Korta kabel till 24 pins ATX kontakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Korta kabel till 24 pins ATX kontakt.

Tänkte bygga nytt och snyggt i ett Bitfenix Phenom Matx. Om man vill köra två grafikkort blir man begränsad till 160 cm långt nätaggregat. För att inte behöva köra 24 pins ATX kabeln till moderkortet i en lopp så tänkte jag korta och sleeva. Har sökt efter liknande trådar men de länkar till djungelapa.se som ligger nere.

Tänkte köra ett full modulärt nätaggregat så jag inte bryter garantin. Vilka risker finns med att göra detta? Vad behöver jag tänka på och vilka verktyg? Är korta det samma som crimping?

Tänkte använda detta nätaggregat.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1478074

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

En nackdel (enda?) med modulärt är ju att nätaggen faktiskt blir längre.
Inte bara pga kontakten i själva nätdelen utan även för att kontakten på sladden bygger en hel del.
Inte svar på din fråga utan mer en synpunkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Varför köpa modulärt om du ändå ska korta kablar?

Du behöver iaf t ex:
http://www.stylingwebben.se/pc-modding-kylning/pc-modding/kon...
http://www.stylingwebben.se/pc-modding-kylning/pc-modding/ver... (eller om du orkar fixa eget verktyg eller använda häftstift.
och sen sleeve och krympslang.

edit: du bryter nog garantin på vilket nätagg som helst när du modifierar kablarna.

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Hoppas du menar korta kabeln (inte kontakten) och att nätdelen inte är 160cm lång.
Krimpning är en metod för att koppla kablar, man pressar med så högt tryck att det blir en gastät anslutning

Vanligast använder man en Krimptång.

Tänger finns i olika modeller och det viktiga är attt den passar den kontakt man ska krimpa fast, annars blir det en dålig skarv..
En del köper även specialverktyg för att pilla isär kontakterna, men det brukar fungera med små skruvmejslar också.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008

Vet inte om det finns några direkta risker med det, kör du ett Prodigy så passar ett fullt modulärt agg. Fördelen är väl att slippa alla kablar som ej används.

Edit Herrn före hade bättre koll

http://en.mdpc-x.com/mdpc-crimping.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Svensktiger:

En nackdel (enda?) med modulärt är ju att nätaggen faktiskt blir längre.
Inte bara pga kontakten i själva nätdelen utan även för att kontakten på sladden bygger en hel del.
Inte svar på din fråga utan mer en synpunkt

Japp är med på det. Men ha massa kablar som inte används känns helt kasst.

Skrivet av Robobin:

Varför köpa modulärt om du ändå ska korta kablar?

edit: du bryter nog garantin på vilket nätagg som helst när du modifierar kablarna.

Tänkte köpa lösa kablar som jag modifierar. Bra länkar tack.

Skrivet av mrqaffe:

Hoppas du menar korta kabeln (inte kontakten) och att nätdelen inte är 160cm lång.

Givetvis kabeln fel av mig. Menar att nätdelen får vara Max 160cm lång helst kortare. Tack för grymt bra info.

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Nu har jag kollat runt lite på verktyg och sleeve material.

Någon som har erfarenhet av stylingwebben.se crimptång? är den bra? 245kr
http://www.stylingwebben.se/ovrigt13/verktyg/p/krimptang

Alternativ två är MDPC crimptång. Lite dyrare ca 360 kr Bättre än stylingwebben?
http://en.mdpc-x.com/mdpc-crimping/mdpc-crimping-tool-6th-ann...

Funderar även på en Nätaggregats testare. Skulle den kunna testa så att kabeln är okej efter att man kortat kabeln? Skulle ju kännas skönt att testa den innan man kör den skarpt i en dator för flera tusen. finns flera olika varianter med och utan display. Vilken är att föredra för det jag skall göra?
Finns ju ännu billigare ute på ebay/tradera. Vågar man lita på att de har bra funktion?

Kollade in denna på K&Co
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/speci...

enklare variant hos K&Co
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/speci...

Någon som testat sleeve strumporna från både stylingwebben och MDPC? Är det skillnad på kvalitet?

Funderar på om jag istället för att korta nuvarande kablar borde bygga en helt ny kontakt? Då har jag ju kvar original kontakten. Både kontakter och stift finns hos stylingwebben och MDPC. Frågan är ju var jag köper kablar och vilken sorts kabel det skall vara? Vill ha bra kvalitet.

Många frågor men hoppas ni kan hjälpa en nybliven moddare.

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag har inte provat några av verktygen du länkar men en multimeter är ett betydligt mer mångsidigt redskap än en nätdelstestare såvida du inte ofta ska testa nätdelar, den är säkert snabbjobbad men ganska oanvändbar till annat och hur ofta mäter man på nätdelar såvida man inte håller på med datorservice ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte provat några av verktygen du länkar men en multimeter är ett betydligt mer mångsidigt redskap än en nätdelstestare såvida du inte ofta ska testa nätdelar, den är säkert snabbjobbad men ganska oanvändbar till annat och hur ofta mäter man på nätdelar såvida man inte håller på med datorservice ?

Tanken är ju inte att testa så att nätdelen funkar utan att de kablar jag gör/kortar fungerar som de skall. Det som skall testas är ju inte bara kablarna till moderkortet utan även grafikkort och ström till hårddiskar. Förstår att nätaggregatstestaren inte säger så mycket om hur själva nätaggregatet mår. Men det är ju inte det som är mitt huvudsyfte.

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Men du kan mäta upp kablaget med en multimeter också, det är bara att det ta längre tid, men multimetern går att mäta annat med senare, en nätdelsmätare är nog mer en "engångspryl"

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Men du kan mäta upp kablaget med en multimeter också, det är bara att det ta längre tid, men multimetern går att mäta annat med senare, en nätdelsmätare är nog mer en "engångspryl"

24pins kontakten har jag ju 23-24 trådar som skall komma rätt. hur kollar jag alla med en multimeter?

Är det en sådan här jag skall ha i så fall? Eller har du bättre förslag.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du spänningsmäter alla kontakter en i taget och ser till att de ger rätt spänning på rätt stift, skillnaden är att du får mäta ett stift i taget medan nätdelstestaren mäter en kontakt i taget, den gör det alltså nån minut snabbare, men den går å andra sidan inte att göra nått annat med, försök mäta upp en nätverkskabel, en hörlur eller kolla om det är spänning i ett vägguttag med en nätdelstestare så förstår du vart jag vill komma.
Den är snabb men med mycket begränsat användningsområde, multimetern är lite långsammare men är användbar till väldigt mycket.

Ja en sån multimeter fungerar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Du spänningsmäter alla kontakter en i taget och ser till att de ger rätt spänning på rätt stift, skillnaden är att du får mäta ett stift i taget medan nätdelstestaren mäter en kontakt i taget, den gör det alltså nån minut snabbare, men den går å andra sidan inte att göra nått annat med, försök mäta upp en nätverkskabel, en hörlur eller kolla om det är spänning i ett vägguttag med en nätdelstestare så förstår du vart jag vill komma.
Den är snabb men med mycket begränsat användningsområde, multimetern är lite långsammare men är användbar till väldigt mycket.

Ja en sån multimeter fungerar.

