Starta bärbar dator utan att använda startknapp

Permalänk
Medlem

Starta bärbar dator utan att använda startknapp

Hej!

Som examensarbete i skolan så gör jag och en vän en arkadmaskin. Vi hade till en början tänkt att ha vanliga datorkomponenter som hårdvara, men sen pratade vi med en lärare och vi fick då tillåtelse att använda en gammal bärbar dator till arkadmaskinen. (Lenovo T60).

Det enda som är nackdelen med bärbara datorn är att vi inte vet hur vi ska starta upp den när den är inne i "chassit". Vi vill inte öppna upp datorn för att löda dit något vid startknappen, då känns det smidigare att gå på vanliga komponenter. Är det någon som vet en lösning på problemet?

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appmas:

Hej!

Som examensarbete i skolan så gör jag och en vän en arkadmaskin. Vi hade till en början tänkt att ha vanliga datorkomponenter som hårdvara, men sen pratade vi med en lärare och vi fick då tillåtelse att använda en gammal bärbar dator till arkadmaskinen. (Lenovo T60).

Det enda som är nackdelen med bärbara datorn är att vi inte vet hur vi ska starta upp den när den är inne i "chassit". Vi vill inte öppna upp datorn för att löda dit något vid startknappen, då känns det smidigare att gå på vanliga komponenter. Är det någon som vet en lösning på problemet?

Eventuellt om du har tur så finns det en BIOS-funktion för att starta automatiskt när strömmen slås på. Då kan man koppla en strömbrytare någonstans att starta alltihop med, men det är inte alltid såna funktioner finns i bärbara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eventuellt om du har tur så finns det en BIOS-funktion för att starta automatiskt när strömmen slås på. Då kan man koppla en strömbrytare någonstans att starta alltihop med, men det är inte alltid såna funktioner finns i bärbara.

Vi har skoldatorer av lite nyare modell än T60 som vi använder dagligen till skolarbete, där vi hittade och testade den funktionen. Vi googlade lite och såg sedan att det bara var våran modell och nyare som hade den funktionen, så vad jag vet så har T60 inte det. Det ska absolut kollas så fort vi får tillgång till datorn.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.