Ljud från grafikkortet till dataskärm (hdmi) och crossfire frågor.

Permalänk
Medlem

Ljud från grafikkortet till dataskärm (hdmi) och crossfire frågor.

Tja clockers!

Jag har två stycken olika ämnen som jag undrar kring:

1. Köpte nyligen ett till gigabyte 7950 till för att kunna köra crossfire. I samband med detta passade jag på och rensa genom att dra en clean install av Windows då min SSD och ahci strulat efter en BIOS update. Tänkte att de var en bra idé att ta de senaste drivrutinerna till catalyst center för att få ut mest prestanda av CF. Det första problemet jag stötte på var att det inte längre fungerar att grafikkortet sänder ljud till dataskärmen genom hdmi-kabeln. Jag har idag tre ljudsystem inkopplade genom, högtalarutgång grön och röd (hörlurar), optisk ingång (Logitech z-5500) och hdmi (dataskärmens inbyggda lurar). Tidigare switchade jag mellan dessa genom att gå till windows uppspelningsenheter och alternera genom att ändra standardenhet. Efter jag installerade catalyst 13.12 står det bara att min skärm inte har stöd för ljud vilket är märkligt då detta fungerade med 13.9 eller vad jag nu hade tidigare. Eftersom jag bor i lyhörd lägenhet är det ganska skönt att kunna anpassa högtalarsystem efter tid på dygnet osv. så skulle vad gött att få igång det. Några tips? Har läst att flera här på forumet verkar ha lite problem med just 13.12.

2. Därtill har jag börjat experimentera lite kring hur jag ska få mest ut av crossfire och är tacksam för tips kring detta. Inledningsvis har jag märkt att översta kortet blir aningen strypt av det undre. Jag har mätt en maximal högsta grad på 70 grader med HW-monitor vilket för mig innebär att det i nuläget inte finns någon marginal för överklockning av korten? Har ni något bra gratisprogram där man ska se graderna på båda korten? Jag har dock köpt ett par fläktar som ska blåsa på korten så får vi se hur mycket det gör. Jag har även kollat belastningen i BF4 med AMDs egna verktyg monitor. Denna visar att min prolle belastas med cirka 80% gpu 1: på 99% övertiden och gpu 2: på 99% i singleplayer med en fantastisk FPS på ultra medan den går ner på cirka 50% i multiplayer. Kan lira en 64 map på medium utan att det dippar under 60 fps. Hur kommer det sig att gpu 2 inte belastas lika hårt i multiplayer där det behövs som mest? Hur gör ni med frame-pacing på eller av såg att Jonas i någon video här rekommenderade att lämna det på men man verkar få fler fps med det av? Vad har ni för rekommendationer gällande graphics afterdrive?

Fler tips och idéer som jag kanske har missat? En vägg av text blev det visst tack iaf för att Ni tog er tid att läsa :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.