Permalänk
Medlem

USB IR-Sändare/Mottagare sökes

Jag är på jakt efter en IR-Sändare/Mottagare som kopplas till datorn via USB och som sedan kan styras vi C#.

Har letat runt under dagen och har mest hittat massa äldre saker med inte så aktiva communities.
Är det någon som har erfarenhet av någon sådan produkt. Helst från en svenska återförsäljare men allt är bättre än inget.

Vill alltså ha en färdig produkt att bara plugga in i USB-porten.
Möjlighet att skicka signal via ett C#-program
Möjligheten att läsa av IR-koder från fjärrkontroller för att sedan kunna sända ut samma signal vid behov.

Ska användas till att styra TV, Reciever m.m.

Det jag hittat än så länge:
http://www.usbuirt.com/
http://www.promixis.com/pir-1.php
http://iguanaworks.net/products/usb-ir-transceiver/
http://www.redrat.co.uk/products/index.html

Någon som har testat någon av dom produkterna? Har dom stöd för C#?

Tack på förhand!

Permalänk

Detta svar kommer ett par tusen år senare, men här är svaret efter ett par timmars sökning idag då jag behöver samma sak:

IRDroid från Bulgarien (medlem i EU, ingen tull på köpen alltså). De tillverkar alla produkter som behövs.

Alternativ 1: https://irdroid.eu/product/usb-infrared-transceiver-kit/

Detta är en USB-sändare/mottagare. Naken PCB. Strömförsörjs av USB. Stödjs äntligen helt av Linux Kernel 5.8 eller högre så man behöver ingen specialpatchning eller någonting. It just works. Funkar alltså med Raspberry Pi (som i skrivande stund är på Kernel 5.10). Funkar även med Windows via en driver som heter "WinLirc". Den har 3st lysdioder vilket gör att den sänder i alla riktningar och inte behöver pekas exakt på enheten den ska styra. Och det smidiga med att det är USB är att man kan sätta in en liten USB-förlängning om man vill ha den längre bort ifrån sin raspberry pi (eller dator).

Här kan man läsa mer om Linux Kernel stödet sedan 5.8: https://irdroid.eu/irdroid-usb-infrared-transceiver-linux-ker...

Och här är en video som visar hur lätt det funkar out of the box nu med Linux (t.ex. Raspberry Pi): https://www.youtube.com/watch?v=HmBBN6_U5mc

Dock en stor varning: Denna produkt kallas för ett "kit" så man kanske måste löda den själv. Sidan nämner inte det, så jag vet inte. Är inte heller säker på om chassi ingår eller ej, då det inte finns nåt chassi på huvudbilden men finns på en av extrabilderna.

Alternativ 2: https://irdroid.eu/product/usb-infrared-transceiver/

Detta är exakt samma produkt, men jag är säker på att denna är färdigbyggd när man köper den. Och ett chassi (blått) ingår. Man kan även köpa till en genomskinlig blå 50cm USB A-kabel för $5 (43 kronor) om man vill förlänga den med en kabel som matchar chassit: https://irdroid.eu/product/usb-extension-cable-0-5m/. Priset på förlängningskabeln är rimligt eftersom en Deltaco-kabel med samma längd kostar 40-50kr på Inet som jämförelse.

Vad gäller denna produkt så kan man välja olika kontakt-typer (adaptrar). Jag skulle föreslå att man väljer "USB A connector", eller "USB-A Extension 0.5m", eftersom det är de enda alternativen som ger dig en USB A-anslutning vilket är vad de flesta människor vill ha.

Alternativ 3: https://irdroid.eu/product/irdroid-rpi-infrared-transceiver-r...

Detta alternativ är INTE USB. Det är för riktiga "Nördhackers" som vill plugga in det direkt i data-pins på en Raspberry Pi och programmera det direkt via egen kod. Man kan även köpa ett chassi som håller både kortet och raspberry Pi tryggt i samma box: https://irdroid.eu/product/irdroid-rpi-enclosure/

Dock en stor varning här också: Denna produkt är för följande Raspberry Pi-modeller: "Model B+ 512MB", "Raspberry Pi 2", "Raspberry Pi 3". Själva kortet KANSKE fungerar med en ny Raspberry Pi 4 också, eftersom det inte verkar slå i något chip som flyttats på nya Rpi4. Men chassit som man kan köpa till fungerar DEFINITIVT INTE med Raspberry Pi 4 eftersom de ändrade alla port-positioner på Raspberry Pi 4. Dessutom har ju Raspberry Pi 4 lite problem med temperaturen och behöver gärna en fläkt/kylfläns, så det vore nog inte så smart att sätta denna på sin Raspberry Pi 4. Däremot lär denna lösning inklusive chassit de säljer vara perfekt för äldre modeller av Raspberry Pi 1-3 som inte är varma. I framtiden bör de även ha chassin för nyare Raspberry Pi dock (som förhoppningsvis inte är lika varma som Rpi4), om någon läser detta om några år.

Vad väljer jag?

Jag vill ha en lösning som är plug and play. Inte massa nördhackande och config-tweakande och programmerande. Och inte heller intresserad av ett "kit" som man löder själv. Så det blir USB med chassi för mig. Lösning 2 alltså: https://irdroid.eu/product/usb-infrared-transceiver/. Köper även deras 50cm förlängning eftersom den är billig och matchar chassit och täcker över USB-kontakten på chassit på ett bra sätt.

Det är bra att denna USB-lösning även fungerar direkt med datorer, och till och med moderna Android-telefoner (via vilken USB C "On-The-Go" adapter som helst). Så man är inte låst till att köra detta via en Raspberry Pi.

Kommer att koppla ihop detta med Open Source-programmet för "home automation": Home Assistant (https://www.home-assistant.io/) på Linux på stationära datorn.

Med Home Assistant och en USB Irdroid kommer jag kunna styra alla mina enheter digitalt:

- LIRC (infraröda enheter via USB-irdroid, t.ex. fläktar och luftrenare): https://www.home-assistant.io/integrations/lirc/
- Min Sony TV (via nätverket): https://www.home-assistant.io/integrations/braviatv/
- LIFX smarta lampor (via nätverket): https://www.home-assistant.io/integrations/lifx_cloud/ eller direktstyrning av lamporna via https://www.home-assistant.io/integrations/lifx/ om man vill slippa "lagget" av att kommandorna routas via LIFX cloud.
- Integreras med Google Assistant så att man kan styra Home Assistant via Google-röstkommandon i telefonen (finns självklart Amazon Alexa och Apple HomeKit också): https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
- Man kan skapa "scener" som är en uppsättning av intressanta kontrollvärden för alla enheter man äger, typ att man skapar en som heter t.ex. "good morning" som startar TVn, tänder lamporna, sätter en viss TV-volym och kanal, etc Och dessa scener går att aktivera direkt via Ok Google (eller alexa/homekit/etc) röst-integreringen. https://www.home-assistant.io/integrations/scene/
- Finns massvis av andra integreringar av diverse tjänster och produkter, just nu 1771st olika integreringar: https://www.home-assistant.io/integrations/

Så det blir denna lösning nu. Har som sagt tittat i flera timmar och detta är det bästa jag kunde hitta. Allt annat var gamla gigantiska IR-enheter typ det du listade.

Jag köper deras USB IR nu och ska testa den med stationära datorn och Linux först. Funkar allt bra och om jag tycker att jag vill ha 24/7 uptime även när datorn är avstängd, så kommer jag senare att flytta över allting till ett Raspberry Pi 4-bygge för hemautomatisering.

Frakten kostar bara $6 om man väljer billigaste alternativet och snittar 10 dagars leverans inom EU enligt https://irdroid.eu/terms-and-conditions/. Så jag återvänder till denna tråden om 2-3 veckor med resultat...

Hoppas denna information hjälper andra som snubblar in på tråden (den är 1a på Google gällande detta ämnet).

PS: Om någon behöver IrDA, vilket är ett slags modem-liknande protokoll för att föra över data via infraröd signal, så har de även sådana adaptrar. Leta efter deras andra produkter med "IrDA" i namnet isåfall. Observera att IrDA ej är detsamma som CIR (Consumer IR), och att man behöver köpa 2st olika IR-adaptrar om man vill ha stöd för BÅDA typerna av IR-signaler. Men IrDA är sällsynt och används mest i industrimaskiner. I princip allt som kör IR för konsumenter i hemmet använder CIR-fjärrkontroller.

Permalänk
Avstängd

@dextrodammit

Suveränt tips! 👍

Jag tror det kommer ta tid innan IR skippas helt i många produkter, så jag är övertygad om att fler än jag och du är intresserade av alternativ till UIRT (och speciellt RedRat).
Vi tackar.🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@dextrodammit

Suveränt tips! 👍

Jag tror det kommer ta tid innan IR skippas helt i många produkter, så jag är övertygad om att fler än jag och du är intresserade av alternativ till UIRT (och speciellt RedRat).
Vi tackar.🙂

Tjenare! Precis, det lär ta lång tid innan allting är Bluetooth istället. IR finns fortfarande överallt.

Okej nu har jag nyheter om beställningen. Den har anlänt!

Processen var så här, för de som vill veta hur effektiviteten ser ut i allting:

  1. Onsdag 14e April kl 03: Beställde och betalade med PayPal.

  2. Onsdag 14e April kl 16: Fick email "More details on your shipment" från PayPal där mannen som driver Irdroid hade fyllt i uppgifterna för paketet. Stod att det skickades med Bulgarian Post, och jag fick ett spårningsnummer som fungerar på https://www.bgpost.bg/en.

  3. (BGPost Spårning) Torsdag 15e April kl 10: "Shipment received".

  4. (BGPost Spårning) Fredag 16e April kl 11: "Shipment processing at office of exchange (Otb)". Exakt i detta ögonblick registrerades paketet hos Postnord automatiskt, med exakt samma spårningsnummer, så när jag sökte på Postnord med bulgariska spårningsnumret stod det "Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet." som status.

  5. (BGPost Spårning) Lördag 17e April kl 01: "Insert item into bag (Otb) and Send item abroad". Därefter tog det slut på Bulgaria Post spårning, inga mer uppdateringar via dem.

  6. (Postnord Spårning) Måndag 26e April kl 11: "Försändelsen har ankommit mottagarlandet". Där var det sedan tyst ett tag medans den skickades till min stad via Sveriges post.

  7. (Postnord Spårning) Torsdag 29e April kl 04: "Försändelsen är på väg". Detta betydde att det anlänt i min stad.

  8. (Postnord Spårning) Torsdag 29e April kl 07: "En avi har skickats till mottagaren". Men eftersom jag manuellt lagt till det bulgariska spårningsnumret i postnords app så hade jag redan status i appen.

  9. (Postnord Spårning) Torsdag 29e April kl 09: "Försändelsen har levererats till ett serviceställe". Redo att hämtas ut. Det anlände som "Rekommenderat brev" vilket innebar att man måste ha med sig pappersavin, ID-kort och skriva under hos posten.

Summan är att man kan vänta sig cirka 2 veckor leveranstid om man väljer billigaste frakten. Läste även något på butikssidan om att de går till posten och skickar ut beställningarna två dagar i veckan, så jag hade tur att jag beställde samma dag som de skickade ut. Oavsett vilket så är det en snabb leverans med tanke på hur billig frakten är.

Brevet som anlände var en vadderad påse och själva produkten låg i en liten kartong. Kabeln var inte samma färg som på sidan, men helt okej ändå för att bara ha gett 43kr ($5) för den, och jag gillar faktiskt den diskreta svarta färgen och inser i efterhand att det är mycket snyggare än om hela kabeln hade varit "ljusblå". Vad gäller IR-boxens "chassi" tyckte jag det var humor att det på undersidan står "All in 1 mini card reader for SD card", så de har köpt in ett skal till en annan produkt och återanvänt. Inget fel med att göra så, det är smart, eftersom det ju kostar omkring 100000kr att skapa en gjutningsform och tillverka i fabrik, så detta är helt förståeligt eftersom de troligen aldrig lär se så stora summor i försäljningen av denna produkten. Man ser inte det i användning eftersom det står på undersidan. Inser förresten plötsligt hur otroligt viktigt det där skalet är nu för att undvika damm när sändaren ska ligga på en hylla i alla år.

Här är ett foto på allting som anlände idag:

Kvaliteten känns bra fysiskt. Allting ser bra ut.

Jag har precis kopplat in den, och Linux upptäckte den direkt utan att behöva drivrutiner.

Det kommer nog ta mig ett tag (kanske några dagar, kanske några veckor) att faktiskt använda den dock. Har så otroligt mycket att göra och får se vart i prioriteringen detta hamnar. Har nämligen inte installerat Home Assistant ännu. Och har precis ominstallerat Linux med en helt ny distro så har en jäkla massa annat att göra. Jag kommer uppdatera med resultat efter användandet.

