Hur skaffar man sponsorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Hur skaffar man sponsorer?

tjenahejsan!
jag har sett i en del gallerier att folk har blivit sponsrade vid olika byggen, och jag undrar hur man gör för att bli det?
är det så enkelt att man skickar ett mail till antingen en återförsäljare eller till tillverkaren och ber snällt om att bli sponsrad?

brukar det finnas några speciella krav?
kan jag övertyga dom på något sätt?

(Är student och ska bygga ett ganska dyrt bygge, det är därför jag kom på idén att bli sponsrad)

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Vad jag hört är det alltid enklare om du kan visa upp tidigare byggen som du gjort helt själv med egna pengar och egna delar. Då vet dom att kan leverera något som dom vill ha förknippat med sitt varumärke. Om det är dit första bygge tror jag det är svårare, det du kan göra är att börja bygga så långt du kan själv och visa upp hur långt du kommit, visa så mycket planering du bara kan, t.ex skisser, 3D modeller eller liknande så dom ser vart bygget är på väg. Det är väl bara att dra iväg ett par mejl och se vad dom svarar. Vissa ger dig delar, medans andra kanske ger dig 20-25% rabatt på deras priser, om det är en återförsäljare t.ex.

Sen finns det säkert vissa företag eller återförsäljare som är mer villiga att sponsra än andra.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av AlbertMwugabi:

Vad jag hört är det alltid enklare om du kan visa upp tidigare byggen som du gjort helt själv med egna pengar och egna delar. Då vet dom att kan leverera något som dom vill ha förknippat med sitt varumärke. Om det är dit första bygge tror jag det är svårare, det du kan göra är att börja bygga så långt du kan själv och visa upp hur långt du kommit, visa så mycket planering du bara kan, t.ex skisser, 3D modeller eller liknande så dom ser vart bygget är på väg. Det är väl bara att dra iväg ett par mejl och se vad dom svarar. Vissa ger dig delar, medans andra kanske ger dig 20-25% rabatt på deras priser, om det är en återförsäljare t.ex.

Sen finns det säkert vissa företag eller återförsäljare som är mer villiga att sponsra än andra.

Albert svarade på det mesta. Kan väl tillägga att när jag skriver mail till sponsorer så inriktar jag mig alltid på vad jag kan göra för dom, inte att jag vill ha gratis saker. Man får tänka sig in i deras situation, dom vill ju inte bara ge bort saker utan dom måste ju få ut något av det med.

Ett annat tips är att också posta din projektlogg eller liknande på internationella forum såsom overclock.net, bit-tech, OC3D osv.

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC