Boxer och Teracom testsänder 4K Ultra HD i marknätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

När vi lämnar drama och går in på sport/studio (el. livesändningar generellt) så kan du upptäcka lite 1080/50i, men det täcker ju 1080i-standarden ändå.

Det jag pratar om är alltså att 720p @ 50 är mycket bättre än 1080i @ 50, för material som är inspelat i 50 fps. Att komprimera interlace ger dessutom sämre kvalité; mer artefakter. Dumheter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Intressant hur alla de statliga tv kanalerna verkar så otroligt sega och skeptiska emot de privata. Ändå så är man på varje människa i Sverige för att de ska betala TV avgifter a 2000kr året. I tillägg kan man inte ens visa vinter OS i tv!

Vad går alla slantarna till egentligen?? Överbetalda vinpimplare på söder??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Intressant hur alla de statliga tv kanalerna verkar så otroligt sega och skeptiska emot de privata. Ändå så är man på varje människa i Sverige för att de ska betala TV avgifter a 2000kr året. I tillägg kan man inte ens visa vinter OS i tv!

Vad går alla slantarna till egentligen?? Överbetalda vinpimplare på söder??

TV-licens räcker knappast till att få alla sportevenemang exklusivt, det är inte heller syftet med public service. De får inte ens konkurrera hur de vill längre med privata bolag. Folk där tycker säkert det är synd. Nya tjänster ska förhandsprövas dessutom numera inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag pratar om är alltså att 720p @ 50 är mycket bättre än 1080i @ 50, för material som är inspelat i 50 fps. Att komprimera interlace ger dessutom sämre kvalité; mer artefakter. Dumheter.

Tror inte att du lever på samma planet som vi andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror inte att du lever på samma planet som vi andra.

Eftersom?

Permalänk
Medlem

Min operatör sänder fortfarande i skamligt låg upplösning och så pratas det här om 4k?
*chuoght* bullshit * chought*

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Intressant hur alla de statliga tv kanalerna verkar så otroligt sega och skeptiska emot de privata. Ändå så är man på varje människa i Sverige för att de ska betala TV avgifter a 2000kr året. I tillägg kan man inte ens visa vinter OS i tv!

Vad går alla slantarna till egentligen?? Överbetalda vinpimplare på söder??

Nästan. Melodifestivalen är ju SVTs bebis. Bokslutet för SVT 2012 och bakåt finns länkat på SVTs hemsida, men jag hade inte behörighet till något annat än bolagsstyrningsrapporten, vilket jag tyckte var märkligt.
http://www.svt.se/omsvt/fakta/bolagsstyrning/article1096578.s...

Jag vill mena att bästa sättet att utnyttja Tv-avgiften är att lyssna på P1 i SR Play. Som ironiskt nog är det enda som man inte behöver betala för.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad spelar det för roll att vi får 4 gånger fler pixlar om de ändå ska komprimera sönder det? Ge mig vettig hd-tv först innan uhd ska in och trängas på minimal bandbredd också

720p borde vara minsta standarden.. sedan 1080p/2160p om man nu vill betala extra.
Inte som idag betala extra för 720p.
SD upplösning kunde dom gärna få lägga ned.

Ska komma UHD-Bluray eller något i slutet av året.
blir väl det du får köpa som hemmabio nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror inte att du lever på samma planet som vi andra.

Ah, så ni är utomjordingar! Det förklarar allt! :happy:

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Många publicservicebolag i Europa valde och producerar för 1280x720 50 bildrutor/sekunden som sagt. Och ja det är lätt fel att se när något BBC-program inte blivit avflätat eller deinterlaced ordentligt, ser man t.o.m. på deras egna webbtjänster utöver att det försämrar kvalitén även när det fungerar som tänkt.

Permalänk
Medlem

Låter bra med 4K. Boxer borde dock sluta söndersofta sina DVB-T mpeg2-sändningar. Markant sämre kvalitet på senare tid tycker jag. Har jämfört med sändningar från några år sedan, Rapport exempelvis, och det är märkbart suddigare nu. Däremot är såklart SVT-HD bra, kanske har man gjort något med SD-sändningarna sedan man började med HD, jag vet inte.

Vem är det som gör kodningen, Boxer eller Teracom? För jag antar att SVT inte gör slutkodningen?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Låter bra med 4K. Boxer borde dock sluta söndersofta sina DVB-T mpeg2-sändningar. Markant sämre kvalitet på senare tid tycker jag. Har jämfört med sändningar från några år sedan, Rapport exempelvis, och det är märkbart suddigare nu. Däremot är såklart SVT-HD bra, kanske har man gjort något med SD-sändningarna sedan man började med HD, jag vet inte.

Vem är det som gör kodningen, Boxer eller Teracom? För jag antar att SVT inte gör slutkodningen?

Normalt sett SVT om inte operatören kodar om för sitt nät men tänk på att SVT inte sänder / producerar för SD och SD-utsändningen är nerskalad HD. Ser ganska värdelös ut nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Normalt sett SVT om inte operatören kodar om för sitt nät men tänk på att SVT inte sänder / producerar för SD och SD-utsändningen är nerskalad HD. Ser ganska värdelös ut nu för tiden.

Jag hade det på känn, att det är så alla kanaler gör, skalar ner HD>SD, för bilden var inte så kass och grynig som sedan HD kom in i bilden, det är ingen skärpa i bilden på SD kanaler längre.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Jag hade det på känn, att det är så alla kanaler gör, skalar ner HD>SD, för bilden var inte så kass och grynig som sedan HD kom in i bilden, det är ingen skärpa i bilden på SD kanaler längre.

Är ju mest loggan som påverkas av det, men kvalitetskraven verkar ha sänkts, är en del macroblocking och brus. På de senare punkterna var det ofta bättre på SVT förut, men de har aldrig varit som de andra kanalerna där vissa t.o.m. sänt XViD-rippar och textning gjort av fans. Men även innan den officiella switchen så var nästan inget producerat för SDTV och ändå skalat, det handlar bara om var de skalade, nu skalar de ner hela HD-utsändningen med en encoder/kodare inklusive loggan. När det fortfarande var SVT HD så var det en egen kanal som sände HD-program från både ettan och tvåan, som fortfarande sände och anpassa för SD i första hand. Det betyder dock att mycket var producerat i HD även hos SVT själva långt innan de gjorde bytet. Det är annars ganska positivt att de producerar för HD i första hand.

När vi talar operatörer som Telia IPTV så ja då är det ännu värre, de kodar om kanalerna hårt, med CBR. Etern kan fortfarande vara att föredra när det gäller kvalité.

Permalänk
Medlem

Roligt!

Klart TV4 inte tycker 4k är värt att satsa på - De har ju svårt att få till vanlig PAL-upplösning i deras sportsändningar ... überkomprimerat skit är var det är !

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Börja med att sända 720 till 1080P, sen kan man lalla omkring med 4K om man känner för det, samma hype som det var med LCD, LED, 3d och annat tjafs.

Och så länge konsumenterna inte ställer krav eller visar ett markant utvecklat förnuft, så kommer Mp3 och undermålig bildkvalitet att regera i etern.

Varför satsa på 4K, när kunden vill ha det billigaste, och fortfarande sitt er med en gammal scartsladd från tidigt 90

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Börja med att sända 720 till 1080P, sen kan man lalla omkring med 4K om man känner för det, samma hype som det var med LCD, LED, 3d och annat tjafs.

Och så länge konsumenterna inte ställer krav eller visar ett markant utvecklat förnuft, så kommer Mp3 och undermålig bildkvalitet att regera i etern.

Varför satsa på 4K, när kunden vill ha det billigaste, och fortfarande sitt er med en gammal scartsladd från tidigt 90

Ja detdäringa Ell SE DE kommer la aldrig att slå igenom. Skräp är vad det är!!!! Jag knackar in bild för bild i marksten istället jag!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Som de nämner i inslaget så ligger det några år fram i tiden. Men det finns nog ingen tvekan om att 4K kommer att komma.

Permalänk
Medlem

Inget fel med SD

Inget fel med SD, om de bara kunde sluta med att medvetet försämra kvalitén för att man ska behöva välja det dyrare HD-alternativet.

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95