Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Dec 2012

Corsair Raptor K30 - Något att ha?

Är det värt att köpa detta tangent bord? http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/tangentbordstandard/c...

Chassi: Cooler Master 690 II Basic, GPU: PowerColor R9 280x , SSD: A-DATA SSD SX90 64GB, HDD: 1TB Samsung, Ram: Corsair 16GB 1600Mhz, CPU Kylare: Hyper 212 EVO, Moderkort: MSI 970A-G46, PSU: Cooler Master GX 650w, CPU: AMD FX 8320 4,6 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Det såg väldigt "meh" ut imo. Mekaniskt ska de ju va'.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av LemonIllusion:

okej

Chassi: Cooler Master 690 II Basic, GPU: PowerColor R9 280x , SSD: A-DATA SSD SX90 64GB, HDD: 1TB Samsung, Ram: Corsair 16GB 1600Mhz, CPU Kylare: Hyper 212 EVO, Moderkort: MSI 970A-G46, PSU: Cooler Master GX 650w, CPU: AMD FX 8320 4,6 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Om man sitter själv i ett rum med stängd dörr och minst 40 meter till närmsta person, ja.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Ernesto:

Om man sitter själv i ett rum med stängd dörr och minst 40 meter till närmsta person, ja.

Att skriva något sådant visar bara hur lite koll du har på mekaniska tangentbord.

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

Att skriva något sådant visar bara hur lite koll du har på mekaniska tangentbord.

Eller så visar det att han har precis koll på vad han pratar om. För nog fan är alla cherry switchar högljuddare än scissor och rubberdome!

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Breddas:

Eller så visar det att han har precis koll på vad han pratar om. För nog fan är alla cherry switchar högljuddare än scissor och rubberdome!

Öhh, vem sade något om cherry?

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Ja, det där är jättebra om du behöver ett tangentbord som max får kosta 400:- och har bakgrundsbelysning. Men det finns ju en miljon tangentbord, så om du är kräsen bör du prova det först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Breddas:

Svarta och röda låter inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Dec 2012

Oh varför "måste" det vara mekaniskt? Är ju upp till var o en vad som känns skönast^^

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Christoffer1989:

Oh varför "måste" det vara mekaniskt? Är ju upp till var o en vad som känns skönast^^

Därav "imo".

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av macken88:

Verkar vara helt ok som gamingtangentbord om inte mekaniskt är ett krav. http://www.hardwareheaven.com/reviews/1879/pg4/corsair-raptor... för recension.

Deras slutsats är att det känns ok, är klart värt pengarna, har makrofunktioner, möjlighet att trycka ner flertalet tangenter samtidigt utan problem och verkar lättstädat. Jag skulle inte köpa det då jag stör mig fruktansvärt på enter-knappen, den ska vara hel och inte liten annars trycker jag fel hela tiden

Så för en liten peng får du bakgrundsbelysning, makrofunktion och enligt recensionen bra respons. Sannolikt inte ett dåligt köp.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Eller så visar det på att jag skriver över 100 WPM och mina kollegor har slagit sönder mitt mekaniska tangentbord med en hammare och lämnat delarna i en hög med texten "HÅLL KÄFTEN MED DITT JÄVLA TANGENTBORD"

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Ernesto:

Eller så visar det på att jag skriver över 100 WPM och mina kollegor har slagit sönder mitt mekaniska tangentbord med en hammare och lämnat delarna i en hög med texten "HÅLL KÄFTEN MED DITT JÄVLA TANGENTBORD"

Okej, så du gillar att störa folk med dina ibm bucklingspring, fint. Det finns andra brytare också.

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av ODalis:

Svarta och röda låter inte?

Jo, det låter när du bottnar.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Okej, så du gillar att störa folk med dina ibm bucklingspring, fint. Det finns andra brytare också.

Ok vilka brytare har lägre ljudnivå än ex scissor ?
För alla jag kan tänka på låter betydligt mer, hur man än dämpar dom.

Du får det att låta som mekaniska är jättetysta

Vet många som föredrar rubber och scissor över mekaniska om man bortser ifrån ljudet dessutom.
Till stor anledning av profilerna på mekaniska, jag det finns något enstaka lågprofils mekaniskt, men knappast normalt för den gemene användaren.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2012

Svårt att svara på om det är värt och inte när just tangentbord och och möss är väldigt personligt, dom flesta snackar om cherry brytare men själv föredrar jag tysta lågprofil knappar.

Du får försöka hitta ett i en butik nära dig och helt enkelt känna dig fram!

MVH

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 1600 @3,9 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | ASUS GTX 970 STRIX | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av JimmieSan:

Ok vilka brytare har lägre ljudnivå än ex scissor ?
För alla jag kan tänka på låter betydligt mer, hur man än dämpar dom.

Du får det att låta som mekaniska är jättetysta

Vet många som föredrar rubber och scissor över mekaniska om man bortser ifrån ljudet dessutom.
Till stor anledning av profilerna på mekaniska, jag det finns något enstaka lågprofils mekaniskt, men knappast normalt för den gemene användaren.

Om man gillar att skriva på scissor finns det inget vettigt mekaniskt alternativ, men dämpade topre låter mindre än många rubber dome och membran-tangentbord. MX reds med o-ringar låter inte heller särskilt mycket, verkligen inte störande, men det går ju inte att förneka att det finns brytare som låter som fan.

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Videoapan:

Verkar vara helt ok som gamingtangentbord om inte mekaniskt är ett krav. http://www.hardwareheaven.com/reviews/1879/pg4/corsair-raptor... för recension.

Deras slutsats är att det känns ok, är klart värt pengarna, har makrofunktioner, möjlighet att trycka ner flertalet tangenter samtidigt utan problem och verkar lättstädat. Jag skulle inte köpa det då jag stör mig fruktansvärt på enter-knappen, den ska vara hel och inte liten annars trycker jag fel hela tiden

Vad menar du med liten entertangent? Det är väl en hyfsat normal enterknapp på nordiska varianter av K30? (se tex tredje bilden på prisjakt)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Ernesto:

Frågade jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Dec 2012

Vilket mekansikt tangentbord för 700 rekomenderar ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Breddas:

Jo, det låter när du bottnar.

Ja, men brytaren i sig låter inte. Många "proffsiga" användare bottnar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av macken88:

CM Storm QuickFire Rapid alla dagar i veckan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av macken88:

CMS QFR som snubben ovanför nämnde! Använder samma OEM (Costar) som de betydligt dyrare filco-tangentborden. QFR är i princip ett filco majestouch 2.

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Roger W:

Vad menar du med liten entertangent? Det är väl en hyfsat normal enterknapp på nordiska varianter av K30? (se tex tredje bilden på prisjakt)

Ja du, jag tittade bara på bilderna på netonnet där de har den mindre entertangenten, den stora gillar jag.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

CMS QFR som snubben ovanför nämnde! Använder samma OEM (Costar) som de betydligt dyrare filco-tangentborden. QFR är i princip ett filco majestouch 2.

Ja man får nog passa på innan dom typ försvinner, man kunde få tag på ett QFR för 100 lappen mindre för flera månader sedan, så höjts och sämre tillgång än vad det var innan.

Vet inte ens om dom tillverkas längre?

Blev väl för dyrt för CM att tillverka med costar oem så slutade väl ;/
Trigger är Costar också och dom börjar med försvinna.

Skrivet av Videoapan:

Ja du, jag tittade bara på bilderna på netonnet där de har den mindre entertangenten, den stora gillar jag.

Alla använder produktbilder och alla dom är ifrån US layout, alltid varit så så inget konstigt.
Det är den stora som på typ alla andra keyboard med nordic layout som visar US layout på bild.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Öhh, vem sade något om cherry?

Vad finns det för alternativ? Varenda mekanisk tangentbord jag sett har ju Cherry idag... och alla andra jag känt på har låtit. Mekanisk eller inte spelar ju ingen roll i praktiken heller. Fast du har ju rätt, den ser rätt "meh" ut.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad finns det för alternativ? Varenda mekanisk tangentbord jag sett har ju Cherry idag... och alla andra jag känt på har låtit. Mekanisk eller inte spelar ju ingen roll i praktiken heller. Fast du har ju rätt, den ser rätt "meh" ut.

Han syftade på Topre, vilket även låter även med dämpning.

Det sagt så låter många rubberdome också, ex Sidewinder X4 som är populärt låter en hel del.
Medans ex ett Logitech G15 låter betydligt mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av JimmieSan:

Han syftade på Topre, vilket även låter även med dämpning.

Det sagt så låter många rubberdome också, ex Sidewinder X4 som är populärt låter en hel del.
Medans ex ett Logitech G15 låter betydligt mindre.

Topre är ju inte mekanisk, så han menade nog scissor...? Såg resten av inläggen senare.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dr.Mabuse:

Topre är ju inte mekanisk, så han menade nog scissor...? Såg resten av inläggen senare.

Nej han menade inte scissor utan topre som han även skrev