Permalänk

3D skrivare, K8200 (från kjell.com)

Tjena,

Är intresserad av detta med 3D skrivare och har läst en del om det de senaste dagarna. Är dock lite nyfiken på att höra från någon som faktist har en skrivare.

Frågor:

Hur känns en 3d skriven modell? När man tittar på vad folk skrivit ut känns de bräckliga. Om man skall göra saker är det kanske bäst att skriva ut och sen göra en form och gjuta för att få lite kvalité?

Kjell.com säljer en för 6k, K8200 heter den och skall ha en upplösning på ~200 mikroner. Den använder också PLA och ABS rullar som finns billigt på Kjell för 300kr/kg vilket IMO känns bra.
Hur är den att kalibrera?

Är det någon som har en sån och kan berätta lite?

Är det isf värt att gå på någon dyrare?

Permalänk
Medlem

Är också sugen på en. Så jag bumpar denna tråden. Ingen som har en?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Började bygga på en RepRap Prusa i3 istället. Hade nog rekommenderat att köpa delar från ebay och bygga.

Kolla dessa trådar för mer info
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...
#14383131
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

jag har läst på en hel del om denna, innan jag själv började bygga en Prusa i3 ..

Vellemans konstruktion är helt ok, men min uppfattning är att de som byggt den sällan får den att funka bra "ur kartong" det verkar krävas en hel del meck och modifikationer för att den ska prestera lika bra som en senaste generation Prusa tex.
Dessutom verkar det som en hel del personer saknar delar i förpackningen vilket gör att de fått vänta i bygget ...

Annars är det väl tekniskt sett ungefär samma konstruktion som de flesta RepRaps, så det finns ju möjlighet att utveckla den hur man vill ...

Edit: ang. hur plastdelarna "känns" så är det ganska subjektivt .. de ABS-delar som jag använder känns hårda och något spröda, medans PLA ska vara något "segare" ... beroende på vilket användningsområde man tänkt sig, så kan man nog välja olika plast ... det finns jue lite filmer på youtube där folk gjuter saker i aluminium med "lost foam" vilket även går bra med printade plastdelar ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

hur är det med CE-märkning, behövs det inte när man säljer en produkt som byggsats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Tjena,

Är intresserad av detta med 3D skrivare och har läst en del om det de senaste dagarna. Är dock lite nyfiken på att höra från någon som faktist har en skrivare.

Frågor:

Hur känns en 3d skriven modell? När man tittar på vad folk skrivit ut känns de bräckliga. Om man skall göra saker är det kanske bäst att skriva ut och sen göra en form och gjuta för att få lite kvalité?

Kjell.com säljer en för 6k, K8200 heter den och skall ha en upplösning på ~200 mikroner. Den använder också PLA och ABS rullar som finns billigt på Kjell för 300kr/kg vilket IMO känns bra.
Hur är den att kalibrera?

Är det någon som har en sån och kan berätta lite?

Är det isf värt att gå på någon dyrare?

Hej

Har själv köpt mig en Velleman K8200, hade först tankar på en dyrare skrivare, men efter lite forskning på internet så kan man få K8200 att skriva ut rätt så bra saker. Det som skiljer mest i slutändan är hastigheten, de dyrare skrivarna skriver ut mycket snabbare.

Att jag valde k8200 var mest för att 3d skrivaren för den vanliga Svensson har inte riktigt nått sin topp, kanske om 2-3år så finns det mycket mycket bättre skrivare och för en billigare peng, och då hade man suttit där med sin 25k skrivare som inte alls är lika bra.

Det finns lite saker som man mer eller mindre måste göra för att få den bra. Själva bädded man skriver på är inte alltid helt plan, så det är rekomenderat att köpa en spegel http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60074007/ och skriva ut på, även har många haft problem med att den gängade z-skruven inte är helt rak som orsakar "vågningar" i utskriften, detta fixas med att byta ut skruven eller att införskaffa en flexibel koppling http://store.terawattindustries.com/4-z-axis-flexible-coupler-5mm8mm-bore-for-reprap-3d-printer.html

Gillar man att pilla, skruva och optimera så kan man få K8200 att få bra utskrifter för en billig peng, att den också klarar 200x200x200mm och har en uppvärmd bädd (nästan ett krav för PLA plast) i den prisklassen är ett stort plus i kanten!

Två av mina senaste utskrifter