Behövs Custom PCB? MSI vs Sapphire TRI-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Behövs Custom PCB? MSI vs Sapphire TRI-X

Tjena!

Jag tänkte köpa mig ett grafikkort. Just nu lutar det åt antingen MSI eller Sapphire TRI-X R9 290. De har båda nyligen kommit in i lager igen så snabbt svar skulle uppskattas

Jag är inte superhaj på datatermer. Jag vet på ett ungefär vad PCB är för något. Men då är frågan om Custom PCB är nödvändigt? Detta undrar jag ju då för att Sapphire kör med referens-pcb och MSI har custom.

Vad jag förstått av det jag läst på internet så blir det svårare att vattenkyla ett kort med custom pcb? Jag har dock inga planer på att bygga någon dunderdator med vattenkylning på allt.

Hittar heller inga direkta tester på MSI-kortet. Endast nåt foruminlägg. Dock så har Sapphire klarat testerna bra. Klarar bla 4096 x 2160 vilket MSI inte gör. Någon som har erfarenhet av MSI-kortet?

Anledningen till att jag då undrar över pcb är för en polare som är lite mer datakunnig än mig tyckte jag skulle satsa på att kort med custom. Förstod inte riktigt varför så är det någon som kan förklara för mig varför jag skulle behöva det om jag nu inte har några planer på att vattenkyla mitt kort? Om jag kommer göra något så är det att köra med två kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

PCBn är själva kortet som allt sitter monterat på. Kylaren, själva GPU Chippen/kretsen etc. Allt sitter på PCBn. Custom-byggda PCBs brukar ha bättre komponenter för strömförsörjning och liknande. Den huvudsakliga fördelen är att de (oftast) går att överclocka högre i.o.m detta

Referens-PCBn å andra sidan följer helt AMDs (i detta fallet, på ett 780 blir det istället nvidia) design som används med referens/orginalkylaren.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Ah. Tack för svaret
Så i praktiken ska ett kort med custom pcb dra mindre ström med andra ord. Samtidigt som det då som du säger, oftast, går att klocka högre.

Dock läste jag en recension på Guru 3d där det ställde Sapphire och Asus DCII emot varandra. Asus med custom då. Om jag inte minns fel så klockades Sapphire högre och de hade båda liknande fps på spel och strömförsörjningen skiljde sig inte åt avsevärt mycket.

Så jag är fortfarande osäker på vilket kort jag ska välja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

tri-x har hynix-minnen och något bättre strömkretsar. så det är inte riktigt en referensdesign. av de tester som gjort på tri-x, asus dc-ii och gigabyte windforce, verkar sapphire ha den bästa kylningen samt överklockar bra.

msi verkar ligga i nivå som asus fast med bättre kylning men överklockar sämre verkar det som.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_radeon_r9_290x_gamin...
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_r9_290x_dire...
http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_radeon_r9_290x_...

tills det kommer samlat test på alla modeller som säger nåt annat så verkar tri-x trots allt vara det bästa köpet.