Den nya Artic Cooling Accelero Xtreme IV

Permalänk
Medlem

Den nya Artic Cooling Accelero Xtreme IV

Hittade en ny upphottad version av den populära kylaren på inet.se: http://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xt...

Det står inte ens något på Artics egna hemsida så förhoppningsvis får vi se tester snart framöver. Var det möjligtvis lycka som har inträffat flera gånger då Xtreme III-kylaren aldrig verkade komma i lager?

Permalänk
Medlem

Vore nice om dom kunde lösa bättre kylning av VRM med tanke på 290x korten som går upp i 90 grader på VRM med accelero Xtreme III. Men det ser inte ut som det på bilden(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Vore nice om dom kunde lösa bättre kylning av VRM med tanke på 290x korten som går upp i 90 grader på VRM med accelero Xtreme III. Men det ser inte ut som det på bilden(?).

Tror inte som det. Är den stora plastbiten man ser på undersidan en del av kylaren?

Permalänk

Hade vart grymt, var lat och beställde hem ett msi twin frozr nu dock och säljer mitt referens. Går ju + - 0 med det priset på extrem IV

Skrivet av jonasies:

Vore nice om dom kunde lösa bättre kylning av VRM med tanke på 290x korten som går upp i 90 grader på VRM med accelero Xtreme III. Men det ser inte ut som det på bilden(?).

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Perfekt. Har väntat i 2 månader nu på den gamla versionen. Förhoppningsvis är denna ännu bättre.
Ingen som har länk till annan tråd eller mer info?
Mvh
Stefan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Tror inte som det. Är den stora plastbiten man ser på undersidan en del av kylaren?

Ser ut att vara en sorts backplate i form av en stor kylfläns, säkert för kylning på kort med många minneskretsar.
Är ju klart snyggare än att limma småflänsar där också!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

VRM-Temps pratas det mycket om.

Saknar dock rapporter på uppbrända kort.

Man ska inte anta så mycket men jag misstänker att man i utvecklingen av 4:an tagit 3:ans ev. nackdelar i beaktning.

Visst, kylaren ska passa många kort men det känns inte som att man hade räknat med R9 200 series när man gjorde 3:an.
Tänker främst på 290 och 290X.

Hur 4:an är vet ingen.

Men 3:an är bättre än ref.

Köpte nämnd kylare nu direkt när jag såg att det fanns att beställa.

Blir spännande.

Permalänk
Medlem

trean är inga problem som sagt bara att VRM flänsarna är klena om man ska överklocka, därav kör jag med aluminium flänsen från stock kylaren, problem solved.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

trean är inga problem som sagt bara att VRM flänsarna är klena om man ska överklocka, därav kör jag med aluminium flänsen från stock kylaren, problem solved.

Så du använder inga flänsar som medföljer kylaren?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Så du använder inga flänsar som medföljer kylaren?

inte till VRM1 delen, bara minnena och VRM2 har två mindre flänsar

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

inte till VRM1 delen, bara minnena och VRM2 har två mindre flänsar

Okej, trodde du använde hela plattan från original kylaren.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Accelero Xtreme IV

Fick mitt Arctic Cooling Accelero Xtreme IV från Inet igår.
"Den stora plastbiten under" är av metall och en del av kylningen.

Permalänk
Medlem

Jag fick min idag, men den stora flänsen som ska monteras på undersidan av kortet skapar stora problem för mig. Jag har M-atx moderkort och insåg ganska snabbt att flänsen krockar med mina slots för Ram-minne.
Jag monterade dit den överdelen på kortet och använder istället backplate som satt på mitt kort. Jag är nöjd med kylaren när det gäller ljud och Coretemp, körde lite benchmark i Valley. Gick från 85 grader med på Core med min Cu II kylare till 65 grader nu med Arctic Xtreme IV (7 volt), men 90 grader på VRM.
Man får alltså inga VRM flänsar till kortet mer än den enorma fläns som ska monteras under kortet. Jag måste lösa detta, någon som har några bra tips? Tror ni det blir bra nog om jag köper lite flänsar och sätter på Vrm? Gtx 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av nian02:

Jag fick min idag, men den stora flänsen som ska monteras på undersidan av kortet skapar stora problem för mig. Jag har M-atx moderkort och insåg ganska snabbt att flänsen krockar med mina slots för Ram-minne.
Jag monterade dit den överdelen på kortet och använder istället backplate som satt på mitt kort. Jag är nöjd med kylaren när det gäller ljud och Coretemp, körde lite benchmark i Valley. Gick från 85 grader med på Core med min Cu II kylare till 65 grader nu med Arctic Xtreme IV (7 volt), men 90 grader på VRM.
Man får alltså inga VRM flänsar till kortet mer än den enorma fläns som ska monteras under kortet. Jag måste lösa detta, någon som har några bra tips? Tror ni det blir bra nog om jag köper lite flänsar och sätter på Vrm? Gtx 780

Sitter själv och försöker lokalisera bättre flänsar till VRM, dom jag hittat som verkar mest intrsseant har Enzotech tillverka, inte jätte billiga men kan ju vara värt det.

http://www.enzotechnology.com/air_cooling.htm

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Haha kul jag satt och tittade på dem här precis: http://www.coolerkit.se/shop/enzotech-bcc9-bmr-c1l-2231p.html
Det är kanske det bästa man kan köpa då? 9mm i höjd, borde ju funka under kylaren.

Permalänk
Medlem

Har inget naket kort framför mig, men är ju bara mäta lite före beställning:) Tror jag själv måste köra på 12mm för dom är smala och sen slipa bort höjd vid behov.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/Zn5UhnA.jpg
Där hittade jag en bild med 9mm flänsarna. Ser ut som att 9 & 12mm ska funka utan problem.

Permalänk
Medlem

det finns redan ett bra sätt att kyla ner VRM1, använd stock kylarens kylfläns, det gör susen, slår iaf de mindre flänsarna man kan köpa.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vill inte kapa och dona i original kylaren.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Tack vet jag. Vatteblock

Nästan samma pris o kyler så mycket bättre

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rostarn:

VRM-Temps pratas det mycket om.

Saknar dock rapporter på uppbrända kort.

Man ska inte anta så mycket men jag misstänker att man i utvecklingen av 4:an tagit 3:ans ev. nackdelar i beaktning.

Visst, kylaren ska passa många kort men det känns inte som att man hade räknat med R9 200 series när man gjorde 3:an.
Tänker främst på 290 och 290X.

Hur 4:an är vet ingen.

Men 3:an är bättre än ref.

Köpte nämnd kylare nu direkt när jag såg att det fanns att beställa.

Blir spännande.

När det kommer till mining så presterar kort med hög VRM-temperatur VÄÄÄÄÄLDIGT mycket sämre. Kräver typ 30-40mV extra och överklockar mycket sämre. Sen är det nog inte så bra i längden heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Nu har jag installerat den nya Arctic Cooling Accelero Xtreme IV på mitt Radeon R9 290. Det gick inte smärtfritt. Den stor kylflänsen som man monterar på baksidan av grafikkortet tog i både i minnena och i monteringsanordningen för cpu-kylaren. Efter lite bågfilande och bändande så blev det tillslut som nedan. Riktigt nöjd. Det är dock konstigt att det inte ingår flänsar till VRM'en. Jag kör dem just nu helt utan fläns men det går bra ändå, de går aldrig över 78 grader vilket får anses som en helt okej temperatur. Skruvarna till infästningen av kylflänsarna med heatpipsen måste tyvärr få underkänt, de är riktigt tunna små skruvar som man lätt drar av.

Jag köpte den som inte ska vara kompatibel med 290(X) ->LÄNK men bortsett från sågandet jag fick göra pga mitt moderkort vet jag inte varför den inte skulle passa på 290

Återkommer med bild på tempsen.

EDIT:
Tydligen går VRM'en upp till 83 grader som mest men det funkar det också. Testet pågick i 11 minuter och tempsen var stabiliserade som ni kan se.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Nja, jag vet inte.

Core clock på 940 Mhz.

Hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

När det kommer till mining så presterar kort med hög VRM-temperatur VÄÄÄÄÄLDIGT mycket sämre. Kräver typ 30-40mV extra och överklockar mycket sämre. Sen är det nog inte så bra i längden heller.

Finns väl ingen som minar med ett R9 290 idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Tack vet jag. Vatteblock

Nästan samma pris o kyler så mycket bättre

Att kyla med vatten är bättre än med luft.

Men nästan samma pris?

Hyffsad miss, eller är du allvarlig?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rostarn:

Finns väl ingen som minar med ett R9 290 idag?

Jo..? Varför inte? Ger fortfarande mest vettiga kH/W/kr?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Rostarn:

Nja, jag vet inte.

Core clock på 940 Mhz.

Hmm..

Standardkorten levereras med 947 MHZ på GPUn, jag vill bara ha ett tyst kort som det är nu. Jag får ut precis så mycket prestanda jag behöver utan att klocka det. Vill jag klocka det så måste jag sätta kylflänsar på Volregulatorerna, annars brinner de upp.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

bortsett från sågandet jag fick göra pga mitt moderkort vet jag inte varför den inte skulle passa på 290

Är det obligatoriskt att ha kylflänsen på baksidan för att montera ihop resten av kylaren på kortet?

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Skrivet av Pankie:

Är det obligatoriskt att ha kylflänsen på baksidan för att montera ihop resten av kylaren på kortet?

Det går med lite meck. Kylflänsen fungerar som anhåll för bleckena som sitter under muttrarna, som sitter på ovansidan. Utan den så måste du ha något annat, typ förstora muttrar som distanser istället. Man ser lite hur det fungerar i ruta 10 i manualen. LÄNK

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Den är ju slutsåld överallt

Dom enda som indikerar nån typ av leveransstatus är Dustin med 28:e Mars :S