Kan man använda såna där dubbelkablar mellan GPU och PSU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leipzig, Tyskland
Registrerad
Jul 2005

Kan man använda såna där dubbelkablar mellan GPU och PSU?

Hej!

Känns som om jag har startat lite väl många goddagyxskaft-trådar här nu, men som halvamatör på datorbyggen så tar jag aldrig någonting för givet vid minsta tvivel. Iaf, jag undrar om man kan använda en sån där tvåhövdad pciexpress-kabel när man kopplar in sitt grafikkort istället för två lösa kablar, se bild:

https://www.dropbox.com/s/2s7sh3do6c1dlj0/2014-01-19%2017.25....

Jag antar att syftet med denna tvåhövdade kabel är just att spara på kablaget, men jag nojar ändå lite grann och inbillar mig saker som att dessa kablar kanske bara får användas till lågenergikomponenter och dylikt... så, någon kunnig som kan lugna mina nerver och säga att kabeln funkar fint? Det är för övrigt Sapphire 290 Tri-X jag har tänkt koppla in, och framöver även ett till, så det vore ju skönt om man kunde klara sig på två såna här kablar istället för fyra.

CPU: Intel 4770K (stock speed) CPU-KYLARE: Noctua NH-D14 MODERMODEM: Asus Maximus VI Hero
GPU: Sapphire R9 290 Tri-X (2x crossfire) RAM: Crucial 16 GB 1600 MHz DDR3 2x8 PSU: Cooler Master 850 Watt
CHASSI: Fractal Design R4 HDD: Samsung SSD EVO 500GB OS: Win 10 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

vad har du för nätagg?

Om det är en bild som du själv taget, så ska det räcka med den kabeln enbart till grafikkortet.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leipzig, Tyskland
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av ggustavsson:

vad har du för nätagg?

Om det är en bild som du själv taget, så ska det räcka med den kabeln enbart till grafikkortet.

Nätagget är ett Cooler Master V850, så effekten ska definitivt räcka, men jag blev som sagt lite fundersam över huruvida denna kabel kan leverera full fräs till båda ändarna. Men okej, om det är lugnt så kör jag på det. Syftet är alltså att undvika onödigt mycket kablage i chassit.

CPU: Intel 4770K (stock speed) CPU-KYLARE: Noctua NH-D14 MODERMODEM: Asus Maximus VI Hero
GPU: Sapphire R9 290 Tri-X (2x crossfire) RAM: Crucial 16 GB 1600 MHz DDR3 2x8 PSU: Cooler Master 850 Watt
CHASSI: Fractal Design R4 HDD: Samsung SSD EVO 500GB OS: Win 10 64bit