Permalänk

HP har bytt DC-plugg

Köpte en ny HP laptop i höstas - Pavilion 15-e030so. Har haft flera HP och har en som jobbdator. De brukar vara bra, så även den nya (för sitt pris). MEN - vad är det för en liten spinkig DC-plugg som har dykt upp på nätadaptern? Har aldrig sett en sådan på en HP. Se bilden (nya bredvid den gamla typen):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/24276468/20140126_105740....

Jag har en original HP 12V-adapter för över 1000 spänn som nu blev obrukbar - för jag kan inte få tag på en kontaktadapter mellan den gamla pluggen och den nya! Har köpt två stycken över nätet, en "kina" och en HP-original (typ "old to new plug dongle"). De ser finfina ut på bild men bara honkontakten (den gamla typen) passar. Den lilla DC-pluggen ser OK ut men den har för litet hål i mitten på stiftet (kolla bilden så ser man att det är rejält tilltaget). Har heller inte lyckats hitta själva kontakten på typ "Kjell % CO" (då kunde man ju löda ihop en egen converter).

En sådan här fråga borde man ju ställa till HP-support - tro mig, det har jag gjort! Antingen får man inte svar, eller "god dag yxskaft". Jag chattade med en supportkille i Indien. Han tog noggrant alla detaljer om köpet, om PC:n och om mitt problem. Sedan upplyste han mig om att problemet var att pluggen inte passade! Han skickade också vänligt en bild på en reseadapter för vägguttaget... suck

Så nu frågar jag folk som kan något. Har HP bytt kontakt rätt över eller är det bara på min snik-pc för hemmet? Vet någon vad det är för kontakt, var man kan hitta en kontakt eller en converter?

Permalänk
Medlem

Notera dig dimensionerna och ta en titt på http://octopart.com/

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara lite olika nätadaptrar och kontakter över sortimentet, beroende på hårdvara...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Njae - har haft HP i flera år (fyra stycken) med exakt samma DC kontakt. Dessutom brukar HP har bra spänningsreglering så att de inte är så kinkiga om man lånar en adapter av en kollega där spänningen skiljer någon volt (för det kan det göra). Men jag har förstås bara haft office-serier förut. Detta är min första som är i lågprissegmentet.

Permalänk
Skrivet av beh:

Notera dig dimensionerna och ta en titt på http://octopart.com/

Tack för tipset. Intressant site. Men hittade inte någon som är drygt 4 mm i diameter med ett hål i mitten som är åtminstone 2,5. Ej heller på Elfa som har en jädra massa olika DC-pluggar. Har HP beställt en egen?

Permalänk

Kan som "ålderman" förtälja att hp hade en snarlik plugg som din nya "spinkiga" innan de kom ut med de större pluggarna. Varför de nu verkar välja att gå tillbaks till klent skit igen, är för mig en gåta. Men säkert har hp en logisk förklaring till detta, vad den nu skulle bestå i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Kan som "ålderman" förtälja att hp hade en snarlik plugg som din nya "spinkiga" innan de kom ut med de större pluggarna. Varför de nu verkar välja att gå tillbaks till klent skit igen, är för mig en gåta. Men säkert har hp en logisk förklaring till detta, vad den nu skulle bestå i....

Är nog nya standarden på laddare som EU håller på med väl?
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/12/17/iec-laptop-c...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Är nog nya standarden på laddare som EU håller på med väl?
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/12/17/iec-laptop-c...

Man får tyvärr inte ladda ned IEC-dokumenten utan inloggning på den siten. De brukar finnas om man googlar - men inte detta. Standarden är väl inte publicerad ännu? Hittade ett arbetsdokument från projektet där man talade om en 5,5 mm round connector. Om det stämmer så är det nu inte den HP har använt (den är drygt 4 mm i diameter). För den som undrar heter standarden IEC 62700.

Permalänk
Medlem

Har HP på jobbet , alla maskiner vi har haft dom senaste 7-8 åren har samma plugg , 10+ olika modeller , tänker dom byta kontakt så blir det hmmm...

Jag kommer inte ihåg spänningen på alla modeller utom att på den senaste så gick den upp från 18.5 till 19.5V.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Är väl inte helt osannolikt att den stora tjocka gamla hederliga kontakten helt enkelt blivit för tjock nu när alla bärbara blir tunnare och tunnare, den får helt enkelt inte plats på alla modeller längre.

Permalänk

Jag skulle gissa på att skillnaden på kontakten helt enkelt beror på att det r en dator ur Pavilion-serien och de datorer som ni verkar relatera till som under längre perioder och över flera produktcykler har haft samma kontakt helt enkelt är ifrån Probook-serien.

Det är väl en enorm skillnad på krav och förväntningar på dessa olika serier. Paviljon-köparna är privatpersoner och de tittar oftast efter flest "hästkrafter/krona" medan Probook serien riktar sig till professionella användare och stora organisationer som värderar andra värden högre än många "hästkrafter/krona".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattjameni:

Men jag har förstås bara haft office-serier förut. Detta är min första som är i lågprissegmentet.

Det är nog här skon klämmer. Har bara haft EliteBook och alltid kunnat låna någon annans transformator och även nu när jag har en Folio-modell ("semi-tunn" ).
Jag har för mig att konsumentsegmentet består av HP Compaq (ingen äkta HP m.a.o.) och därav annan formfaktor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Spänningsdifferens ok?

Skrivet av mr_sQuinty:

Har HP på jobbet , alla maskiner vi har haft dom senaste 7-8 åren har samma plugg , 10+ olika modeller , tänker dom byta kontakt så blir det hmmm...

Jag kommer inte ihåg spänningen på alla modeller utom att på den senaste så gick den upp från 18.5 till 19.5V.

Du kanske vet om hur kinkig volt-talet är för strömadaptern?
På min förra HP2530 var spänningen 18,5V och 3,2 A.

Min nya probook 430G1 har en mindre och smidigare adapter på
19,5 V och 2,3 A

Kontakten är densamma..kan jag använda den gamla med lägre volt-tal och högre ampere, eller
kan det förstöra nåt i min nya, alternativ ladda "sämre" för batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Du kanske vet om hur kinkig volt-talet är för strömadaptern?
På min förra HP2530 var spänningen 18,5V och 3,2 A.

Min nya probook 430G1 har en mindre och smidigare adapter på
19,5 V och 2,3 A

Kontakten är densamma..kan jag använda den gamla med lägre volt-tal och högre ampere, eller
kan det förstöra nåt i min nya, alternativ ladda "sämre" för batteriet?

Jag har också ställt den frågan men inte fåt nåt bra svar , allt jag kan säga är att hittills så har inga problem relaterade till fel adapter dykt upp och jag skulle påstå att ingen kollar vilken adapter dom använder...

Jag utgår ifrån att HP har tänkt på den saken då dom bytt spänning men inte kontakt och anser att utrustningen klarar av spänningsskillnaden.

Rent spontant så jag själv kunna tänka mej att för låg spänning gör mindre än för hög.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det är oftast inget problem för regulatorerna i en bärbar att ta ett vidt spekter av spänningar. Men om man har fär låg spänning så kan det bli för varmt (lägre spänning, vid samma effekt ger högre ström). Om den vanliga adaptern ger 19V och 4A = 76W så måste en 16V ge 4,75A (= 76W). Vad som gäller varierar såklart med modell och producent, ibland mellan revisioner också. Läs mer här: http://www.eevblog.com/forum/chat/input-voltage-tolerance-on-...

Permalänk

Så kan det säkert vara, dock en nyhet för mig. Det här med standardiseringar brukar ju oftast vara oss konsumenter tillgodo, ser därför med viss tvekan överlag positivt på det hela.
Blir ju isf inte rätt att klandra hp, fast det utesluter ju inte att man kan ha åsikter om pluggen de isf tänkt det ska standardiseras kring....

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Så kan det säkert vara, dock en nyhet för mig. Det här med standardiseringar brukar ju oftast vara oss konsumenter tillgodo, ser därför med viss tvekan överlag positivt på det hela.
Blir ju isf inte rätt att klandra hp, fast det utesluter ju inte att man kan ha åsikter om pluggen de isf tänkt det ska standardiseras kring....

Men hur kan de "standardisera" till en standard som inte är publicerad ännu? Tror inte att det är svaret...

Permalänk

Rimligen ja, men tror du inte en så stor aktör på marknaden som hp sas sitter med runt "runda bordet" ang standardiseringen, och därmed har koll på läget?

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Rimligen ja, men tror du inte en så stor aktör på marknaden som hp sas sitter med runt "runda bordet" ang standardiseringen, och därmed har koll på läget?

Kanske är det en förklaring? Vore roligt om någon från HP ville ge en kommentar och kanske samtidigt kan berätta om de tänker ta fram adapters från gammal till ny kontakt... vi är ju några stycken som har deras laddare i alla hörn. Jag har tipsat dem på Facebook om att de gärna får sprida lite ljus över diskussionen... så vi får väl se...

Permalänk

Bra jobbat!
Hoppas att du då även passade på att påtala för dom att såväl dell som acer finns representerade i detta eminenta forum. Dock inte hp, vilket inte beror på att de inte är välkomna, utan mer troligt pga bristande intresse från deras sida......

Permalänk
Skrivet av kattjameni:

Kanske är det en förklaring? Vore roligt om någon från HP ville ge en kommentar och kanske samtidigt kan berätta om de tänker ta fram adapters från gammal till ny kontakt... vi är ju några stycken som har deras laddare i alla hörn. Jag har tipsat dem på Facebook om att de gärna får sprida lite ljus över diskussionen... så vi får väl se...

Så här svarade HP på Facebook:

"HP Sverige Ja, de har tittat men jag har inte fått något svar att publicera här. Det är dock olika tillbehör till konsumentdatorer jämfört med företagsdatorerna så däri ligger en av anledningarna till att det finns flera varianter"

Upplysande?

Så här står det i beskrivningen till en av deras nya strömadapters (tillbehörssidan):

"Mångsidiga anslutningar med en specialdesignad dongel som möjliggör enkel omvandling från den nya standardkontakten på 4,5 mm till 7,4 mm-kontakten på HP:s tidigare bärbara datorer.

Vad är det som gäller? Och varför får jag inte svar på frågan om jag kan köpa en converter ("dongle") som löser mitt problem. Ska man gissa att det inte handlar om två olika kontakter utan tre, eller fler? Hur som helst tycker jag att en just leverantör ska ge raka besked. Har man inte lösningen på ett problem så ska man säga det.

Känns som HP borde gå med i standardiseringsarbetet...

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt. Antar att HPs modeller produceras på flera fabriker och möjligtvis baseras moderkort ol. på OEM komponenter. Hela designen för en produkt kanske är ODM, men en del ingående komponenter är OEM. Om det är billigare eller enklare att ha olika kontakter så blir det så.

Permalänk
Skrivet av beh:

Det är inte så enkelt. Antar att HPs modeller produceras på flera fabriker och möjligtvis baseras moderkort ol. på OEM komponenter. Hela designen för en produkt kanske är ODM, men en del ingående komponenter är OEM. Om det är billigare eller enklare att ha olika kontakter så blir det så.

Ja, om det är den leverantören HP har blivit så visst.

Återstår bara en sak. Jag har mätt upp kontakten. Den är drygt 4 mm utvändigt (rund "vanlig" DC kontakt) - tror att 4.5 mm skulle kunna passa även om denna verkar vara typ 4.2. Hålet i mitten är 2.5 mm (mätt med borrstål). Gogglande på dessa mått är mycket nedslående. Vad som finns verkar vara 4.1/1.7.
Så den där OEM producenten verkar ju ha muskler att ta fram en egen kontakt.

Om någon känner till en kontakt som stämmer med måtten ovan - snälla tipsa!

Permalänk

HP har svarat

...till sist kom ett svar via Facebook. De har just börjat tillverka en ny adapter som kan drivas på 12 volt och klarar min kontakt. En länk bifogades.

http://www8.hp.com/se/sv/products/oas/product-detail.html?oid...
som inte funkade för mig i alla fall (vit sida)... men de angav ett artikelnummer som man kan googla till en sida på HP i Canada

http://www8.hp.com/ca/en/products/tablets/product-detail.html...

Länken går visserligen till en av alla dessa HP sidor som länkar till specar som inte finns (så brukar det ju oftast vara). Men en bild säger ju mer än 1000 ord. Det finns alltså tre olika HP kontakter (står ju också i texten till adaptern).

Nu är adaptern enligt HP på väg ut i handeln. En dongle (kontaktadapter) får jag nog drömma om. Men jag kommer nog att kunna köpa en ny 12v adapter för en tusing i alla fall.