Vilket märke har minst skräp i snitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag tycker precis tvärt om, Asus kommer ju förinstallerad med dussintals ad-ware och trials, medan HP i stort sett bara kommer med ett trial antivirus.

Bara ett trial anti-virus? På min morbros HP envy fick han alla möjliga sorters bloatware, en hemskt usel hp version av en startknapp/bar, uselt uppdateringsprogram som kraschade hälften av gångerna han startade, bildredigeringsprogram, program fullt med liknande flashspel det m.m. Dock så måste jag hålla med om att Asus har mer bloatware än HP.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Köpte en Lenovo laptop och den var full i skräp men deras recovery/installationsskiva var däremot helt tom på skräp och skärpet kom i en dvd2 skiva. Var riktigt trevligt och slippa allt skräp.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paontuus:

Bara ett trial anti-virus? På min morbros HP envy fick han alla möjliga sorters bloatware, en hemskt usel hp version av en startknapp/bar, uselt uppdateringsprogram som kraschade hälften av gångerna han startade, bildredigeringsprogram, program fullt med liknande flashspel det m.m. Dock så måste jag hålla med om att Asus har mer bloatware än HP.

De HP's vi köper (direkt från HP, inte från någon elektronik-lada) har inget sånt.

Permalänk

Min Alienware kom utan Bloat

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Godkväll SweC.

Jag går i tankarna på att skaffa en laptop och jag är intresserad av att veta vilket märke som lägger in minst skräp. Det känns som att alla Windows laptops är fulla med skräp. Morsan har en Lenovo med deras uppdateringsprogram som är fruktansvärt dålig och även översatt i google translate. Kompisen köpte en Asus där han fick felmeddelanden direkt när han kom in i Windows första gången pga någon skitapp från Asus själva.

Så SweC, vilket märke ska man satsa på?

Apple lägger inte in några bloatware över huvud taget i sina Macintosh. Så vill du ha en dator du startar upp utan skit, köp då en Mac!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Skrivet av doolar:

Säkerhetskopiera nyckeln så är det väl inget problem?

jasså i windows 8 ? så kan man se nyckeln ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Av de datorer jag köpt har Dell skickat med minst bloatware. Utöver något AV-program var den i stort sett helt ren.

Asusen jag har nu var så sönderbloatad att den knappt startade så den installerades om omedelbart. Hårdvarumässigt är jag dock mycket nöjd med den.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av doolar:

Använd programmet som jag tipsade om innan, RWEverything. Ladda hem och kör .exe:n. Tryck på ACPI-knappen längst upp, sedan letar du upp MSDM-fliken. Vips där står din nyckel i klartext.

Så här ser det ut på min Msi GS70:

http://farm4.staticflickr.com/3734/12048137905_24a4d45941_b.j...

Tja, jag vet inte hur programmet (RwX64V1.6.5.9) fungerar för dig. Men på en Acer Aspire med 6 GB Ram och en i5-3230M, hänger sig programmet direkt efter att jag klickar på ACPI-knappen. Det står att programmet svarar ej och står så 5 minuter tills jag stänger av datorn med strömbrytaren. Testade en gång till med endast aktivitetshanteraren igång samtidigt och såg då att aktiviteten på Minne var på 99% och Disk låg på 100%.
Är detta normalt? Du kunde i så fall ha skrivit en notering om det i din post.

Den datorn jag tänkte ominstallera var det ännu sämre prestanda på, så hur det hade fungerat där vill jag inte ha reda på.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ogillar bloatware ligger Apple väldigt bra till. Tvärtom är programmen som medföljer riktigt bra (ffa Imovie och Garageband).

Permalänk
Inaktiv

Apple har som krav att butiker och återförsäljare in får lägga in NÅGOT på maskinerna. Heck, intel får inte ens sätta sina "intel inside" klistermärke på burkarna. Sen finns det självklart många andra anledningar att inte gilla Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om du ogillar bloatware ligger Apple väldigt bra till. Tvärtom är programmen som medföljer riktigt bra (ffa Imovie och Garageband).

Numera får man med även hela iLife paketet. dvs keynote, Numbers och Pages. vilket motsvarar powerpoint, excell och word

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Tja, jag vet inte hur programmet (RwX64V1.6.5.9) fungerar för dig. Men på en Acer Aspire med 6 GB Ram och en i5-3230M, hänger sig programmet direkt efter att jag klickar på ACPI-knappen. Det står att programmet svarar ej och står så 5 minuter tills jag stänger av datorn med strömbrytaren. Testade en gång till med endast aktivitetshanteraren igång samtidigt och såg då att aktiviteten på Minne var på 99% och Disk låg på 100%.
Är detta normalt? Du kunde i så fall ha skrivit en notering om det i din post.

Den datorn jag tänkte ominstallera var det ännu sämre prestanda på, så hur det hade fungerat där vill jag inte ha reda på.

//Freezer

Jag har kört Readwriteeverything på mängder med datorer både i jobbet och privat, aldrig haft de problem du vittnar om. Kanske det är något fel med installationen du har? Något program som är igång som inte gillar Readwrite?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Kan bara instämma med vad folk har skrivit redan.

1. välj ut en pc där du får mest för pengarna (själv gillar jag Asus eller ibland lenovo). Alternativet är en macbook pro som enligt mig personligen håller den överlägset bästa byggkvaliten för pengen + att du har möjlighet att dualboota windows.

~om du väljer Pc~

2. Skaffa dig ett bra rengöringsmedel och ta bort alla fula klisterlappar och de klisterrester som de lämnar.

3. Installera om windows så du får en ren installation.

Enjoy!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Mera kommentarer om HP, en kompis hade en HP-dator där bloatwaren på ngt sätt hade lyckats göra så att återstående batteritid inte visades i Windows, utan endast batteriprocent. Man måste gå in i HPs egna program för att se uppskattad batteritid. (Win7)

Sedan så har jag på min egna Acer också haft, inte bloatware, utan medföljande Hotkeys-manager som ställde om skärmupplösningen varje gång jag startade datorn. (XP)

Sedan fick jag helt enkelt nog av Windows.