Varför är min strömförbrukning så låg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leipzig, Tyskland
Registrerad
Jul 2005

Varför är min strömförbrukning så låg?

Jag har en burk med följande komponenter:

4770k
noctua nh-d14 (två fläktar)
4 st 140 mm-fläktar
1 st sapphire 290 trix

Jag har kört hela 3D mark-testet med firestrike och hela baletten samt lirat BF4 med "typ" högsta grafik på en 1080-skärm. Min elmätare, den här, visar en peakförbrukning på endast 339 watt. Hur är det möjligt? Drar verkligen inte systemet mer än så? Visst, är det sant så är det ju bra, men det känns som om det borde vara sisådär 100 watt mer... eller?

CPU: Intel 4770K (stock speed) CPU-KYLARE: Noctua NH-D14 MODERMODEM: Asus Maximus VI Hero
GPU: Sapphire R9 290 Tri-X (2x crossfire) RAM: Crucial 16 GB 1600 MHz DDR3 2x8 PSU: Cooler Master 850 Watt
CHASSI: Fractal Design R4 HDD: Samsung SSD EVO 500GB OS: Win 10 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Nej det är väl fullt rimligt om du har ett bra nätaggregat.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Ser rimligt ut. Fläktar drar inte mycket ström alls. CPUn toppar på runt 90W. GPUn toppar runt 200W. Resten står moderkort för i stort sett.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

Överklockat någonting? För det där lät sjukt lågt!

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=ng3uap&s=8#.Uuoeqvl5PZI

Där har du min setup (sign) och det är med en skärm under full load

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Fullt rimligt, inget konstigt alls.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Helt normal strömförbrukning. Vill man nå maxtalen som Sweclockers når i sina tester behöver man specialmjukvara för att belasta både grafikkort och processor till max!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Tyvärr kan man inte lite till 100% på billiga mätare.. Dom kan slå fel rätt ordentligt.

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Lita inte på siffrorna från den elmätaren. Jag har inte tittat närmre på de exakta funktionerna på just denna men en energimätare för 50 spänn kan troligen bara mäta rent resistiva laster korrekt. Mäter du effektförbrukningen från en dator så kommer du få märkliga mätresultat.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Söderbäck:

Lita inte på siffrorna från den elmätaren. Jag har inte tittat närmre på de exakta funktionerna på just denna men en energimätare för 50 spänn kan troligen bara mäta rent resistiva laster korrekt. Mäter du effektförbrukningen från en dator så kommer du få märkliga mätresultat.

Har inte ett nätaggregat en nära resistiv last?

Skrivet av Sweclockers:

De flesta nätdelar i dagsläget använder dock istället aktiva komponenter för att skapa en nära resistiv last (active PFC). Det gör att effektfaktorn hamnar mycket nära 1, men i regel minskas nätdelens verkningsgrad något.

http://www.sweclockers.com/recension/17971-be-quiet-power-zon...

Jag tror absolut att den där mätningen stämmer bra. Se mina egna mätningar:

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av blomqvist:

Har inte ett nätaggregat en nära resistiv last?

http://www.sweclockers.com/recension/17971-be-quiet-power-zon...

Jag tror absolut att den där mätningen stämmer bra. Se mina egna mätningar:

Njaa. Rent resistiv vill jag nog inte påstå.
Allt möjligt som kan skapa fasförskjutning uppstår i en dator. Transformatorer, AC/DComvandling, spolar, kondensatorer och högfrekvensomvandlare. I mängder dessutom ;). Massa stök som pågår där inne.

Länge sedan jag var inläst nog på detta så mycket är glömt. Men här är en post som snöar lite mer på ämnet

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Killbom:

Helt normal strömförbrukning. Vill man nå maxtalen som Sweclockers når i sina tester behöver man specialmjukvara för att belasta både grafikkort och processor till max!

Specialmjukvara!? Kör en Scryptminer och en Primeminer så har du din "specialmjukvara"..

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av statsministern:

Specialmjukvara!? Kör en Scryptminer och en Primeminer så har du din "specialmjukvara"..

Givetvis. Men typ att man kör Prime95 och 3DMark samtidigt fungerar ju också. Jag anser att det är specialmjukvara då det inte finns på de flesta datorerna :). Du behöver inte vara så dryg bara för att du kanske har det installerat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Rent resistiv vill jag nog inte påstå.
Allt möjligt som kan skapa fasförskjutning uppstår i en dator. Transformatorer, AC/DComvandling, spolar, kondensatorer och högfrekvensomvandlare. I mängder dessutom ;). Massa stök som pågår där inne.

Länge sedan jag var inläst nog på detta så mycket är glömt. Men här är en post som snöar lite mer på ämnet

Ah, intressant. Tack!

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leipzig, Tyskland
Registrerad
Jul 2005

Tack för alla svar! Mitt nätagg är ett Cooler Master V850 som enligt uppgift är byggt av Seasonic. Elmätaren är visserligen billig, men bara på Siba, för hos Jula kostar samma mätare fyra gånger så mycket.

Anledningen till min undran är att jag nojade lite över huruvida jag skulle kunna smälla in ett till Sapphire 290 Tri-X, men det borde ju vara lugnt tycker man?

CPU: Intel 4770K (stock speed) CPU-KYLARE: Noctua NH-D14 MODERMODEM: Asus Maximus VI Hero
GPU: Sapphire R9 290 Tri-X (2x crossfire) RAM: Crucial 16 GB 1600 MHz DDR3 2x8 PSU: Cooler Master 850 Watt
CHASSI: Fractal Design R4 HDD: Samsung SSD EVO 500GB OS: Win 10 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Dec 2003

Har gjort en liknande tråd som blomqvist, http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Fullt rimligt resultat

Citera mig så jag hittar tillbaks om du vill nått !
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770981