Permalänk

Hittar inte grafikkort och spel laggar

Hej. Jag har haft lite problem med att bla cs go laggar (ca 16-20 fps typ på 1920*1080 och runt medium inställningar :S). Tycker också det laggar för mycket i exempelvis sony vegas preview förnster.

Det jag såg nu när jag skulle kolla upp vad jag hade för graffikkort var att cpu-z bara visade intel hd graphics. Så jag undrar om det kan vara något med grafikkortet som är fel eller vad det kan vara. Datorn jar använder är mer eller mindre http://www.samsung.com/us/computer/pcs/NP780Z5E-S01UB
Min har däremot ssd men ingen touch istället och är nästan 100 på att det var samma graffekort som denna.

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Ser du grafikkortet om du tittar i enhetshanteraren?

Edit: Din dator har funktioner för att välja grafikkort automatiskt. Så datorn kör med Intel HD graphics i program som den tycker inte behöver så mycket grafisk kraft och växlar till grafikkortet vid tex spel. Jag har inte erfarenhet av AMD's varianter av detta, men med mitt nVidia kort så kan man ställa in i nVidias kontrollpanel om man tycker att ett visst program ska ha den ena eller andra grafikkretsen. Oavsett vilken grafik som är aktiv så kan man se båda grafikkorten i enhetshanteraren och det går utmärkt att installera nVidas drivrutiner, något som inte funkar om datorn inte hittar nVidias grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Installera drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ser du grafikkortet om du tittar i enhetshanteraren?

Edit: Din dator har funktioner för att välja grafikkort automatiskt. Så datorn kör med Intel HD graphics i program som den tycker inte behöver så mycket grafisk kraft och växlar till grafikkortet vid tex spel. Jag har inte erfarenhet av AMD's varianter av detta, men med mitt nVidia kort så kan man ställa in i nVidias kontrollpanel om man tycker att ett visst program ska ha den ena eller andra grafikkretsen. Oavsett vilken grafik som är aktiv så kan man se båda grafikkorten i enhetshanteraren och det går utmärkt att installera nVidas drivrutiner, något som inte funkar om datorn inte hittar nVidias grafikkort.

Aa där inne ser jag båda. Men det känns ändå som om den borde klara av att ställa in sig själv när ett spel kommer igång? :/ nVidas drivrutiner? Ska jag installera andra drivrutinger till kortet då tror du?

Permalänk

[QUOTE="GreenSoap;14321725"]Installera drivrutiner.[/QU
Fixar det allt tror du?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Ichoosedis:

Bör göra det. Vad har du för grafikkort? Om du har AMD går du till deras sida, Nvidia: http://www.nvidia.com/Download/Scan.aspx?lang=en-us

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ichoosedis:

Aa där inne ser jag båda. Men det känns ändå som om den borde klara av att ställa in sig själv när ett spel kommer igång? :/ nVidas drivrutiner? Ska jag installera andra drivrutinger till kortet då tror du?

Du har ett AMD-grafikkort, så det är AMD's drivrutiner du ska installera i så fall.

Det känns som att du inte riktigt har koll, så du kanske ska vända dig till stället som du köpte datorn ifrån så de får visa dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det kan också vara så att du har pluggat in dvi-kabeln i moderkortet istället för till grafikkortet. I vissa fall kan man vara tvungen att inaktivera den integrerade grafiken i från bios.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Det kan också vara så att du har pluggat in dvi-kabeln i moderkortet istället för till grafikkortet. I vissa fall kan man vara tvungen att inaktivera den integrerade grafiken i från bios.

Han har bärbar dator.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har ett AMD-grafikkort, så det är AMD's drivrutiner du ska installera i så fall.

Det känns som att du inte riktigt har koll, så du kanske ska vända dig till stället som du köpte datorn ifrån så de får visa dig.

Nej inte jätte koll men klart att ja vet att jag ska ha amd's drivrutiner och inte nVidas. Däremot inte riktigt villken av dem, en var en beta och den andra nåt verification tool.

Permalänk

Om jag redan har grafikkorts drivern "up to date" behöver jag inte ladda ner någon ny driver eller? Eller ere helt fel?

Permalänk

Sitter med liknande funderingar med min nya laptop, finns det något sett man kan kolla att det "riktiga" grafikkort går in vid till exempel spel?

Permalänk
Hedersmedlem

På min laptop från MSI finns en lampa som indikerar vilket grafikkort som används för tillfället. Jag kan också se det med hjälp av MSI Afterburner som kan användas även om man inte har prylar från MSI.

Jag är inte 100% insatt i hur AMD's lösningar för växlingsbar grafik funkar, men jag vet att en kompis till mig hade så mycket problem med detta för ett antal år sedan att han till slut lämnade tillbaka datorn.

En sak som kan vara intressant att veta är att det oftast inte går att spela så bra om man inte har datorn inkopplad till ström. Kraften i batteriet räcker inte för att driva bra grafikkort och datorn växlar ner. Samma problem får man om inte nätadaptern levererar tillräckligt med ström.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!