egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, svår nöt att knäcka Måste vara under test fortfarande detta mobo (vad det verkar). All heder till dig, som försöker få det att funka. Riktigt synd att du ska få sådant strul. Du kan inte få tag i annat agg för att utesluta det?

körde med ST30SF på dom två första.. det var det folk trodde va felet..

så ja köpte ett ST45SF-G som flera andra har som funkar klockrent, och nu efter 1½-2 månader eller va det kan ha blivit, kan nog va 3månader oxå.. så vill den inte vara med längre..

tänker fan inte köpa ännu ett agg för att felsöka vidare.. kommer inte kortet tillbaka utan fel, (isf skickar ja iväg st45sf-g agget till samma ställe får dom kolla de.. köpt på samma ställe av just den anledningen ifall de skiter sig får dom nästa del...)

har väl ruttnat lite då de kändes som att de faktiskt funkade, så jag tror faktiskt att ja lär kreditera de kortet den här rma'n och köpa något annat som funkar.. funderar på något atom 330i eller va dom hette, med fullängd pci-e och ett ibm hba kort så har ja sata kontakter så de räcker o blir över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

körde med ST30SF på dom två första.. det var det folk trodde va felet..

så ja köpte ett ST45SF-G som flera andra har som funkar klockrent, och nu efter 1½-2 månader eller va det kan ha blivit, kan nog va 3månader oxå.. så vill den inte vara med längre..

tänker fan inte köpa ännu ett agg för att felsöka vidare.. kommer inte kortet tillbaka utan fel, (isf skickar ja iväg st45sf-g agget till samma ställe får dom kolla de.. köpt på samma ställe av just den anledningen ifall de skiter sig får dom nästa del...)

har väl ruttnat lite då de kändes som att de faktiskt funkade, så jag tror faktiskt att ja lär kreditera de kortet den här rma'n och köpa något annat som funkar.. funderar på något atom 330i eller va dom hette, med fullängd pci-e och ett ibm hba kort så har ja sata kontakter så de räcker o blir över..

Jo, läst tråden. Har du inget agg liggandes då? Går ju köra ett agg bredvid chassit så att säga. Men låter som modekortet inte var redo för marknaden så att säga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@EvilCrackMonkey
Dra ett mail med serienummret på din planka till
william@asrockamercia.com

Samt ta med hur mycket strul du haft med produkten.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Skrivet av MojoStorage:

@EvilCrackMonkey
Dra ett mail med serienummret på din planka till
william@asrockamercia.com

Samt ta med hur mycket strul du haft med produkten.

jag har haft 3st stul mobos, och den hjälp ja fått från asrock tech support har varit gnäll på att de måste vara psu och försöka få bort fokus från att skiten inte funkar stabilt..

så nä de här får dustin fixa, dom är iaf trevliga att ha med o göra o man slipper prata me first line support som kan mindre om ärendet än jag kan...

Permalänk

Hoppas de löser dig, har själv bara goda erfarenheter av Dustin som leverantör.
Dock att be dom kolla upp vicken batch korten kommer ifrån.
För att du skall slippa en yttligare vända med RMA.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Skrivet av MojoStorage:

Hoppas de löser dig, har själv bara goda erfarenheter av Dustin som leverantör.
Dock att be dom kolla upp vicken batch korten kommer ifrån.
För att du skall slippa en yttligare vända med RMA.

dustin har jag inget ont emot.. det ja e less på är Asrock.. dustin sa direkt att efter allt strul förstår vi om du vill ha en kreditering så dom är med i matchen utan snack...

Permalänk

Krediterar dom enbart moderkortet eller kommer du att få skicka tillbaka allt? Misstänker att du köpt chassie osv för att använda med just det moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Mellanmjölk:

Krediterar dom enbart moderkortet eller kommer du att få skicka tillbaka allt? Misstänker att du köpt chassie osv för att använda med just det moderkortet.

köpte moderkort och minne (senare en psu av dom) men det blir moderkort och ett minne, det andra minnet köpte ja på webhallen för dom låg efter färdvägen.. men minne och moderkort borde inte va problem enligt kundtjänsttjejen, men kanske bara moderkort beroende på hur griniga dom är vid tillfället när de ska tillbaka..

psu'n ska ja ha kvar samt chassiet oxå, och dom är endå köpta på andra ställen så de lär man inte kunna lämna tillbaka för att moderkortet inte funkade som de va tänkt från ett annat företag..

miniITX och miniDTX verkar va dom korten som funkar i de här chassiet.. vilket är surt för de finns massa skyssta atx kort.. men vafan allt är det något när man tittar tillbaka på saker som kändes självklara just då..

Permalänk

Jaha ny hårdvaru funderingar...

gav mig på att kolla på AM1 grejerna.. dom va ju så förbannat billiga, samt hade låg TDP....

Länk till Cpu Benchmark 2x AM1 vs C2550 Avaton...

och blev förvånad över sifforna, hade dock velat ha en siffra för multithread use, men utgår jag från den där, så klarar jag mig gallant med en Athlon 5350 som kostar runt 500:- sedan är det bara leta efter ett moderkort som duger.. och har en full pci-e plats på rätt ställe så jag kan köra ett ibm m-1015 eller va dom hette.. då borde jag ha runt 10 diskplatser för runt 2500kr vilket är helt okej med tanke på att det är ungefär vad avatonkortet kostade.. sen blir det ju iofs 16gb ram oxå, men det verkar dom flesta stödja hittade minst 8st som klarade över 12gb ram..

en fråga bara.. en fullsize pci-e med 4x pci-e lanes, går den att köra med ett M1015 som behöver Pci-e x8 (känns som det är den fysiska storleken den behöver, men går den att köra i 4x läge eller behöver ja minst 8x? att det blir en liten flaskhals gör inget sålänge det inte tex halverar farten eller liknande..

sen kollade ja IBM redbook..

Citat:

Specifications

The ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller has the following specifications:

Eight internal 6 Gbps SAS/SATA ports
Supports SAS and SATA drives (but not in the same RAID volume)
Two Mini-SAS internal connectors (SFF-8087)
6 Gbps throughput per port
LSI SAS2008 6 Gbps RAID on Chip (ROC) controller
x8 PCI Express 2.0 host interface
Supports RAID levels 0, 1, 10 (RAID levels 5 and 50 with optional ServeRAID M1000 Series Advanced Feature Key)
Connects to up to 16 SAS or SATA drives
Supports up to 16 logical volumes
Supports LUN sizes up to 64 TB
Configurable stripe size up to 64 KB
Compliant with Disk Data Format (DDF) configuration on disk (COD)
S.M.A.R.T. support

hur kan 2st mini sas ha support för 16 diskar? eller finns det mini sas med 4 och 8 sata/sas i samma handske?

som ja förstått kan man göra en minisas till 4 sata.. tyckte de lät perfekt för ja behöver 8 diskar, dvs 2 minisas.. men de verkar som den ska klara det dubbla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

Jaha ny hårdvaru funderingar...

gav mig på att kolla på AM1 grejerna.. dom va ju så förbannat billiga, samt hade låg TDP....

Länk till Cpu Benchmark 2x AM1 vs C2550 Avaton...

och blev förvånad över sifforna, hade dock velat ha en siffra för multithread use, men utgår jag från den där, så klarar jag mig gallant med en Athlon 5350 som kostar runt 500:- sedan är det bara leta efter ett moderkort som duger.. och har en full pci-e plats på rätt ställe så jag kan köra ett ibm m-1015 eller va dom hette.. då borde jag ha runt 10 diskplatser för runt 2500kr vilket är helt okej med tanke på att det är ungefär vad avatonkortet kostade.. sen blir det ju iofs 16gb ram oxå, men det verkar dom flesta stödja hittade minst 8st som klarade över 12gb ram..

en fråga bara.. en fullsize pci-e med 4x pci-e lanes, går den att köra med ett M1015 som behöver Pci-e x8 (känns som det är den fysiska storleken den behöver, men går den att köra i 4x läge eller behöver ja minst 8x? att det blir en liten flaskhals gör inget sålänge det inte tex halverar farten eller liknande..

sen kollade ja IBM redbook..

hur kan 2st mini sas ha support för 16 diskar? eller finns det mini sas med 4 och 8 sata/sas i samma handske?

som ja förstått kan man göra en minisas till 4 sata.. tyckte de lät perfekt för ja behöver 8 diskar, dvs 2 minisas.. men de verkar som den ska klara det dubbla?

Enligt denna sida ger PCIe 2.0 x4 1.5GB/s peak sen vad 8 diskar sen använder styck har jag liten koll på.
http://www.tested.com/tech/457440-theoretical-vs-actual-bandw...

Jäkligt synd att mobot inte funka bra. Verkar ju grymt på pappret i alla fall.

Om du kunde ha haft matx, så hade du haft möjlighet till detta http://www.mullet.se/category.html?category_id=2749

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt denna sida ger PCIe 2.0 x4 1.5GB/s peak sen vad 8 diskar sen använder styck har jag liten koll på.
http://www.tested.com/tech/457440-theoretical-vs-actual-bandw...

Jäkligt synd att mobot inte funka bra. Verkar ju grymt på pappret i alla fall.

Om du kunde ha haft matx, så hade du haft möjlighet till detta http://www.mullet.se/category.html?category_id=2749

ja det största problemet just nu är tyvärr mITX, pga att jag redan har chassiet.. hade jag börjat från noll, hade jag nog faktiskt satsat på ett rackchassie eller byggt ett trächassie och dragit nätverkskabel ifrån klädkammaren, men det känns dumt när man lagt så mkt pengar för att ha ett snyggt litet chassie med plats för 8 x 3,5" & 4 x 2,5" diskar..

hmm 1,5GB/s kan ju bli lite av en flaskhals, men frågan är om det är så stor skillnad på SATA1 1,5GBit/s SATA2 3GBit/s eller SATA3 6GBit/s... med tanke på att på c2550in fick jag ut max 300mb/s ifrån min zfs pool... (300 (mb / s) = 2.4 gigabit / s enligt google..) så med 8x pci lanes blir det ca 300mb/s som blir max skrivning.. får helt enkelt kolla om nått kort har 8x pci-e..

kollat alla fyra mITX AM1 kort jag hittade.. tre har pci-e x16 fast alla 4 kort har pci-e 4x som fysisk koppling..
så jag tror faktiskt att det bara helt enkelt att leva med pci-e 4x farten.. för hellre MSi än Asrock.. tappat förtroendet för dom...

Asus hade varit självklara valet, men dom hade tyvärr bara pci-e 4x fysisk storlek, inte fullsize (16x...) så dom blev bortsollade på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ja det största problemet just nu är tyvärr mITX, pga att jag redan har chassiet.. hade jag börjat från noll, hade jag nog faktiskt satsat på ett rackchassie eller byggt ett trächassie och dragit nätverkskabel ifrån klädkammaren, men det känns dumt när man lagt så mkt pengar för att ha ett snyggt litet chassie med plats för 8 x 3,5" & 4 x 2,5" diskar..

hmm 1,5GB/s kan ju bli lite av en flaskhals, men frågan är om det är så stor skillnad på SATA1 1,5GBit/s SATA2 3GBit/s eller SATA3 6GBit/s... med tanke på att på c2550in fick jag ut max 300mb/s ifrån min zfs pool... (300 (mb / s) = 2.4 gigabit / s enligt google..) så med 8x pci lanes blir det ca 300mb/s som blir max skrivning.. får helt enkelt kolla om nått kort har 8x pci-e..

Ursäkta min dryghet.

Men vanliga HDD maxar inte sata150, varit uppe nosat 100Mb/s på 7200rpm (var läs tror jag). Men vet inte vad 5400 rpm ligger på. I för sig du kör radi va (då får du i för sig mer läs/skriv)? Bara en notis

Har mitt nätverk i klädkammaren, så inget problem med "fult chassi"

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ursäkta min dryghet.

Men vanliga HDD maxar inte sata150, varit uppe nosat 100Mb/s på 7200rpm (var läs tror jag). Men vet inte vad 5400 rpm ligger på. I för sig du kör radi va (då får du i för sig mer läs/skriv)? Bara en notis

Har mitt nätverk i klädkammaren, så inget problem med "fult chassi"

jag har 3 x WD Red 5400-5600rpm 4TB .. sedan är det stripat med 3x gamla 500gb diskar... och skrivning och läsning mot diskpoolen (6st diskar) där varje vdev med 3 diskar som är speglade i raidz, sedan stripade ihop, så har jag haft mellan 280-330mb/s både skriv och läshastighet.. o det var iofs på SATA3 intel portarna på c2550'n....

det blir
root
--raidz
---wd red
---wd red
---wd red
--raidz
---wd 500gb
---wd 500gb
---wd 500gb

det funkar att dom två raidz blir som en raid0, den skriver varannan gång på varannan disk.. sen har den spegling på 3 diskar per raidz.. så de blir bra hastigheter..

sedan har jag även haft en 60gb ssd disk som cache disk.. men det käkade ram som fan, och gav faktiskt ingen större skillnad mot att köra utan cache, låg runt 300mb/s read/write vid normalt användande.. oavsätt med eller utan cache.. det hade varit skillnad om ja hade haft 100mb/s read sen kunna ha cache och få 300mb/s read/write sålänge cachen inte blir full..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

jag har 3 x WD Red 5400-5600rpm 4TB .. sedan är det stripat med 3x gamla 500gb diskar... och skrivning och läsning mot diskpoolen (6st diskar) där varje vdev med 3 diskar som är speglade i raidz, sedan stripade ihop, så har jag haft mellan 280-330mb/s både skriv och läshastighet.. o det var iofs på SATA3 intel portarna på c2550'n....

det blir
root
--raidz
---wd red
---wd red
---wd red
--raidz
---wd 500gb
---wd 500gb
---wd 500gb

det funkar att dom två raidz blir som en raid0, den skriver varannan gång på varannan disk.. sen har den spegling på 3 diskar per raidz.. så de blir bra hastigheter..

sedan har jag även haft en 60gb ssd disk som cache disk.. men det käkade ram som fan, och gav faktiskt ingen större skillnad mot att köra utan cache, låg runt 300mb/s read/write vid normalt användande.. oavsätt med eller utan cache.. det hade varit skillnad om ja hade haft 100mb/s read sen kunna ha cache och få 300mb/s read/write sålänge cachen inte blir full..

Om du inte slår i taket för något annat så bör du få ut samma hastighet eller betydligt högre prestanda, men beror på hur mycket högre prestanda som går att pressa ur diskarna. berömda rad0 kul om en disk rasar

Kul och veta hur AMD står sig emot intels här i prestanda och funktion. ihop med ett extra nätverkskort med IPMI kan det nästan bli samma funktion som C2 mobon:) sen om du får IBM kortet att funka, så klart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Om du inte slår i taket för något annat så bör du få ut samma hastighet eller betydligt högre prestanda, men beror på hur mycket högre prestanda som går att pressa ur diskarna. berömda rad0 kul om en disk rasar

Kul och veta hur AMD står sig emot intels här i prestanda och funktion. ihop med ett extra nätverkskort med IPMI kan det nästan bli samma funktion som C2 mobon:) sen om du får IBM kortet att funka, så klart.

nej du missförstår, jag har 2st virtuella pooler, som motsvarar raid5 (raidz) en disk kan fallera på varje vdev pool, sedan är dom två poolerna ihop stripade motsvarar raid0, så om ena poolen tappar 2 diskar rasar hela poolen, men två diskar kan rasa om dom rasar på varsin vdev..

gjorde så då tanken var 6st 4tb diskar men då skulle jag behöva köpa 6st 4tb diskar direkt i ett bräde, för diskarna måste ha samma storlek annars får dom minsta diskens storlek...

så nu gjorde ja såhär då kan ja uppgradera 3 diskar i taget för att få upp storleken på poolen..

ipmi är inget jag kommer lägga energi på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

nej du missförstår, jag har 2st virtuella pooler, som motsvarar raid5 (raidz) en disk kan fallera på varje vdev pool, sedan är dom två poolerna ihop stripade motsvarar raid0, så om ena poolen tappar 2 diskar rasar hela poolen, men två diskar kan rasa om dom rasar på varsin vdev..

gjorde så då tanken var 6st 4tb diskar men då skulle jag behöva köpa 6st 4tb diskar direkt i ett bräde, för diskarna måste ha samma storlek annars får dom minsta diskens storlek...

så nu gjorde ja såhär då kan ja uppgradera 3 diskar i taget för att få upp storleken på poolen..

ipmi är inget jag kommer lägga energi på..

Jaha då förstår jag så varje disk är dubblett av den andra så att säga? Alltså två och då alltså.

Kan förstå att ipmi var en del bekymmer att få till, nu kan du tyvärr inte använda det häller vid bräd byte.

Men hoppas du får till något som går stabilt nu, får hoppas att du inte återkommer med fler problem utan att du kommer med inlägg att det funkar som du tänkt:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

så eftersom dustin tydligen börjat maila ut RMA har ja väntat på att posten ska komma med detta.. provade starta skiten igen idag efter att ha varit avstängd i en vecka.. nu hoppade skiten igång!

faktiskt ganska nöjd.. är trött på krångel...

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle mycket hellre tagit detta chassi.

https://www.komplett.se/silverstone-sst-ds380-nas-chassi/8162...

Jag har ett node..

Permalänk

sådär då va bios 2.10 flashat... just nu e de dock bara svart ruta på rebooten.. men det verkar ju vara så me dom här korten... den kanske startar om en vecka..

Permalänk

såja lite längre boottid än vanligt men med BMC 19.0 och UEFI 2.10 så startar skiten igen!

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Jag skulle mycket hellre tagit detta chassi.

https://www.komplett.se/silverstone-sst-ds380-nas-chassi/8162...

Jag har ett node..

okej? för det är exakt det där chassiet jag har? DS380....

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

så eftersom dustin tydligen börjat maila ut RMA har ja väntat på att posten ska komma med detta.. provade starta skiten igen idag efter att ha varit avstängd i en vecka.. nu hoppade skiten igång!

faktiskt ganska nöjd.. är trött på krångel...

Så du fick tillbaks C2550?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Så du fick tillbaks C2550?

nä ja väntade på det där jävla brevet jag fått dom andra två gångerna... men dom skickade ut returavin på mail.. förut fick man mail att man skulle få ut på brev med lite info.. hade läst de två gånger så öppnade inte ens mailet.. idag tänkte ja att ja skulle provstarta den stod ju ihopplockad eftersom jag inte hade fått brevet med returavin ännu.. så slog igång skiten och den startade faktiskt.. vart rätt paff ska jag ärligt erkänna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

så eftersom dustin tydligen börjat maila ut RMA har ja väntat på att posten ska komma med detta.. provade starta skiten igen idag efter att ha varit avstängd i en vecka.. nu hoppade skiten igång!

faktiskt ganska nöjd.. är trött på krångel...

