Tror ni att Mantle kommer bli lika stort som DirectX ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Tror ni att Mantle kommer bli lika stort som DirectX ?

Tjena Clockers!
Om du som läser inte vet, så har beta Mantle kommit. Då är min fråga. Tror ni att mantle kommer att bli något som Bulldozer, eller kommer det att konkurrera mot DirectX ? Jag tror att Mantle kommer bli ganska stort om dom programmerar rätt. Lämna era svar och citera varandra!
Ha det gött!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Det beror på nvidia och amd tillsammans. Eftersom Mantle är AMD's produkt så är det svårt för Nvidia att stödja det, det tar bort säg 50% av marknaden. DirectX är ju utvecklat av Microsoft och är helt utanför båda dessa kiseltillverkarnas kistor.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2013

Det kan aldrig bli lika stort som DirectX om det fungerar bara med AMD-grafikkort om inte alla helt plötsligt byter till AMD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Jo, en teknik som hittills bara stödjs av ett fåtal titlar kommer bli lika stort som physx..

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013

Jag tror det kan bli väldigt stort när de låter nvidia kort vara med, vilket AMD har sagt ska komma och eftersom de pratat om att släppa det till openGL's ansvariga så kan det bli en ny standard i framtiden istället för Microsofts skit

Skickades från m.sweclockers.com

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av lowngcawt:

Jag tror det kan bli väldigt stort när de låter nvidia kort vara med, vilket AMD har sagt ska komma och eftersom de pratat om att släppa det till openGL's ansvariga så kan det bli en ny standard i framtiden istället för Microsofts skit

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är inte om Nvidia får vara med utan om Nvidia vill vara med. För ur en marknadsförnings synpunkt vill du inte att din konkurrent ska synas i dina produkter.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av synapz:

Det kan aldrig bli lika stort som DirectX om det fungerar bara med AMD-grafikkort om inte alla helt plötsligt byter till AMD.

Du har inte så grundlig koll på mantle va?

Det är ingenting som stoppar det från att fungera på Nvidia. De kommer fungera även hos Nvidia så småningom.

Fungerar det klockrent på både Nvidia och AMD finns det ingenting som hindrar det från att ta över helt och hållet från Directx.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Okt 2007

"A whopping 15 other Frostbite 3-powered games currently in development will support Mantle. it looks like the Mirror's Edge prequel and Dragon Age: Inquisition will support Mantle, as will future Mass Effect, and Need For Speed, and Star Wars games. That's in addition to titles from other studios, such as Thief and Star Citizen"

Så länge spel med stora titlar visar sig göra bra med genomslag så tror jag fler komma att gå över till mantle.
För det är ju inte bara AMD som kan dra nytta utav detta utan även nvidia, om dom inte är för tjuriga det vill säga.
Så förhoppningsvis så skrotas direct x på långsikt och det gynnar ju alla
men som sagt, mantle är bara beta fortfarande och spekulationer är vad det är

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB | Asus Z97-e | PowerColor 290X LCS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Hur är det egentligen med linux och mantle? Skulle det bli av eller inte?

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av jdahl:

"A whopping 15 other Frostbite 3-powered games currently in development will support Mantle. it looks like the Mirror's Edge prequel and Dragon Age: Inquisition will support Mantle, as will future Mass Effect, and Need For Speed, and Star Wars games. That's in addition to titles from other studios, such as Thief and Star Citizen"

Så länge spel med stora titlar visar sig göra bra med genomslag så tror jag fler komma att gå över till mantle.
För det är ju inte bara AMD som kan dra nytta utav detta utan även nvidia, om dom inte är för tjuriga det vill säga.
Så förhoppningsvis så skrotas direct x på långsikt och det gynnar ju alla
men som sagt, mantle är bara beta fortfarande och spekulationer är vad det är

Det är väl svårt för Nvidia att inte anamma det om det presterar märkbart bättre eftersom Nvidias kort redan överlag ligger aningen högre prismässigt, halkar man då efter i prestanda också blir det ju väldigt knivigt. Samtidigt är det svårt att sia om framtiden med tanke på att det kan ske väldigt stora förändringar med varje generationsskifte och Nvidia väl snart kommer ut med en krympt arkitektur på sina GPUer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av JoeBlack:

Hur är det egentligen med linux och mantle? Skulle det bli av eller inte?

Ska bli av men är en bit ned i pipelinen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Chrisj:

Ska bli av men är en bit ned i pipelinen.

Då kanske man som gamer kan gå över till Linux så småningom

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Nov 2010

Mantle är gjort för AMDs GCN-arkitektur vilket betyder att även om Nvidia implementerar det själva (vilket de får göra då Mantle ska vara öppet) så kommer det troligtvis inte kunna vara lika optimalt som på AMD-kort. Om Mantle ger en stor prestandaboost (resultaten från DICE såg ganska bra ut) som faktiskt spelar roll så kan det bli rätt populärt dock tror jag inte att det kan "ta över" på grund av just att det är designat att utnyttja och fungera bäst med GCN-arkitekturen och kan därför inte bli lika bra med andra arkitekturer. Det kommer troligtvis aldrig komma stora Mantle-exklusiva spel utan det kommer vara som en "feature" tillsammans med DirectX för dem med nyare AMD-kort. Linux-stöd skulle kunna hjälpa för Mantles popularitet.

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Mantle är inte tänkt att låsa ut andra grafikkortstillverkare. Nvidia och Intel ska kunna implementera stöd för detta också är tanken. Kommer säkert bli fler FPS även för konkurrenternas produkter. MEN...

Jag citerar mig själv

Skrivet av Söderbäck:

Hur bra mantle än fungerar för nvidia så kommer de sitta i knät på amd om de anammar denna teknik och mantle tränger undan dx.
Amd kan välja att vara snåla med releaseinforamtion om mantle inför kommande versioner, släppa uppdateringar precis för sent i ett kritiskt skede för nvidia innan lansering eller... ja. Använda sin maktposition mot nvidia på diverse sätt.

Det finns ingenting säger att amd faktiskt kommer utnyttja sin position på det sättet om nu mantle tar över dx roll. Tvärt om tror jag att amd är måna om att få med alla på tåget och sådana "elaka" handlingar skulle förstöra för plattformen. Men beslutsfattarna på nvidia bör undvika att sätta företaget i en sådan position att denna risk ens finns. Inte minst om man blickar lite längre fram än bara etableringsfasen för mantle.
Ingen konkurrent bör ha så stort inflytande över kritisk mjukvara för ett företags produkter. Det har säkerligen även nvidias beslutsfattare listat ut.

Så en högst logisk utveckling är att nvidia inte alls vill vara med på det här tåget, även om nvidiakorten också kan leverera fler fps med mantle. Låter för mig rimligare att nvidia tiger eller motarberar mantle så att de inte tvingas gå med i det maktspelet.

Så jag håller tyvärr med Klappa till stor del. Tekniken må vara öppen att användas av alla, men ur nvidias perspektiv ser det nog mer ut som en farlig återvändsgränd.

Jättekul med nya tekniker som pressar upp prestandan, men när lösningen är framtagen av ena konkurrenten som i detta fallet så ser jag inte varför den andra konkurrenten skulle vilja gå med.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

DirectX är så mycket mer än bara ett API.
Det är ett helhetskoncept där man även kan köpa support-tid från Microsoft och deras certifieade konsultföretag världen över, inklusive NDA-avtal.

Detta är viktigt för utvecklarna, och är anledningen till varför DirectX slagit igenom.

AMD och deras Mantle måste få till ett matchande helhetskoncept för ha minsta spårämne till att lyckas. Och då måste de även övertyga spelutvecklarna att de har allt som Microsoft redan har.
Det kommer att bli extremt svårt för AMD att få till allt detta. Här spelar det ingen roll hur överlägsen tekniken i sig är.

Sedan kan man fundera på huruvida Mantle är tänkt att vara ett alternativ till DirectX i helhet, eller bara ännu en variant på Direct3D och OpenGl.
Om drt är det sistnämnda, så är det rätt troligt att Mantle bara blir en kort parentes, och glöms bort om något år eller två.

Titta bara på vad som hände med AMD 3DNow. Det "levde" visserligen rätt länge, men bara en handfull utvecklare nyttjade det. Och då ytterst sparsamt. Det glömdes sedan bort och fanns bara där utan att nyttjas. Sedan insåg AMD detta och beslöt att ta bort det helt. Mantle ser ut att bli en repitition på den historian.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Oliver91:

Jo, en teknik som hittills bara stödjs av ett fåtal titlar kommer bli lika stort som physx..

Vadå fåtal titlar. Det kommer rätt många titlar bara med Frostbite så där har du nog fel. Sen finns det ju flera andra spelstudios ex. Oxide games, Cloud Imperium Games, Eidos-Montréal som även de kommer ha stöd för Mantle, och det finns säkerligen fler vid det här laget.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Рос&#10
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av jdahl:

"A whopping 15 other Frostbite 3-powered games currently in development will support Mantle. it looks like the Mirror's Edge prequel and Dragon Age: Inquisition will support Mantle, as will future Mass Effect, and Need For Speed, and Star Wars games. That's in addition to titles from other studios, such as Thief and Star Citizen"

Så länge spel med stora titlar visar sig göra bra med genomslag så tror jag fler komma att gå över till mantle.
För det är ju inte bara AMD som kan dra nytta utav detta utan även nvidia, om dom inte är för tjuriga det vill säga.
Så förhoppningsvis så skrotas direct x på långsikt och det gynnar ju alla
men som sagt, mantle är bara beta fortfarande och spekulationer är vad det är

Forlat en okunnig, men sag att man byter till mantle, vad hander med de 1000tals spel som idag anvande DirectX? Eller fungerar det sa att man kan ha bada installerade?

