Sugen på att skaffa mATX chassi men behöver nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Sugen på att skaffa mATX chassi men behöver nytt moderkort

Ändrar hela tråden då jag bestämt mig för mATX istället då jag vill ha kvar ljudkortet!

Så jag vet precis vilket chassi jag ska ha nu men säger inget än då jag hade tänkt göra ett projekt!

Letar efter ett moderkort mATX socket 1155 som har plats för ett gigabyte geforce 780gtx samt ett Asus Xonar Essence stx.
Och jag vill helst ha ljudkortet ovanför grafikkortet eller väldigt långt ifrån iaf för ett bra luftflöde för grafikkortets skull.

Och hur mycket prestanda förlorar man om man kör ljudkortet i första pci x16 porten och grafikkortet i andra som brukar vara x8? Är det jättemycket så känns det lite ovärt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Han ville ha 1155 ^

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Han ville ha 1155 ^

Aaa fint att du visar än en gång att det är 1155

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Skulle inte en liten mATX vara nått, så kan du behålla ditt STX kort
Chassi http://www.inet.se/produkt/6909315/silverstone-sugo-sg10b-sva... är mindre än ett Bitfenix
och CPU kylaren kan du behålla också i det.

Tyvärr som du säger så är moderkort speciellt mATX och mITX helt på upphällning
hitta bara detta som är någorlunda bra http://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx

Och ett moderkort som har lika bra ljud som STX är bara att glömma bort, men finns andra lösningar för det, med USB kopplad DAC/förstärkare mm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6423473/2014-01-25

Där är min idé om en build jag funtar på extreme gaming m-itx

Dock 1150

Permalänk

Det här kanske är något?

De har skrivit lite om ljudkretsen här

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

En variant för TS är kanske att offra 1155 CPU, och gå på 1150, då är det inga problem med nått längre, finns mITX moderkort med bra ljudkretsar då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En variant för TS är kanske att offra 1155 CPU, och gå på 1150, då är det inga problem med nått längre, finns mITX moderkort med bra ljudkretsar då.

Ja det kan jag tänka mig att göra. Men man kanske skulle skaffa lite sämre processor den här gången. Vad kan man köpa för att tappa lite i prestanda och hamna på en billig peng? Tänkte på AMD. Hade koll på sånt här för 15 år sedan men nu har jag hamnat på efterkälken och vet inte vad AMDs senaste modeller heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Ja det kan jag tänka mig att göra. Men man kanske skulle skaffa lite sämre processor den här gången. Vad kan man köpa för att tappa lite i prestanda och hamna på en billig peng? Tänkte på AMD. Hade koll på sånt här för 15 år sedan men nu har jag hamnat på efterkälken och vet inte vad AMDs senaste modeller heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inget vettigt med kombinationen AMD och mITX tyvärr.

Vilken CPU har du idag?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

AMD kör med sina APUs till ITX plattformen verkar det som, så där finns inte något att hämta direkt. Jag kör mATX och tycker det är helt okej storlek. Mindre än Bitfenix iaf som är jättestort. Samt att jag slipper kompromisser med hårdvara eller HDs.

Mitt chassi är ett Silverstone TJ08-e, men det finns ett nyare syskon som har 120mm fläktar, kallat PS07. Att gå ner till ITX från den storleken ger inte så mycket. Det blir för många kompromisser då tycker jag. För den lilla volymminskningen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Som någon skrev så är mATX rätt vettigt, inte lika dyrt som mITX heller.
Enligt mig är Bitfenix Phenom ganska vettigt

http://www.inet.se/produkt/6911707/bitfenix-phenom-micro-svar...

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Finns inget vettigt med kombinationen AMD och mITX tyvärr.

Vilken CPU har du idag?

i7-3770k

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Bitfenix

Som någon tidigare skrev här så har vi ju mATX-modeller av Prodigy, Phenom och Colossus. Så på så vis kan du ju behålla ditt ljudkort och köra grafikkort samtidigt.

Permalänk
Medlem

Ja då måste jag bara hitta ett nytt moderkort i mATX storlek som passa med min processor och som kan ha mitt ljudkort utan att det kväver grafikkortet som är ett Gigabyte geforce 780gtx med 3 fläktar. Så blir det för tight så kommer ljudkortet sitta ganska tight emot dem 2 första fläktarna. Och pallar inte slänga ut flera tusen på nytt moderkort och processor bara för att få socket 1150 istället.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C