Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Vet inte om det är en likriktare direkt efter stratorn.
Har inte hittat några klara svar på det och kan inte mäta.
Men gjorde tråden ut i fall jag måste fixa en likriktare
.

Jag har då aldrig stött på varken bil eller moped som haft Växelström annat än precis mellan generatorn och likriktaren/regulatorn. Med största sannolikhet det även likström i din moppe. Testa koppla in multimeter?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag har då aldrig stött på varken bil eller moped som haft Växelström annat än precis mellan generatorn och likriktaren/regulatorn. Med största sannolikhet det även likström i din moppe. Testa koppla in multimeter?

På "min" tid (före Yamaha DT) fans det inga mopeder alls som hade likström. Alla hade 6v växelström via en spole bakom svänghjulet och ingen hade ett batteri.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag har då aldrig stött på varken bil eller moped som haft Växelström annat än precis mellan generatorn och likriktaren/regulatorn. Med största sannolikhet det även likström i din moppe. Testa koppla in multimeter?

Skrivet av ZecretW:

På "min" tid (före Yamaha DT) fans det inga mopeder alls som hade likström. Alla hade 6v växelström via en spole bakom svänghjulet och ingen hade ett batteri.

Fast nu är det en snöskoter, inte en scooter, så det är ingen moppe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Inte alls omöjligt att det är DC som kommer ut i befintliga lampan som du säger, med lite flyt så (:

Okej, enbart 12volt asså, det gör ju att det blir enklare & enklare. Skulle vara intressant & veta vad det är för spänning ut på baklyset som sitter, det är inte alls omöjligt att det är 12V DC (rätt mycket flyt dock!) ("tråkigt" att slippa batterierna dessutom, men vad gör man? xD)

som sagt, du måste dra igång bettan & ta reda på volten & AC/DC i baklyset innan vi kan gå vidare.

Hur nya lampan är uppbyggd vill jag inte ens spekulera i, säger den 12V på standby/bromsning så är det väl så helt enkelt, den har ju ingen anledning att luras direkt!

Jo jag måste ju det.
Blir dock svårt just nu då den står så här i väntan på delar

140118 by Linussj, on Flickr

Visa signatur