Permalänk

Ville bara göra en kvick test på både Linux och Windows för att se om det fungerar bra. Det slutade med 6 timmars arbete/research, haha, men allt blev perfekt till slut.

Allt visade sig vara lättare än vad webbsidan säger.

  1. Windows: Du ska inte installera "Irdroid USB inf driver (6052)" trots att webbsidan påstår det. Den drivern är för gamla versioner av Windows. På mitt Windows 10 var drivern redan inbyggd i Windows. Installerade ingenting. Bara pluggade in enheten i USB, så syntes den automatiskt i Windows "Device Manager" under "Ports (COM & LPT)" med namnet "USB Serial Device (COM3)" (COM3 kan stå något annat för er, eftersom det är slumpmässigt vilken COM-port Windows väljer).

  2. Windows: Den officiella manualen är rätt slarvig/outdated, och säger att man ska installera WinLirc "g", men det är uppe i version "i" i skrivande stund. Senaste version finns alltid här istället: https://sourceforge.net/projects/winlirc/files/winlirc/

  3. Windows: Jag behövde bara plugga in enheten och installera WinLirc och sedan följa instruktionerna för hur man väljer enheten i WinLirc (det fanns bra instruktioner för det i officiella manualen: https://www.irdroid.com/wp-content/uploads/2013/11/Irdroid-US...

  4. Linux: Ha en tillräckligt ny kernel så är drivern inbyggd. Sedan är det bara att installera "lirc" package så laddas kernel drivern automatiskt och enheten "/dev/lirc0" uppstår. Sen ska man ändra "/etc/lirc/lirc_options.conf" till: "driver=default", "device=auto" (eller "device=/dev/lirc0"), och "listen=8765" (sistnämnda har att göra med att kunna använda "Lirc"-metoden som sändare i IrScrutinizer nedan för att enkelt testa sina remote-configfiler senare). Sen ska man aktivera lircd's systemd (eller InitV) service så att den autostartar med datorn. Det är också en hel del pill med ditt eget kontos permissions, man måste skriva "sudo usermod -aG dialout,lock,lirc dittegetusernamehär" och logga ut och in för att ha rättighet att kommunicera med lircd.

  5. Man ska absolut inte lyssna på manualens "tips" om att spela in fjärrkontrollen via programmet "irrecord" (ett program som försöker att intelligent tolka din IR-kontrolls "protokoll" när du trycker på knappar, nyckelord: försöker). Man ska inte heller lyssna på mer avancerade Lirc-guider på internet som tipsar om "mode2" (ett Linux-verktyg för lirc) som vissa använder för att spela in råa timings (den struntar i protokoll och spelar istället hjärndött in hur länge IR-lampan ska vara av och på för att återskapa signalen). Vare sig man är på Linux med Lirc eller Windows med WinLirc så är "irrecord" och "mode2" vidrigt dåliga, gamla, förlegade, buggiga program. Irrecord förstår bara en handfull protokoll och kommer bugga ur och vägra spela in majoriteten fjärrkontroller ni har. Den fattade inte en enda av mina kontroller!

  6. Istället ska man använda IrScrutinizer (Linux/Mac/Windows), som är ett komplett verktyg för att automatiskt analysera fjärrkontroller och avkoda protokoll och skapa config-filer för Lirc och andra system. Det är enormt avancerat och klarar av att automatiskt fatta alla kända kontrolltyper (olika kontrolltillverkares metoder för att encoda data i IR-signalen). Ni kan även importera andra människors färdiga konfigurationer från andra IR-program i det och sedan exportera/konvertera dem till Lirc, vilket sparar tid. Har sett att det finns mycket siter/communities på internet med IR-configs. Exempel: Hifi-Remote.com (eller deras Lookup Tool). Man måste skapa konto om man vill kunna ladda ner. Kolla även Lircs egna (numera inaktiva) remote-configs sida. Och mycket andra siter.

  7. Jag använde IrScrutinizer på Linux för att MANUELLT spela in 3 av mina fjärrkontroller idag. Det tog ett tag att lista ut hur programmet fungerade, men därefter uppskattade jag hur extremt intelligent dess auto-detektering av alla fjärrkontrollers protokoll är. Allt spelades in perfekt och jag skapade mina Lirc-configs för mina fjärrkontroller.

