Frågor ang. Konsumentköplagen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Frågor ang. Konsumentköplagen

Jag har en mer eller mindre 1 år gammal dator från Dell som strulat något otroligt de senaste månaderna.
När problemet först dök upp försökte jag fixa det själv genom att uppdatera drivrutiner och ominstallera OS.

När inget av det fungerade sökte jag mig till deras telefonsupport som frågade vad som är fel och vad jag gjort för att försöka fixa det.
De kom fram till att grafikkortet samt moderkortet i datorn skulle bytas ut och kopplade mig till teknikerna.

Jag bestämde tid och dag med dessa teknikerna och väntade ivrigt på en reperation.
De dök aldrig upp varken den gången eller de 3-4 andra gångerna jag bestämt sedan dess. När problemet först dök upp ville jag helst ha datorn reparerad men i och med den hemska service jag upplevt vill jag nu hellre bara få pengarna tillbaks.

Enligt konsumentköplagen kan man tacka nej till att säljaren försöker reparera mer än 2 försök. Men problemet här är ju då att de inte dyker upp för att försöka reparera datorn.

I konsumentköplagen står det även "Säljaren har rätt att, i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig."

Vad ska jag tolka detta som?
Betyder detta att jag har rätt att tacka nej till reparation då de dröjt ut på det ett par månader?
Tiderna som teknikerna kan komma vid är inte heller de bästa. De kan komma från 8-16 på vardagar. Men de kan inte ge någon exakt tid. De kan inte heller säga om de kommer på förmiddagen eller eftermiddagen. Vilket gör det otroligt besvärligt då man måste ta ledigt en hel dag om man ska få den reparerad.

Pratade med en trevlig kille på supporten idag som sade att de inte kunde ge mig pengar tillbaks utan att valet jag hade var att vänta på dessa reparatörer när de än må komma.

Så jag tänkte fråga om här fanns någon på Sweclockers som är erfaren inom detta området som kan ge mig råd angående vad jag kan kräva av Dell för tillfället. Har även försökt kontakta kommunens konsumentrådgivare men rådgivaren var ej närvarande.

Hoppas på att detta löser sig.

MVH
LunarStorm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av LunarStorm:

Wall of text

Till o börja med skulle jag tro att Dell just nu jobbar med sin garanti gentemot dig. Du behöver påminna dem om att konsumentköplagen är tvingande, oavsett garantivillkor, och att du med stöd av KKL 22§, 27§, 28§ samt 29§ kräver att du bereds möjlighet att häva köpet eftersom avhjälpande av felet inte har skett inom skälig tid. Punkt slut. Om de fortfarande jiddrar är det dags att dra in konsumentombudsmannen.

EDIT:
Det här förutsätter så klart ett par saker:
1. Det är konstaterat ett fel på datorn som Dell har erkänt är ett tillverkningsfel.
2. Du har köpt datorn direkt från Dell.

I andra fall är det knepigare; om det inte är ett konstaterat tillverkningsfel ligger bevisbördan på dig som köpare att bevisa att felet fanns från början eftersom varan är över 6 månader gammal, samt att om du inte har köpt datorn direkt av Dell så är det den faktiska återförsäljaren som du kan ställa krav på med hjälp av KKL.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Nämn detta för Dell när du ringer nästa gång:

2008-11-21 16:46:44:

Företag kan fällas för dålig kundservice

Sedan i somras kan konsumenter som är missnöjda med hantering av reklamationer eller garantiärenden vända sig till Konsumentombudsmannen. Den nya marknadsföringslagen, som trädde i kraft den 1 juli, skyddar konsumenter även i så kallade efterköpssituationer.

En amerikansk domstol fällde tidigare i år datorjätten Dell för att ha låtit kunder vänta i upp till ett år på support. Dell vägrade också utföra reparationer inom den avtalade supporttiden och slussade systematiskt runt kunder i telefonkön.

Domstolen ansåg att Dell gjort sig skyldigt till bland annat falsk marknadsföring och utdömde skadstånd till ett stort antal kunder samt till delstaten New York.
Liknande mål kan nu vara att vänta i Sverige. Marknadsföringsbegreppet innefattar enligt de nya reglerna näringsidkares handlande, underlåtenhet eller andra åtgärder eller beteenden under eller efter leverans av produkter. Därmed utsträcks begreppet till att omfatta efterköpssituationer. Näringsidkare som inte uppfyller sina åtaganden kan föreläggas viten.

- Säg att man köper en mobiltelefon och den går sönder. Det håller inte att man då får vänta i fyra veckor på en ny telefon utan att få en annan telefon under tiden. Även om kunden driver saken vidare tar det lång tid. Har man ett viteshot över sig får man lite starkare incitament att se till att det fungerar, säger Mattias Grundström, jurist vid Konsumentombudsmannen.

- Hittills har konsumenter fått vända sig till exempelvis ARN för att få rätt i det enskilda fallet. Konsumentombudsmannen kan nu skydda konsumenter från att behöva gå igenom sådant.

Den nya marknadsföringslagen är en implementering av direktivet 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder. I direktivets "svarta lista" tas ett antal förfaranden upp som alltid ska anses vilseledande eller aggressiva. Till dessa hör exempelvis att försäkringsgivare inte får ställa orimliga krav på att föräkringstagare ska kunna styrka skador och att näringsidkaren inte får undvika korrespondens.

Även om marknadsföringslagen innebär nya möjligheter kommer tar KO endast i undantagsfall sig an enskilda tvister. Sedan flytten till Karlstad i början av förra året har personalstyrkan halverats. Vilka mål som tas upp är i hög grad en fråga om resurser.

- Det ligger i vårt uppdrag att försöka fånga upp vad som är konsumentproblem och att vidta åtgärder. Samtidigt är vi idag 20 personer som ska bevaka all marknadsföring i Sverige. Vi får skrapa på ytan, säger Mattias Grundström.

Fredrik Olsson

Så vänd dig till KO och gör en anmälan även om inte mycket händer för Dell verkar vara vana vid att behandla sina kunder på detta sättet.

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej LunarStorm

Jeg er utrolig ked af at høre om din oplevelse med vores support.

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, så vil jeg meget gerne se nærmere på sagen, og hjælpe med at få løst problemet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Väröbacka
Registrerad
Nov 2007

Hallå hallå DEll !!!

Kan ni inte ens bemöda er att skriva på svenska i samband med ett svenskt ärende.
Detta visar på er arrogans gentemot kunden!!!!!

Detta var det svagaste jag sett i en replik från någon leverantör på detta forum.

Gör om gör rätt.

P-O

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av poan:

Hallå hallå DEll !!!

Kan ni inte ens bemöda er att skriva på svenska i samband med ett svenskt ärende.
Detta visar på er arrogans gentemot kunden!!!!!

Detta var det svagaste jag sett i en replik från någon leverantör på detta forum.

Gör om gör rätt.

P-O

Hej poan

Jeg er ked af at du ikke bryder dig om at jeg er dansk. Vi bestræber os altid på at have "native speakers" på alle områder, men i øjeblikket er der kun mig til at dække alle nordens eksterne forums. Alternativet ville derfor være, at vi skulle vælge ikke at supportere Sverige på de sociale medier, og udelukkende fokusere på Danmark & Norge i øjeblikket. Da vi ønsker at alle vores brugere skal have samme mulighed, har vi valgt at dansk er et bedre alternativ, ind ingen support. Såfremt der er problemer med at forstå/læse dansk, slår jeg gerne over i engelsk istedet.

Det er derfor bestemt ikke meningen at det skal virke arrogant, tværtimod. Vi ønsker at kunne supportere alle vores brugere bedst muligt, da service er en utrolig vigtig faktor for os, som vi altid arbejder på at udvikle og forbedre.

Af min erfaring her på forummet, er rigtig mange glade for vores tilstedeværelse, på trods af at jeg er dansk, og jeg har gennem de sidste par år kunne hjælpe flere med en løsning på de udfordringer de oplever med produkter og service.

Jeg håber dette gav et lidt bedre blik på, hvorfor jeg ikke skriver svensk.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLytter og Facebook

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Trädvy Permalänk
Legendarisk
Hedersmedlem
Plats
::1
Registrerad
Dec 2002
Citat:

§1.1: Var trevlig och respektera andra, §1.5, §1.6

http://www.sweclockers.com/forum/regler#1

Tråd rensad. Avstängning utdelad.

Abstractions all the way down.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ursäkta att jag inte varit aktiv här de senaste dagarna.

Såvitt jag förstod den länken jag fick av Dell via mail så skulle då dykt upp igår vilket de ej gjorde.

Idag när jag gick in och kolla på denna länk hade det uppdaterats och det stod nu även "We have been unable to contact you on the provided phone number." följt av text som sade att de kommer försöka igen nästa arbetsdag. Att de inte kunde nå mig är mycket konstigt då de ringde mig för ett par veckor sedan utan problem. Jag har haft mobilen på mig hela dagen utan att ha fått ett enda missat samtal.

Ska ta kontakt med kommunens konsumentvägledare på måndag då de har stängt idag.
Något speciellt ni tycker jag bör berätta för konsumentvägledaren som inte står i tråden? Vad ska man tänka på?

Tack så otroligt mycket för den hjälp jag fått hittills. Min situation känns mycket ljusare nu än vad den gjorde för några dagar sedan.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av LunarStorm:

Ursäkta att jag inte varit aktiv här de senaste dagarna.

Såvitt jag förstod den länken jag fick av Dell via mail så skulle då dykt upp igår vilket de ej gjorde.

Idag när jag gick in och kolla på denna länk hade det uppdaterats och det stod nu även "We have been unable to contact you on the provided phone number." följt av text som sade att de kommer försöka igen nästa arbetsdag. Att de inte kunde nå mig är mycket konstigt då de ringde mig för ett par veckor sedan utan problem. Jag har haft mobilen på mig hela dagen utan att ha fått ett enda missat samtal.

Ska ta kontakt med kommunens konsumentvägledare på måndag då de har stängt idag.
Något speciellt ni tycker jag bör berätta för konsumentvägledaren som inte står i tråden? Vad ska man tänka på?

Tack så otroligt mycket för den hjälp jag fått hittills. Min situation känns mycket ljusare nu än vad den gjorde för några dagar sedan.

Angav du hela telefonnumret eller bara den svenska delen, dvs börjar det med +46 eller inte ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av mrqaffe:

Angav du hela telefonnumret eller bara den svenska delen, dvs börjar det med +46 eller inte ?

Angav endast den svenska delen. Men dock har de ju ringt mig innan så det bör ju inte vara något problem med det, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Har du läst Dells svar?

Skrivet av DellCare:

Hej LunarStorm

Jeg er utrolig ked af at høre om din oplevelse med vores support.

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, så vil jeg meget gerne se nærmere på sagen, og hjælpe med at få løst problemet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Samt köpte du datorn genom Dell eller annan återförsäljare om återförsäljare så är det dom du ska prata med.

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

I ett reklamationsärende skall även du som kund hållas skadeslös, så glöm inte att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst för de dagar du var tvungen att ta ledigt (inkl. de dagar som var bokade men där de inte dök upp). (Kkl §30)

En reklamation skall enligt lag hanteras inom skälig tid. Skälig tid brukar, enligt praxis, vara 3-4 veckor. Har detta överskridits rejält så kan du kräva att köpet hävs. (Kkl §28-29)

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Uppdatering!

Idag var det en tekniker här som bytte ut moderkort samt grafikkort på datorn.

Men problemet kvarstår.
Kan jag kräva pengarna tillbaka eller måste de komma och ge sig på ett försök till först?

Är som sagt mycket tacksam för all hjälp jag fått från detta trevliga forum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Vad är det för fel som uppstår? Säker på att inte någon av din andra utrustning orsakar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad är det för fel som uppstår? Säker på att inte någon av din andra utrustning orsakar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som händer är att hela datorn hänger upp sig.
Jag har provat installera om grafikdrivrutiner och operativsystemet samt uppdaterat BIOS utan några framsteg.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av LunarStorm:

Det som händer är att hela datorn hänger upp sig.
Jag har provat installera om grafikdrivrutiner och operativsystemet samt uppdaterat BIOS utan några framsteg.

Kan ju vara fel på hårddisken, minnen eller kanske överhettning. Testa även koppla bort allt tillbehör, ibland kan USB-utrustning verkligen jävlas med allt och alla.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk