AMD Mantle för BF4 redo innan månadsskiftet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Den bilden stämmer väl om vi tittar på den genomsnittlige SweC personen kanske, men IGP på i5/i7 används främst av företagsanvändare och där spelar priset mindre roll. I laptops är som sagt den störa fördelen med Iris Pro låg total TDP. Med tanke på att Intel står för >60% av GPU-marknadend så kan inte den genomsnittlige datoranvändare behöva speciellt mycket GPU-kraft, högupplösta skärmar gör däremot att även "vanlig" användning kommer stressa GPUn en hel del, lyftet mellan 13" rMBP med och utan Iris Pro var ganska stort för normal användning. Högupplöst skärm kommer inte finnas i budgetmodeller så i3 kommer inte vara CPU-valet.

Sedan är Iris Pro baserad på eDRAM, 128MB eDRAM resulterar i ett chip som inte ens är billigt/enkelt för Intel att tillverka på 22nm. Att XBO bara har 32MB eSRAM är nog en bra hint på hur pass dyrt/komplicerat det är, 32MB är för lite för trippel-buffering i 1080p så man skulle ha stoppat i mer om det varit tekniskt/ekonomiskt möjligt.

Så precis som att saker som AC, GPS och Bluetooth var dyra tillval till billtillverkarnas toppmodeller initialt så är det idag utrusning som endera ingår eller är relativt billiga tillägg till standardmodeller. Tyckte jag läste något rykte att Iris Pro kommer vara standard i alla Broadwell i5/i7-modeller med "K" suffix, vilket antyder att extrakostnaden för eDRAM är tillräckligt liten på 14nm för att det ska vara vettigt att göra det till en standardlösning.

Skulle sedan GPGPU/HSA någonsin ta fart så visar ju benchmarks att eDRAM i Iris Pro ger en rejäl knuff i prestanda, det om något är något som borde tilltala de som väljer i7 mer än de som väljer i3 då den senare gruppen knappast kör något där OpenCL och liknande är relevant.

Fast vad har gemene företag för nytta av Iris Pro? Att de vill ha integrerad GPU är jag helt med på men har de någon som helst nytta av de mer avancerade grafikkretsarna de får med i de dyrare processorerna? Vilka har nytta av deras mest avancerade iGPU samtidigt som de har nytta av deras mest avancerade CPU? Du som sitter och skriver och komplierar kod hela dagarna vill ju ha mycket CPU-prestanda men vad skulle du får ut av en 4770R jämfört med en 4770 eller 4770S i ditt arbete? Om GPU-prestanda är väldigt viktigt känns det som om man ändå tittar på Firepro, Quadro eller liknande. Så var passar Iris Pro in på ett företag idag? Vem är 4770R till för?

Jo jag vet att det är en dyr krets och att de valde en väldigt dyr design. Jag tycker bara att deras kombinationer är lite udda. De tillverkar väl fortfarande sina tvåkärniga och fyrkärniga separat så en tvåkärnig design med Iris Pro skulle bli billigare än en fyrkärnig då den kräver mindre kisel.

Xbox har ju problemet att de utöver fyra CPU-kärnor ska ha plats för en stor CPU på samma kisel så 128 MB eDRAM hade nog gjort chippet ohanterligt stort. APUn i Xbox är redan större än totala kiselarean i 4770R. Xbox är redan något större än PS4 trots att PS4 har större GPU. Skulle inte förvåna mig om det är avvägningen de fått göra för att hålla storleken rimlig. De kör ju också med två avstängda kluster i GPUn för att hålla yield uppe. Tittar man på die shots ser man att Xbox har 14 kluster i GPUn men bara 12 är aktiverade. PS4 verkar köra med samma sak. Undrar varför de inte körde en off die-design som Intel har istället för att integrera det på samma kisel. Det minskar ju i alla fall problemen med yield något. Sen läste jag någonstans att Intel också kom fram till att 32 MB skulle räcka men att de valde att dubbla och sedan dubbla igen för att vara framtidssäkra medan Microsoft nöjde sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Sannolikheten för att det skulle passa nvidia berömmer jag som otroligt små, det gör inte du?
Varför tror du amd byggde Mantle och dess api själva utan att ta med nvidia?

Amd kommer med mantel eventuellt att få en konkurrensfördel på marknaden, om nvidia bedömer att den blir för stor lär de göra något åt saken. Det blir då intressant att se om de lanserar till eget api eller väljer att bruka mantle, jag tror uppenbarligen på det föregående eftersom det inte togs fram tillsammans.

Japp nu kommer vi till det enkla faktum att vare sig du eller jag vet hur skräddarsytt AMD:s API är mot just AMD:s arkitektur.
En orsak till att AMD inte har involverat Nvidia är säkert att AMD blir först ut med att stödja API:et, en stor konkurensfördel.

Håller med dig, Nvidia kommer att göra något åt saken, om det blir ett eget API eller Mantle beror antagligen på minst tre saker,
(1) hur lätt det är att anpassa Mantle till Nvidias hårdvara,
(2) hur ärliga AMD är om att Mantle skall vara öppet,
(3) prestige, att anamma något som konkurrenten tagit fram ger ju en viss prestigeförlust.

Jag har ingen aning om vad resultatet blir, men jag hoppas givetvis på ett gemensamt API.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Sannolikheten för att det skulle passa nvidia berömmer jag som otroligt små, det gör inte du?
Varför tror du amd byggde Mantle och dess api själva utan att ta med nvidia?

Amd kommer med mantel eventuellt att få en konkurrensfördel på marknaden, om nvidia bedömer att den blir för stor lär de göra något åt saken. Det blir då intressant att se om de lanserar till eget api eller väljer att bruka mantle, jag tror uppenbarligen på det föregående eftersom det inte togs fram tillsammans.

Det finns uttalanden som pekar på att det inte är så specifikt som du verkar tro.

http://wccftech.com/amd-mantle-api-require-gcn-work-nvidia-gr...

Finns också lösa uttalanden om att Nvidia inte behöver ändra så mycket.

För att dra så tvärsäkra slutsatser som du gör måste du alltså veta betydligt mer om Mantle än AMD själva släppt. Är du spelutvecklare inom DICE så du har jobbat med AMD? Eller jobbar du kanske direkt för AMD? För det verkar vara enda möjligheten att veta så mycket om Mantle som du indirekt påstår att du gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp nu kommer vi till det enkla faktum att vare sig du eller jag vet hur skräddarsytt AMD:s API är mot just AMD:s arkitektur.
En orsak till att AMD inte har involverat Nvidia är säkert att AMD blir först ut med att stödja API:et, en stor konkurensfördel.

Håller med dig, Nvidia kommer att göra något åt saken, om det blir ett eget API eller Mantle beror antagligen på minst tre saker,
(1) hur lätt det är att anpassa Mantle till Nvidias hårdvara,
(2) hur ärliga AMD är om att Mantle skall vara öppet,
(3) prestige, att anamma något som konkurrenten tagit fram ger ju en viss prestigeförlust.

Jag har ingen aning om vad resultatet blir, men jag hoppas givetvis på ett gemensamt API.

Nvidia kan men kommer med största sannolikhet inte ta fram ett eget API. Det finns en god anledning till varför Mantle fått sådant fotfäste som det fått (tillverkarstöd). Givetvis på grund av att det sitter GCN i 2 av de 3 aktuella konsollerna på marknaden. Åtminstonde PS4'ans API är enligt utvecklare väldigt likt Mantle vilket naturligtvis ger Mantle en stor fördel vid portning av spel. Om Tim Sweeney och Carmack tyckte Mantle var en dålig idé på grund av att det bara passar AMD (vilket det bara gör för tillfället) och att det blir ytterliggare ett API i mängden de måste lära sig, så fattar ni ju själva vad ALLA utvecklare skulle tycka om det togs fram ytterliggare ett specifikt för Nvidia. För mig finns det ingen tvivel om att Mantle bara kommer fungera med AMD en lång tid framöver. Det är inte för intet Nvidia börjar prata om en Arm-lösning i kombination med deras GPU'er. Skulle Nvidia få för sig att vilja börja använda Mantle så är det förmodligen rätt mycket som behöver ändras för att det skall fungera. Hela grejen med lågnivå är ju att det är arkitektur specifikt. Att Johan Andersson vill få det låta som att det inte är fallet känns rätt naturligt (man vet ju vad pengarna kommer ifrån), och det är väldigt väldigt naivt att tro något annat. Vare sig AMD eller Nvidia ger konkurrenten något gratis. Det gjorde Tom Petersen från Nvidia väldigt klart för alla när det gällde ex. G-sync.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast vad har gemene företag för nytta av Iris Pro? Att de vill ha integrerad GPU är jag helt med på men har de någon som helst nytta av de mer avancerade grafikkretsarna de får med i de dyrare processorerna? Vilka har nytta av deras mest avancerade iGPU samtidigt som de har nytta av deras mest avancerade CPU? Du som sitter och skriver och komplierar kod hela dagarna vill ju ha mycket CPU-prestanda men vad skulle du får ut av en 4770R jämfört med en 4770 eller 4770S i ditt arbete? Om GPU-prestanda är väldigt viktigt känns det som om man ändå tittar på Firepro, Quadro eller liknande. Så var passar Iris Pro in på ett företag idag? Vem är 4770R till för?

