Permalänk

Ebay köp

Jag kollade på en qnix skärm på ebay som jag tänkte beställa och gjorde då ett konto för att se den slutgiltiga kostnaden för frakt osv, och då tänkte jag att det är ju självklart att inte affären bara kan slutföras för att jag har ju inte ens skrivit in några konto uppgifter för att betala, men nu säger den såhär : http://puu.sh/6uv0X.png

Den säger alltså att dom väntas betalas??? betyder detta att dom kommer skicka den??

detta gjorde mig jätte orolig så hoppas någon som kan ebay kan berätta vad som pågår

ps. Det här kanske inte är rätt forum för denna tråd, men jag visste inte vart jag skulle placera den.

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Du måste betala innan dom skickar. Står bara att dom väntar på att du ska betala.

Permalänk
Avstängd

Man betalar via paypal, man brukar göra det direkt på ebay och klickade du bort det så kommer du få en invoice på mailen, allt på ebay är bindande så om inte säljaren är snäll och bara tar bort det (inte så troligt då varje annons kostar pengar att lägga upp) så kommer du få negativ feedback om du inte slutför köpet.

-EDIT-
Sedan fattar jag inte hur du kan "råka" köpa då man trycker på Buy it now och sedan confirm ytterligare en gång, detta är helt ditt eget fel.
och det står i annonsen vad frakten är, worldwide 45$ kan du summera så blir det 337+45$

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusKvist:

Jag kollade på en qnix skärm på ebay som jag tänkte beställa och gjorde då ett konto för att se den slutgiltiga kostnaden för frakt osv, och då tänkte jag att det är ju självklart att inte affären bara kan slutföras för att jag har ju inte ens skrivit in några konto uppgifter för att betala, men nu säger den såhär : http://puu.sh/6uv0X.png

Den säger alltså att dom väntas betalas??? betyder detta att dom kommer skicka den??

detta gjorde mig jätte orolig så hoppas någon som kan ebay kan berätta vad som pågår

ps. Det här kanske inte är rätt forum för denna tråd, men jag visste inte vart jag skulle placera den.

Tråden borde ha legat i konsumenträtt.

Hur som helst bör du kontakta säljaren, be om ursäkt och fråga om det går att avboka. Skriv att du är helt ny på Ebay och inte riktigt visste hur allt fungerar. Är dom snälla kan du kanske slippa neg. omdöme.

Skrivet av trollhattan:

-EDIT-
Sedan fattar jag inte hur du kan "råka" köpa då man trycker på Buy it now och sedan confirm ytterligare en gång, detta är helt ditt eget fel.
och det står i annonsen vad frakten är, worldwide 45$ kan du summera så blir det 337+45$

Kan bara hålla med

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Man betalar via paypal, man brukar göra det direkt på ebay och klickade du bort det så kommer du få en invoice på mailen, allt på ebay är bindande så om inte säljaren är snäll och bara tar bort det (inte så troligt då varje annons kostar pengar att lägga upp) så kommer du få negativ feedback om du inte slutför köpet.

-EDIT-
Sedan fattar jag inte hur du kan "råka" köpa då man trycker på Buy it now och sedan confirm ytterligare en gång, detta är helt ditt eget fel.
och det står i annonsen vad frakten är, worldwide 45$ kan du summera så blir det 337+45$

jag är en korkad 17 årig pojk, det va ju inte riktigt det att jag råkade utan jag tänkte dom kan ju inte bara begära pengar om man inte ens har skrivit i något betalsätt, men kag jar skrivit till köparen som det var och hoppas på att han tar bort den, dock ska jag troligen beställa skärmen så annars är det ju som det är

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk

Sorry lorry, det är bara att hosta upp 674+90 (=764) dollar

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du måste betala innan dom skickar. Står bara att dom väntar på att du ska betala.

är du hundra procent säker på det?

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av Full Strike:

Sorry lorry, det är bara att hosta upp 674+90 (=764) dollar

Jadu handsvätten just nu är inte rolig, men om jag skulle bli påtvingad skärmen så är det ju i alla fall 30 dagars retur då är det bara att skicka tillbaka den ena skärmen

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att det tillkommer moms och ev tull och kostnaden för importdeklaration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Man betalar via paypal, man brukar göra det direkt på ebay och klickade du bort det så kommer du få en invoice på mailen, allt på ebay är bindande så om inte säljaren är snäll och bara tar bort det (inte så troligt då varje annons kostar pengar att lägga upp) så kommer du få negativ feedback om du inte slutför köpet.

-EDIT-
Sedan fattar jag inte hur du kan "råka" köpa då man trycker på Buy it now och sedan confirm ytterligare en gång, detta är helt ditt eget fel.
och det står i annonsen vad frakten är, worldwide 45$ kan du summera så blir det 337+45$

och vad menar du med att jag kommer få negativ feedback?

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusKvist:

och vad menar du med att jag kommer få negativ feedback?

Du bjuder på en vara och sedan skiter du i att betala= Säljaren blir irriterad (med all rätt) och lämnar ett negativt omdöme. Du har just nu 0 i omdömen och du kommer därmed få -1 istället. Detta kan göra att andra säljare kanske vägrar att handla med dig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

och vad menar du med att jag kommer få negativ feedback?

Du kommer att bli markerar som en opålitlig person vilket kan försvåra framtida köp/sälj.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Kent:

Du bjuder på en vara och sedan skiter du i att betala= Säljaren blir irriterad (med all rätt) och lämnar ett negativt omdöme. Du har just nu 0 i omdömen och du kommer därmed få -1 istället. Detta kan göra att andra säljare kanske vägrar att handla med dig.

Skrivet av proxies:

Du kommer att bli markerar som en opålitlig person vilket kan försvåra framtida köp/sälj.

Aha, herregud känner mig helt efterbliven, tack för att ni har sånt tålamod med mig.

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Hedersmedlem

Trådskaparen verkar blanda ihop ebayköp med att gå in i en affär och handla där köpet är slutförs vid kassan när man betalar, innan dess har ingenting hänt och inget är bindande.

På ebay är affären slutförd och bindande när du vunnit auktionen, precis som på Tradera. På vilket sätt som betalningen sedan sker är helt separat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ett tips för framtiden är att alltid läsa vad du går med på

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Trådskaparen verkar blanda ihop ebayköp med att gå in i en affär och handla där köpet är slutförs vid kassan när man betalar, innan dess har ingenting hänt och inget är bindande.

På ebay är affären slutförd och bindande när du vunnit auktionen, precis som på Tradera. På vilket sätt som betalningen sedan sker är helt separat.

Precis så... sen finns det två olika sätt att köpa på eBay, man kan bjuda på en vara och vänta och se om man vinner eller så kan man trycka på "Buy Now" och då binder man sig till att köpa varan för det pris som annonsören satt. Det är det sistnämnda du gjort av misstag.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Precis så... sen finns det två olika sätt att köpa på eBay, man kan bjuda på en vara och vänta och se om man vinner eller så kan man trycka på "Buy Now" och då binder man sig till att köpa varan för det pris som annonsören satt. Det är det sistnämnda du gjort av misstag.

Det är precis det där jag inte överhuvudtaget tänkte på pga jag har tydligen 12 IQ, tack för svar. Nu har jag lärt mig min läxa och nu får jag sitta och vänta tills säljaren svarar

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusKvist:

Det är precis det där jag inte överhuvudtaget tänkte på pga jag har tydligen 12 IQ, tack för svar. Nu har jag lärt mig min läxa och nu får jag sitta och vänta tills säljaren svarar

Alla gör vi misstag, inget att totalt idiotförklara sig över. Det viktigaste är man man lär sig av snedstegen och går vidare som en klokare och mer erfaren person.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Säljare kan inte längre lämna negativ feedback på köpare. De kan däremot skicka en så kallad non payment strike vilket kan ge problem med kontot för en nyreggad användare utan tidigare feedback.

De flesta säljare accepterar bara PayPal som betalningssätt och det är ju ett problem för TS eftersom han bara är 17 år och man får bara regga sig på PayPal om man är 18 år. Är man under 18 år får man inte handla på eBay, utan man får då bara handla via nån annans konto typ föräldrars. Fördelen med att inte vara myndig är dock att man inte kan ingå köpeavtal på nätet så han har rätt att hävda köpet. Så du kan kontakta säljaren och berätta att du inte visste vad du gjorde och att du inte är 18 år. Be då säljaren om att skicka en Cancel request för att ställa in affären. När du då får denna request skickat till dig så accepterar du och så är affären avslutad. Säljaren har då rätt att få tillbaks alla sina avgifter till eBay.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

jag har själv klumpat till det och klickat på att köpa en grej, ett snabbt mejl där jag förklarade att jag var dum i huvet och skulle hålla mig ifrån saker jag inte förstog mig på i fortsättningen gjorde att säljaren accepterade att avbryta köpet och allt löste sig.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Säljare kan inte längre lämna negativ feedback på köpare. De kan däremot skicka en så kallad non payment strike vilket kan ge problem med kontot för en nyreggad användare utan tidigare feedback.

De flesta säljare accepterar bara PayPal som betalningssätt och det är ju ett problem för TS eftersom han bara är 17 år och man får bara regga sig på PayPal om man är 18 år. Är man under 18 år får man inte handla på eBay, utan man får då bara handla via nån annans konto typ föräldrars. Fördelen med att inte vara myndig är dock att man inte kan ingå köpeavtal på nätet så han har rätt att hävda köpet. Så du kan kontakta säljaren och berätta att du inte visste vad du gjorde och att du inte är 18 år. Be då säljaren om att skicka en Cancel request för att ställa in affären. När du då får denna request skickat till dig så accepterar du och så är affären avslutad. Säljaren har då rätt att få tillbaks alla sina avgifter till eBay.

Jag har skickat en "cancel request" har dock inte fått något svar än, får väl vänta och se men börjar tro att han kanske bara ignorerar det?

Tack så mycket för ett bra svar, riktigt kunnig verkar du vara!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Jag har skickat en "cancel request" har dock inte fått något svar än, får väl vänta och se men börjar tro att han kanske bara ignorerar det?

Tack så mycket för ett bra svar, riktigt kunnig verkar du vara!

Är det en korean så är det mitt i natten där nu.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Är det en korean så är det mitt i natten där nu.

ja men jag skickade ungefär vid 1 tiden inatt

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

De flesta säljare accepterar bara PayPal som betalningssätt och det är ju ett problem

Jag höll på få ett anfall för nån vecka sedan då jag skulle hjälpa en vän att handla, en säljare tillät inte honom att betala via paypal, varför vet vi inte, de har inte haft några tidigare affärer och min kompis har inga klagomål på sig på Ebay.

Då försökte jag handla och betala med Visa, det skulle gå bra enligt all text och loggor på sidan men när jag skulle slutföra köpet så hoppar det upp "The seller only accepts Mastercard" Det blev ingen affär men vi satt och svor över säljaren och hans usla sida där han väl kunde klämt ur sig att han endast tog Mastercard och plocka bort alla andra betalalternativ.
Många fula ord blev det....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.