Skrivet av EvilCrackMonkey:

nä ja väntade på det där jävla brevet jag fått dom andra två gångerna... men dom skickade ut returavin på mail.. förut fick man mail att man skulle få ut på brev med lite info.. hade läst de två gånger så öppnade inte ens mailet.. idag tänkte ja att ja skulle provstarta den stod ju ihopplockad eftersom jag inte hade fått brevet med returavin ännu.. så slog igång skiten och den startade faktiskt.. vart rätt paff ska jag ärligt erkänna...

Okej, gött att den helt plötsligt funkar Känns som något inte står rätt till, agget verkar inte riktigt trivas vid lasten du ger den (vet att du bytte från ett 3xx agg till 450 för det första kan ha strulat). är min troliga gissning eller du otålig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Då det var jag som tipsade om SFX ST45SF-G i början så kommer här en uppdatering på min erfarenhet av detta system.
Det första agget strulade som fan så jag fick ett nytt av Dustin. Detta var alltså för ett halvår sedan. Det nya agget hade nästan exakt samma serienummer som det gamla, endast +1 i serienumret. Med andra ord fick jag agget som kom efter det felaktiga från fabriken.
Det nya agget fungerade bra de första dagarna. Sedan har jag haft problem med att få igång systemet om jag stänger av det. Enda sättet att starta det är att dra ut strömkabeln, vänta några sekunder så systemet får "ladda ur", sätta i strömkabeln igen och på en gång trycka på startknappen. Väntar jag lite med att trycka på knappen så går det alltså inte igång och jag får dra ut kabeln igen.
Men så länge systemet är igång så är agget stabilt och problemfritt och en vanlig reboot är inga problem.
Jag vet inte riktigt vilket agg som skulle vara bäst till detta system men då jag har DS380 chassi och C2750 kort så känns ett SFX-agg som bästa val och ST45SF-G är det enda agget från Silverstone som ska klara 0A Load. Men mina två verkar inte riktigt lira på de specifikationerna.
I skrivande stund har dock Silverstone släppt ett ännu större agg, SX600-G (600W) som också ska klara 0A Load men personligen tycker jag det är bara vansinne att göra större agg. Om dom skulle göra ett 200W agg som klarar 0A Load så skulle jag köpa det direkt.

SE EDIT NEDAN EFTER DU LÄST NÄSTA STYCKE
När det kommer till ASRock-kortet, ett C2750D4I i mitt fall, så är jag inte helt nöjd. Pratade med supporten en hel del innan sommaren och de kom fram till att jag troligtvis har ett felaktigt kort och borde byta in det. Jag har tyvärr inte haft tid att ta tag i det ännu och det blir nog att jag tar tag i det senare i höst.
Problemet jag har med mitt kort är iaf att jag får extremt mycket errors så fort Marvell-kretsarna belastas lite hårdare. Med extremt många så menar jag hundratals per sekund!!! Event loggen i Windows är extremt lång och jag hade innan sommaren 300 000 fel som hade med Marvell-kretsarna att göra.
Även med detta fel så är det bara vid riktigt hård belastning på diskarna som jag får en systemkrasch och vid normal belastning så klarar Windows av att korrigera hårvarufelet. Med andra ord har jag bara haft 2-3 krascher på ett halvår.

Då jag precis köpt hus så har jag inte haft så mycket fritid till servern på sistone men jag hoppas att jag ska få det snart. Det blir i alla fall till att byta ut både agget (igen) och moderkortet. Om jag fortfarande ser till minsta lilla problem efter det så blir det byte till Asus P9A-I om det kommer släppas någon gång...

EDIT: Blev sugen på att uppdatera till senaste Bios och BMC så jag tog och gjorde det helt enkelt. Till min stora förvåning så är alla hårdvarufel som bortblåsta! Så från att ha hundratals hårdvarufel i sekunden på Marvell-kretsarna har jag nu inte ett enda fel och jag sitter just nu och maxar allt som går från kretsarna... Ca 545 MB/s från Marvell 9230 och 376 MB/s från Marvell 9172.
Så jag tar tillbaka mycket jag sagt och det verkar faktiskt som att mitt ASRock-kort är felfritt nu och att allt bara handlade om taskig Bios som äntligen verkar fungera som den ska... förutom Smart Fan som aldrig fungerat men det kan vara picnic-error också

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Då det var jag som tipsade om SFX ST45SF-G i början så kommer här en uppdatering på min erfarenhet av detta system.
Det första agget strulade som fan så jag fick ett nytt av Dustin. Detta var alltså för ett halvår sedan. Det nya agget hade nästan exakt samma serienummer som det gamla, endast +1 i serienumret. Med andra ord fick jag agget som kom efter det felaktiga från fabriken.
Det nya agget fungerade bra de första dagarna. Sedan har jag haft problem med att få igång systemet om jag stänger av det. Enda sättet att starta det är att dra ut strömkabeln, vänta några sekunder så systemet får "ladda ur", sätta i strömkabeln igen och på en gång trycka på startknappen. Väntar jag lite med att trycka på knappen så går det alltså inte igång och jag får dra ut kabeln igen.
Men så länge systemet är igång så är agget stabilt och problemfritt och en vanlig reboot är inga problem.
Jag vet inte riktigt vilket agg som skulle vara bäst till detta system men då jag har DS380 chassi och C2750 kort så känns ett SFX-agg som bästa val och ST45SF-G är det enda agget från Silverstone som ska klara 0A Load. Men mina två verkar inte riktigt lira på de specifikationerna.
I skrivande stund har dock Silverstone släppt ett ännu större agg, SX600-G (600W) som också ska klara 0A Load men personligen tycker jag det är bara vansinne att göra större agg. Om dom skulle göra ett 200W agg som klarar 0A Load så skulle jag köpa det direkt.

SE EDIT NEDAN EFTER DU LÄST NÄSTA STYCKE
När det kommer till ASRock-kortet, ett C2750D4I i mitt fall, så är jag inte helt nöjd. Pratade med supporten en hel del innan sommaren och de kom fram till att jag troligtvis har ett felaktigt kort och borde byta in det. Jag har tyvärr inte haft tid att ta tag i det ännu och det blir nog att jag tar tag i det senare i höst.
Problemet jag har med mitt kort är iaf att jag får extremt mycket errors så fort Marvell-kretsarna belastas lite hårdare. Med extremt många så menar jag hundratals per sekund!!! Event loggen i Windows är extremt lång och jag hade innan sommaren 300 000 fel som hade med Marvell-kretsarna att göra.
Även med detta fel så är det bara vid riktigt hård belastning på diskarna som jag får en systemkrasch och vid normal belastning så klarar Windows av att korrigera hårvarufelet. Med andra ord har jag bara haft 2-3 krascher på ett halvår.

Då jag precis köpt hus så har jag inte haft så mycket fritid till servern på sistone men jag hoppas att jag ska få det snart. Det blir i alla fall till att byta ut både agget (igen) och moderkortet. Om jag fortfarande ser till minsta lilla problem efter det så blir det byte till Asus P9A-I om det kommer släppas någon gång...

EDIT: Blev sugen på att uppdatera till senaste Bios och BMC så jag tog och gjorde det helt enkelt. Till min stora förvåning så är alla hårdvarufel som bortblåsta! Så från att ha hundratals hårdvarufel i sekunden på Marvell-kretsarna har jag nu inte ett enda fel och jag sitter just nu och maxar allt som går från kretsarna... Ca 545 MB/s från Marvell 9230 och 376 MB/s från Marvell 9172.
Så jag tar tillbaka mycket jag sagt och det verkar faktiskt som att mitt ASRock-kort är felfritt nu och att allt bara handlade om taskig Bios som äntligen verkar fungera som den ska... förutom Smart Fan som aldrig fungerat men det kan vara picnic-error också

mitt problem är att min alltid startar på knapptryck, alltid via ipmi interfacet, och ALLTID har crashat i bios, 2st kort har fryst på AST2300 loggon för grafikkretsen, det här kortet frös innan den loggon ens syntes!

nu däremot när den stått och bara varit standby i 9dagar, så startade den felfritt, och ja kunde fort som fan hoppa in i bios/uefi och flasha till nya 2.10 som är C2550D4I's nyaste UEFI... den heter 2.40 till C2750 tror jag om ja minns rätt..

efter biosflashen har jag dock inte vågat starta om ännu, varit lite grejer som jag varit tvungen att fixa med när maskin varit nere i 9dagar.. som ställt till med lite bekymmer.. men har förhoppningar om att den kommer starta om som den ska nästa gång jag provar reboota..

jag är bara trött på att ASROCK, enda dom sagt i kontakt med dom, är PSU fel, PSU fel, kan du prova med annan psu.. visst kan ja de men tror inte maskin mår bra av ST30SF bronze agget.. så ja kör på ST45SF-G agget...

sedan jag flashade BMC 19.0 och BIOS 2.10 igår, så har jag inte fått en enda felaktig IPMI event logg error.. sånna duggade rätt tätt bara på några timmar.. troligen BMC 19.0 som fixade IMPI errorsen, och BIOS 2.10 hoppas jag fixar instabiliteten vid boot..

isf är det bara som du säger Jenus, smartfan som inte funkar.. annars vette fan va jag gör.. började plugga just nu i sept. så blir ju inte att lägga 10 loppor till på NAS iaf.. då blir de nog AM1 och ett m1015 och flasha IT firmware..

men allra helst vill ja bara att det här ska fungera, för det är ju det ja ville ha, ett komplett kort med allt i ett..

Permalänk

Har just hämtat ut DS380 och C2550D4I. Kommer dock att köra med ett Bequiet sfx agg. Får se om allt kommer att lira. Håll tummarna

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sökt på detta själv men skulle inte ett PicoPSU-"agg" kunna göra sig väldigt bra tillsammans med det där moderkortet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Nu har jag inte sökt på detta själv men skulle inte ett PicoPSU-"agg" kunna göra sig väldigt bra tillsammans med det där moderkortet?

jag tror faktiskt det är ett av dom bättre varianterna, om dom bara klarar av att driva diskarna..

om inte ST45SF-G hade funkat var det mitt nästa försök med picoPSU, tror dom fanns i 90w eller nått sånt.. skulle räcka för mig säg högt räknat 35w på mobo/cpu/controllers + 5w per 8gb sticka, och sedan 4,5w styck drar tydligen WD Red.. då ska 90w räcka för mobo + minne + 8st 3,5" WD Red..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

nu däremot när den stått och bara varit standby i 9dagar, så startade den felfritt, och ja kunde fort som fan hoppa in i bios/uefi och flasha till nya 2.10 som är C2550D4I's nyaste UEFI... den heter 2.40 till C2750 tror jag om ja minns rätt..

Nyaste till C2750 är version 2.50, som jag flashade till igår kväll tillsammans med BMC 0.19.0.
Jag körde innan dess 2.40 som jag fick direkt från ASRock supporten och det var med den Biosen, och alla tidigare versioner, som jag fick hundratusentals hårdvarufel med.
Kom nyss hem från jobbet och kollade IPMI-loggen... Inte ett enda fel
Loggade in på servern för att kika i Windows Event Log... Inte ett enda fel där heller

Jag tror på allvar att ASRock faktiskt har löst alla problem nu, förutom Speed Fan då, men det får jag väl hitta en mjukvarulösning på istället.

Ang. nätagget så igår när jag skulle flasha om systemet så flyttade jag servern innan då den har stått på ett temporärt ställe i nya huset fram tills nu.
Jag hade ett rent helvete att starta den och efter ca 10 minuter av att dra i och ur strömkabeln så fick jag till slut igång den genom att hålla inne startknappen samtidigt som jag satte i strömkabeln i agget.
Så nu behöver jag bara maila Dustin och be dem skicka ännu ett agg och sedan hoppas jag att allt ska fungera.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G