Är det normalt med högt ljud/varvande fläkt på ett TX950?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Mar 2009

Är det normalt med högt ljud/varvande fläkt på ett TX950?

Hej Swec,

Har ett Corsair TX950w som låter en hel del, låtar lika i load och idle som om att fläkten är fast på max varv hela tiden.
Dock vet inte om det varit så här sen dagen jag köpte det (2011-06-03 från inet) då det satt i ett chassi med ca 15 fläktar (ja det lät mycket).

Köpte nytt chassi för inte så länge sen när jag bytte moderkort, processor m.m och vill ha en tystare dator
men nätagget låter mer än allt annat i chassit.

Spelar ingen roll om man kör stress test på processor och grafikkort låter lika eller om den är i idle.
Kopplat ur alla fläktar, tagit ut hårddiskar, grafikkort m.m för att se om det var just nätagget som lät så mycket och det var så.

Normalt att det låter mycket? Vet att fler klagat på att corsair nätagg låter mycket, men att det låter så mycket även i idle kan inte vara rätt.
Om jag kommer ihåg rätt har Corsair 5 år garanti på nätaggen så jag borde kunna lämna in det?

Mvh Thomas.

Edit: Tack till mod som bytte till en bättre rubrik.

Stationär - Z97-A | 4690K | 8GB DDR3 | GTX 980 SLI | EVO 850 500GB
Laptop - HP EliteBook 8460P | 2540M | 6GB DDR3 | Agility 3 120GB
Server - HP Microserver Gen8 | 1610T | 4GB DDR3 | EVO 850 120GB | 9TB
Mediaspelare - Raspberry Pi 2 (OSMC)
Telefon - Xiaomi Redmi 3S (Global)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2003

Ett tips är att översätta texten till engelska och be mod flytta tråden till corsairs forum, eller att du vänder dig till deras kundservice.
Det är 5års garanti på nätagget och det låter ju som att ditt är defekt.

Det är inte så att aggets innanmäte är täckt av ett lager damm som isolerar komponenterna och höjer värmen såpass att fläkten får slita hårt för att hålla ned tempen?

Beep Boop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Nauie:

Ett tips är att översätta texten till engelska och be mod flytta tråden till corsairs forum, eller att du vänder dig till deras kundservice.
Det är 5års garanti på nätagget och det låter ju som att ditt är defekt.

Det är inte så att aggets innanmäte är täckt av ett lager damm som isolerar komponenterna och höjer värmen såpass att fläkten får slita hårt för att hålla ned tempen?

Nästan inget damm huvudtaget i det från vad jag kan se, har kört med fläktfilter sen dagen jag köpte det.
Blir nog att byta ut fläkten mot någon bra tyst kvalite fläkt, blir troligen billigare och snabbare då corsair rma brukar ta lång tid.

Stationär - Z97-A | 4690K | 8GB DDR3 | GTX 980 SLI | EVO 850 500GB
Laptop - HP EliteBook 8460P | 2540M | 6GB DDR3 | Agility 3 120GB
Server - HP Microserver Gen8 | 1610T | 4GB DDR3 | EVO 850 120GB | 9TB
Mediaspelare - Raspberry Pi 2 (OSMC)
Telefon - Xiaomi Redmi 3S (Global)