Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013

För stort nätagg?

Hej,
Jag undrar lite på om man kan ha ett för stort nätagg? Jag fastnade lite för ett väldigt stort (hög effekt) som var passivt under typ 50 % belastning. Om jag skulle köpa det finns det något som talar för att det är dumt? Förutom att det såklart kommer vara dyrare än nödvändigt :-).

//Nesvop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Nackdelar är att det är onödigt dyrt och nätagg är oftast som mest effektiva runt 50% last. Fördelar är som sagt att det oftast blir tystare eftersom kylningen kan gå på halvfart och renare ström/stabilare eftersom ett pressat agg oftast droppar lite jfr med ett som har låg last.

Men nej, det finns inga speciellt stora nackdelar med ett för kraftigt agg mer än inköpspris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Nesvop:

Hej,
Jag undrar lite på om man kan ha ett för stort nätagg? Jag fastnade lite för ett väldigt stort (hög effekt) som var passivt under typ 50 % belastning. Om jag skulle köpa det finns det något som talar för att det är dumt? Förutom att det såklart kommer vara dyrare än nödvändigt :-).

//Nesvop

Om det inte sitter ordentligt i chassit så kommer det inte vara jordat på rätt sätt. Skaffa ett nytt chassi eller ett mindre nätagg.

EDIT: Eller menar du "kraftigt" när du säger "stort"?

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2005

Nejdå, det är ingen direkt nackdel med att ha högre effekt än vad man behöver, förutom priset då som du själv säger.
Du sliter dessutom mindre på komponenterna då de aldrig behöver max-belastas.

Släptop :| Asus ROG G750JX-T4133H -( 17,3" FullHD -:- Intel i7 4700HQ @3.4GHz-:- GTX 770M 3GB @932MHz -:- 16GB RAM @1600MHz -:- 256GB SSD -:- 750GB HDD 7200rpm - Win 8.1
Stationär :| Hemmabygge (Pensionerad 2013-08-14) -( Asus Rampage III Extreme -:- Intel i7 Quad 950 @3,7GHz -:- 12GB RAM Corsair Dominator 1800MHz -:- 240GB SSD Force GT -:- Gigabyte GTX 580 x 2 -:- Corsair PSU -1200W Modular -:- Antec Twelvehundred -:- Win 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av BrutalSwede:

Om det inte sitter ordentligt i chassit så kommer det inte vara jordat på rätt sätt. Skaffa ett nytt chassi eller ett mindre nätagg.

Jag menade kraftigt :-), lite klumpigt uttryckt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Nesvop:

Hej,

//Nesvop

Verkligen inte. Man KAN inte köpa för starkt nätagg. Det kommer komma en dag i framtiden då du ångrar att du inte köpte ännu starkare.

Jag har ett 1000W som jag nu inser att det inte längre räcker. Trodde jag tog i ordentligt så det skulle hålla, men ändå inte.

När man ska börja klocka 290x's går det åt watt som tusan.

Edit: Du kan ändra titeln på tråden så den stämmer bättre med din fråga.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2009

Bla inköpskostnad, dålig verkningsgrad i effektområden som du använder mest. Har diskuteras nyligen i denna tråd: Nackdelar med för mycket watt till din dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Mar 2006

Köper du väldigt över dimensionerat så blir nätaggen ineffektiva.
Under 20% belastning brukar verkningsgraden ta kliv nedåt och där nere ska man nog inte bli förvånad om dom ligger på 60-70% verkningsgrad.
Så köper du t.ex ett 1200w agg och till din nya modärna PC med Haswell och 780Ti m.m så ligger du på kanske 80w i idle / surfning, vilket betyder att du belastar ditt nätagg till kanske 7%, och säg att agget har en verknings grad på 65% vid 7% belastning så måste nätagget dra 135w från väggen för att leverera 80w till dina komponenter. Så en förlust på 60w (som bara blir värme(?)).

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Nu är ju inte siffrorna så våldsamma, 1200i t.ex. är 84% effektivt i vid 120W (85% vid idle 12W last) och 90% vid 600W. Skillnaden är 9W vid väggen. Om det är en betydande skillnad kanske man ska stänga av datorn lite oftare istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Ett Seasonic platinium 660w har en effektivitet på 87/92% vid en load på 50/100w.. tycker att runt denna effektstyrka på 650-750 watt låter förnuftigt att ligga på om man inte tokklockar dvs. &/eller kör med multipla grafikkort ur den högre effekt ligan.

http://uk.hardware.info/reviews/5011/7/seasonic-platinum-seri...

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Sep 2009

Högre watt gör inte ett nätagg nödvändigtvis bättre. Vilket nätagg handlar det om?

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | Varmilo VA88M Gateron Blacks w/ Dyesub Thick PBT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Stealthbomb:

Högre watt gör inte ett nätagg nödvändigtvis bättre. Vilket nätagg handlar det om?

Det jag kikade på var denna artikel:

http://www.sweclockers.com/recension/16554-fem-nataggregat-me...

Detta agg: Corsair HX750 750 W

men själva frågeställningen var mer generell

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Blir datorn tystare när nätagget kör på passivt så tjänar du på det, kanske inte ekonomiskt men antar att det inte hade så stor betydelse.
Vet inte hur det påverkar temp och ljudnivå i burken.

Är övertygad om att fläkten startar vid en viss temp och inte 50% även om Corsair påstår det, så det hänger också på övrig kylning.

Skrivet av BrutalSwede:

Måste inte sitta ordentligt, det räcker med en skruv som sitter hyfsat eller kabel emellan burk och nätagg.

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av FatAssCartmaN:

Blir datorn tystare när nätagget kör på passivt så tjänar du på det, kanske inte ekonomiskt men antar att det inte hade så stor betydelse.
Vet inte hur det påverkar temp och ljudnivå i burken.

Är övertygad om att fläkten startar vid en viss temp och inte 50% även om Corsair påstår det, så det hänger också på övrig kylning.

Måste inte sitta ordentligt, det räcker med en skruv som sitter hyfsat eller kabel emellan burk och nätagg.

Jo, visst är det nog som du säger. Passiv till 50% är säkert lite glädjesiffror, plus att det kommer ju påverka resten av burken... Om nätagget fläktar mindre blir det ju sämre luftflöde i chassit så resterande fläktar lär ju köra hårdare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Om du som jag tar med dig delar till nästa datorbygge eller uppgraderar graffekort efterhand är det bara bra med extra effekt, då är chansen större att det räcker till.

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Mar 2004

Då jag just byggde en liten hemma server med låg förbrukning tittade jag på just dettam kom över ett bra test:
http://uk.hardware.info/reviews/4683/4/45-psus-tested-at-very...

Så länge man drar mer än 100W så tappar man inte så mycket, men när man kommer ner i 50W så börja man tappa en hel del, och vid 25W som min server dra bli det katastrofalt, effektiviteten droppar till runt 60-70%.

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Nesvop:

Jo, visst är det nog som du säger. Passiv till 50% är säkert lite glädjesiffror, plus att det kommer ju påverka resten av burken... Om nätagget fläktar mindre blir det ju sämre luftflöde i chassit så resterande fläktar lär ju köra hårdare!

Vet inte om det är glädjesiffror, så länge det är lagom temp i burken.

Citat:

Corsair HX850 V2 Power Supply Review
With the v2 Corsair have basically added a bit of spit and polish to what was already a great PSU. Its now got a Gold efficiency rating which to be frank the V1 was capable of in our original review so the main change in our eyes is the semi passive cooling. Corsair state that the fan will gradually spin up from the point when the unit is put under 170W of load, the thing is on our first set of tests we didn't manage to get the fan to budge until the unit was pulling 850w from the wall! Once we had tested it in our 50C hot box we tested again and this had dropped to around 500W which left us thinking that the fan speed is more closely linked to temperature than load (which is what it should be really but there are no official temperature limits or speed tables for us to quote from)

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Nesvop:

Det där beror ju också på vilket chassi som nätagget sitter i.
Om du har ett typiskt midi-mini-tower av modernt snitt så sitter nätagget i botten med fläkten neråt med eget insug av frisk luft.. påverkar inte resten av chassit nått speciellt.
Om nätagget har den enda fläkten i chassit så kanske man inte ska gå på ett semi- eller helt passivt agg.... !
Med agget i toppen av chassi och fläkten neråt/inåt, och dåligt eller ingen allmän chassiventilation, så ska man nog gärna undvika semi- eller helt passiva nätagg.. ! Denna placering av nätagget i ett chassi är den sämsta.

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus