Grafikdrivrutinen kraschar konstant (nytt grafikkort)

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinen kraschar konstant (nytt grafikkort)

Hejsan

Hade lite problem med mitt grafikkort (560Ti) sedan en av fläkten slutat snurra. Trodde att detta gjorde så att grafikdrivrutinen kraschade när jag spelade, då kortet kunde bli så varmt som 95+ grader. Löste problemet genom att sänka grafikinställningarna och sätta in en temporär fläkt, vilket sänkte temperaturerna och minskade krascherna rejält.

Köpte i alla fall ett nytt grafikkort nu (670) för att uppgradera samt fixa problemen, vilket inte verkar funka alls. Grafikdrivrutinen kraschar nu istället var 10:e sekund när jag är inne i en webbläsare. Jag har testat många olika drivrutiner och gjort en ”ren” installation på dessa, men ingen har funkat alls. Antar att man kan utesluta grafikkortet nu, så skulle uppskatta all hjälp med att fixa problemet.

Felmeddelandet jag får är "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts.
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version xxxx slutade svara och har återställts."
efter det att skärmen har blinkat till.

I övrigt sitter jag på:
I5-2500K
6gb ram
Geforce 670
650W nätagg

Tack!

EDIT:
Eh lyckades lägga i forumet för bärbara datorer såg jag nyss, så flytta gärna tråden. Sorry, det är givetvis en stationär dator jag har problem med

Uppdatering ifall att någon har samma problem: Det verkar som att mitt grafikkort var felaktigt. Webbhallen bytte i alla fall ut det och nu fungerar det perfekt med mitt nya kort.

Permalänk
Medlem

Testa att mata grafikkortet med högre spänning. Tex med MSI Afterburner eller EVGA Precision X. Alternativt sänka klockhastigheten.

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr inte göra någon skillnad alls, testade att öka core voltage successivt samt minska core clock med MSI afterburner utan resultat...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag testade att formatera om datorn, samma krascher dock direkt. Satte tillbaka gamla kortet för att se om något ändrats och det också skulle krascha, vilket det inte gjort hittills. Innan kraschade drivrutinen dock som sagt nästan bara när jag spelade och har inte hunnit testa något sådant ännu.

Låter konstigt att det nya grafikkortet skulle va defekt dock med tanke på att jag faktiskt hade samma problem innan med ett annat grafikkort, om än ovanligare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av woryd:

Kan tillägga att jag testade att formatera om datorn, samma krascher dock direkt. Satte tillbaka gamla kortet för att se om något ändrats och det också skulle krascha, vilket det inte gjort hittills. Innan kraschade drivrutinen dock som sagt nästan bara när jag spelade och har inte hunnit testa något sådant ännu.

Låter konstigt att det nya grafikkortet skulle va defekt dock med tanke på att jag faktiskt hade samma problem innan med ett annat grafikkort, om än ovanligare...

Tycker det låter lite som nätagget som inte riktigt är frisk på 12v linan faktiskt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Har en liknande tråd uppe! Dock gäller detta AMD!

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1271370-strul-med...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, läste igenom den länkade tråden men kändes inte som jag blev särskilt klokare för det tyvärr. Finns det något vettigt sätt att kolla om nätagget fungerar som det ska?

Permalänk
Medlem

En lite update: Testade kortet på en kompis dator och det var samma problem där med. Så jag antar att man anta att det med största sannolikhet är kortet som är felaktigt. Skulle väl kunna vara drivrutiner med, så tänkte testa ett par medan ja kontaktar webbhallen.

Tack så mycket för hjälpen, har bara en fråga till: Är det några speciella drivrutiner jag borde testa med om jag ändå har lite tid?