Då var det dags. Beta driver 13.35 med mantle kommer nästa vecka

Permalänk
Medlem

Då var det dags. Beta driver 13.35 med mantle kommer nästa vecka

AMD is preparing new software updates for their latest generation of APUs and GPUs in January beginning with the Catalyst 13.35 BETA Driver which is scheduled for launch at the end of January. The Catalyst 13.35 BETA will add support for HSA and Mantle and the drivers would get even better in late Q1 2014 with the arrival of AMD?s recently revealed Catalyst 14.1 BETA.

AMD Catalyst 13.35 BETA Driver With Mantle and HSA Support Scheduled For End of January

The Catalyst 13.35 Driver will feature support for various new technologies which include proper support for the Kaveri APUs by fully unleashing support of the Mantle API, Dual Graphics Frame Pacing, HSA feature and AMD?s TrueAudio technology. In addition to that, the new Catalyst will also come with a new UI and an auto-update feature which will notify users of the latest WHQL certified and BETA drivers so that their PCs don?t remain out-dated. Another important tool will automatically detect the device ID and provide users with correct drivers and profile packages making sure you don?t use a mobility driver for your desktop graphics card.

The new driver aims to further enhance frame rendered across multiple graphic cards in CrossFireX or Dual graphics configuration to be displaye at an even and regular pace. The frame pacing solution would also be expanded over to the Kaveri APUs with a new Kaveri beta support driver available by the end of January followed by a WHQL version month later. This is great news considering those who are getting Kaveri APU at launch three days from now won?t have to wait too long for a new Catalyst driver to enhance their gaming experience whether their running the APU in standalone mode with the onboard Radeon R7 series graphics or in dual-graphics configuration.

Drivers for Kaveri is still immature at this state and the following performance graph from AMD shows off the difference the Catalyst 13.35 driver makes in Tomb Raider. Mantle API would further leverage performance for these APUs and a setup of AMD?s A10-7850K and Radeon R9 290X will deliver upto 45% improvement over the DirectX API. You can check out the frame pacing feature performance chart below, notice that the performance is beging compared against an OlandXT (with old drivers) versus an OlandXT with new drivers (OlandXT is the chip fused inside AMD?s R7 250 graphics card and is one of only two cards which offer dual graphics compatibility with the Kaveri APUs):

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=454&threadid...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
99:e percentilen

Detta är AMD:s sista chans att övertyga mig om att de kan hantera multi-GPU. Tar de den blir jag väldigt lycklig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ska bli kul och se vad det blir av det här.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Är det någon som vet om den här betan kommer fungera på mobila kort också?

Permalänk
Medlem

Hellre att dom fixar eller ens säger något angående black screen problemet för R9-290/290X. Så jag åtminstone vet om jag ska RMA eller inte.

Men, visst Mantle blir säkerligen trevligt men kommer nog vara månader innan det är fullt funktionellt om ens mer.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Hellre att dom fixar eller ens säger något angående black screen problemet för R9-290/290X. Så jag åtminstone vet om jag ska RMA eller inte.

Men, visst Mantle blir säkerligen trevligt men kommer nog vara månader innan det är fullt funktionellt om ens mer.

Känns inte som om det är någon fråga om du ska RMA eller inte. Så klart du ska! Jag fick tre kort på raken från XFX som inte fungerade, jag skickade tillbaka varenda ett till Komplett och till slut gav de mig ett Sapphire istället som fungerade.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Hellre att dom fixar eller ens säger något angående black screen problemet för R9-290/290X. Så jag åtminstone vet om jag ska RMA eller inte.

Men, visst Mantle blir säkerligen trevligt men kommer nog vara månader innan det är fullt funktionellt om ens mer.

Skrivet av MyZk0:

Känns inte som om det är någon fråga om du ska RMA eller inte. Så klart du ska! Jag fick tre kort på raken från XFX som inte fungerade, jag skickade tillbaka varenda ett till Komplett och till slut gav de mig ett Sapphire istället som fungerade.

Black-screen buggen är välkänd, om du ökar volten till grafikkortet så försvinner det.

Det beror på att minnen'a på korten är riktigt dåliga dock, så kan ju va värt att byta av den anledningen.

Läser ni inte 290/290x owners club-tråden?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Black-screen buggen är välkänd, om du ökar volten till grafikkortet så försvinner det.

Det beror på att minnen'a på korten är riktigt dåliga dock, så kan ju va värt att byta av den anledningen.

Läser ni inte 290/290x owners club-tråden?

Har läst det innan och kan säga att det inte fixar problemet för alla. Har skickat in RMA förfrågan idag och får se hur det blir. Grejen är väl att jag har två Sapphire R9-290 som båda lider av det, verkar det vara ett väldigt vanligt problem så inte ovanligt att det är samma problem på nästa grafikkort. Har inte så pass stor lust att hålla på med garantiärenden bara för att få ett funktionellt grafikkort.

Skrivet av MyZk0:

Känns inte som om det är någon fråga om du ska RMA eller inte. Så klart du ska! Jag fick tre kort på raken från XFX som inte fungerade, jag skickade tillbaka varenda ett till Komplett och till slut gav de mig ett Sapphire istället som fungerade.

Har inte större lust att hålla på med garantiärenden fram och tillbaks tills jag får två funktionella grafikkort till slut. Så väntade för att se om det var möjligt att fixa genom mjukvara. Har dock fått slut på ork...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Black-screen buggen är välkänd, om du ökar volten till grafikkortet så försvinner det.

Det beror på att minnen'a på korten är riktigt dåliga dock, så kan ju va värt att byta av den anledningen.

Läser ni inte 290/290x owners club-tråden?

Jag har samma problem med mitt och jag har inte R9-serien, utan jag kör R7-serien. Det börjar bli smått irriterande att se linjer som inte skall vara där när man surfar rundor och GPUn hoppar som en studsande boll, men jag antar att det är fel på drivarna eftersom det är så många som har problem med det, för inte kan det vara så pass många grafikkort som det är fel på och som de inte begär tillbaka för utbyte? :/