egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk

hmm låter som man kanske ska fundera en vända till angående c2750? kan du lista lite fall med fakta ang problem? det jag har hittat när jag snurrat runt och sökt men har inte hittat speciellt mkt ang problem med struliga kort etc?

ang minne: Kingston ValueRAM TS DDR3 PC12800/1600MHz ECC Intel CL11 8GB (KVR16E11/8I)
är dom minnena jag tänkt använda..

Permalänk
Medlem

Tack för svar om minnen.

Jo, verkar onekligen så att både detta kort och C2550 är lite problematiska..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2383862
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2387305

Samt, från Dustin:

Citat:

Mycket problem generellt med detta kort. Mitt exemplar fungerade inte alls med minnen som var kompatibla enligt tillverkaren. Går ej att boota någon OS-installation från USB pinne. Kör man inte något alls så får man bara svart skärm och kommer ej in i bios då man aldrig ser en POST screen. Blir retur förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dv09ssm:

Tack för svar om minnen.

Jo, verkar onekligen så att både detta kort och C2550 är lite problematiska..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2383862
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2387305

Samt, från Dustin:

Intressant, har själv haft noll problem med C2750 varianten och FreeBSD 10. Verkar som morxy49 här på forumet inte heller haft några problem.

Permalänk

Jag har precis blivit klar med två byggen där jag använde just C2750D4i, den ena kör Freenas 9.2.1.2 och den andra ESXi 5.5 Update 1. Värt att nämna är att dessa burkar inte körts länge, den senare byggdes klar igår, så det är svårt att uttala sig om stabilitet i det långa loppet.

Har inte haft några problem alls att få igång dessa byggen, behövde inte köra massa workarounds för att få NIC:ar att fungera etc, allt har funkat klockrent. Det enda jag inte lyckats få att funka är att få "bild" via iKVM men det är nog mer pga. Java (djävulens påhitt). Jag använder inga inbyggda SATA portar förutom de två SATA3 portarna som går via Intel kontrollern (i esxi burken), resten av diskarna sitter på SAS-korten.

Första uppstarten tar ganska lång till, ett par minuter, jag antar att den kör lite extra självtester när den hittar lite ny spännande hårdvara. Nästkommande uppstarter går dock snabbare.

Komponentlista för den som är intresserad:

Freenas:
Asrock C2750D4i
2x KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS (KVR16E11/8)
8x WD RED
IBM m1015 med IT firmware
U-NAS NSC-800

ESXi 5.5
Asrock C2750D4i
2st kit Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP (CML16GX3M2A1600C10)
IBM m1015 med IT firmware

Permalänk

om vi vänder lite på frågan.. för min del kvittar de om den kollar allt minne etc under uppstart o det tar 2min att boota..
men reboots och hängningar gillar ja inte på en så pass dyr leksak..

om man inte kör c2550d4i/c2750d4i men vill ha en mITX server mobo som pallar att stå på och gärna klara av att skyffla lite skit utan att den går på knäna, gissar på att c2550 är mer än jag någonsin lär behöva, men gillar strömförbrukningen på dom eftersom min är tänkt att gå 24/7...

eller kan man få tag i något mITX board och en riktigt effektsnål men effektiv flerkärne processor som klarar 8 hotswap + 4 interna sata för 2500kr som då motsvarar c2550d4i gillar ju intel så helst en intelprolle.. känns dock som IPMI är nått som skulle va trevligt att ha? o andra sidan har ju ssh funkat bra alla år tidigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

eller kan man få tag i något mITX board och en riktigt effektsnål men effektiv flerkärne processor som klarar 8 hotswap + 4 interna sata för 2500kr som då motsvarar c2550d4i gillar ju intel så helst en intelprolle.. känns dock som IPMI är nått som skulle va trevligt att ha? o andra sidan har ju ssh funkat bra alla år tidigare..

Jag funderar på något liknande. Något i stil med INTEL XEON E3-1265L V3 QUAD CORE 2.5GHZ 8MB S-1150 OEM kanske? 45W TDP är väl hyffsat strömsnålt? Annars INTEL XEON E3-1230L V3 QUAD CORE 1.8GHZ 8MB S-1150 OEM - 25W TDP, men med den får man kanske inte så mycket gjort?

