Kan en dators prestanda bli sämre med åren?

Permalänk

Kan en dators prestanda bli sämre med åren?

Jag har en 3 år gammal laptop som jag mest använder för film, streaming, hearthstone, WoW, Dota2 o vanlig surf. När jag köpte den så kunde jag utan problem köra WoW med alla inställningar på max och dessutom livecapture med Fraps i 1080p samtidigt, utan det minsta lagg.

Nu måste jag dock köra med det mesta på low settings för att det ens ska vara spelbart, och ändå droppar jag då och då ner till 10-20 fps utan vidare. Och Fraps kan jag bara glömma nu.

Det är en custombyggd Clevo med 8GB DDR3 1333 MHz, Intel Core i7-2630QM @ 2.00 GHz cpu och ATI Radeon 6970M 2GB grafikkort.

Misstänker att det kan bero på grafikkortet då jag ofta får systemmeddelande från windows om att "drivrutinen till grafikkortet har slutat svara och har reparerats" samtidigt som skärmen blinkar till kort. Det sker bara om jag spelar ngt spel eller har någon film/stream i fullskärm. Men jag tycker inte att prestandan överlag bara skulle sjunka pga det - om grafikkortet är sönder så skulle väl inte datorn funka alls?

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem

Gissar på att det rör sig om överhettning. Då garantin säkerligen har gått ut kan du testa att öppna den själv och få ut damm.

Permalänk
Medlem

Som dunis90 säger så kan det mycket väl bero på att datorn genom åren samlat på sig såpass mycket damm att den överhettas. En rengöring kan vara på sin plats, fördelaktigen med tryckluft. Jag personligen dammsuger alltid mina apparater men många säger att det kan skada komponenterna så det är ingen jag kan råda dig till med gott samvete.

Först skulle jag dock rensa ut gamla drivrutiner till grafikkortet, förslagsvis med driver sweeper, och sedan installera de senaste drivrutinerna för ditt kort.

Lycka till!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Som dunis90 säger så kan det mycket väl bero på att datorn genom åren samlat på sig såpass mycket damm att den överhettas. En rengöring kan vara på sin plats, fördelaktigen med tryckluft. Jag personligen dammsuger alltid mina apparater men många säger att det kan skada komponenterna så det är ingen jag kan råda dig till med gott samvete.

Först skulle jag dock rensa ut gamla drivrutiner till grafikkortet, förslagsvis med driver sweeper, och sedan installera de senaste drivrutinerna för ditt kort.

Lycka till!

lite svårt och dammsuga en laptop men ja byta kylpasta på CPU/GPU och rensa ur damm med tryckluft ur kylflänsarna och fläktarna inne i laptopen skulle nog behövas om den är ett par år gammal samt att installera om windows är aldrig fel det heller, kan ju vara något som ligger och tuggar i bakgrunden?

om datorn är "stationär" kan du ju köpa en kylplatta till den http://www.nordichardware.se/Barbara-Datorer-Recensioner/10-l...

här har du ett utförligt test på en del olika modeller, vet inte hur aktuell den är men ger en fingervisning om vilka som är lämpliga

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

En riktig genomgång kanske:
Byta kylpasta på CPU och GPU (Fixa nån guide om hur man gör på just din modell)
Göra rent datorn i samma veva du byter pasta med tryckluft (jag brukar köra luft på burk, eller om dom är slut vanlig kompressor:))
Gör en factory restore, installera om datorn¨

Obs: Glöm inte ESD skydd.

Permalänk

Jo jag har funderat på det alternativet också. Särskilt då jag upplevt överhettningsproblem på en laptop innan. Men då kände jag hur datorn blev sjukt varm undertill (nästan så man brände sig) och sedan när CPUn (eller om det var GPUn) klättrade över 100 grader C så gick väl något sorts automatiskt BIOS-skydd igång och datorn stängdes omedelbart av.

På denna dator känner jag ingen värme öht från chassit, och felmeddelanden kan dyka upp även när den är helt nybootad och jag enbart har en twitch.tv-stream igång, vilket inte borde stressa GPUn så mkt alls.

Öppnade faktiskt upp datorn i somras och tog bort massa damm från en fläkt. Hittade dock bara en, och var inte helt säker på hur mkt jag ville skruva i den heller.

Edit: Kan tillägga att jag har nyligen installerat windows 8 på datorn då problemet var betydligt mer irriterande i windows 7 som jag körde innan - där fick jag BSOD varje gång istället och var tvungen att starta om datorn. Windows 8 verkar ha bättre hantering av vad det nu är som är fel.

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk

Byt ut kylpastan. Man kommer en lång väg på det

Permalänk
Inaktiv

Nej, datorns prestanda blir aldrig sämre. Däremot görs det optimeringar och lägga till nya effekter eller helt enkelt nytt innehåll i de spel du spelar - och kräver därefter mer av din dator.

World of Warcraft är ett lysande exempel på att just det har hänt den senaste tiden.

Men som flera påpekar, rensa på damm och applicera ny kylpasta är aldrig en nackdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kollat tempen lite nu ikväll och det kanske är överhettning trots allt. Med WoW igång (utan att göra ngt ingame) så låg CPU tempen på runt 85-90 grader C och GPUn fluktuerade mellan 100 och 106 grader. Det låter åt helvete för högt i mina oerfarna öron. Stänger jag ner WoW så sjunger GPU tempen till runt 62 grader.

Antar att jag får plocka fram skruvmejseln imorrn och göra en djupdykning.

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoeurCasse:

Har kollat tempen lite nu ikväll och det kanske är överhettning trots allt. Med WoW igång (utan att göra ngt ingame) så låg CPU tempen på runt 85-90 grader C och GPUn fluktuerade mellan 100 och 106 grader. Det låter åt helvete för högt i mina oerfarna öron. Stänger jag ner WoW så sjunger GPU tempen till runt 62 grader.

Antar att jag får plocka fram skruvmejseln imorrn och göra en djupdykning.

Där har du nog hittat prestandatjuven! Som många andra redan sagt: lite kylpasta och städning så blir den som ny! (Nästan)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7