Nytt grafikkort, nätagget ger ifrån sig ljud?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009

Nytt grafikkort, nätagget ger ifrån sig ljud?

Hej,

Köpte ett nytt grafikkort häromdagen. Det är ett GTX GeForce 760. Installerade det och allt gick bra. Sedan när jag skulle börja spela började mitt nätaggregat ge ifrån sig ett väldigt störande ljud. Det är inget jättehögt ljud men det räcker för att man ska bli irriterad på det. Det konstiga är att ibland kan det dock bara försvinna, mitt under spelandet blir allt tyst tyst och man njuter lite extra...:) Det kan vara tyst upp emot 10-15 min men sen kör det igång igen och börjar låta. Sedan kan det bli tyst igen. Och så fortsätter det så... Länge trodde jag att ljudet kom ifrån mitt nyinköpta grafikkort då jag inte har det här problemet med mitt gamla grafikkort. Skillnaden är dock att på det nya grafikkortet så har jag två 6 pins kontakter kopplade ifrån nätagget till grafikkortet. VARJE gång jag startar ett spel så börjar det låta, det är aldrig några problem när jag inte startar upp ett spel utan endast när jag spelar och de spelen jag kör är BF3,BF4, CS GO bland annat...
Oerhört irriterande ljud. Vad kan det bero på? Är det mitt nätagg som är sönder eller ger fel spänning till mitt grafikkort? URL till mitt nätagg: http://www.komplett.se/corsair-tx-850m-850w-psu/769202

Har ingen möjlighet att testa något annat nätagg men jag är 100 % säker att ljudet kommer ifrån nätagget och inte grafikkortet.
Sedan en sista grej, är inte så jäkla kunnig men borde inte fläkten på nätagget snurra hela tiden när man har igång datorn? För just nu sitter jag o kollar på den och den snurrar ingenting. Sen när jag kör igång ett spel så snurrar den fortfarande inte och sen börjar det låta. Sen efter ca 30 sek kör fläkten igång och snurrar på nätagget och då minskar ljudet litegrann ifrån nätagget.
Jag trodde detta nätagg skulle vara bra men ack så fel jag hade? Tacksam för hjälp och tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Ljudet är coil whine. Irriterande, men inte farligt för nätagget.

Ditt nätagg är troligtvis semi-passivt, alltså står fläkten stilla när den inte behövs. Corsair brukar köra det på sina high-end nätagg.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av LemonIllusion:

Ljudet är coil whine. Irriterande, men inte farligt för nätagget.

Ditt nätagg är troligtvis semi-passivt, alltså står fläkten stilla när den inte behövs. Corsair brukar köra det på sina high-end nätagg.

Hm, okej. Så om fläkten hade snurrat jämt hade det inte gett ifrån sig ljud? För det är lite så jag upplever det när jag sitter och kollar på fläkten när den snurrar och inte snurrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009

Och vad är Coil Whine? Finns det inget sätt för mig att få bort detta ljud eller blir det att byta nätagg i så fall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Håller med #2

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2009

När jag inte spelar = Fläkten står stilla och allt är tyst.
När jag spelar = Fläkten står stilla till en början, dock rör den på sig lite grann fram och tillbaka ett par cm sedan efter ca 30 sek så drar fläkten igång och ljudet försvinner helt! Sedan när man fortsätter spelar stannar fläkten. och det börjar låta. Sen när den börjar snurra igen så blir det tyst. Då ljudet kommer aldrig när fläkten snurrar utan bara när den står stilla och man spelar.