Kan man förstärka WiFi signal med ytterligare router?

Permalänk
Medlem

Kan man förstärka WiFi signal med ytterligare router?

Jag bor i ett hus med två våningar. På nedre våningen har vi en gammal Netgear N150 router och WiFi fungerar bra där nere. På övervåningen skulle vi dels vilja förstärka WiFi signalen men även dra en ethernet kabel från vårt Xbox till förslagsvis en router nr2 (vi har en D-Link 635 router som vi skulle kunna använda)

Är det möjligt och hur gör man? Alltså hur konfigurerar jag den nya routern på övervåningen och kommer det gå att koppla Xbox:n till den via en ethernet kabel?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Använd inte två routrar i samma nätverk. Du drar en kabel från våning 1 till 2:an. Där kopplar du den till en switch.
Till switchen kan man sedan koppla andra enheter så som xbox eller en trådlöst accesspunkt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte dra en kabel till andra våningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlun:

Jag bor i ett hus med två våningar. På nedre våningen har vi en gammal Netgear N150 router och WiFi fungerar bra där nere. På övervåningen skulle vi dels vilja förstärka WiFi signalen men även dra en ethernet kabel från vårt Xbox till förslagsvis en router nr2 (vi har en D-Link 635 router som vi skulle kunna använda)

Är det möjligt och hur gör man? Alltså hur konfigurerar jag den nya routern på övervåningen och kommer det gå att koppla Xbox:n till den via en ethernet kabel?

Tacksam för hjälp.

Två routers funkar inte bra, men du kan ha en repeater istället om du vill ha trådlöst på 2:a våningen också.
Denna routern kan du även använda som repeater http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-rt-...

Sen finns det fler routers som även kan användas som repeater och även dedikerade.

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden eller för- & nackdel med att ha en repeater istället för t.ex. homeplugs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlun:

vad är skillnaden eller för- & nackdel med att ha en repeater istället för t.ex. homeplugs?

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...