Slits batteriet på laptop om man laddar på natten?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Slits batteriet på laptop om man laddar på natten?

Hej jag brukar ladda min laptop på natten men en kompis sa att man inte skulle göra det. Tydligen sliter det på batteriet om laptop blir full laddad och ström kabel sitter i. Stämmer detta och är det samma sak med smartphones?

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

Ett sunt fungerande batteri/laddare slår väl ifrån när det är fullt om jag inte missminner mig totalt.

Intel Core i5-3570K | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 16GB | Intel SSD 330 Series 60GB, Seagate Barracuda Green 2TB | MSI Z77A-G43 | Fractal Design R4 White | Silver Power SP-SS850 850W | Corsair H80i | Dell U2414H | QPAD 5K Pro | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

En sökning på forumet hade hjälpt och denna tråd hade inte behövts skapas.

Men men, jag svarar ändå. De flesta nya laptops har ett skydd som slår av när det är full laddad. De flesta laptops, jag tror det är sällan man hittar en laddare utan det.

Däremot, tror jag att varje gång du använder datorn så kommer batteriet slitas ut. Batteritiden varade omkring 5-6 timmar på energisparläge när jag fick den. Har aldrig använt batteriet(förutom 2 enstaka gånger) men den har varit i varje gång jag använt laptopen (Batteriet är i). Nu på den senaste tiden varar inte strömmen längre än 2 timmar.

Vet inte om det är användandet av laptopen som har slitit ut batteriet eller om batteriet av sig själv fallerar men det är värt att tänka på det(nuförtiden drar jag bara ut batteriet och låter det stå någonstans).

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

Jag skulle säga att fallet laptop skiljer sig från telefoner.

En vanlig laptop kan t.ex. ladda batteriet till 100%, och sedan låta det självurladda till vanligen 98%, varefter den igen laddar upp batteriet till 100%. Då du har laptopen avstängd medan den laddas, så kommer batteriet knappast att laddas ur ända till 98% över natten, vilket innebär att du drar ur sladden innan laptopen hinner starta laddningen igen.

Låt oss ta samma scenario med en mobiltelefon som är i standby och på laddning över natten. Där tar det säg ca en timme innan batteriet hinner nå 98% (98% gäller för laptops, har ingen aning om hur det funkar med mobiltelefoner). Så i detta fallet kommer telefonen att ladda batteriet på nytt redan efter en timme.

Jag har skrivit min synpunkt på fallet mobiltelefoner förr, och sammanfattningsvis så kan man ju konstatera att det är dåligt att telefonen laddar kontinurerligt över natten. Men å andra sidan kan det vara bra om telefonen startar från 100% på morgonen, stället för från 90%, vilket innebär att batteriet håller en högre laddning under dagen, vilket är en bra sak.

Så sammanfattningsvis. I fallet mobiltelefoner så medför övernatten-laddning en dålig sak och en bra sak. Om den bra eller dåliga saken har större betydelse spekulerar jag inte om.
I fallet laptopbatteri så stannar laddningen då batteriet når 100%, och laddas inte mera. Så här spelar det absolut ingen roll om du lämnar datorn på laddning över natten eller drar ur kabeln genast den laddat klart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Uzor:

Vet inte om det är användandet av laptopen som har slitit ut batteriet eller om batteriet av sig själv fallerar men det är värt att tänka på det(nuförtiden drar jag bara ut batteriet och låter det stå någonstans).

Det är värmen från datorn i kombination med ett fulladdat batteri som slitit ut batteriet. Det rekommenderas att då man inte använder batteriet så ska man förvara det svalt och helst med en laddningsnivå på ca 40%. Även fast batteriet inte skadas av att stå i laddaren, så slits batteriet i det långa loppet av att ha vara fulladdat längre tider.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2013

Okej kan tillägga att datorn är 4 år gammal

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dals Långed
Registrerad
Sep 2010

Nästan alla nya bärbara datorer har ett visst antal laddningscykler, låt oss säga att det är 10000, om datorn laddar från 99% till 100% tappar man 1 cykel, alltså lika mycket som om man skulle ladda från 0% till 100%. Det är därför det kan hända att det står när man kollar statusen på batteriet "97% men laddas ej"

Så att om man vet att datorn kommer vid en längre tid, t.ex en vecka kommer bara stå still utan att använda den skulle jag isåfall koppla ur batteriet, möjligtvis göra såsom jetten säger, ligga i 40% i ett svalt utrymme.