Moderbord har jag dock ingen aning om. Finns inte särskilt många mITX att välja mellan om man kollar på t.ex prisjakt. Dom flesta är utrustade med WiFi, HDMI och ljudkort med S/PDIF, vilket känns onödigt för en server. Dom verkar helt enkelt vara gjorda för HTPCs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dv09ssm:

Moderbord har jag dock ingen aning om. Finns inte särskilt många mITX att välja mellan om man kollar på t.ex prisjakt. Dom flesta är utrustade med WiFi, HDMI och ljudkort med S/PDIF, vilket känns onödigt för en server. Dom verkar helt enkelt vara gjorda för HTPCs.

Om du ska ha ECC så finns det inte mycket som funkar. Asrock har den här.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hmm låter som man kanske ska fundera en vända till angående c2750? kan du lista lite fall med fakta ang problem? det jag har hittat när jag snurrat runt och sökt men har inte hittat speciellt mkt ang problem med struliga kort etc?

ang minne: Kingston ValueRAM TS DDR3 PC12800/1600MHz ECC Intel CL11 8GB (KVR16E11/8I)
är dom minnena jag tänkt använda..

Jag gick till forumsidan på ASRocks hemsida.
Dem länkar till 2 forum Tweaktown och OCW.
Där finns en hel del folk som har problem med att det tar lång tid att boota.
Detta är inget bekymmer för mig heller men problemet blir ju när den inte bootar alls som användare Bjorn skrev på tweaktown.
Det verkar ju vara en del folk som har bra kort så det är bara att chansa då det är ett bra kort.
Jag ska felsöka lite nu då jag fick svar från ASRock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Mitt exemplar var inget vidare dock. Första starten tog 1min och 45 sek och gick in i bios direkt utan nåt annat inkopplat än tngbord
och mus. Inte ens diskar. Efter bios var skärmen helt svart och inget hände.
Gick inte att komma in i bios mer utan att rycka batteriet. Blir nog en retur till Dustin.
Läste mer på nätet. Verkar ju ha blivit att riktigt flopp detta kort då det är väldigt många som har problem med den.

Vad är det för konstigt med 1+ minuts start på ett ipmi/ikvm utrustat kort?
ipmikretsen startar och sätts upp och därefter startar resten.

Permalänk

hmm 2 papp för ett server mITX och 2-2,5k för xenon prolle, visst dom e säkert grymma men de känns ju verkligen som de är värt att bråka lite med en c2550 eller c2750 isf, enda kravet igentligen är ju att man ska ha x86_64 isf för arm är för struligt med programvara iaf än så länge vem vet om några år...

har vi någon som faktiskt provat en c2750 mot en c2550? enda skillnaden är ju flera cores och mer tdp typ..

ju mer man funderar på det känns det som en c2550 kanske räcker även om en c2750 lär vara mer framtidssäker

äh får se när det e dags o beställa vad de blir men just nu lutar det åt c2550d4i mest för om båda korten har problem lägger ja hellre 2,5k på problem än 3,5k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vad är det för konstigt med 1+ minuts start på ett ipmi/ikvm utrustat kort?
ipmikretsen startar och sätts upp och därefter startar resten.

Ja minuset var ju att kortet inte fungerar alls...

Permalänk

Tjenare, jag som är Björn på Tweaktown.

Jag har fått igång mitt kort nu. Vet faktiskt inte vad som strulade först, men utan att ändra på hårdvaran öht så fick jag efter ett par försök igång maskinen som den skulle, och nu fungerar det utan problem. Vad som hände var att det tog väldigt lång tid att logga in på maskinen, inloggningsrutan på ipmi-sidan time:ade ut (om man kollade på json-svaret vid inloggingen) men rapporterade på websidan att den misslyckade att logga in. Allt gick också i snigelfart på själva sidan, bilder dök inte upp där de skulle osv. Efter ett tag så börjde det dock fungera som det skulle, och då funkade admin/admin att logga in med. Nu snurrar maskinen igång som den ska när man startar om den.

Så just nu kör jag utan problem Nas4Free på maskinen, det händer inte mycket på den CPU-mässigt, men har varit igång utan problem i en vecka nu (flyttade servern till mer permanent ställe).

/Björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Tjenare, jag som är Björn på Tweaktown.