Jo jag vet att det är en dyr krets och att de valde en väldigt dyr design. Jag tycker bara att deras kombinationer är lite udda. De tillverkar väl fortfarande sina tvåkärniga och fyrkärniga separat så en tvåkärnig design med Iris Pro skulle bli billigare än en fyrkärnig då den kräver mindre kisel.

Xbox har ju problemet att de utöver fyra CPU-kärnor ska ha plats för en stor CPU på samma kisel så 128 MB eDRAM hade nog gjort chippet ohanterligt stort. APUn i Xbox är redan större än totala kiselarean i 4770R. Xbox är redan något större än PS4 trots att PS4 har större GPU. Skulle inte förvåna mig om det är avvägningen de fått göra för att hålla storleken rimlig. De kör ju också med två avstängda kluster i GPUn för att hålla yield uppe. Tittar man på die shots ser man att Xbox har 14 kluster i GPUn men bara 12 är aktiverade. PS4 verkar köra med samma sak. Undrar varför de inte körde en off die-design som Intel har istället för att integrera det på samma kisel. Det minskar ju i alla fall problemen med yield något. Sen läste jag någonstans att Intel också kom fram till att 32 MB skulle räcka men att de valde att dubbla och sedan dubbla igen för att vara framtidssäkra medan Microsoft nöjde sig.

Dold text

De flesta som sitter på kontor behöver inte mer GPU-kraft än vad som finns i HD2000, i alla fall så länge som man sitter på 1920x1080 skärm. Men att det bara är i7 som idag har Iris Pro beror på att det är en dyr krets, i framtiden kommer den inte vara dyrare än att man kan stoppa in den i alla i5/i7-modeller utan att det påverkar priset nämnvärt. För eller senare kommer även i3 få eDRAM, är rätt säker på att Airmont eller senast Goldmont också kommer få eDRAM, men det kan inte ske innan priset för tillverkning är tillräckligt lågt då detta är billiga kretsar.

Poängen? För Intel blir det säkert billigare att göra så då det är färre konfigurationer att testa + allt eftersom högupplösta skärmar blir vanligare så behöver man en kraftigare GPU än dagens IGP-modeller bara för att driva runt desktop. Eller egentligen är det nog inte en kraftigare GPU man behöver, man behöver avlasta minnesbussen vilket är exakt vad eDRAM gör. I fallet Atom så betyder också avlastning av minnesbuss inte bara bättre prestanda, det ger lägre strömförbrukning också.

Sedan har man ju fördelen att GPGPU-prestanda blir mycket bättre, om det nu någonsin tar fart. I värsta fall så har man CPU med 128MB L4-cache vilket kan vara bra om man jobbar med extremt stora kalkylblad i Excel

Kan även vara så att hela fokus på GPU-delen i det som kallas "APU" är ett sidospår, i så fall är Iris Pro onödigt jobb men det är i så fall också en katastrof för AMD.

Vet inte vad Intel siktade på när de sa att 32MB räcker, med för att driva desktop-program är det nog sant. Microsoft har däremot räknat fel om målet var att kunna köra spel i 1080p. 32MB räcker precis för framebuffer+z-buffer i 1600x900 trippelbuffrat. Läser/tittar man testet kring Tomb Raider på PS4 vs XBO hos Eurogamer så har XBO tearing problem något PS4 inte har, vilket tyder på dubbelbuffering på XBO och trippelbuffering hos PS4 (båda kör 1920x1080, fast PS4 har mycket högre FPS).

Fast detta är lite väl off-topic nu, har inte så mycket att göra med Mantle...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Layon:

Finns väl inga buggar i Battlefield 4 utan bara urusel programmering och dylikt, eller är jag helt ute och cyklar?

Då har du haft tur... Själv har jag haft väldigt svårt att kunna ansluta mig till servrar (men det kanske är Origins fel), samt ett antal in-game crashar (dvs. spelet fryser och stänger ned).

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Känns som att DICE(repi egentligen) räddar EA än en gång.

När ska de kasta av sig oket EA och byta ägare?

När EA väljer att sälja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

Verkar som att inte Mantle fanns med i den läckta rutinen, den var desutom avsedd för Toshiba.
Vi får tydligen tåla oss ännu ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kommer det att funka på lite äldre grafikkort som mitt? AMD HD5670?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Kommer det att funka på lite äldre grafikkort som mitt? AMD HD5670?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte, 7 serien och framåt är det som gäller för mantle

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Om mantle ger "+45% prestanda" äter jag upp mitt skägg.

Så jävla typiskt att de använder sånt överdrivet marknadsförings-bullshit.

AMD visade ett clip där dom hade en prestanda ökning på upptill 45% för just det ögonblicket, spelet var BF4 optimerat för mantle. Det är så jag uppfattar det, rätta mig om jag har fel.

Citat:

AMD has demonstrated the Mantle-optimised version of Battlefield 4 and claims it provides up to a 45% performance boost compared to the standard game running on the same hardware.
.
The demo was shown at the company's press conference at CES 2014 where Matt Skynner, Vice President and General Manager for Graphics, introduced a clip showing a short section taken from the singleplayer campaign where the player is battling across the deck of the USS Valkyrie.

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2014/01/09/amd-mantle-b...

Men på AMD´s hemsida finns inga siffror på hur stor prestanda ökningen kan vara..
http://www.amd.com/us/products/technologies/mantle/pages/mant...

Jag har förmodligen som vanligt missat något men var hittade du marknadsföringen som utlovade +45%?

Edit. Hittade bilden! Men detta gällde med AMD A10-7850K Kaveri APU + AMD Radeon R9 290X & i BF4.

http://www.tomshardware.com/news/amd-mantle-battlefield-4-rad...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Undrar om det inte kan vara lite farligt att äta sitt skägg? funderar på om skäggstubben kan skada slemhinnan i tarmarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar om det inte kan vara lite farligt att äta sitt skägg? funderar på om skäggstubben kan skada slemhinnan i tarmarna.

Det kan vara skadligt att grubbla för mycket. Man kan fastna i sina tankar och inte komma loss...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kufra:

Det kan vara skadligt att grubbla för mycket. Man kan fastna i sina tankar och inte komma loss...

Skickades från m.sweclockers.com

Sant om tankarna börjar röra sig i cirklar bör man föröka tänka på något nytt.
Är bara lite orolig för han som lovat att äta upp sitt skägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2979150...
http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-liv...

Bara hoppas att drivers kommer nu också och att de inte blir världens flopp av det ^_^

"Upp till 58% mer prestanda" med en 3970x och 2 290xs, hoppas bara att det stämmer :S

Permalänk
Medlem

Installerat den nya beta drivrutinen. Och följt så som det står på battellogs sida http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-live/Men hittar inget mantle inne i spelet så som dom visar på bilden där.? Eller har jag missat nått :). Har ett 7970 och det ska väl stödja mantle?

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Skrivet av RedNosE:

Installerat den nya beta drivrutinen. Och följt så som det står på battellogs sida http://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-live/Men hittar inget mantle inne i spelet så som dom visar på bilden där.? Eller har jag missat nått :). Har ett 7970 och det ska väl stödja mantle?

Drivrutinen har inte kommit än, 14.1 heter den nya den på amds hemsida är fortfarande 13.11 beta eller 13.12 wqhl