Be Quiet Power Zone 750 W

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Power Zone 750 W

Låg ljudnivå och stabil strömleverans ska sätta Be Quiet Power Zone på kartan. Nu tar nätaggregatet plats i SweClockers testlabb för en omgång med konstlasten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli trevlig läsning Perfekt timad också, klev just innanför dörren, äntligen FREDAG!!!

Edit: kan rapportera att artikeln var precis lagom lång för att hinna slänga i sig mellanmål, och teori delen var väldigt intressant Priset var ju inte lika spännande...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Be-Quiet levererar stabila nätaggregat som vanligt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det något företag som slår deras kvalité med ljud och stabilitet. Har ett 750 gold be quiet och allvarligt talat så hör jag det inte ens. Folk borde köpa mer tysk kvalle!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

För att vara ett brons-aggregat var 1000 Kr rätt saftigt, ja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

För att vara ett brons-aggregat var 1000 Kr rätt saftigt, ja.

Lite saftigt ja, men å andra sidan presterar det likvärdigt med ett silvercertifierat agg

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min dator (I7-4770k) drar, i idle och vid enklare användning, under 20 Watt. Jag inbillar mig att ganska många har igång datorn i åtskilliga timmar till annat än väldigt CPU- eller GPU-krävande applikationer och därmed också har ett intresse i att veta hur bra ett aggregat beter sig under idag väldigt normala förhållanden.
Det hade därför varit väldigt intressant ifall ni även kunde testa vid specifika effekter utöver 25% / 50% / 75% / 100% av maxeffekten.

Lite inspiration kan hämtas här: http://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/PowerZone_1000W/6.html

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chadreed:

Finns det något företag som slår deras kvalité med ljud och stabilitet. Har ett 750 gold be quiet och allvarligt talat så hör jag det inte ens. Folk borde köpa mer tysk kvalle!

Generellt tycker jag Be-Quiet är ganska meh. Visst kan dom marknadsföra sig osv. men det sparas in på komponenterna. Förstår inte hur dessa har blivit så populära....
Ska man ha bra agg bör man skita i märket och istället gå efter vilken producent och plattform. Seasonic är alltid ett säkert val, det samma kan inte sägas om FPS (som Be-quiet anlitar) även om det inte är katastrofala dåliga agg. High-end är det däremot inte.

Kan man leva med 50w mindre effekt och spendera en hundralapp extra är t.ex. Cooler Master V700 ett mycket bättre val.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Weird då flera duktiga snubbar på nätet säger att de är kvalité och high end. Vad är de som de sparar in på i sina värsting agg då?

Lyssnar ofta på vad Linus från NCIX och hans egna kanal linus tech tips har att säga och han hävdar att de är väldigt bra produkter och bland de bästa.

Och enligt det här testet får just det här agget : Fördelar:

Hög verkningsgrad
Bra spänningsreglering
Låga rippelvärden
Goda anslutningsmöjligheter
Tyst vid normal last

det är så bra betyg du kan få? Så hur kan du kritisera dem?

http://www.youtube.com/watch?v=eZTTrn5fKj4

http://www.bequiet.com/en/powersupply/302

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chadreed:

Weird då flera duktiga snubbar på nätet säger att de är kvalité och high end. Vad är de som de sparar in på i sina värsting agg då?

Som vanligt är det halvdana kondensatorer (bl.a. 85c Teapo eler liknande). Iofs har dom 105c på den primära sidan men även dessa är inte s.k. "japanska kondensatorer". Kondensatorer från japan håller hög kvalitet och givetivs kan man producera bra såna i Taiwan också, man väljer bara inte att göra det

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Engineering

All-new power conversion circuitry design for unmatched signal stability and power efficiency
Premiere quality Japanese capacitors rated to 105°C for maximum reliability and operating life
Top protection for components against over-currents, over- and under-voltages, short circuits, overheating and overloads; internationally tested and safety rated at 50°C
Long service life up to 100,000 hours
Overclocking key allows you to choose between multi-rail operation (with four independent +12V rails) and high-performance single-rail operation

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Lustigt att du kritiserar dem för att inte använda Japanska kondensatorer. Faktum är ju att dem gör det haha! Premiere quality Japanese capacitors rated to 105°C for maximum reliability and operating life.

Så nu ändra jag åsikt:P du kritiserade dem och påstår att de inte använder kondensatorer från japan fast de gör dem. Är du inte missledande i din kritik? när du faktiskt inte har en aning om att de använder sig av det?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

har ett sånt fast dock 650W versionen, älskar de verkligen.. De ser snyggt ut och gillar verkligen att fläkten i agget spinner några minuter till när man stängt av datorn pga att kyla av alla komponenter, jätte tyst nätagg som verkligen rekommenderas

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chadreed:

Weird då flera duktiga snubbar på nätet säger att de är kvalité och high end. Vad är de som de sparar in på i sina värsting agg då?

Lyssnar ofta på vad Linus från NCIX och hans egna kanal linus tech tips har att säga och han hävdar att de är väldigt bra produkter och bland de bästa.

Och enligt det här testet får just det här agget : Fördelar:

Hög verkningsgrad
Bra spänningsreglering
Låga rippelvärden
Goda anslutningsmöjligheter
Tyst vid normal last

det är så bra betyg du kan få? Så hur kan du kritisera dem?

http://www.youtube.com/watch?v=eZTTrn5fKj4

http://www.bequiet.com/en/powersupply/302

Citerar dig igen då du tydligen håll på att editera.

Skrivet av chadreed:

Så att kondensatorerna inte kommer från Japan gör att deras agg inte håller högsta kvalité menar du ? Har inte sett en recension där Be quiet med deras moderna agg fått kritik förutom priset som är smakar det så kostar det så förstår inte problemet här men om du inte gillar dem är de väl okej ^^ Alla har ju olika åsikt försöker inte övertyga dig hehe

Be Quiet kan göra bra agg. många av dom är dock lite meh. Samma sak med Corsair som har blivit betydligt sämre än förut.

Generellt håller icke-japanska kondensatorer inte lika hög kvalitetsnivå som japanska ditto. Det går att göra agg. som presterar bra med halvdana komponenter, frågan är bara hur länge. 85c kondensatorer pallar självklart inte lika höga temperaturer som 105c och det påverkar levnadstiden. Speciellt ifall dessa kondensatorer sitter nära en värmekälla. Gäller nätagg, tv, stereo osv., sitter det för nära en värmekälla kommer dessa att svälla och gå sönder. Tror det är vissa Samsung tv:n som har rejäla problem med sånt.
Som jag nämnde innan håller CM V700 betydligt högre kvalitet än Power Zone och då jag anser att nätagget är den viktigaste komponenten i en dator förstår jag inte varför man snålar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

medhåller. Santa claus ovanför screamin deamon påstod att dem inte använde sig av japanska kondensatorer när de i själva verket gör det och undrar då vrf de får så bra betyg. De får utmärkelser i varenda modern review så för er som vill shoppa nätagg så är be quiet en av de bästa om inte de bästa.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Läs igen du missleder ju folk med kritiken eftersom du återigen skriver att de inte använder kondensatorer av japansk kvalite.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chadreed:

Engineering

All-new power conversion circuitry design for unmatched signal stability and power efficiency
Premiere quality Japanese capacitors rated to 105°C for maximum reliability and operating life
Top protection for components against over-currents, over- and under-voltages, short circuits, overheating and overloads; internationally tested and safety rated at 50°C
Long service life up to 100,000 hours
Overclocking key allows you to choose between multi-rail operation (with four independent +12V rails) and high-performance single-rail operation

Nu är du ju inne på Power pro 10 som är ett helt annat agg. Det agget är, om jag minns rätt, baserad på Seasonic.

Kanske jag som var otydlig; Be-quiet har bra agg men tyvärr även en mängd ganska halvdana som många av nån anledning förespråkar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

De va ju det agget jag diskuterade hela tiden... Då krockade vi väl någonstans. Just de här agget vet jag inte men jag snackade power pro 10... Aja dåså. då va de hela löst.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chadreed:

medhåller. Santa claus ovanför screamin deamon påstod att dem inte använde sig av japanska kondensatorer när de i själva verket gör det och undrar då vrf de får så bra betyg. De får utmärkelser i varenda modern review så för er som vill shoppa nätagg så är be quiet en av de bästa om inte de bästa.

Skrivet av chadreed:

Läs igen du missleder ju folk med kritiken eftersom du återigen skriver att de inte använder kondensatorer av japansk kvalite.

Återigen, vissa av deras agg håller hög kvalitet men långt ifrån alla. FPS blandar oftast friskt mellan japanska och taiwanesiska och det finns bara en anledning; spara pengar. Power Zone innehåller både 105c jap. och 85c teapo.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tyckte priset gjorde agget ganska ointressant pga. att den bara har bronscertifiering.
Nåja, den var modulär iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske lite hårt att klaga på priset, men om det inte är det bästa valet i prissegmentet förstår jag kritiken.
Ser ut som en bra produkt

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chadreed:

De va ju det agget jag diskuterade hela tiden... Då krockade vi väl någonstans. Just de här agget vet jag inte men jag snackade power pro 10... Aja dåså. då va de hela löst.

Haha, så kan det bli ibland. Jag reagerade på att du skrev att Be-quiet är kvalitet (tysk kvalitet t.om. )

Skrivet av chadreed:

Finns det något företag som slår deras kvalité med ljud och stabilitet. Har ett 750 gold be quiet och allvarligt talat så hör jag det inte ens. Folk borde köpa mer tysk kvalle!

Dvs. lätt att förstå det som att alla BQ håller hög klass, detta var jag inte enig med dig i. Ditt agg, dvs. Dark power pro 10 är ett bra agg. Många av deras andra agg håller, som sagt, långt ifrån samma kvalitetsnivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Kanske lite hårt att klaga på priset, men om det inte är det bästa valet i prissegmentet förstår jag kritiken.
Ser ut som en bra produkt

de är en bra produkt

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Kanske lite hårt att klaga på priset, men om det inte är det bästa valet i prissegmentet förstår jag kritiken.
Ser ut som en bra produkt

Finns guldcertifierade modulära nätagg med samma effekt i samma prisklass (999-1099kr)
Hade Power Zone-agget varit 100-200kr billigare så hade jag inte klagat alls.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Super nöjd över min Power Zone! ^_^

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Kan nån länka till en artikel som förklarar de här termerna lite mer ingående? Rippel, Effektfaktor och PFC, Verkningsgrad är saker som jag inte gick igenom i elektroniken i gymnasiet. Dessutom sov jag nog lite för mycket på lektionerna. Och nu snackar vi "förklara som att jag har downs"-nivå. Gärna med lite fancy schmancy bilder också.

Permalänk
Medlem

För det priset är ju Cooler Master V700 ett mycket klokare val. Byggt av Seasonic på deras senaste plattform och är 80+ Guld (Platinum) certat.

Permalänk
SpelClockers

Beställde detta igår.
Då fanns det bara en recension, som var på franska.
Fick läsa en om 650w varianten istället.

Skönt att man gjorde ett bra köp.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinboson:

Kan nån länka till en artikel som förklarar de här termerna lite mer ingående? Rippel, Effektfaktor och PFC, Verkningsgrad är saker som jag inte gick igenom i elektroniken i gymnasiet. Dessutom sov jag nog lite för mycket på lektionerna. Och nu snackar vi "förklara som att jag har downs"-nivå. Gärna med lite fancy schmancy bilder också.

http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/psu/160/2

http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja teapo ska ju vara det man ska ha om man inte har japanska så är la helt okey men priset nja jag hade köpt seasonic med japanska för samma

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d