Permalänk

att köpa en Wacom Intuos eller Bamboo?

Hej! Jag är ute efter en bra ritplatta för ca 1500kr. Har nu hittat två kandidater:

1. Wacom Intuos Pen & Touch Medium
2. Wacom Bamboo Fun Pen & Touch Medium

Jag har redan Adobe Master Collection CS6 (studentlicens) så programvaran som tydligen ska följa med Bamboo är inte så värst lockande. Dessutom verkar Intuos vara mer "proffesionellt" medan Bamboo är mer av något man kan leka runt med.

Så vad säger ni? Vilken av dem skulle ni rekommendera?

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Shinobi | CPU: Intel Core i5 4670k | Moderkort: ASRock B85 Pro4 mATX | Grafikkort: MSI R9 280X 3GB | RAM: A-Data 2x4GB 1600MHz | Nätagg: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze HDD: 1TB WD Blue 7200rpm 64MB

Permalänk
Avstängd

Jag har en Bamboo Pen & Touch, fast typ två år gammal, och den fungerar ganska bra men i efterhand skulle jag nog satsat på en mer professionell modell. Det beror förstås på vilka behov man har och sådär men Intuos är bättre på flera sätt och dessutom finns det till exempel massor av alternativa styluses man kan köpa till osv. vilket inte riktigt är fallet för Bamboo.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har en Bamboo Pen & Touch, fast typ två år gammal, och den fungerar ganska bra men i efterhand skulle jag nog satsat på en mer professionell modell. Det beror förstås på vilka behov man har och sådär men Intuos är bättre på flera sätt och dessutom finns det till exempel massor av alternativa styluses man kan köpa till osv. vilket inte riktigt är fallet för Bamboo.

Okej, känner du till om det finns några andra möjligheter med Intuos som Bamboo inte har? Infon hos de som säljer produkterna är ganska luddig :S

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Shinobi | CPU: Intel Core i5 4670k | Moderkort: ASRock B85 Pro4 mATX | Grafikkort: MSI R9 280X 3GB | RAM: A-Data 2x4GB 1600MHz | Nätagg: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze HDD: 1TB WD Blue 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasslytam1:

Okej, känner du till om det finns några andra möjligheter med Intuos som Bamboo inte har? Infon hos de som säljer produkterna är ganska luddig :S

Skaffa intous direkt... Bamboo känns som en leksak när man jämför dessa.
Du kommer ångra dig om du köper in bamboo

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasslytam1:

Okej, känner du till om det finns några andra möjligheter med Intuos som Bamboo inte har? Infon hos de som säljer produkterna är ganska luddig :S

Jag läste på lite och tydligen så stämmer inte vad jag sa riktigt. Tidigare så var det så men Wacom bestämde sig i höstas för att släppa Bamboo-namnet på sina pekplattor och istället kalla allihop Intuos, Bamboo heter istället styluses till vanliga touchskärmar som Ipad osv. Alltså är de två du frågar samma produkt fast Intuos är en nyare modell (efter hösten 2013).

http://www.macworld.com/article/2048090/wacom-drops-bamboo-na...

Permalänk
Medlem

Precis som snajk skriver, Intous har nu ersätt Bamboo även i budgetsegmentet. Man ska inte förvirra sig och tro att en Intous automatiskt är en "professionell" platta som det en gång var, då namnet nu är applicerat över hela sortimentet. Med det sagt finns det få anledningar att inte välja en Intous idag framför den utgångna Bamboon.

Permalänk

Tackar för hjälpen från alla. En Intuos blir det alltså!

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Shinobi | CPU: Intel Core i5 4670k | Moderkort: ASRock B85 Pro4 mATX | Grafikkort: MSI R9 280X 3GB | RAM: A-Data 2x4GB 1600MHz | Nätagg: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze HDD: 1TB WD Blue 7200rpm 64MB