HD 7850 Bottleneck Core 2 Quad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Feb 2013

HD 7850 Bottleneck Core 2 Quad?

Tjena,

Jag är sugen på att skaffa en Hd 7850 för ca 1200kr som jag har i sikte för tillfället men jag är dock lite skeptisk till om jag verkligen ska skaffa den, jag spelar för det mesta MMO´s (Dragons Prophet, Tera & Blade and Souls osv) samt DayZ Standalone och ja jag vet redan att dessa spel är väldigt CPU krävande men jag undrar fortfarande om en HD 7850 kan ge mig en liten FPS boost åtminstone då jag just nu inte har råd att skaffa en ny CPU & Mobo, så om det är någon som har en HD 7850 med en Core 2 Quad så skulle det vara riktigt uppskattat om vi kunde jämföra benchmark resultat med varandra.

Specs:

GPU: Asus Gtx 550ti 1gb DDR5
CPU: Intel Core 2 Quad Q9400s 2,66ghz
RAM: Corsair Value 4gb 1333Mhz DDR3
Chassi: Coolermaster 430 Elite Midi Tower
Mobo: Asrock G41M GS3 Socket 775
PSU: Corsair GS600 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Grafikkortet du har nu passar bra med processorn. Skaffa bara ett nytt grafikkort om det laggar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag skulle säga att ett 7850 förtjänar en snabbare CPU.
Visst, du kommer kunna dra på lite mera "bling" i spelen, men du kommer fortfarande lida av stora FPS drops.
Så som föregående inlägg påpekade, din nuvarande setup borde fungera bra.

Om pengarna brinner i fickan så skulle jag inte starta med GPU, utan en CPU upgradering.
De spel du verkar spela är ju som du säger främst CPU krävande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

MMO's är ofta också väldigt CPU-krävande då mycket av nätverkstrafiken, positioner, UI't och liknande sköts av processorn. I väldigt många MMO's tjänar man därför mer på att uppgradera processorn.

Ju fler spelare eller AI's som finns på skärmen, desto mer CPU kommer spelet kräva ganska rakt av. (Finns säkert ett undantag i långtobortistan, men du kan använda det som tumregel).

MMO, strategispel etc -> Processor
FPS, racingspel -> GPU

En ny "modern" CPU springer i cirklar och skriker pilluttadig och sickenblås runt din processor innan den ens har kommit på att den finns till.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Melinho2895:

Grafikkortet du har nu passar bra med processorn. Skaffa bara ett nytt grafikkort om det laggar.

Skrivet av Svensktiger:

Jag skulle säga att ett 7850 förtjänar en snabbare CPU.
Visst, du kommer kunna dra på lite mera "bling" i spelen, men du kommer fortfarande lida av stora FPS drops.
Så som föregående inlägg påpekade, din nuvarande setup borde fungera bra.

Om pengarna brinner i fickan så skulle jag inte starta med GPU, utan en CPU upgradering.
De spel du verkar spela är ju som du säger främst CPU krävande.

Skrivet av Ernesto:

MMO's är ofta också väldigt CPU-krävande då mycket av nätverkstrafiken, positioner, UI't och liknande sköts av processorn. I väldigt många MMO's tjänar man därför mer på att uppgradera processorn.

Ju fler spelare eller AI's som finns på skärmen, desto mer CPU kommer spelet kräva ganska rakt av. (Finns säkert ett undantag i långtobortistan, men du kan använda det som tumregel).

MMO, strategispel etc -> Processor
FPS, racingspel -> GPU

En ny "modern" CPU springer i cirklar och skriker pilluttadig och sickenblås runt din processor innan den ens har kommit på att den finns till.

Tack för hjälpen, då väntar jag med att uppgradera GPU tills sommaren då jag ska uppgradera CPU & Mobo etc.