Permalänk
Medlem

Acer-dator självomstart

Edit: Tråden handlar om en stationär dator, och ligger i fel forumdel

Köpte en stationär dator på Mediamakt i höstas och det är sista gången jag köper teknik av dyrare slag av de allmänna elektronikföretagen, de säljer bara skit. (Deras reklamationscentral har nästan lika många kunder som inne i butiken.)

Precis när det öppna köpet hade gått ut började ljudet hacka korta stunder. Brydde mig inte så mycket mer om det, det var mer regelbundenheten som skrämde mig. Problemet inträffar ungefär vid samma tidpunkt och varar alltid lika länge, ljudet blir konstigt under en kort tid och återgår snabbt till den normala.

Blir väldigt orolig eftersom jag har erfarenhet av min förra laptop vars liv såg ut ungefär såhär:

Korta hack i ljudet
Korta hack i ljudet med efterföljande blackscreen, datorn sedan skötte omstarten själv
Hack i ljudet med omstart där jag var tvingen att starta i felsäkert läge.
Samma sak, fast datorn gick bara att ha igång 1 minut innan den stängde av sig själv, (kunde ändå acceptera den gick sönder eftersom den höll i 4 år, vilket enligt mig är acceptabelt för en laptop).

Dock uppkom inte dessa problem på laptopen förrän efter 3 år, sista året var alltså turbulent.

Fasar för att andra steget redan är uppnått eftersom datorn idag för första gången fick till ett ordentligt hackande ljud med efterföljande blackscreen, kollade på SVT play och ljudet hakade upp sig på "Rumänien" vilket istället blev till ett obehagligt "RRRRRRRRRR" tillsammans med jobbigt maskinljud från datorn.

Förstår att det kanske är dags att reklamera eller eventuellt försöka se andra lösningar på det, kanske testa en rengöring av datorn. Även om det påstods den var ny när jag köpte den hade den säkert stått i affären länge, eventuellt t.om tillbakalämnad av andra kunder, möjligtvis smutsig? Men inte så att den borde påverkas redan efter så kort tid av damm?

Saknar kunskapen på datorer för att kunna gå dit och riktigt få hjälp med mitt problem, antar personalen på Mediamakt inte förstår teknik särskilt mycket bättre än mig heller, vill inte slösa bort tid på lagningar som inte leder någonvart, vet också att principen "den som tjatar mest får först lagat" gäller. Hört rykten om att Mediamakt är på väg i konkurs dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra83:

Edit: Tråden handlar om en stationär dator, och ligger i fel forumdel

Köpte en stationär dator på Mediamakt i höstas och det är sista gången jag köper teknik av dyrare slag av de allmänna elektronikföretagen, de säljer bara skit. (Deras reklamationscentral har nästan lika många kunder som inne i butiken.)

Precis när det öppna köpet hade gått ut började ljudet hacka korta stunder. Brydde mig inte så mycket mer om det, det var mer regelbundenheten som skrämde mig. Problemet inträffar ungefär vid samma tidpunkt och varar alltid lika länge, ljudet blir konstigt under en kort tid och återgår snabbt till den normala.

Blir väldigt orolig eftersom jag har erfarenhet av min förra laptop vars liv såg ut ungefär såhär:

Korta hack i ljudet
Korta hack i ljudet med efterföljande blackscreen, datorn sedan skötte omstarten själv
Hack i ljudet med omstart där jag var tvingen att starta i felsäkert läge.
Samma sak, fast datorn gick bara att ha igång 1 minut innan den stängde av sig själv, (kunde ändå acceptera den gick sönder eftersom den höll i 4 år, vilket enligt mig är acceptabelt för en laptop).

Dock uppkom inte dessa problem på laptopen förrän efter 3 år, sista året var alltså turbulent.

Fasar för att andra steget redan är uppnått eftersom datorn idag för första gången fick till ett ordentligt hackande ljud med efterföljande blackscreen, kollade på SVT play och ljudet hakade upp sig på "Rumänien" vilket istället blev till ett obehagligt "RRRRRRRRRR" tillsammans med jobbigt maskinljud från datorn.

Förstår att det kanske är dags att reklamera eller eventuellt försöka se andra lösningar på det, kanske testa en rengöring av datorn. Även om det påstods den var ny när jag köpte den hade den säkert stått i affären länge, eventuellt t.om tillbakalämnad av andra kunder, möjligtvis smutsig? Men inte så att den borde påverkas redan efter så kort tid av damm?

Saknar kunskapen på datorer för att kunna gå dit och riktigt få hjälp med mitt problem, antar personalen på Mediamakt inte förstår teknik särskilt mycket bättre än mig heller, vill inte slösa bort tid på lagningar som inte leder någonvart, vet också att principen "den som tjatar mest får först lagat" gäller. Hört rykten om att Mediamakt är på väg i konkurs dessutom.

Hej!

Har du provat att installera om hela datorn till fabriks-skick?
Ifall du inte gjort det, så spara alla dina viktiga filer, och sen gör det först för det är det första de kommer att antingen be dig göra eller så gör de det och ger dig datorn tillbaka, alternativt att om de får problem själva så kommer de skicka den till verkstad
Tyvärr så är det svårt för dig att reklamera då det antagligen gått mer än 6 månader sedan köpet, och säljaren har också laglig rätt att försöka avhjälpa problemet
Om inte, så prova att reklamera den men kan vara svårt att få igenom då man måste ge säljaren en chans att åtgärda

Ifall du vill undvika sådant, ja då har du bara en sak att göra, det är att sälja den, bita i det sura äpplet och ta förlusten tyvärr
Sen kan det vara värt att tänka på, att oavsett var du köpt din dator, så kan du får problem med den

Om du till varje pris vill undvika den biten och bluescreens och programvaror som ger upp , ja då får man nog köpa sig en Mac , där kan du åtminstone vara hyfsat säker på att mjukvaran och hårdvaran är hårt anpassade till varandra
Sure, man kan ändå få problem, men kan vara värt att ha i åtanke som perspektiv för framtiden

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Om du till varje pris vill undvika den biten och bluescreens och programvaror som ger upp , ja då får man nog köpa sig en Mac , där kan du åtminstone vara hyfsat säker på att mjukvaran och hårdvaran är hårt anpassade till varandra
Sure, man kan ändå få problem, men kan vara värt att ha i åtanke som perspektiv för framtiden

Tycker inte att problem är så stora på Windows datorer att TS faktiskt ska byta till Mac. Verkar mer som hon(?) har haft otur med sina datorer.

Till TS: Om datorn låter konstigt ifrån själva insidan av datorn så är det en rörligdel som gör ljudet tex hårddisk eller kylare. Jag tror ditt problem ligger i något av det men har du garanti finns det inte mycket anledningar att fixa den själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tycker inte att problem är så stora på Windows datorer att TS faktiskt ska byta till Mac. Verkar mer som hon(?) har haft otur med sina datorer.

Till TS: Om datorn låter konstigt ifrån själva insidan av datorn så är det en rörligdel som gör ljudet tex hårddisk eller kylare. Jag tror ditt problem ligger i något av det men har du garanti finns det inte mycket anledningar att fixa den själv.

Hittade kvittot! Ser att det var 5 månader sedan köpet och jag har 1 års garanti. Är dock mest orolig för att inte kunna förklara problemet ordentligt pga mina brister i datorkunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra83:

Hittade kvittot! Ser att det var 5 månader sedan köpet och jag har 1 års garanti. Är dock mest orolig för att inte kunna förklara problemet ordentligt pga mina brister i datorkunskaper.

Du kan lämna tillbaka elektronik inom tre år efter köpet och hänvisa till garantin men det blir svårare efter 2år för då måste du bevisa felet och att det var från fabrik.
Okej jag kan förstå att det känns jobbigt att returnera något som man inte känner sej säker på. Du får tänka igenom vad felet är och försöka förklara så bra du kan. Försök fokusera på felet mer än du gjorde i det första inlägget bara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skriv ner problemen om det är lättare än att stå i butiken och känna sig stressad och känna sig osäker är ett bra tips.

Permalänk

Hej Sandra,

Det låter som att du har haft riktig otur med dina datorer.
Skicka mig ett PM med ditt nummer så ska jag få en av våra tekniker att ringa upp dig och se om vi kan lösa problemet över telefon, om inte ordnar vi service med upphämtning hos dig, så slipper du åka till någon butik (självklart kostnadsfritt på din garanti)

Mvh
Acer

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Inaktiv

Det bästa beviset är att filma. Skrämen och sen ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Hej Sandra,

Det låter som att du har haft riktig otur med dina datorer.
Skicka mig ett PM med ditt nummer så ska jag få en av våra tekniker att ringa upp dig och se om vi kan lösa problemet över telefon, om inte ordnar vi service med upphämtning hos dig, så slipper du åka till någon butik (självklart kostnadsfritt på din garanti)

Mvh
Acer

Anledningen för jag drar mig för att ta hjälp av garanti är för jag fått för mig det kan vara svårt att hjälpa om det inte är något synligt eller större problem. Kan inte ta en supporterkille hemma hos mig en hel dag för att vänta på det dagliga ljudet och omstarten. Kan tyvärr också vara svårt att ha framme mobilen och filma just när det händer, även om jag ska försöka.

Permalänk
Skrivet av Sandra83:

Anledningen för jag drar mig för att ta hjälp av garanti är för jag fått för mig det kan vara svårt att hjälpa om det inte är något synligt eller större problem. Kan inte ta en supporterkille hemma hos mig en hel dag för att vänta på det dagliga ljudet och omstarten. Kan tyvärr också vara svårt att ha framme mobilen och filma just när det händer, även om jag ska försöka.

Hej

Sporadiska fel är alltid lite svårare att upptäcka, men så länge vi är medvetna om det kommer vår serviceverkstad kunna köra utökade stresstester som loggar resultaten över en längre period (vanligtvis 24 timmar), vilket då gör att vi kan avläsa felet efter åt.
Vårt mål vid garantiservice är att lösa problemet och att få dig nöjd med din produkt, vi har inget intresse i att göra något annat :), så var inte rädd för att ta mitt erbjudande, vi behöver ingen filmad dokumentation av problemet.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AcerSverige:

Hej

Sporadiska fel är alltid lite svårare att upptäcka, men så länge vi är medvetna om det kommer vår serviceverkstad kunna köra utökade stresstester som loggar resultaten över en längre period (vanligtvis 24 timmar), vilket då gör att vi kan avläsa felet efter åt.
Vårt mål vid garantiservice är att lösa problemet och att få dig nöjd med din produkt, vi har inget intresse i att göra något annat :), så var inte rädd för att ta mitt erbjudande, vi behöver ingen filmad dokumentation av problemet.

Kostar det henne något att göra denna servicen då?

Själv hade jag filmat ett problem som uppstod på skärmen min. Även öppnat en tråd om det här. De körde stresstester men fan inget. Sedan fick jag reda på att jag skulle betala nästan 1000 kr för att hämta ut skiten. 2 dagar senare fick jag samma fel igen och dååå byte dom ut grafikkortet i "goodwill". Fick ju bara köra fram å tillbacka X antal gånger (bensinpengar, tid osv) Doc var det inte hos er utan hos ****.

därför undrar jag detta!

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Kostar det henne något att göra denna servicen då?

Själv hade jag filmat ett problem som uppstod på skärmen min. Även öppnat en tråd om det här. De körde stresstester men fan inget. Sedan fick jag reda på att jag skulle betala nästan 1000 kr för att hämta ut skiten. 2 dagar senare fick jag samma fel igen och dååå byte dom ut grafikkortet i "goodwill". Fick ju bara köra fram å tillbacka X antal gånger (bensinpengar, tid osv) Doc var det inte hos er utan hos ****.

därför undrar jag detta!

Hej Peter,

Om vi anmodar service efter att vår support eller att vi här på forumet tagit en ställning så tar vi självklart inte betalt om det skulle visa sig vara mjukvarufel eller liknande.
Men om en kund kräver service utan att vi får chansen att felsöka eller ta ställning till vad felet kan bero på först och det visar sig vara mjukvarurelaterat så tar vi betalt för undersökningen, c.a 500 SEK.
Så i det här fallet: Nej, Sandra skulle inte få betala något för eventuell service.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Hej Sandra,

Det låter som att du har haft riktig otur med dina datorer.
Skicka mig ett PM med ditt nummer så ska jag få en av våra tekniker att ringa upp dig och se om vi kan lösa problemet över telefon, om inte ordnar vi service med upphämtning hos dig, så slipper du åka till någon butik (självklart kostnadsfritt på din garanti)

Mvh
Acer

Räcker kvittot som garantibevis eller fick jag med mig någon speciell lapp om Acer-garanti som jag bör leta upp?

Permalänk
Skrivet av Sandra83:

Räcker kvittot som garantibevis eller fick jag med mig någon speciell lapp om Acer-garanti som jag bör leta upp?

Hej

Kvittot räcker, sen behöver vi serienumret på datorn men det står på en lapp under den.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community