Skumt beteende från R290-4GD5

Permalänk
Medlem

Skumt beteende från R290-4GD5

Hej. Jag får be om ursäkt för att jag skriver om ett kort som verkar ge många andra problem.
Hur som helst så fick jag kortet av en glad svärfar som ville ge något extra och inget har gjort mig så frustrerad på ett bra tag. Enda anledningen till att jag frågar i ett forum som redan har många posts om just detta eller besläktade kort är det att skärmen inte blir svar och för att det inte kan handla om överhettning. Det kan inte heller vara drivrutiner som slåss med varandra eftersom att jag idag formaterade min ssd och installerade om windows tillsammans med korrekta drivrutiner.

Det som händer är att datorn fryser efter 30-60 minuter. Allt stannar upp och datorn måste startas om. Temperaturen överstiger inte 60C. Det händer lika gärna när jag surfar runt som när jag kollar på youtube eller twitch. Jag har höjt max fläktkapacitet till 100%, jag har sänkt max tillåtna temperatur, jag har sänkt tillåten cpu hastigheten från max 3200 till max 2500. Jag har googlat väldigt mycket och är vid det här laget beredd att ta ut kortet och låta det ligga i lådan tills det kommer ut nya drivrutiner.

Hur som helst, är det någon som har något förslag?

Lite specs:

processor: amd phenom II x4 b55. 4 kärnor
mödrakort: asus m4a88td-m evo
minne: 4gig ddr3
grafikkort: AMD Radeon r9-4gd5 klockfrekvens 947MHz klockfrekvens minne 1250 MHz

Tack!

edit: det bör nämnas att jag inte är speciellt kunnig. Jag kan stoppa in ett grafikkort och få det att funka(tveksamt) men inte så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackton:

Hej. Jag får be om ursäkt för att jag skriver om ett kort som verkar ge många andra problem.
Hur som helst så fick jag kortet av en glad svärfar som ville ge något extra och inget har gjort mig så frustrerad på ett bra tag. Enda anledningen till att jag frågar i ett forum som redan har många posts om just detta eller besläktade kort är det att skärmen inte blir svar och för att det inte kan handla om överhettning. Det kan inte heller vara drivrutiner som slåss med varandra eftersom att jag idag formaterade min ssd och installerade om windows tillsammans med korrekta drivrutiner.

Det som händer är att datorn fryser efter 30-60 minuter. Allt stannar upp och datorn måste startas om. Temperaturen överstiger inte 60C. Det händer lika gärna när jag surfar runt som när jag kollar på youtube eller twitch. Jag har höjt max fläktkapacitet till 100%, jag har sänkt max tillåtna temperatur, jag har sänkt tillåten cpu hastigheten från max 3200 till max 2500. Jag har googlat väldigt mycket och är vid det här laget beredd att ta ut kortet och låta det ligga i lådan tills det kommer ut nya drivrutiner.

Hur som helst, är det någon som har något förslag?

Lite specs:

processor: amd phenom II x4 b55. 4 kärnor
mödrakort: asus m4a88td-m evo
minne: 4gig ddr3
grafikkort: AMD Radeon r9-4gd5 klockfrekvens 947MHz klockfrekvens minne 1250 MHz

Tack!

edit: det bör nämnas att jag inte är speciellt kunnig. Jag kan stoppa in ett grafikkort och få det att funka(tveksamt) men inte så mycket mer.

Svart eller inte, det är samma problem du lider av isåfall. Ta hjälp av någon och pröva det i en annan burk för att vara säker.
RMA på det bara.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Svart eller inte, det är samma problem du lider av isåfall. Ta hjälp av någon och pröva det i en annan burk för att vara säker.
RMA på det bara.

Vid 60c är det inte överhettning som de övriga beskrivit enligt honom.

Men gör som Rabiesekorre säger, släng i det i en annan burk om du har tillfälle.. eller RMA(skicka tillbaka)
Och om du inte redan har... testa äldre drivrutiner om du har nyaste. Ibland kan det vara att nyare drivrutiner är mupp. Man vet aldrig

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ja. Äldre drivrutiner är det enda jag inte prövat faktiskt. För lov att göra det då.

Syftar du på det som står under beta? http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+...

Och om jag faktiskt lyckas få pengarna tillbaka, vilket kort bör jag välja istället? Går gärna ner i pris ifall jag belönas med stabilitet och pålitlighet.

Permalänk
Medlem

Ok. Det verkar som att det löste sig med beta-drivers! : ) GIGANTISKT tack znorlaxvbg, om jag kunde skulle jag skicka dig en fruktkorg!