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av elajt_1:

Vadå fåtal titlar. Det kommer rätt många titlar bara med Frostbite så där har du nog fel. Sen finns det ju flera andra spelstudios ex. Oxide games, Cloud Imperium Games, Eidos-Montréal som även de kommer ha stöd för Mantle, och det finns säkerligen fler vid det här laget.

du säger det själv, KOMMER ha stöd, i dagsläget är det bara BF4 det snackas om som inom en snar framtid kommer stödja mantle.. kommer ihåg alla titlar som lovades komma med Physx men idag kan jag inte säga på rak arm ett ända modernt spel som stödjer physx senaste jag spelade vara väl mafia 2?

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Carlj:

Forlat en okunnig, men sag att man byter till mantle, vad hander med de 1000tals spel som idag anvande DirectX? Eller fungerar det sa att man kan ha bada installerade?

Det är inte så det funkar, ja om inte spelet helt och hållet tagit bort sitt stöd för DirectX, men annars kommer det vara så att det är en funktion man slå på under inställningarna till spelet. T.ex går till options och kryssar i physX, samma sak bara du kryssar i Mantle.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, RTX 2070, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

När jag läser i denna tråd så finns det massivs med värsta samt bästa möjligheter. Men allvarligt talat så hade jag inte lyssnat på någon angående detta, ingen har den minsta aningen hur det kommer gå.

Låt folk teoretisera hur de vill, förrän vi ser det hända så kan det gå många olika vägar. Det är ännu alldeles för tidigt att prata om en flopp eller inte. Dock tycker jag att AMD verkar ha fått bra många AAA-titlar med, vilket bådar gott.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av JohanFalk:

När jag läser i denna tråd så finns det massivs med värsta samt bästa möjligheter. Men allvarligt talat så hade jag inte lyssnat på någon angående detta, ingen har den minsta aningen hur det kommer gå.

Låt folk teoretisera hur de vill, förrän vi ser det hända så kan det gå många olika vägar. Det är ännu alldeles för tidigt att prata om en flopp eller inte. Dock tycker jag att AMD verkar ha fått bra många AAA-titlar med, vilket bådar gott.

Självklart att vi spekulerar. Det är ju det som är meningen med den här tråden. I alla fall vad jag förstått det som.
...och jag står fast vid min spekulation.
Jag vill att Mantle skall slå igenom och ge spelutvecklarna ett bra alternativ till DirectX (eller snarare Direct3D).
Men verkligheten är vad den är. Därför tror jag att Mantle bara blir en parentes i datorvärlden, och kommer så småningom att glömmas bort. Precis som AMDs 3DNow.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av SysGhost:

Självklart att vi spekulerar. Det är ju det som är meningen med den här tråden. I alla fall vad jag förstått det som.
...och jag står fast vid min spekulation.
Jag vill att Mantle skall slå igenom och ge spelutvecklarna ett bra alternativ till DirectX (eller snarare Direct3D).
Men verkligheten är vad den är. Därför tror jag att Mantle bara blir en parentes i datorvärlden, och kommer så småningom att glömmas bort. Precis som AMDs 3DNow.

Ja, och jag har inget emot spekulationer eller vad du eller någon annan tror. Men tycker bara att många verkar vara helt bombsäker på hur det kommer hända. Helst de som förutsätter de värre fallen, de verkar redan ha bestämt att Mantle är en flopp. Notera också att jag skrev "jag" flertal gånger, alltså är det min åsikt och tro angående detta.

Själv tycker jag det är alldeles för tidigt att ens spekulera om resultatet, eftersom det är åtminstone månader innan vi ser något resultat på vad för åverkan det kommer göra.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av SysGhost:

DirectX är så mycket mer än bara ett API.
Det är ett helhetskoncept där man även kan köpa support-tid från Microsoft och deras certifieade konsultföretag världen över, inklusive NDA-avtal.

Detta är viktigt för utvecklarna, och är anledningen till varför DirectX slagit igenom.

AMD och deras Mantle måste få till ett matchande helhetskoncept för ha minsta spårämne till att lyckas. Och då måste de även övertyga spelutvecklarna att de har allt som Microsoft redan har.
Det kommer att bli extremt svårt för AMD att få till allt detta. Här spelar det ingen roll hur överlägsen tekniken i sig är.