  8. Efter att man spelat in och skapat en Lirc config-fil för fjärrkontrollen via IrScrutinizer så laddar man in den i Lirc på Linux eller WinLirc på Windows och därefter har andra program tillgång till att sända dina IR-kommandon!

  9. Jag skapade mina fjärrkontrolls-inspelningar med IrScrutinizer på Linux, men har nu testat de exporterade Lirc-configfilerna på Linux (Lirc 0.10.1) och Windows (WinLirc 0.9.0i). Trots att Windows-versionen av Lirc är gammal så fungerade configfilerna där också.

  10. Testade att skicka kommandon från datorn med IR-sändaren. Holy shit vilken kraftfull räckvidd och vinkel den har. Den fungerar perfekt och lyckades faktiskt studsa förbi möbler som stod i vägen för den fria sikten till min luftrenare. Enormt bra enhet från Irdroid. Supernöjd faktiskt.

Så japp både Linux och Windows-användare kommer vara mycket nöjda tror jag. Men det krävdes definitivt att man har teknisk kunskap eller iaf vilja att lära sig hur man konfigurerar allt jag precis har nämnt. Hoppas denna guide är till nytta för någon!

Permalänk

Har forskat mer på allting för att förstå det bättre.

  1. Irdroid USB IR Transceiver är produkten jag köpte.

  2. Den visade sig vara en exakt kopia av en open source hårdvarudesign kallad Dangerous Prototypes USB IRToy v2 by Ian Lesnet.

  3. Båda produkterna visar upp sina kretskortsdesigner i komplett detalj så att man kunde jämföra dem. IRToy v2 var designad 2011, och Irdroid var en vidareutveckling på den från 2013 av en annan person. Vartenda detalj i chip, resistorer, diagram etc är identiska eller förbättrade i Irdroid. Nedan kommer jag nämna alla ändringar de har gjort.

  4. De använder 100% identisk firmware. Irdroids produkt kör IRToy v2 firmware med produktnamnet ändrat till Irdroid. Deras USB vendor och product IDs är identiska (-vid 0x04D8 -pid 0xFD0B).

  5. Irdroid har tagit bort de stora, utstickande flashprogrammeringspinnarna som typ bara 0.000000000001% av användare bryr sig om. Man kan löda dit dem själv om man vill. Men deras enda syfte är att flasha firmware första gången. Därefter kan firmware updates skötas via USB istället.

  6. Oavsett vilken man använder, så sker firmware updates genom att man tvingar in enheten i ett "USB flashing bootloader"-läge som beskrivs i diverse dokumentation, och sker genom att man skapar en brygga mellan 2 av pinsen på kortet, så man får alltså ta ut det ur chassit och sätta en liten kabel mellan 2 pins. Och sedan ansluta den till USB igen. Då hamnar den i programmeringsläge. Jag vet dock inte ännu om det ens finns nyare firmware eller om produkten är "färdig och avslutad".

  7. Irdroid har lagt till 2 extra IR-lysdioder för enormt förbättra sändningen av IR-signaler.

  8. Irdroid har ändrat formen och layouten på kretskortet så att det får plats i deras egna chassi/skal.

  9. Irdroid inkluderar ett chassi/skal istället för bara ett vidöppet kretskort.

Det är alltså bra ändringar de har gjort.

Anyway, nu när jag vet detta så vet jag alltså att om man behöver hjälp, tweaka firmware, eller liknande, så ska man titta på originalprojektet: IRToy v2. De har ett officiellt forum för produkten:

http://dangerousprototypes.com/forum/index.php?board=29.0

Och det leder oss till anledningen att jag forskat på dessa detaljer:

När din dator har varit i standby/sleep-läge så är IRToy/Irdroid bortkopplad från datorn. Detta gäller alla modeller/varianter. När jag läst igenom hela deras tråd som diskuterade detta på det officiella forumet, så ser jag att det berodde på att de gick från en kommersiell till en open source implementering av USB-protokollet i en nyare version av sin firmware, år 2011. För att lösa det på Windows måste man antingen sluta använda dator-standby, eller så får man manuellt koppla loss och sätta in enheten igen så fungerar den.

Det verkar som att det dock på Linux går att göra en workaround genom ett script som startar om enheten. Jag ska forska vidare...

Uppdatering: Det är mitt moderkort som stängt av stöd för gamla USB-protokoll som är problemet. Kommer uppdatera senare.