Ev. blåst på begagnad dator - kan man göra nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Man har ingen laglig rätt att reklamera ett köp begagnat mellan privat personer, skillnad om du handlar i en second hand butik etc.

Rent nonsens.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

När det gäller försäljning av datorer på blocket så måste man skriva in om det är en laglig version av Microsoft Windows annars får man skriva inget os ingår. Det är ett exempel om han har ljugit i annons eller inte det vet jag inte. Lite offtopic

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk

Öm du kan bevisa att han intygat att datorn har Win7, och den bara hade en piratkopia så kan det vara orsak att häva köpet. Hårdvarufel kan ha uppstått under transporten, och då blir det svårt att visa på var ansvaret ligger, men en Windows kan inte gå från original till kopia medan den ligger i ett paket.

Om han vägrar att häva köpet kan du ta det som småmål (googla) till tingsrätten. Då betalar bägge parterna (i princip) sina egna kostnader, man kan representera sig själv, och domstolen tar ofta lite extra hänsyn till att man är juridiskt oskolad. Det påminner faktiskt lite (lite!) om Judge Judy på TV om du sett det nån gång. Däremot får du svårt att slippa undan att betala returfrakt.

I praktiken skulle jag tro att de flesta blir rätt så rädda för en stämning, och viker ned sig och betalar. Men du får också ställa det bekymmer och de kostnader det blir för dig, kontra att det handlar om 1000 kr. Men om du har gott om tid och är principfast så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Varför är alla på säljarens sida? Visst kan säljaren säga att den fungerade innan och på det sättet blir det svårt att bevisa när datorn gick sönder. (Jag är inte helt 100) Dock så borde det väl inte vara så lagligt att sälja en dator med piratkopierad windows på? Så även ifall han säger att datorn fungerade innan borde man väl kunna klaga på att han hade installerat en falsk version av windows fastän det inte stod med i beskrivningen (vilket jag bara antar)? Man ska väl inte kunna komma undan med dessa former av bedrägerier så enkelt?

Det är väl ingen som är på säljarens sida, det är bara en fråga om att folk är realistiska vad det gäller möjligheterna - eller snarare bristen på dylika - att häva köpet på sagda grunder.

Visst, man skulle kunna köra ett race kring det där med piratversionen av Windows, men sedan är ju frågan om det är värt besväret för en sketen tusenlapp. Själv hade jag i alla fall accepterat att det i princip kommer bli omöjligt att häva köpet om säljaren inte samarbetar, och istället lagt krutet på att försöka fixa datorn så gott det går. Plocka isär och sätt ihop allt riktigt för att eliminera att det är frågan om att nåt skakat loss under transporten, ta bort eventuellt damm, reseta BIOS-inställningarna och konfigurera om, och slutligen installera ett "riktigt" OS. Ska datorn även fortsättningsvis användas som HTPC finns det ju massor av utmärkta fria alternativ, exvis OpenELEC, som inte kräver att man kommit över den där tröskeln det innebär för många att köra något annat än Windows.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Man har ingen laglig rätt att reklamera ett köp begagnat mellan privat personer, skillnad om du handlar i en second hand butik etc.

Det får man visst, sluta snacka skit. 32§ köplagen. Släng inte ut dig massa skit utan fakta. Vi klarar oss även utan särskrivningar. Det stavas privatpersoner.

När du handlar från Second hand butiker så är du konsument och butiken är näringsidkare, således tillämpas KKL.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Kan du verifiera att hårdvaran är dålig? dvs gör bios uppdateringar, testa ubuntu livecd, kör en memtest, andra diagnostikprogram etc. Är den dålig kan du höra med säljaren om han kan återbetala en del av beloppet tex 250kr-500kr så du kan byta det som är sönder.

Funkar inte kommunikationen alls kan och du har säljarens identitet + ev. kvitton eller bevis på utbetalningar så kan du om du känner för att "ge igen" gå in här: https://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/cfr/report.aspx

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Har fått svar av säljaren. Han ifrågasätter varför han ska ta tillbaka datorn då den funkade för honom.
Kan delvis förstå det, samtidigt är det ju ointressant för mig då den INTE fungerar nu.

Sen tycker han jag borde förstått att det skulle va en piratkopia av Win7 till det priset.

Jag har eg. inte tid att dra det här så långt, och det är som sagt en tusenlapp det handlar om.

Har börjat felsöka lite och drar jag ut hårddisken kommer datorn iaf in i BIOS vid 9/10 uppstarter.
Ska testa med ny HDD imorgon eller på fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Har fått svar av säljaren. Han ifrågasätter varför han ska ta tillbaka datorn då den funkade för honom.
Kan delvis förstå det, samtidigt är det ju ointressant för mig då den INTE fungerar nu.

Sen tycker han jag borde förstått att det skulle va en piratkopia av Win7 till det priset.

Jag har eg. inte tid att dra det här så långt, och det är som sagt en tusenlapp det handlar om.

Har börjat felsöka lite och drar jag ut hårddisken kommer datorn iaf in i BIOS vid 9/10 uppstarter.
Ska testa med ny HDD imorgon eller på fredag.

Ptja, det är ord mot ord. Att sälja sin gamla strulande dator och påstå att den funkade prima innan man skickade den är ju förstås ett smidigt sätt att få en hacka för eländet, och det finns säkerligen gott om samvetslösa mongon som gör på det viset, men fortfarande finns trots allt en ganska reell risk att något händer under transporten. Ett par klassiker är väl att kylflänsen rör på sig, så gammal intorkad/härdad kylpasta spricker, och värmegenomgången försämras drastiskt, eller att något instickskort/ramminnesmodul halkar ur litegrann. Hursom, det är väl risken man tar när man köper något som sedan skickas, istället för att åka dit och testa den på plats innan man köper.

Man kan ju också det från säljarens sida: det är säkert precis lika vanligt att något arsle till köpare får hem grejen och pajar den pga handhavandefel eller något, och sedan försöker påstå att den var sönder när den levererades. Jag skulle aldrig acceptera ett återköp om jag visste att grejen var hel när jag postade den, om jag nu iddes hålla på och köpa/sälja begagnade prylar och all kontakt med jobbiga människor det innebär.

Visst, så kan man ju se det, men har han sålt den som en komplett dator, så tycker jag han borde informera om att den kommer utan OS, om han nu inte vill skylta med att det är en piratinstallation på den. För att dra den obligatoriska billiknelsen, jag tror ingen skulle komma undan med att sälja en bil utan hjul utan att informera om att hjul saknas, och tycka köparen skulle förstått det av priset, hur billig bilen än var. Jag vet inte vad lagen säger, men det borde han ha informerat om tycker jag, operativsystemet är en så vital del för datorns funktion att man borde nämna om det inte finns/är något annat fuffens med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawohl:

Har fått svar av säljaren. Han ifrågasätter varför han ska ta tillbaka datorn då den funkade för honom.
Kan delvis förstå det, samtidigt är det ju ointressant för mig då den INTE fungerar nu.

Sen tycker han jag borde förstått att det skulle va en piratkopia av Win7 till det priset.

Jag har eg. inte tid att dra det här så långt, och det är som sagt en tusenlapp det handlar om.

Har börjat felsöka lite och drar jag ut hårddisken kommer datorn iaf in i BIOS vid 9/10 uppstarter.
Ska testa med ny HDD imorgon eller på fredag.

Ja hade du köpt datorn av mig som bor i umeå då hade du fått testa den innan du betalade den (På plats altså) eftersom jag bor i samma stad som du. därför köper man datorer i den stad man bor i åxå för att slippa embalering. Har haft en del annonser ute och om folk blivit intreserad har dom begärt att kan du inte skicka den. Nej säger jag detta är en av anledningarna samt allt jobb att embalera en vara. kostar mer en det smakar

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.