Japp är helt med på vad du är ute efter och det är helt rätt tänkt. Problemet som jag ser det att jag inte är så säker på på mulitmetern och har inte koll på vad den skall visa för de olika stiften. I instruktionsboken står det ju olika färg på kablarna men i verkligheten är ju alla svarta.
Sen vad skall alla dessa visa på multimetern?
+3.3V
-12VDC
COM
PS-ON
N/C
+5VDC
PWRGOOD
+5Vsb
+12V

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av ATL:

Japp är helt med på vad du är ute efter och det är helt rätt tänkt. Problemet som jag ser det att jag inte är så säker på på mulitmetern och har inte koll på vad den skall visa för de olika stiften. I instruktionsboken står det ju olika färg på kablarna men i verkligheten är ju alla svarta.
Sen vad skall alla dessa visa på multimetern?
+3.3V
-12VDC
COM
PS-ON
N/C
+5VDC
PWRGOOD
+5Vsb
+12V

Först å främst så förstår jag inte riktigt ditt resonemang nu, du måste ju placera kablagen rätt oavsett hur du mäter och har du bara rivit isär allt utan att märka upp det om det är svarta kablar så måste du ta en kabel i taget för då blir det hopplöst att använda en nätdelstestare i vilket fall.
Spänningarna mäts mot 0/jord/com, dvs svarta kabeln på multimetern (com eller minus kan den också vara märkt ) mot jorden i nätdelen och den röda (+) mot det du ska mäta på och sedan ska den visa den spänning som anges.
N/C är not connected, inte ansluten/tom
ps-on är power supply on, start av nätdelen, den jordas för att starta nätdelen, den ger ingen spänning.
pwrgood är en +5v signal som nätdelen ger när den startat upp och ger rätt utspädningar och den signalerar till moderkortet att det ska gå vidare och starta helt.
+5vsb är +5v stand by, den ger alltid +5v även när datorn är avstängd så länge du inte bryter strömmen på nätdelen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Först å främst så förstår jag inte riktigt ditt resonemang nu, du måste ju placera kablagen rätt oavsett hur du mäter och har du bara rivit isär allt utan att märka upp det om det är svarta kablar så måste du ta en kabel i taget för då blir det hopplöst att använda en nätdelstestare i vilket fall.

Om jag plockar isär den gamla kabeln märks givetvis allt upp. Problemet jag syftade på var att manualen har de skrivit in att kablarna har olika färger som det kan vara på vissa agg. Men så är det inte på mitt. Sen är ju mitt andra alternativ att bygga en helt ny kabel från scratch.

Skrivet av mrqaffe:

Spänningarna mäts mot 0/jord/com, dvs svarta kabeln på multimetern (com eller minus kan den också vara märkt ) mot jorden i nätdelen och den röda (+) mot det du ska mäta på och sedan ska den visa den spänning som anges.
N/C är not connected, inte ansluten/tom
ps-on är power supply on, start av nätdelen, den jordas för att starta nätdelen, den ger ingen spänning.
pwrgood är en +5v signal som nätdelen ger när den startat upp och ger rätt utspädningar och den signalerar till moderkortet att det ska gå vidare och starta helt.
+5vsb är +5v stand by, den ger alltid +5v även när datorn är avstängd så länge du inte bryter strömmen på nätdelen.

Tack det var informativt och nyttig information.

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jun 2005

Det går också att kapa och förkorta kablarna och sedan löda ihop dem igen och ta krympslang över, det borde vara enklare än att ta isär kontakten och crimpa nya stift.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007

CPU i7 4790K @4.9GHZ 1.324V | MB Asus MAXIMUS VII IMPACT | GPU Asus GTX1080 Strix | RAM Team Group Xtreem White @2800mhz 16GB PSU Corsair AX860i | SSD Seagate ST480 480GB | HDD SAMSUNG HD103SJ 1000GB | Monitor Eizo FG2421| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game zero.

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 Crossfire | RAM G.skill FlareX DDR4 @3800MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer XF240H| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

är inte det lättaste att köpa ett icke modulärt skruva upp klipp av kablar och löd om dom på nytt på nättaggets kort i rätt längd, inget krongel med kontakter mm använd kontakterna som finns
skit i att löda fast kablar som inte används

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Det kunde ju vara ett alternativ. Men om jag vill byta chassi är det nätaggregatet skräp. Modda kablar så kan man ju fixa nya!

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400