Permalänk
Medlem

Köptips 4G-router

Hej!
Tack tacksamt emot hjälp och tips med köp av en 4G-router. Jag bor i centrala Lund och har mobilt bredband från Tre med tillhörande router (Huawei E5172) men är besviken på att nätet ganska ofta kopplar ner. Har läst en del användarrecensioner om min router och det är många som är besvikna. Är framför allt ute efter en stabil router och bryr mig egentligen inte så mycket om ifall jag får ut 15 eller 20 Mbps. Vill kunna köra trådlöst till smart tv (Samsung F6515) utan att filmerna börjar hacka eller att TV:n tappar internetförbindelsen.

Har ingen direkt budget utan vill mest veta vad mina alternativ är och hur mycket förbättring jag kan förvänta mig. Är inte intresserad av en diskussion av mobilt bredband vs vanligt så skippa helst det, tack.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Såg nu att det finns en egen forumdel för internet, uppkoppling och nätverk. Ber om ursäkt för att jag la tråden fel. Någon mod får gärna flytta den!

Permalänk
Medlem

tycker Huawei B593 funkar bra

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med de trådlösa nätverken i din omgivning? Kanske för överbelastat 4g nät och för mycket 2.4ghz signaler i luften

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moleskin:

Hej!
Tack tacksamt emot hjälp och tips med köp av en 4G-router. Jag bor i centrala Lund och har mobilt bredband från Tre med tillhörande router (Huawei E5172) men är besviken på att nätet ganska ofta kopplar ner. Har läst en del användarrecensioner om min router och det är många som är besvikna. Är framför allt ute efter en stabil router och bryr mig egentligen inte så mycket om ifall jag får ut 15 eller 20 Mbps. Vill kunna köra trådlöst till smart tv (Samsung F6515) utan att filmerna börjar hacka eller att TV:n tappar internetförbindelsen.

Har ingen direkt budget utan vill mest veta vad mina alternativ är och hur mycket förbättring jag kan förvänta mig. Är inte intresserad av en diskussion av mobilt bredband vs vanligt så skippa helst det, tack.

Tack på förhand!

Jag har kört ett 10 tal olika routrar och det som ärligt talat fungerar bäst är ett separat modem med en Dovado Tiny-router med 7.x mjukvaran.
Den har haft en uptime på över 20 dagar (sen blev det strömavbrott) när man ställt in traffic tracker på den.
Ful som stryk men riktigt bra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av HENKZ92:

tycker Huawei B593 funkar bra

Tack! Har kollat lite på denna och den ligger bra till. Verkar som att jag behöver låsa upp den för att kunna använda med 3 men det kanske inte är hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Hur ser det ut med de trådlösa nätverken i din omgivning? Kanske för överbelastat 4g nät och för mycket 2.4ghz signaler i luften

Jag tycker inte att det är så farligt många trådlösa nätverk. Jag har ett extra SIM-kort till min platta och där tycker jag det flyter på betydligt bättre än genom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag har kört ett 10 tal olika routrar och det som ärligt talat fungerar bäst är ett separat modem med en Dovado Tiny-router med 7.x mjukvaran.
Den har haft en uptime på över 20 dagar (sen blev det strömavbrott) när man ställt in traffic tracker på den.
Ful som stryk men riktigt bra

Tack
Låter jävligt bra. Vill helst sätta in kortet direkt i routern men om det är så mycket bättre med separat modem så får jag nog överväga det trots allt.

Permalänk
Medlem

Gällande B593 så var försiktig med köpet. Det finns 2 varianter. Varav den dyrare är den enda med stöd för TRE, tror jag. Det är något i hårdvaran som skiljer, inte bara att låsa upp. Kommer inte ihåg vad det var. Men fick det förklarat för mig när jag skulle köpa den hos http://www.lohelectronics.se/ och kunde då ta den billigare då Syrran aldrig kommer köra TRE där hon bor.
Ludwig hos lohelectronics var väldigt hjälpsam och kunnig gälland detta.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com