Sedan kan man fundera på huruvida Mantle är tänkt att vara ett alternativ till DirectX i helhet, eller bara ännu en variant på Direct3D och OpenGl.
Om drt är det sistnämnda, så är det rätt troligt att Mantle bara blir en kort parentes, och glöms bort om något år eller två.

Titta bara på vad som hände med AMD 3DNow. Det "levde" visserligen rätt länge, men bara en handfull utvecklare nyttjade det. Och då ytterst sparsamt. Det glömdes sedan bort och fanns bara där utan att nyttjas. Sedan insåg AMD detta och beslöt att ta bort det helt. Mantle ser ut att bli en repitition på den historian.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock siktar de ju på att the Khronos group ska ta över tekniken. Då får ju utvecklare vad de behöver från dem som AMD inte kan leverera.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64 Reference| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Oliver91:

du säger det själv, KOMMER ha stöd, i dagsläget är det bara BF4 det snackas om som inom en snar framtid kommer stödja mantle.. kommer ihåg alla titlar som lovades komma med Physx men idag kan jag inte säga på rak arm ett ända modernt spel som stödjer physx senaste jag spelade vara väl mafia 2?

Alla Batman titlar har stöd för PhysX och det senaste kom i Höstas. Kommande Witcher 3 samt allt släppta The Bureau: XCOM Declassified, Warframe, Planetside 2, Bioshock Infinite, Borerlands 2 mfl.

Thief som kommer ha Mantle och True Audio stöd out of the box släpps den 28:e Feb.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64 Reference| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Söderbäck:

Mantle är inte tänkt att låsa ut andra grafikkortstillverkare. Nvidia och Intel ska kunna implementera stöd för detta också är tanken. Kommer säkert bli fler FPS även för konkurrenternas produkter. MEN...

Jag citerar mig själv

Lämnar de över kontrollen av Mantle till Khronos group så blir det ju inga problem. OM de gör det dvs.

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Teddis:

Lämnar de över kontrollen av Mantle till Khronos group så blir det ju inga problem. OM de gör det dvs.

Yes. Hade varit väldans trevligt. Men knappast ett troligt scenario.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Oliver91:

du säger det själv, KOMMER ha stöd, i dagsläget är det bara BF4 det snackas om som inom en snar framtid kommer stödja mantle.. kommer ihåg alla titlar som lovades komma med Physx men idag kan jag inte säga på rak arm ett ända modernt spel som stödjer physx senaste jag spelade vara väl mafia 2?

Men du, allt som utvecklas med frostbite kommer självklart ha det, och det är många titlar med den spelmotorn i utveckling nu. Samma gäller förmodligen Oxides Nitrous också. De finns inte än nä, men det är ingen tvivel på att de kommer släppas med Mantle stöd.

Physx? Ja du, Batman origins exempelvis. Sjukt snyggt som det är och ännu snyggare med Physx aktiverat.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Absolut, det tror jag på.
Folk brukar ju tro ganska mycket helt utan bevis(definitionen av tro?).. Så jag väljer att tro att Mantle blir större än DirectX.

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av elajt_1:

Men du, allt som utvecklas med frostbite kommer självklart ha det, och det är många titlar med den spelmotorn i utveckling nu. Samma gäller förmodligen Oxides Nitrous också. De finns inte än nä, men det är ingen tvivel på att de kommer släppas med Mantle stöd.

Physx? Ja du, Batman origins exempelvis. Sjukt snyggt som det är och ännu snyggare med Physx aktiverat.

Av ren nyfikenhet, för jag har inte någon kunskap om detta. Har alla spel som bygger på frostbite automatiskt stöd för mantle? Är det i frostbite som mantle-stödet ligger eller är det spelanpassat (alltså tex i BF4) som stödet för mantle ligger och därmed alltså måste anpassas för varje spel?

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av elajt_1:

Men du, allt som utvecklas med frostbite kommer självklart ha det, och det är många titlar med den spelmotorn i utveckling nu. Samma gäller förmodligen Oxides Nitrous också. De finns inte än nä, men det är ingen tvivel på att de kommer släppas med Mantle stöd.

Physx? Ja du, Batman origins exempelvis. Sjukt snyggt som det är och ännu snyggare med Physx aktiverat.

Usch, EA slutade man stödja när red alert 3 kom ut med undantaget battlefield spelen som jag ångrar mig djupt att jag köpt..

Vad är Oxides Nitrous?

Fick med Batman origins till mitt grafikkort och det buggar ju något rejält..

Jag är väl fel person egentligen att diskutera detta eftersom jag i princip inte spelar några nya titlar mer än det nintendo pumpar ut och det kommer ju på konsol samt indie spel, alla dessa AAA titlar har jag helt tappat förtroendet för :/

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition