga problem om man så har behov av det för sitt företag.

Men som sagt, det är många som har megahöga faktureringsavgifter, jurister, ekonomer etc ligger ibland på det dubbla. Men det innebär inte att det är så himla enkelt att bli egenföretagare för dem heller och leva på sina pengar.
Som utvecklare inom vissa branscher riskerar man hela tiden stämningar och vad har man som vanlig person att säga till emot ett företag som t.ex. Ikea? Nu vet jag ej hur Ikea är, men vissa företag har t.o.m. jurister anställda som de kan ta till när de bara känner för det.

Att vara anställd, ja man sitter då tryggt, i princip nästan oavsett vad som händer så klarar man sig. (går företaget i konkurs, ja då går statlig lönegarantin in etc)

Nå back till topic. Så är min erfarenhet att arbetsmarknaden är tuff för många. Samtidigt arbetet är ju den största aktivitet som många har i sitt liv och varför då göra något tråkigt som inte ger något?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Ja - lägg därtill att man antagligen också är beroende av en stödstruktur från företaget, inte minst i form av marknadsföring och administration, för att kunna komma upp i 40 000kr/vecka. Men det förändrar inte det faktum att rätt mycket av de där 40 000kr/v skulle återstå som bruttolön även efter omkostnader som tillkommer specifikt för egenföretagande - multiplicera sedan med 4.5, och du kan omöjligen få det till något annat än en riktigt hög inkomst förutsatt att du faktiskt lyckas komma upp i samma fakturering som egenföretagare.

Precis! 40k/v är mycket som egenföretagare som generellt har lägre omkostnader än större företag! Men jobbar man enbart en vecka så räcker det inte så långt!

Skickades från m.sweclockers.com