Sälja mina bilder som är uppladdade på Facebook, Instagram?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Sälja mina bilder som är uppladdade på Facebook, Instagram?

Hejsan!

Har en liten snabb fråga.

Jag har tänkt att försöka få några tidningar ha med mina bilder. Om det nu är så att jag har laddat upp dessa bilder på Facebook eller Instagram, har jag då en skyldighet att tag bort dom innan jag säljer dom eller om tidningen vill ha med dom?

Kan jag dela med mig av bilderna här på forumen? Andra forum? 500px?

Hur funkar det med bilder som jag vill sälja? Måste dom stanna på min dator innan eller kan andra se dom innan?

Tacksam för svar!

Mvh,
David

Workstation: iMac 27" Mid 2017 Radeon Pro 575
Laptop: MacBook Pro 15" Mid 2017 Space Grey
Phone: Apple iPhone X Plus 64GB
Camera: Fujifilm X-T2 - 56mm f1,2 - 35mm f2 - 16-55 f2,8
Audio/Video: NAD 356BEE - B&W 685 S2 - LG OLED65B6 65" - Apple TV 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2013

Så långe dem ligger ute på internet kan vem som helst ta dem, va ja vet iaf

Main-burk: i5 4670K | 780 SLI | RM850 | ASUS Z97-A | Corsair 1600MHz | NH-U14S | 840 evo 250gb | WD Green 1TB | Define R4
LAN-burk: G3258 Anniversary ed | Gigabyte 760 | AX760 | MSI Z87I | HyperX 1866 | Kraken X31 | 840 evo 250gb | Corsair 380T
Tillbehör: 2x Quickfire TK (blåa/bruna) | 2x G500 | 2x Syncmaster S22B370 | HyperX Cloud 2 | Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Säger man inte upp rätten till bilderna när man laddar upp till FB? Att dom har rätt och göra vad dom vill med dom?

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2012

Dom måste stanna på din dator innan. om du lägger ut dom på facebook eller instagram så är dom ganska värdelösa eftersom, låt oss säga en tidning får lov att använda sig av dom utan att fråga just dig så länge det inte är en person på bilden eller något annat som kan vara kränkande för någon.. du så gott som förlorar rätten till bilden när du lägger upp den på internet ^^, då är det sidan som hostar bilden som äger den så gott som något sådant vart det för en kompis till mig i alla fall som hittade sina modell bilden på en sida som hon inte sålt bilderna till =/ dom fick ta bort bilderna eftersom det var hon på bilderna och hon ville inte vara där men mer än så kunde hon inte göra då dom fått bilderna från en annan sida.

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

man ska tänka på att facebook har rättigheterna till att använda bilderna så länge de ligger uppe på facebook, finns en fin klausul om det i deras vilkor.
om du behöver ta bort dem eller inte kan bero på tidningen du säljer till, vad ni kommer överens om, men oftast säljer du rättigheterna till att de ska kunna använda bilden i en speciell situation, nyheter etc, inte hela bilden, du som "upphovsman" till bilden har beroende på avtal fortfarande äganderätt på bilden, så du ska kunna använda den till vad du anser rätt, om inget annat regleras i avtal, kontakta tidningen i fråga du tänkt sälja till och diskutera med den hur de ser på det, finns bildbyråer som när de köper en bild köper den totalt, du har ingen rättighet till bilden alls efter det, och vissa som köper bara rättigheterna att visa bilden, inte hela bilden i sig.

det är en gammal artikel, men ändå läsnyttig i situationen.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-ager-facebook-din-inform...

vet inte hur instagram har i sina avtal, jag tror de inte har samma kringgående vilkor som facebook har.

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.6Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |