Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008

Val av likriktare

Jag har en 12v spänning som är AC men ska göras om till DC.
Strömmarna vi pratar om är ganska små.

Är ett bromsljus så det har suttit en vanlig standard fordonsglöd som ska bytas ut till ett ledlyse med ett antal dioder.
Spänningen på led'en är samma som för glödlampan.

Det var dock ett tag sedan jag höll på med någon som helst form av elektronik så jag har helt enkelt glömt bort exakt allt, tyvärr, och behöver därför hjälp med att välja likriktare.

Kikat lite på Elfa och Denna borde väl räcka?
Strömmen kommer aldrig gå upp i ens 1A skulle jag tro och spänningen ligger ju på max 14 volt gissar jag på. (Inget batteri utan plockas direkt från stratorn).

Några inputs hade varit schysst

/linus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Jadå, den där klarar 1A och 14V galant. Bara att köra.

Om den där likriktaren inte ger en glättad spänning (inte kollat databladet, men det lär vara en vanlig graetzbrygga), och du tänkt slänga med en glättningskonding i kretsen, tänk på att 14v förmodligen är ett effektivvärde, och att toppspänningen kommer vara roten ur 2 gånger högre (typ 19.5 v nånting), du får ta en konding som klarar den spänningen. Mest bara så du inte väljer en 16-voltskonding som vid första anblicken kan tyckas vara ett lämpligt värde

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Finns det inte färdiga adapter att köpa? eller är de dyra? Sedan hur är det med regler för bromsljuset? Reflexglas designade för glödlampor är sällan lämpade att bara byta till led.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av linsjb:

Jag har en 12v spänning som är AC men ska göras om till DC.
Strömmarna vi pratar om är ganska små.

Är ett bromsljus så det har suttit en vanlig standard fordonsglöd som ska bytas ut till ett ledlyse med ett antal dioder.
Spänningen på led'en är samma som för glödlampan.

Det var dock ett tag sedan jag höll på med någon som helst form av elektronik så jag har helt enkelt glömt bort exakt allt, tyvärr, och behöver därför hjälp med att välja likriktare.

Kikat lite på Elfa och Denna borde väl räcka?
Strömmen kommer aldrig gå upp i ens 1A skulle jag tro och spänningen ligger ju på max 14 volt gissar jag på. (Inget batteri utan plockas direkt från stratorn).

Några inputs hade varit schysst

/linus

den där är för bygga egna kretskort..

det kommer ju inte bli stabil likström utan kondensatorer,
utan mer en våg där halva sinusvågen är speglad.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av kaput:

Jadå, den där klarar 1A och 14V galant. Bara att köra.

Om den där likriktaren inte ger en glättad spänning (inte kollat databladet, men det lär vara en vanlig graetzbrygga), och du tänkt slänga med en glättningskonding i kretsen, tänk på att 14v förmodligen är ett effektivvärde, och att toppspänningen kommer vara roten ur 2 gånger högre (typ 19.5 v nånting), du får ta en konding som klarar den spänningen. Mest bara så du inte väljer en 16-voltskonding som vid första anblicken kan tyckas vara ett lämpligt värde

Perfekt
Vad motverkar glättringen?
Fan att man har glömt bort exakt allt, det är ju skrämmande..

Skrivet av Dr_Spackel:

Finns det inte färdiga adapter att köpa? eller är de dyra? Sedan hur är det med regler för bromsljuset? Reflexglas designade för glödlampor är sällan lämpade att bara byta till led.

Nu ska ljuset bara till en skoter så det är ingen fara
Sen ska hela lyset bytas ut, lykta och allt ihop.

Skrivet av jonatan80:

den där är för bygga egna kretskort..

det kommer ju inte bli stabil likström utan kondensatorer,
utan mer en våg där halva sinusvågen är speglad.

Kommer löda ihop ett eget kort så det är ingen fara med det.
Mh.. som jag funderade på alltså.

Ska man kanske köpa en färdig brygga som är lite dyrare, dom borde ju ha inbyggd "stabilisering"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av linsjb:

Ska man kanske köpa en färdig brygga som är lite dyrare, dom borde ju ha inbyggd "stabilisering"?

ja kolla på ebay kineserna har billiga prylar...

tänkte du nåt sånt här ??

vet ej riktigt hur bra den räknar
http://www.claredot.net/en/sec-Electronics/dc-powersupply-sta...

skulle jag göra så skulle ja ha lite fler Filter / spolar / kondensatorer så det blir jämnare DC..

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av jonatan80:

ja kolla på ebay kineserna har billiga prylar...

tänkte du nåt sånt här ??
http://www.claredot.net/en/sec-Electronics/el06/Alimentat_dc_...

vet ej riktigt hur bra den räknar
http://www.claredot.net/en/sec-Electronics/dc-powersupply-sta...

skulle jag göra så skulle ja ha lite fler Filter / spolar / kondensatorer så det blir jämnare DC..

Just det där börjar gå över min kunskap ganska rejält faktiskt.

Frågan är om signalen verkligen behöver vara så "ren" att man ska köra med spolar och massa.
Storleken drar ju iväg också.

Vad händer om jag bara kör med en likriktare utan kondensatorer osv?
Blir det flimmer?

Eftersom det blir att beställa från conrad iställer för elfa har jag tittat på den här istället: http://www.conrad.se/BRYGGLIKRIKTARE-B80C1500-80V1.5A-B80R.ht...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av linsjb:

Just det där börjar gå över min kunskap ganska rejält faktiskt.

Frågan är om signalen verkligen behöver vara så "ren" att man ska köra med spolar och massa.
Storleken drar ju iväg också.

Vad händer om jag bara kör med en likriktare utan kondensatorer osv?
Blir det flimmer?

Eftersom det blir att beställa från conrad iställer för elfa har jag tittat på den här istället: http://www.conrad.se/BRYGGLIKRIKTARE-B80C1500-80V1.5A-B80R.ht...

den från Conrad & elfa är samma sak som 4st dioder same same..

kör du utan kondensatorer så kommer led's troligen att blinka i 50-60hz

om det skulle funka ? varför ska man göra om AC till DC om det inte spelar nån roll ?
skulle det räcka med en brygga så behövs ju inga nätagg.

det du gör med brygglikriktare är "full wave"

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av jonatan80:

den från Conrad & elfa är samma sak som 4st dioder same same..

kör du utan kondensatorer så kommer led's troligen att blinka i 50-60hz

om det skulle funka ? varför ska man göra om AC till DC om det inte spelar nån roll ?
skulle det räcka med en brygga så behövs ju inga nätagg.

det du gör med brygglikriktare är "full wave"
http://www.eblogbd.com/wp-content/uploads/2013/01/half-and-fu...

Mhm, nu hänger jag med lite mer.

Men vilka kondensatorer ska man köra och hur ska man bygga upp kretsen?

Visste visst mindre än jag trodde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av linsjb:

Mhm, nu hänger jag med lite mer.

Men vilka kondensatorer ska man köra och hur ska man bygga upp kretsen?

Visste visst mindre än jag trodde

enligt länken ja skrev förut så skulle det vara 150uF men kolla med nån annan först..
vet ju som sagt inte hur bra dom har räknat.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av jonatan80:

enligt länken ja skrev förut så skulle det vara 150uF men kolla med nån annan först..
vet ju som sagt inte hur bra dom har räknat.

Just ja!
Bra minne man har...
Ber om ursäkt

Ja men då är det inte så svårt att räkna fram

Men vad händer om man tar en för liten/stor?

För liten så blir det ändå störningar gissar jag på?

Å andra sidan ligger inte leden på 1A utan har räknat ut att den ligger på 0,125A för bromsljuset och 0,0125A för positionsljuset.
Inspänningen är vad jag förstår det 12 volt på både broms och positions men watten skiljer sig. Allt går på samma led's.

Alltså blir det enligt sidan du länkade 22 & 2.2 uF för kondensatorerna.

Så det kommer ju att bli två olika kretsar.
En för broms och en för positions.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av ZecretW:

Nu är det dock en sån här typ som jag har

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av linsjb:

Just ja!
Bra minne man har...
Ber om ursäkt

Ja men då är det inte så svårt att räkna fram

Men vad händer om man tar en för liten/stor?

För liten så blir det ändå störningar gissar jag på?

Å andra sidan ligger inte leden på 1A utan har räknat ut att den ligger på 0,125A för bromsljuset och 0,0125A för positionsljuset.
Inspänningen är vad jag förstår det 12 volt på både broms och positions men watten skiljer sig. Allt går på samma led's.

Så det kommer ju att bli två olika kretsar.
En för broms och en för positions.

Ehhh...

ja du kan ju diffa Farad med 5-10% har du ännu mer/mindre så spelar det ingen roll att du bygger nånting överhuvudtaget.

men kolla med nån annan i tråden.. men du ska kolla volten på kondensatorerna också

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Kör en kondensator på 25 volt ish, några nanofarad räcker gott och väl, det spelar ingen större roll då det är så låga frekvenser +-1000 nF är nog inga problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008

Nu kanske jag har missat nått eller så, men vore inte det enklaste att bygga en egen likriktarbrygga med 4 st dioder bara? sålänge det handlar om att göra om AC till DC dvs?

Eller nu rör jag nog ihop begreppen va, en likriktarbrygga är väl från AC -> DC...

haha fan vad osäker jag blev nu, men bara en tanke. Ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag att det är från AC -> DC, iaf 75% säker. Skulle ju kunna googla, men jag har inte tid...

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Killbom:

Kör en kondensator på 25 volt ish, några nanofarad räcker gott och väl, det spelar ingen större roll då det är så låga frekvenser +-1000 nF är nog inga problem.

Tack.
Fick ut enligt uträkningen på sidan ovan att det "ska" vara 2.2 och 22.
Låter det riktigt?

Sen är det nog som du säger att det inte spelar så stor roll eftersom det inte är direkt stora frekvenser.

Skrivet av Ramsam:

Nu kanske jag har missat nått eller så, men vore inte det enklaste att bygga en egen likriktarbrygga med 4 st dioder bara? sålänge det handlar om att göra om AC till DC dvs?

Eller nu rör jag nog ihop begreppen va, en likriktarbrygga är väl från AC -> DC...

haha fan vad osäker jag blev nu, men bara en tanke. Ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag att det är från AC -> DC, iaf 75% säker. Skulle ju kunna googla, men jag har inte tid...

Frågan från början var om likriktarbryggan fungerar att använda.
Sedan gick det vidare till att få bort eventuella störningar från kretsen som troligtvis kan få dioderna att blinka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Jag skulle kunna sätta mig ner och minnas hur man beräknar ett mer exakt faradtal för kondensatorn i eftermiddag när jag är klar på universitetet

Alternativt så köper du den billigaste på 25 volt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012

Vilken skoter har växelström? Det sitter väl en likriktare direkt efter svänghjulet?

Aerocool DS Cube|AMD Ryzen 5 1600X|Hd 7950|MSI B350M Mortar Arctic|16 GB RAM|Kingston 120GB SSD|2 TB Lagring|Deepcool Captain 240EX|Plexgear 600W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ramsam:

Nu kanske jag har missat nått eller så, men vore inte det enklaste att bygga en egen likriktarbrygga med 4 st dioder bara? sålänge det handlar om att göra om AC till DC dvs?

Eller nu rör jag nog ihop begreppen va, en likriktarbrygga är väl från AC -> DC...

haha fan vad osäker jag blev nu, men bara en tanke. Ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag att det är från AC -> DC, iaf 75% säker. Skulle ju kunna googla, men jag har inte tid...

Det är väl enklare att köpa en färdig likriktarbrygga än att köpa 4 dioder och bygga en själv? Båda alternativen gör precis samma sak, omvandlar AC till DC.

Citera om du vill få svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

10000uF / Amp likriktad ström är ett tumvärde som brukar funka bra. I ditt fall är det väl några mA så det blir inte så mycket.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av linsjb:

Frågan från början var om likriktarbryggan fungerar att använda.
Sedan gick det vidare till att få bort eventuella störningar från kretsen som troligtvis kan få dioderna att blinka.

aah okej, det vet jag inget om men säger folk att det kan hända så är det väl så å andra sidan blinkar ju en glödlampa 60 ggr per sekund, tvivlar på att någon "sett" det...

Skrivet av Yooriitzz:

Vilken skoter har växelström? Det sitter väl en likriktare direkt efter svänghjulet?

beror väl helt på vilken generator som sitter på maskinen? Låter som en äldre maskin imo.

Skrivet av Dreadwood:

Det är väl enklare att köpa en färdig likriktarbrygga än att köpa 4 dioder och bygga en själv? Båda alternativen gör precis samma sak, omvandlar AC till DC.

nja, tycker man det är svårt att lägga fyra dioder i en fyrkant & sammanfoga dessa bör man nog inte ens överväga att sätta dioder på maskinen öht. Det momentet innefattar ju säkerligen både borra, skruva & koppla in cirkus 4 sladdar? beror ju självklart på vad man har för erfarenheter innan, men svårt? nej. Dyrare? yes box. (att köpa dvs.)

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Ramsam:

aah okej, det vet jag inget om men säger folk att det kan hända så är det väl så å andra sidan blinkar ju en glödlampa 60 ggr per sekund, tvivlar på att någon "sett" det...

Det där är inte någon riktigt bra jämförelse, glödtråden hinner inte svalna nog på den där bråkdelen av en sekund för att du ska märka av ett tapp i ljusstyrkan. En LED slocknar i princip omedelbart när spänningen faller, och lyser inte under den del av perioden då spänningen ligger på i dess backriktning.
Tillägg; tänk också på att utfrekvensen från generatorn är varvtalsberoende. Även om man eventuellt kan komma över den där magiska frekvensen då det mänskliga ögat inte längre uppfattar flimmer när man kör fullt (var det runt 80 Hz?), så kommer det förmodligen bli jävligt jobbigt när man kör på lägre varv.

Skrivet av Ramsam:

nja, tycker man det är svårt att lägga fyra dioder i en fyrkant & sammanfoga dessa bör man nog inte ens överväga att sätta dioder på maskinen öht. Det momentet innefattar ju säkerligen både borra, skruva & koppla in cirkus 4 sladdar? beror ju självklart på vad man har för erfarenheter innan, men svårt? nej. Dyrare? yes box. (att köpa dvs.)

I praktiken är det väl inte direkt svårt, en graetzbrygga av fyra diskreta dioder skulle man enkelt kunna smyga in nånstans i en kabel och gömma i krympslang, helst med sorten som har smältlim invändigt, om man ville, det behöver knappast monteras. Men visst, enklast är nog att köpa en färdig likriktare som är paketerad för att klara väder och vind, då slipper man ju dessutom eventuell sådan problematik.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Killbom:

Jag skulle kunna sätta mig ner och minnas hur man beräknar ett mer exakt faradtal för kondensatorn i eftermiddag när jag är klar på universitetet

Alternativt så köper du den billigaste på 25 volt.

Gärna!

Skrivet av Yooriitzz:

Vilken skoter har växelström? Det sitter väl en likriktare direkt efter svänghjulet?

Vet inte om det är en likriktare direkt efter stratorn.
Har inte hittat några klara svar på det och kan inte mäta.
Men gjorde tråden ut i fall jag måste fixa en likriktare

Skrivet av ZecretW:

10000uF / Amp likriktad ström är ett tumvärde som brukar funka bra. I ditt fall är det väl några mA så det blir inte så mycket.

0.125A som mest så nej det är inte allt mycket.

Skrivet av Ramsam:

beror väl helt på vilken generator som sitter på maskinen? Låter som en äldre maskin imo.

Maskinen i fråga är en 2005a.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av kaput:

Det där är inte någon riktigt bra jämförelse, glödtråden hinner inte svalna nog på den där bråkdelen av en sekund för att du ska märka av ett tapp i ljusstyrkan. En LED slocknar i princip omedelbart när spänningen faller, och lyser inte under den del av perioden då spänningen ligger på i dess backriktning.
Tillägg; tänk också på att utfrekvensen från generatorn är varvtalsberoende. Även om man eventuellt kan komma över den där magiska frekvensen då det mänskliga ögat inte längre uppfattar flimmer när man kör fullt (var det runt 80 Hz?), så kommer det förmodligen bli jävligt jobbigt när man kör på lägre varv.

I praktiken är det väl inte direkt svårt, en graetzbrygga av fyra diskreta dioder skulle man enkelt kunna smyga in nånstans i en kabel och gömma i krympslang, helst med sorten som har smältlim invändigt, om man ville, det behöver knappast monteras. Men visst, enklast är nog att köpa en färdig likriktare som är paketerad för att klara väder och vind, då slipper man ju dessutom eventuell sådan problematik.

Säger du det så, jag vet som sagt inte om det kommer blinka eller ej. Angående borrningen osv så räknade jag med totala antalet ingrepp som krävs för att byta lampor till dioder, tillverkning av brygga inkluderad. Du måste ju hur som ta bort gamla lampsatser/montera nya. Att "borra dit" bryggan skulle jag direkt avråda ifrån, måste finnas tusen sätt att göra det bättre på, krympslang kan vara ett, annars kan man ju gömma den rätt lätt nånstans säkerligen, alternativt en liten box nånstans.

Jag undrar jag om det verkligen kommer blinka, den varvar nog rätt friskt när man väl kör. Frågan är väl mer på tomgång isåfall, men ni är många som säger samma sak så då är det väl så.

Skrivet av linsjb:

Maskinen i fråga är en 2005a.

okej, där ser man. Ska halvljusen & bakljus vara diod typ oxå? antar det, rätt meningslöst att byta annars, men om så vore fallet kanske det duger med typ 9 volts batteri, orginal/ny riktningsväljare & diodblinkers samt parkeringsljus fram & bak på samma krets (mer lr mindre) ?

När jag tänker efter är ju maskinen från 05 säger du, ett sånt ingrepp hade nog passat betydligt bättre på en 80-talare typ. haha sorry, orkar inte radera xD

Har du sett dioderna "in action" så dom duger som hel & halvljus förresten? antar att i det här fallet är det desto mer desto bättre som gäller liksom, rent farligt att köra med undermålig frambelysning...

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Ramsam:

Säger du det så, jag vet som sagt inte om det kommer blinka eller ej. Angående borrningen osv så räknade jag med totala antalet ingrepp som krävs för att byta lampor till dioder, tillverkning av brygga inkluderad. Du måste ju hur som ta bort gamla lampsatser/montera nya. Att "borra dit" bryggan skulle jag direkt avråda ifrån, måste finnas tusen sätt att göra det bättre på, krympslang kan vara ett, annars kan man ju gömma den rätt lätt nånstans säkerligen, alternativt en liten box nånstans.

Jag undrar jag om det verkligen kommer blinka, den varvar nog rätt friskt när man väl kör. Frågan är väl mer på tomgång isåfall, men ni är många som säger samma sak så då är det väl så.

Ja, ju mindre modifierande av originalgrejerna man kan komma undan med, desto bättre

Ptja, det är ju svårt att säga vad det är för frekvensområde på strömmen som en mopedgenerator levererar, det är ju beroende av utväxling, antal spolar i generatorn, osv. Jag ser dock inga uppenbara fördelar med att jobba med varken väldigt höga eller låga frekvenser, så en ren spekulation är att man nog försöker vid något referensvarvtal lägga sig på de 50-60 Hz som är en ganska bra kompromiss, och att man då kommer få ett klart synligt flimmer om man kopplar in en LED utan helvåglikriktning med glättning, åtminstone på lägre varvtal.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Ramsam:

Säger du det så, jag vet som sagt inte om det kommer blinka eller ej. Angående borrningen osv så räknade jag med totala antalet ingrepp som krävs för att byta lampor till dioder, tillverkning av brygga inkluderad. Du måste ju hur som ta bort gamla lampsatser/montera nya. Att "borra dit" bryggan skulle jag direkt avråda ifrån, måste finnas tusen sätt att göra det bättre på, krympslang kan vara ett, annars kan man ju gömma den rätt lätt nånstans säkerligen, alternativt en liten box nånstans.

Jag undrar jag om det verkligen kommer blinka, den varvar nog rätt friskt när man väl kör. Frågan är väl mer på tomgång isåfall, men ni är många som säger samma sak så då är det väl så.

okej, där ser man. Ska halvljusen & bakljus vara diod typ oxå? antar det, rätt meningslöst att byta annars, men om så vore fallet kanske det duger med typ 9 volts batteri, orginal/ny riktningsväljare & diodblinkers samt parkeringsljus fram & bak på samma krets (mer lr mindre) ?

När jag tänker efter är ju maskinen från 05 säger du, ett sånt ingrepp hade nog passat betydligt bättre på en 80-talare typ. haha sorry, orkar inte radera xD

Har du sett dioderna "in action" så dom duger som hel & halvljus förresten? antar att i det här fallet är det desto mer desto bättre som gäller liksom, rent farligt att köra med undermålig frambelysning...

Endast baklyset med tillhörande bromsljus som ska bytas ut.

Yes dom lyste nog bra med 9 volt, och det ska ju på 3 volt till på det så nog duger det allt.

Skrivet av kaput:

Ja, ju mindre modifierande av originalgrejerna man kan komma undan med, desto bättre

Ptja, det är ju svårt att säga vad det är för frekvensområde på strömmen som en mopedgenerator levererar, det är ju beroende av utväxling, antal spolar i generatorn, osv. Jag ser dock inga uppenbara fördelar med att jobba med varken väldigt höga eller låga frekvenser, så en ren spekulation är att man nog försöker vid något referensvarvtal lägga sig på de 50-60 Hz som är en ganska bra kompromiss, och att man då kommer få ett klart synligt flimmer om man kopplar in en LED utan helvåglikriktning med glättning, åtminstone på lägre varvtal.

Nu tror jag båda två har blandat ihop eller missförstått lite här.
Det är en skoter, inte en scooter. Alltså en snöskoter och inte en moped

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av linsjb:

Endast baklyset med tillhörande bromsljus som ska bytas ut.

Yes dom lyste nog bra med 9 volt, och det ska ju på 3 volt till på det så nog duger det allt.

Nu tror jag båda två har blandat ihop eller missförstått lite här.
Det är en skoter, inte en scooter. Alltså en snöskoter och inte en moped

haha jaha okej, ja det redde ju ut en hel del

bara bakljus alltså? Inte för att vara den som är den, men hur har du tänkt lösa att dioderna lyser starkare vid inbromsning kontra standby? Är det dioder specifikt för detta, typ ett färdigt diod bakljus helt enkelt? Om det är köpt så, och byggt så, så antar jag att det matas/vill ha högre spänning vid bromsning än standby? Det kan nog bli rätt knepigt att få till det, asså högre spänning vid inbromsning...

9volts batteri > sladd > dioder standby ....... 12voltsbatteri > sladd -> mikrobrytare vid broms -> sladd -> dioder bromsning

Sen placeras en lämplig mikrobrytare under/vid fot/handbroms (vad det nu är!) jord tar du på lämpligt ställe rakt i "karossen", stommen. Sen går det ju att slänga in en av/på knapp, vad gör man inte för att spara batterier.

3 "problem" med detta;

1. Inte säker att dioderna pallar få ström på båda samtidigt, kan vara så att det är antingen eller (bör stå i manualen, går att lösa med mer brytare)

2. Batteritiden är för klen, åtgärdas lättast med fler parallell-kopplade batterier

3. det största bekymret, mänskliga faktorn. man har helt enkelt glömt att byta batterier eller stänga av lyset, vilket resulterar i inget baklyse på hemfärden...

Det här låter ju som nått man kan pula ihop själv med lite finess & skvätt tur! Behöver väl inte nämna att jag älskar hemmabyggen direkt, det har sin charm. Enkelt är bra & ofta billigt! Det jag menar är att det kanske är onödigt att blanda in likriktarbryggor osv om det inte är absolut nödvändigt dvs

När jag tänker efter så lär du ju köra när det är svinkallt, snö & blåst ute... inte det bästa miljön för batterier iofs, om du inte stoppar allt i en lämplig låda

edit
eftersom det handlar om att byta ut & inte nybygge, finns ju självklart dessa sladdar samt brytare redan monterade sen tidigare, och dom går ju till rätt ände på maskinen. Mao blir ingreppen minimala, har du nån plats att dölja/stoppa en kopplingsbox (batterierna i) så borde detta vara en relativt enkel lösning.

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Ramsam:

haha jaha okej, ja det redde ju ut en hel del

bara bakljus alltså? Inte för att vara den som är den, men hur har du tänkt lösa att dioderna lyser starkare vid inbromsning kontra standby? Är det dioder specifikt för detta, typ ett färdigt diod bakljus helt enkelt? Om det är köpt så, och byggt så, så antar jag att det matas/vill ha högre spänning vid bromsning än standby? Det kan nog bli rätt knepigt att få till det, asså högre spänning vid inbromsning...

9volts batteri > sladd > dioder standby ....... 12voltsbatteri > sladd -> mikrobrytare vid broms -> sladd -> dioder bromsning

Sen placeras en lämplig mikrobrytare under/vid fot/handbroms (vad det nu är!) jord tar du på lämpligt ställe rakt i "karossen", stommen. Sen går det ju att slänga in en av/på knapp, vad gör man inte för att spara batterier.

3 "problem" med detta;

1. Inte säker att dioderna pallar få ström på båda samtidigt, kan vara så att det är antingen eller (bör stå i manualen, går att lösa med mer brytare)

2. Batteritiden är för klen, åtgärdas lättast med fler parallell-kopplade batterier

3. det största bekymret, mänskliga faktorn. man har helt enkelt glömt att byta batterier eller stänga av lyset, vilket resulterar i inget baklyse på hemfärden...

Det här låter ju som nått man kan pula ihop själv med lite finess & skvätt tur! Behöver väl inte nämna att jag älskar hemmabyggen direkt, det har sin charm. Enkelt är bra & ofta billigt! Det jag menar är att det kanske är onödigt att blanda in likriktarbryggor osv om det inte är absolut nödvändigt dvs

När jag tänker efter så lär du ju köra när det är svinkallt, snö & blåst ute... inte det bästa miljön för batterier iofs, om du inte stoppar allt i en lämplig låda

Stordiggar dina idéer måste jag säga
Hur själva lyset är uppbyggt vet jag inte.
Men jag vet att det är 12 volt in på både positions och broms.

Sedan vad som händer inne i själva armaturen låter jag vara osagt. Men det är i alla fall 12 volt in på båda

Sen är det inte heller säkert att jag behöver en likriktare.
Spänningen som kommer ut till baklyset kanske redan är DC.
Men det får jag mäta när maskineriet är igång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av linsjb:

Stordiggar dina idéer måste jag säga
Hur själva lyset är uppbyggt vet jag inte.
Men jag vet att det är 12 volt in på både positions och broms.

Sedan vad som händer inne i själva armaturen låter jag vara osagt. Men det är i alla fall 12 volt in på båda

Sen är det inte heller säkert att jag behöver en likriktare.
Spänningen som kommer ut till baklyset kanske redan är DC.
Men det får jag mäta när maskineriet är igång

Inte alls omöjligt att det är DC som kommer ut i befintliga lampan som du säger, med lite flyt så (:

Okej, enbart 12volt asså, det gör ju att det blir enklare & enklare. Skulle vara intressant & veta vad det är för spänning ut på baklyset som sitter, det är inte alls omöjligt att det är 12V DC (rätt mycket flyt dock!) ("tråkigt" att slippa batterierna dessutom, men vad gör man? xD)

som sagt, du måste dra igång bettan & ta reda på volten & AC/DC i baklyset innan vi kan gå vidare.

Hur nya lampan är uppbyggd vill jag inte ens spekulera i, säger den 12V på standby/bromsning så är det väl så helt enkelt, den har ju ingen anledning att luras direkt!

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB