Att sälja Steam/Origin/Uplay-konto?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Att sälja Steam/Origin/Uplay-konto?

Jag visste inte i vilken avdelning jag skulle skapa tråden, så ni får ursäkta om det blir fel.

En vän till mig fick några spel-vouchers med sitt nya grafikkort och jag sa att han måste aktivera dem direkt eftersom att de går ut om två dagar. Men jag var trött och såg fel. Nu har jag lite dåligt samvete eftersom att han funderade på att sälja dem och undrar om jag kan hjälpa honom att sälja spelen på något annat sätt.

Har man rätt att sälja hela sitt Uplay-konto? Jag antar att det kan vara svårt att hitta en köpare som litar på mig, för jag vill ha pengarna på kontot före jag skickar inloggningsuppgifterna. Eller finns det något annat sätt att lösa det? Jag kommer själv att få några vouchers som jag inte är så intresserad av om några dagar. Var kan jag prova att sälja dem och hur kan man sköta det här med betalning?

Jag har aldrig sålt något över nätet förut och tänkte att någon här måste ha erfarenhet av det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Är ganska säker på att det står i avtalet man ingår i när man skapar sitt konto att man inte får sälja det.
Risken blir alltså att om det kommer på att det är sålt, vilket har skett, så blir det avstängt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Ge honom dina vouchers så är ju ditt samvete rent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Om han absolut inte vill ha spelen finns det säkert någon som är villig att köpa dem för en mindre slant och är medveten om att kontot kan bli spärrat. Men min vän är en yngre kille så jag borde ta mitt ansvar och ge mina vouchers till honom så kan jag ta hans Uplay-konto istället.

Men hur ska man göra när man säljer saker via nätet (vouchers)? Jag ska googla lite, men välkomnar också tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2011

Är lika fel att sälja kontot som vouchern Står väl "not for resale" på vouchern?

Samt för att sälja tex vouchers, gör det på marknaden här på swec, ta en bild på vouchern med ditt användarnamn samt datum på en pappersbit så ser du seriösare ut, sen ta betalt till ditt konto innan du skickar koden. Jag har alltid tagit/skickat koder på privatmeddelande/mail.

Många betalar gärna med Swish, finns att ladda ner hos din bank om du är intresserad av att fixa det.

Dator: Intel I7 8700k | GTX 1080 | MSI KraitGaming | Corsair 16GB | 500GB SSD | R4 Fönster | Evga SuperNova G2 750 |
Skärmar: BenQ 24 120Hz | Asus 24 144Hz |
Tangentbord/Mus/Lurar: Ducky SHINE 3 TKL MX Red | Sensei | Sennheiser PC373D |
Tillbehör: Ducky Wrist Rest | SteelSeries QcK+ | Telefon: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Relive:

Är lika fel att sälja kontot som vouchern Står väl "not for resale" på vouchern?

Samt för att sälja tex vouchers, gör det på marknaden här på swec, ta en bild på vouchern med ditt användarnamn samt datum på en pappersbit så ser du seriösare ut, sen ta betalt till ditt konto innan du skickar koden. Jag har alltid tagit/skickat koder på privatmeddelande/mail.

Många betalar gärna med Swish, finns att ladda ner hos din bank om du är intresserad av att fixa det.

Ok, tack för tipsem!

Jag vet inte om det står något på vouchern, men det känns inte så dåligt att sälja det rent moraliskt. Ubisoft har väl ändå fått en slant från Nvidia som har lagts till på priset för GPU'n. Kanske inte fullt pris, men inte särskilt mycket mindre än vad jag eller min kompis kan få för det. Känns värre att bara låta dem ligga och samla damm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag får tydligen inte annonsera på Sweclockers eftersom att jag inte har varit medlem i 3 månader. Har ni tips på någon annan sida där jag kan lägga ut en annons?

Har vouchers för COD: Ghosts och AC: Black Flag att sälja eller byta mot Battlefield 4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2005

Ebay brukar vara ett ställe där folk säljer vouchers

Wahoo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Är ganska säker på att konto är personligt och därmed har dem rätt att avsluta ett konto som bryter mot avtalet.

Däremot är det inte olagligt och köparen borde vara väl införstådd i att du inte betalar tillbaka om denne plötsligt blir bannad. För säkerhetens skulle borde du informera om att om kontot fungerar när du säljer det så är det hans problem om han blir påkommen. Dock är det i princip ingen risk att Steam eller Origin skulle kunna komma på detta om så länge du inte sätter det hela i system.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.