Så här sparar du pengar vid kortköp i andra valutor

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic om utlandsbetalningar, Men...

Jag TROR att jag får 1% rabatt utomlands (Via PayPal).

PayPal och att ta ut pengar i bankomater utomlands är alltid bäst/säkrast. (lägg ditt kort i "relativt safety box" och använd bara kontanter, ta ut mer några gånger om det behövs under din utlandsvistelse..

Kanske är för mycket off topic:

Kika på http://www.okq8.se/kort/visa/ om ni handlar mycket i Sverige.

+
0:- kortavgift (jag och tjejen är knutna till samma konto, tydlig spec. på vad respektive har handlat)
1% tillbaka på allt (utom andra bensinbolag)

-
De var bättre ränta förr (2.85% för 2 år sen)
Minsta kreditgräns är 500:-
Dyrt att avbetala (som alla andra kort.. spara ihop till en buffert!)
Dina första 200:- går till din medlemsavgift i OK (Ekonomisk förening) http://www.ok.se/

Läs mer på sidan om du handlar mycket och bilda din egen uppfattning. Jag tjänar inget på att rekommendera detta och jag har också ett ICA (Studentkort) som är riktigt bra utomlands. DET ÄR INTE kortet jag pratar om från OKQ8.

Jag tjänar ca 2000:-per år på att ha detta kortet:
Ingen avgift = 250x2=500:- per år
1% i återbäring = 125 000x0,01=1250:- per år

Handlar allt på detta kortet:
Elektronik (till mig och ibland andra)
Bensin
Mat
... allt som går med kort inom landet.

Funkar finfint att använda T.ex Ica kortet(1%rabatt)+OKQ8(1%rabatt) för att få 2% rabatt på ICA (T.ex) ... Why not?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv

HenKenny, vissa kort ger en ”återbäring” till innehavarna för att få dem att använda kortet flitigt. Väldigt många MasterCard-kort ger 1 % tillbaka på alla köp.
Som sagt, många bäckar små ...

Permalänk
Medlem

Norwegian Bank har också ett visa-kort med 1% "återbäring" (i form av deras poäng dock...) men samtidigt inget påslag vid betalning i utländsk valuta.

EDIT:
Perfekt att använda OKQ8 inom Sverige och Norwegians kort utomlands.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Inaktiv

Välj rätt vid bankomatuttag utomlands!

Någon/några har ju även tagit upp bankomatuttag utomlands i tråden och där finns det ytterligare en sak att tänka på.

Du får ofta välja vilken valuta uttaget ska bokföras i och då gäller det att hålla koll på kurserna. Min egen erfarenhet är, som jag skrivit tidigare i tråden, att det bästa är att välja valutan i det land man besöker för att slippa pålägg vid växlingen.

En annan sak som är vanlig och som blir mycket dyrare är att välja den fasta växelkurs som ibland föreslås av bankomaten.
Det framställs som att du vet EXAKT vad du kommer att betala, vilket låter tryggt och bra. Problemet är bara att denna kurs ofta är rejält mycket högre.

Ett egenupplevt exempel:
I början av juni (2015) var jag på Kreta och skulle ta ut 150 € i en bankomat.
Jag fick då en fråga på skärmen om jag inte ville ha en fast ”dynamisk” växelkurs och vara säker på att endast få betala 1 563,39 kronor. När jag valde bort detta alternativ fick jag frågan en gång till och var tvungen att trycka nej igen. Det hela påminde lite om Ryanairs ”nag screens” om att köpa reseförsäkringar.

Jag valde alltså att använda min banks växelkurs.
När jag senare kollade uttaget via min Internetbank hade 1 431,86 kronor dragits från mitt konto.
Om jag hade valt det ”förmånliga erbjudandet” i bankomaten hade jag alltså fått betala 131,53 kronor extra för mitt bankomatuttag. Det motsvarar 9,2 % i extrakostnad!

Observera att här handlade det endast om skillnader i växelkurs eftersom bankerna inte får ta ut några avgifter vid bankomatuttag av Euro i andra EU-länder.

Så, välj aldrig någon annat än att låta dina bank göra omräkningen!

Permalänk
Medlem

Jag har Ica Bankens kort när jag reser, mest för deras reseförsäkring samt att de har gratis uttag och betalningar i utlandet.

Förra resan (Prag) så noterade jag på alla slippar vilken summa som jag erbjöds att ta ut i SEK kontra att låta växlingskursen bestämma senare.

Och det låg kontants på 10-15% dyrare för att få se i SEK vad jag tog ut i KOruna, än att låta det bestämmas senare.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oobum:

Jag har Ica Bankens kort när jag reser, mest för deras reseförsäkring samt att de har gratis uttag och betalningar i utlandet.

Förra resan (Prag) så noterade jag på alla slippar vilken summa som jag erbjöds att ta ut i SEK kontra att låta växlingskursen bestämma senare.

Och det låg kontants på 10-15% dyrare för att få se i SEK vad jag tog ut i KOruna, än att låta det bestämmas senare.

Detta verkar tyvärr vara standard så här finns det mycket pengar att spara!
Jag såg att någon som jobbar för Konsumentverket också hade nämnt det i en blogg.

Permalänk
Inaktiv

Du har möjlighet att ta ut Euro direkt i vissa svenska automater. Handelsbanken har en sådan automat på Vasagatan i Stockholm. Rekommenderas varmt ifall man vill ta ut lite Euros i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Du har möjlighet att ta ut Euro direkt i vissa svenska automater. Handelsbanken har en sådan automat på Vasagatan i Stockholm. Rekommenderas varmt ifall man vill ta ut lite Euros i Sverige.

Jo, det är bra. Vi har några sådana automater även här i Göteborg.
Det är mycket bättre att använda dem än att växla på Forex och liknande ställen.
Samtidigt behöver man ju inte ha med sig så mycket euro eftersom man kan ta ut på plats utan uttagsavgifter.

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare ett exempel på hur vissa bankomater kan kosta dig hundralappar ...

När jag nyligen var i London behövde jag ta ut kontanter.
I närmaste livsmedelsaffär fanns en fristående bankomat som lockade med avgiftsfria uttag, men det gällde tydligen bara lokalbefolkningen.

När jag skulle ta ut 120 £ visades följande på skärmen:
Cash withdrawal: £120.00
Acess fee: £1.99
Terminal Exchange rate: £1=12.8828SEK
Total amount with conversion: SEK1571.58

Företaget som ägde automaten ville alltså att jag skulle godkänna en växlingskurs som låg nästan 90 öre över den aktuella kortkursen och betala 1571,58 kr för att ta ut 120 £.
Det gick att ta ut kontanter utan att omvandlingen gjordes, men då fick man förstås göra ett aktivt val angående detta.
Jag valde att ta ut kontanter utan omvandling och fick i stället betala 1474,22 kr, d.v.s. nästan en hundring mindre!
Det föreslagna uttagsbeloppet var 6,75 procent högre och detta var inklusive min banks uttagsavgift (35 kr) och omvandlingspåslag (1,65 procent).
Om jag i stället hade haft ett kort utan dessa avgifter hade uttaget i stället kostat mig 1415,85 kr och då hade skillnaden varit nästan 156 kr eller exakt 11 procent!

De här ”växelkurserbjudandena” verkar aldrig visas av bankernas bankomater, men det gäller att ha koll för att slippa betala onödiga pengar när man tar ut kontanter utomlands.