Jag har fått igång mitt kort nu. Vet faktiskt inte vad som strulade först, men utan att ändra på hårdvaran öht så fick jag efter ett par försök igång maskinen som den skulle, och nu fungerar det utan problem. Vad som hände var att det tog väldigt lång tid att logga in på maskinen, inloggningsrutan på ipmi-sidan time:ade ut (om man kollade på json-svaret vid inloggingen) men rapporterade på websidan att den misslyckade att logga in. Allt gick också i snigelfart på själva sidan, bilder dök inte upp där de skulle osv. Efter ett tag så börjde det dock fungera som det skulle, och då funkade admin/admin att logga in med. Nu snurrar maskinen igång som den ska när man startar om den.

Så just nu kör jag utan problem Nas4Free på maskinen, det händer inte mycket på den CPU-mässigt, men har varit igång utan problem i en vecka nu (flyttade servern till mer permanent ställe).

/Björn

Jag får ingen bild på min oavsett hur länge jag väntar :/
Så svårt att installera ett OS. Även genom IPMI ser man inget

Permalänk

hmm vad säger levrantören om ditt kort cabraja?

eller bollar dom dig till asrock direkt?

tänkte vilket läge man hamnar i om man får ett strulkort?

är lite skeptisk men kommer troligen köpa ett c2550d4i då det verkar vara de vettigaste nas alternativet med lite kraft i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hmm vad säger levrantören om ditt kort cabraja?

eller bollar dom dig till asrock direkt?

tänkte vilket läge man hamnar i om man får ett strulkort?

är lite skeptisk men kommer troligen köpa ett c2550d4i då det verkar vara de vettigaste nas alternativet med lite kraft i..

Köpte kortet på Dustin och dem är lite segare på att svara i mail än vad ASRock är.
Just nu väntar jag på svar från dustin då jag gjort felsökningen dem bad mig om.
Har även visat konversationen mellan mig och ASRock så vi får se i nästa mail.
Kortet i sig är klockren. Tog 8 kärnors bara för att jag inte klarar av att köpa 4 om jag vet att det finns 8

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Köpte kortet på Dustin och dem är lite segare på att svara i mail än vad ASRock är.
Just nu väntar jag på svar från dustin då jag gjort felsökningen dem bad mig om.
Har även visat konversationen mellan mig och ASRock så vi får se i nästa mail.
Kortet i sig är klockren. Tog 8 kärnors bara för att jag inte klarar av att köpa 4 om jag vet att det finns 8

då jag lider jag av ungefär samma dilemma.. 4 räcker nog till alla dödliga men varför göra nått halvdant, om det bara är seg mailsupport och att dom faktiskt inte försöker ducka att hjälpa till då ska ja nog ha en 8kärnors.. bara för att..

Permalänk

såja då var

KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS
ASROCK C2550D4I INTEL C2550 AVOTON QUADCORE MINI-ITX

kollade dustins kingston minnes configurator innan, så det var dom enda minnena dustin hade som var rekomenderade, och den andra listan på asrock den hittade jag inga ecc minnen som fanns på prisjakt med exakt samma art id, så det blev kingstons rekomendation..

blev en 4kärnig för att vara lite ekonomisk.. ska bli kul och sätta ihop allt när grejerna kommer nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

såja då var

KINGSTON 8GB 1600MHZ DDR3 ECC CL11 DIMM W/TS
ASROCK C2550D4I INTEL C2550 AVOTON QUADCORE MINI-ITX

kollade dustins kingston minnes configurator innan, så det var dom enda minnena dustin hade som var rekomenderade, och den andra listan på asrock den hittade jag inga ecc minnen som fanns på prisjakt med exakt samma art id, så det blev kingstons rekomendation..

blev en 4kärnig för att vara lite ekonomisk.. ska bli kul och sätta ihop allt när grejerna kommer nästa vecka

Du får väl rapportera hur det går

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Du får väl rapportera hur det går

det ska jag göra, du får hålla oss uppdaterade i ditt garantiärende om du får igång ditt kort oxå

Permalänk

liten update då...

ipmi... fy fan vilken smutt grej för en server..

Debian 7.4.0 vs Intel i210 eth... glöm det.. fick de inte ens att funka med att ta ner en äldre source som gick att kompilera, 5.0.6 av igb.. den läser in och finns med i dmesg, och lshw/lspci, men den ligger som unclaimed, pga att igb som kommer med debian inte funkar med nätverkskorten.. så det blev centos minimal 6.5 och den funkade perfekt rakt ur installationen, funkar fint med zfs, men efter installationen, glöm inte bort att reboota, för den uppdaterar kerneln.. fan va jag letade innan jag fattade varför zfs inte funkade.. haha

dragit ihop en zfspool med gamla diskar för att säkerhetskopiera innan jag drar över min 4tb wd red från synologyn..
borde väl max vara någon timma kvar nu att skicka över nätverket..

uppstartstiden tycker jag är helt okey, och så länge ipmi interfacet är igång tar det inte alllt för lång tid att starta centos..

över lag är jag faktiskt nöjd med maskinen, skulle väl behöva lite mer diskar, men det får komma när ekonomin tillåter...

enda som är störigt är silverstone chassiet, där har jag två led'ar till hotswap som inte lyser, men osäker på varför kan vara pga att det sitter 2,5" diskar i, för dom andra tre lyser blått... skumt.. men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

liten update då...

ipmi... fy fan vilken smutt grej för en server..

Debian 7.4.0 vs Intel i210 eth... glöm det.. fick de inte ens att funka med att ta ner en äldre source som gick att kompilera, 5.0.6 av igb.. den läser in och finns med i dmesg, och lshw/lspci, men den ligger som unclaimed, pga att igb som kommer med debian inte funkar med nätverkskorten.. så det blev centos minimal 6.5 och den funkade perfekt rakt ur installationen, funkar fint med zfs, men efter installationen, glöm inte bort att reboota, för den uppdaterar kerneln.. fan va jag letade innan jag fattade varför zfs inte funkade.. haha

dragit ihop en zfspool med gamla diskar för att säkerhetskopiera innan jag drar över min 4tb wd red från synologyn..
borde väl max vara någon timma kvar nu att skicka över nätverket..

uppstartstiden tycker jag är helt okey, och så länge ipmi interfacet är igång tar det inte alllt för lång tid att starta centos..

över lag är jag faktiskt nöjd med maskinen, skulle väl behöva lite mer diskar, men det får komma när ekonomin tillåter...

enda som är störigt är silverstone chassiet, där har jag två led'ar till hotswap som inte lyser, men osäker på varför kan vara pga att det sitter 2,5" diskar i, för dom andra tre lyser blått... skumt.. men men..

Tack för din update. Synd det inte gick med debian då jag använder det uteslutet på alla mina servrar.
Jag tänkte testa med esxi men vi får se. Jag skickade iväg mitt kort i fredags då jag hade fått returlappen så
än så länge har jag inte hört något.
Håller tummarna varje dag. Har 6x4TB WD Red här liggandes och en Samsung Evo 256GB som väntar

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Tack för din update. Synd det inte gick med debian då jag använder det uteslutet på alla mina servrar.
Jag tänkte testa med esxi men vi får se. Jag skickade iväg mitt kort i fredags då jag hade fått returlappen så
än så länge har jag inte hört något.
Håller tummarna varje dag. Har 6x4TB WD Red här liggandes och en Samsung Evo 256GB som väntar

som jag förstod det av lite googlande när jag hittade problemet, var att igb drivisarna har nån bug i 7.4.0, så om jag förstod det rätt borde det funka med att dra in 7.3.0 men så fort man uppdaterar så man får 7.4.0 borde man vara på samma ställe igen, dvs ingen fungerande igb..

helst ville jag ha centos eller debian då dom har långa cykler mellan uppdateringarna, för ubuntu är lite väl instabilt imellanåt funkar på desktop men på en server vill man inte att senaste uppdateringen ska fucka ur nått.. så de blev centos 6.5 med lite extra repos.. så får vi helt enkelt hoppas de funkar bra..

jag funderade ett tag på att köra XEN på burken, men eftersom den inte stödjer vt-d så kändes det lite vanskligt med zfs och massa lager mellan zfs o fysisk disk.. sen tror ja att centos kommer räcka till de ja ska köra på burken.. men time will tell..

hoppas ditt kort eller ett nytt kommer tillbaka snart då:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

som jag förstod det av lite googlande när jag hittade problemet, var att igb drivisarna har nån bug i 7.4.0, så om jag förstod det rätt borde det funka med att dra in 7.3.0 men så fort man uppdaterar så man får 7.4.0 borde man vara på samma ställe igen, dvs ingen fungerande igb..

http://fosswire.com/post/2008/08/exclude-packages-from-being-...
Du kan väl dra in 7.3 och holda igb-drivrutinen och sen köra en dist-upgrade?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

jaha.. fick nog av centos och deras lite lätt tillbaka dragna inställning till att uppdatera grejer, så skulle skicka in ubuntu server 12.10 som står med som supported på asrocks sida, startar om, och ipmi har fuckat ur, svart ruta, hoppar till en gång, ger infon om "grafikkortet" efter detta är det svart ruta med 0 fps. så länge den varit igång har det snurrat på fint, men nu vid reboot så verkar den fuckat ur iaf... och komiskt nog tror jag inte jag har nått jag kan koppla in en vga kabel i för att ens se om det händer nått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

jaha.. fick nog av centos och deras lite lätt tillbaka dragna inställning till att uppdatera grejer, så skulle skicka in ubuntu server 12.10 som står med som supported på asrocks sida, startar om, och ipmi har fuckat ur, svart ruta, hoppar till en gång, ger infon om "grafikkortet" efter detta är det svart ruta med 0 fps. så länge den varit igång har det snurrat på fint, men nu vid reboot så verkar den fuckat ur iaf... och komiskt nog tror jag inte jag har nått jag kan koppla in en vga kabel i för att ens se om det händer nått...

Fan låter som mitt kort lite. Den har haft olika fel för sig hela tiden. Ibland ville den inte ens starta när jag tryckte på
strömbrytaren och jag körde även med skruvmejsel direkt på moderkortet för att utesluta att knappen är trasig på chassit.
Jag fick meddelande från Dustin idag efter att jag ring och kollat då jag inte hört något på en vecka att den är skickad
till ASRock för reparation. Väldigt tråkigt att vänta 2 mån på nyinköpt produkt som är trasig vid leverans.

Men man hoppas ju alltid att det inte ska hända en.
Jag mailade även killen på ASRock som jag hade kontakt med under felsökningen för att se om han kan hjälpa till
med att korta den tiden. Får se vad han svarar.

Hur går det för dig? Prova att jävlas lite med den för att testa stabiliteten. Starta om massor. Bryt strömmen på
chassit och så. Hoppas det löser sig. Blir det strul känns det som att man vill lämna tillbaka den och ta en annan
då det är många som har bekymmer

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Fan låter som mitt kort lite. Den har haft olika fel för sig hela tiden. Ibland ville den inte ens starta när jag tryckte på
strömbrytaren och jag körde även med skruvmejsel direkt på moderkortet för att utesluta att knappen är trasig på chassit.
Jag fick meddelande från Dustin idag efter att jag ring och kollat då jag inte hört något på en vecka att den är skickad
till ASRock för reparation. Väldigt tråkigt att vänta 2 mån på nyinköpt produkt som är trasig vid leverans.

Men man hoppas ju alltid att det inte ska hända en.
Jag mailade även killen på ASRock som jag hade kontakt med under felsökningen för att se om han kan hjälpa till
med att korta den tiden. Får se vad han svarar.

Hur går det för dig? Prova att jävlas lite med den för att testa stabiliteten. Starta om massor. Bryt strömmen på
chassit och så. Hoppas det löser sig. Blir det strul känns det som att man vill lämna tillbaka den och ta en annan
då det är många som har bekymmer

la en tråd på tweaktown, fick svar av nån bill på deras tech support, men han verkar vilja dra det emot linux gfx drivers fel isf att läsa vad jag skriver, o andra sidan har dom väl en hel hög med trasiga kort och väntetiden blir väl bara längre och längre..

som tur var så har jag inte sålt synologyn ännu, så vi får se hur fan de här slutar.. hoppas på ett fungerande kort..

ps hölt din på och la massa non-critical error på temp och fläktar?

26 04/05/2014 16:07:52 Unknown OEM Record OEM timestamped 25 04/05/2014 16:05:18 Unknown OEM Record OEM timestamped 24 04/05/2014 16:04:35 Unknown OEM Record OEM timestamped 23 04/05/2014 16:01:59 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 22 04/05/2014 16:01:59 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 21 04/05/2014 08:02:33 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 20 04/05/2014 08:02:33 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 19 04/05/2014 08:02:20 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Deasserted 18 04/05/2014 08:02:20 REAR_FAN2 Fan Lower Non-Critical - Going Low - Deasserted 17 04/05/2014 08:02:19 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Asserted 16 04/05/2014 08:02:19 REAR_FAN2 Fan Lower Non-Critical - Going Low - Asserted 15 04/05/2014 16:00:38 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Deasserted 14 04/05/2014 16:00:37 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Asserted 13 04/05/2014 16:00:31 Unknown OEM Record OEM timestamped 12 04/05/2014 15:38:10 Unknown OEM Record OEM timestamped

det där tycker ja e skumt när kortet & cpu bara är 38grader varmt..

ska prata med dustin på måndag får vi se om jag får tillbaka mitt kort innan jul..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

la en tråd på tweaktown, fick svar av nån bill på deras tech support, men han verkar vilja dra det emot linux gfx drivers fel isf att läsa vad jag skriver, o andra sidan har dom väl en hel hög med trasiga kort och väntetiden blir väl bara längre och längre..

som tur var så har jag inte sålt synologyn ännu, så vi får se hur fan de här slutar.. hoppas på ett fungerande kort..

ps hölt din på och la massa non-critical error på temp och fläktar?

26 04/05/2014 16:07:52 Unknown OEM Record OEM timestamped 25 04/05/2014 16:05:18 Unknown OEM Record OEM timestamped 24 04/05/2014 16:04:35 Unknown OEM Record OEM timestamped 23 04/05/2014 16:01:59 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 22 04/05/2014 16:01:59 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 21 04/05/2014 08:02:33 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 20 04/05/2014 08:02:33 Unknown System Event System Reconfigured,OEM System Boot Event,Undetermined System Hardware Failure,Entry Added to Auxiliary Log,PEF Action - Asserted 19 04/05/2014 08:02:20 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Deasserted 18 04/05/2014 08:02:20 REAR_FAN2 Fan Lower Non-Critical - Going Low - Deasserted 17 04/05/2014 08:02:19 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Asserted 16 04/05/2014 08:02:19 REAR_FAN2 Fan Lower Non-Critical - Going Low - Asserted 15 04/05/2014 16:00:38 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Deasserted 14 04/05/2014 16:00:37 CPU Temperature Temperature Upper Non-Critical - Going High - Asserted 13 04/05/2014 16:00:31 Unknown OEM Record OEM timestamped 12 04/05/2014 15:38:10 Unknown OEM Record OEM timestamped

det där tycker ja e skumt när kortet & cpu bara är 38grader varmt..

ska prata med dustin på måndag får vi se om jag får tillbaka mitt kort innan jul..

Mitt höll på så i början då jag lyckades komma in i BIOS. Sen vet jag inte för jag fick ingen bild längre.
Men dessa temps är inte critical utan Non-Critical som det står

Permalänk

ja min låser sig vid bios för grafikkortet, dvs när den postar grafikkorts infon ang 16mb dram eller va de e den säger..
sedan händer de inge mer, ringde dustin, dom verkar ha fått rätt mkt gnäll om de här korten, för dom ville inte ens tvinga mig igenom nån felsökning när ja sa att den funkat en vecka sen när ja rebootade och skulle byta till ubuntu server, så fuckade allt ur...

så skulle komma ett utbyteskort via posten som jag förstod det.. får se hur de funkar...

jo ja vet att de e n-c error därför ja inte la nån direkt vikt på det när jag såg det, bara udda att de dyker upp så tidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ja min låser sig vid bios för grafikkortet, dvs när den postar grafikkorts infon ang 16mb dram eller va de e den säger..
sedan händer de inge mer, ringde dustin, dom verkar ha fått rätt mkt gnäll om de här korten, för dom ville inte ens tvinga mig igenom nån felsökning när ja sa att den funkat en vecka sen när ja rebootade och skulle byta till ubuntu server, så fuckade allt ur...

så skulle komma ett utbyteskort via posten som jag förstod det.. får se hur de funkar...

jo ja vet att de e n-c error därför ja inte la nån direkt vikt på det när jag såg det, bara udda att de dyker upp så tidigt..

Hoppas du får ett nytt som funkar. Jag känner nu att jag helst byter ut den mot nåt annat :/
Gött att betala ca 16 lax för uppgraderingen och nu står allt hemma på golvet fortfarande halvbyggt.

Permalänk

lite därför jag inte köpte en massa diskar, visste väl igentligen att oddsen var att det skulle bli strul med moderkortet så var en chansning och jag är glad att jag inte sitter i din sits, för hade jag köpt 8st nya diskar som jag hade tänkt hade det varit grymt mkt surare...