Moderkorts bricka gjord av Acrylicglass, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Moderkorts bricka gjord av Acrylicglass, erfarenheter?

Har någon erfarenhet av någonting i den här stilen:http://www.moddiy.com/products/QDIY-Professional-Modder-Acrylic-ATX-Motherboard-Tray-(YJZL01).html

Vill inte ta och köpa ett helt chassi utan jag vill ha det lite mera öppet, tror ni här att det är en bra ide att köpa ett sånt där?

PS: Jag kommer att bygga med Lego runtom och sätta in 2st 140mm

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Tja, det fungerar och kostar inte så mycket men du klarar dig lika bra med exempelvis en bit skumgummi eller så.

Permalänk

det är ju en plexiglas skiva.. ?

använd en bit plywood markera var hålen ska vara montera distanser

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det fungerar och kostar inte så mycket men du klarar dig lika bra med exempelvis en bit skumgummi eller så.

Okej och varifrån hittar man sånt då?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Okej och varifrån hittar man sånt då?

Tja, till exempel brukar alla moderkort som säljs ha en bit skumgummi i botten som har en ganska lämplig storlek. Annars kan du exempelvis ta en wellskiva eller liknande och ställa moderkortet där på utan standoffs eller liknande, har du något gammalt chassi kanske du kan plocka bort moderkortsplåten från det, men det är ju lite mer jobb förstås. Jag har kört med bara ett moderkort direkt på skrivbordet också, men det är ju ganska känsligt förstås, en bit wellpapp gjorde allt mycket stabilare. Det positiva med well eller skumgummi jämfört med exempelvis kartong eller en plexiglasskiva är att lödningarna på moderkortet sjunker ner i materialet och håller allt på plats, och man då alltså slipper standoffs och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Erfarenhet av någonting i den här stilen: http://www.moddiy.com/products/QDIY-Professional-Modder-Acryl...

Vill inte ta och köpa ett helt chassi utan jag vill ha det lite mera öppet, tror ni här att det är en bra ide att köpa ett sånt där?

Vill du ha det så, då är det väl bara att köpa.
Denna lösningen är ju lite mer av en testrigg. D v s att man testar hårdvara ofta, men visst kan man ha det som en dator om man vill det.

Men det kommer ju lite nackdelar med på köpet.

Ingen luftgenomströmning (som kyler typ kondensatorer, alla har vi sett sprickfärdiga Kondensatorer)

Damm

Ljudnivån

All hårdvara är oskyddad

Och en liten offtopicsak/ kolla upp hur man gör länkar här på forat. Och kanske en annan Titel som beskriver lite bättre vad det handlar om.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vill du ha det så, då är det väl bara att köpa.
Denna lösningen är ju lite mer av en testrigg. D v s att man testar hårdvara ofta, men visst kan man ha det som en dator om man vill det.

Men det kommer ju lite nackdelar med på köpet.

Ingen luftgenomströmning (som kyler typ kondensatorer, alla har vi sett sprickfärdiga Kondensatorer)

Damm

Ljudnivån

All hårdvara är oskyddad

Och en liten offtopicsak/ kolla upp hur man gör länkar här på forat. Och kanske en annan Titel som beskriver lite bättre vad det handlar om.

Nja alltså om jag köper den så har jag planerat bygga med Lego runtom hela saken så det inte skulle vara helt oskyddat, och bygga ett luft flöde med hjälp av 2st 140mm fläktar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nja alltså om jag köper den så har jag planerat bygga med Lego runtom hela saken så det inte skulle vara helt oskyddat, och bygga ett luft flöde med hjälp av 2st 140mm fläktar.

Jamen då får du skriva det i din titel!

Ärligt talat, tycker du att att titeln "Erfarenhets fråga" beskriver ditt problem korrekt ?

YJZL01 med Lego, kan det funka? Någon som byggt Lego med YJZL01?

Låter lite vettigare.

Så som du skriver nu, så blir det lite av en gissningslek. Och det pallar man inte.

Menar inget illa alls, men tror du skall läsa lite regler innan du skapar trådar, för ditt eget bästa.
Lägg fokus på titeln, du får mycket mer hjälp då.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jamen då får du skriva det i din titel!

Ärligt talat, tycker du att att titeln "Erfarenhets fråga" beskriver ditt problem korrekt ?

YJZL01 med Lego, kan det funka? Någon som byggt Lego med YJZL01?

Låter lite vettigare.

Så som du skriver nu, så blir det lite av en gissningslek. Och det pallar man inte.

Menar inget illa alls, men tror du skall läsa lite regler innan du skapar trådar, för ditt eget bästa.
Lägg fokus på titeln, du får mycket mer hjälp då.

Alla är inte på G på morgonen, förlåt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Eller ja skulle det vara smartare att köpa ett billigt chassi och modda det till mina behov?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

en acrulskiva kan du troligen köpa halvbilligt hos lokal glasmästare eller på typ nån bygghandel

vet att jem å fix säljer typ 60x80cm skiva för nån hundring eller så går att såga med sticksåg och metallblad och borra/gänga med metallborr och gängtapp med lämplig gänga.

sen angående distanser vet jag inte riktigt varför man ska använda då acrylplast ändå inte leder ström så ingen kortis om man skulle skruva moderplankan direkt mot acrylen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en acrulskiva kan du troligen köpa halvbilligt hos lokal glasmästare eller på typ nån bygghandel

vet att jem å fix säljer typ 60x80cm skiva för nån hundring eller så går att såga med sticksåg och metallblad och borra/gänga med metallborr och gängtapp med lämplig gänga.

sen angående distanser vet jag inte riktigt varför man ska använda då acrylplast ändå inte leder ström så ingen kortis om man skulle skruva moderplankan direkt mot acrylen.

Lättare sagt än gjort, bor ju på Finska sidan och jag suger på att prata Finska men tack för tipsen, skall nu se vad som blir bättre. Har haft problem att bestämma sig vad man skall göra.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt att komma över den där typen av transparent plastskiva är annars att skrota en vanlig LCD-skärm med CCFL-backlighting (som motsats till nya skärmar som brukar ha någon slags LED-matris). De brukar använda en plastskiva för att leda ut ljuset från lysrören, som är monterade i kanterna av panelen.

Vill man slippa gänga plast, vilket kanske inte är helt lätt för någon som aldrig använt en gängtapp förr, så kan man annars borra genomgående hål, med försänkningar för skruvskallarna på plastens undersida, och sedan dra fast moderkortet med skruv och mutter. Som distans kan man använda en snutt klent hydraulrör eller liknande oavsett hur man gör med genomgående skruv eller gänga i skivan. Kör man med genomgående skruv kan man också skruva på ett gäng muttrar på skruven innan man sätter dit moderkortet och använda dem som distans.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!