Dhgate/geekbuying

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Dhgate/geekbuying

Hejsan alla

Ser dessa två butiker dyka upp då och då, är nu på jakt efter ett skal båda butikerna har så undrar llite om era erfarenheter från dessa butiker??

Mvh Bobin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Har aldrig handlat där själv, men dhgate verkar vara bra.

Geekbuying har jag aldrig hört talas om, men däremot finns dx.com (DealExtreme) och där har jag handlat ett par grejer och det har gått bra varje gång. lite väl lång frakttid kanske, men helt enligt vad som står på annonsen.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Dhgate har jag hört en del om och det både bra/dåligt (men det gäller även alla andra kina/hongkong butiker med så) geekbuying är nytt för mig (i alla fall vad jag kommer ihåg).
Det finns även www.dx.com (dealextreme) brukar vara lite dyrare men knappast bättre än dom övriga sen där jag handlar mest är ifrån www.aliexpress.com (där dom använder sig av escrow som betalnings tjänst och det funkar riktigt bra).
Och sen finns det "2-3" till butiker listade här http://chinawholesalehomepage.com/

Rent generellt så är dom flesta kina sidor väldigt lika då dom har samma saker, ungefär samma priser och samma leveranstider (dels för att det mesta ändå skickas direkt ifrån tillverkarna men även för att kina/hongkong post är väldigt "opålitliga").
Med "opålitliga" menar jag att beställer du en vara idag kan den ta 2-2,5 månader på sig att komma men hade du beställt exakt samma vara om 3 dagar istället så kanske det hade kommit på 2-3veckor.
Detta för att dom använder sig av "berget metoden" vilket är första paket in är det som hamnar underst i berget och således sist ut (vilket kan ta LÅÅÅÅÅÅÅÅng tid om mycket paket/brev lämnas in timmarna/dagarna efter).

Sen så kan du råka ut för tull/moms/fraktbolagets avgift för förtullningen (vilket är mellan 100-300:- beroende på fraktbolaget dock är 150-200:- det vanligaste).
Mer info finns i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1254173-utl... men kortfattat så är det moms från första öret och momsen kan vara allt ifrån 6-25% och fraktkostnaden ska tas med i priset (men det är ju oftas frifrakt från kina butiker så).
Tull tas ut först efter 1300:- om det inte gäller vapen/ammo/sprit/läkemedel då tas det ut ifrån första öret.
Och sen tar fraktbolaget ut förtullningsavgift.

Dock så är risken att tullen tittar på paketet väldigt liten.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Turku, Finland
Registrerad
Feb 2013

DHGate er lige som aliexpress ikke en butik men en services der har escrow og såtter dig i forbindelse med handlere fra kina... Så lige som med aliexpress så er der jo gode og dårlige forhandlere på DHGate... Det hjælper jo at de ikke kan få noget udbetalt hvis de ikke levere en god vare men der er stadigvæk mennesker der bliver snydt der.

Jeg har dog handlet der en del og har ikke haft nogen problemer der...

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Geekbuing har fungerat för mig. Men annars brukar det vara värt att se om du hittar det direkt på ebay.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Aliexpress/dhgates Escrow betalnings system fungerar så att du beställer sen betalar du in (man kan vänta med det om man skulle vilja) sen tar det 1-2 dagar innan betalningen är godkänd.
Efter det tar säljaren över "The supplier is processing your order" vilket ofta tar ett par dagar till en vecka innan dom skickar (enligt mina erfarenheter).
Sen tar det allt ifrån 1-10 veckor innan man får paketet beroende på hur kina postens paket berg ser ut för tillfället och en tid efteråt.
Efter att man fått paketet så måste man gå in och säga att man fått paketet och varan är rätt/etc för att säljaren ska få betalningen gör man inte det så får dom pengarna ändå efter en viss tid (har för mig att det är en månad efter paketet skickats) men detta kan man gå in och förlänga vilket man behöver göra om man ej fått paketet och kan/vill vänta mer.

Får man inget paket så kan man begär pengarna tillbaka vilket går att göra mellan (om det är kina/hk post det gäller) 6 och 39 dagar efter säljaren skickat paketet.
Oftas så vill säljaren att man väntar i en vecka till sen får man begära det igen och dom vill vänta en vecka igen men efter det så har mina tre fall löst sig då jag fått tillbaks mina pengar.
Två av dessa paket har jag dock fått efter över 5månaders väntan (dom låg väl underst i ett väldigt stort paket berg!) så i värsta fall så kan det ta en jävla tid för kina/hk post att skicka skiten.

Vad jag läst så verkar det vara likadant förfarande i dom flesta fall dvs vänta en vecka två gånger sen pengar tillbaka.

Ebay använder ju däremot paypal och visst det funkar det med men risken för att ens paypal konto blir låst efter att man begärt pengar tillbaka finns.
Paypal har ju inget lysande trackrecord när det gäller kundtjänst och att plötsligt frysa konton hej vilt (som då tar låååååång tid att kåsa upp igen om det ens går).
Särskilt när det handlar om belopp över det normala tex att man handlar lite lyx/dyrare saker hela tiden MEN även belopp UNDER det normala kan vara suspekt för paypal tex man handlar bara med kinaskit för 1-2$.
Heller som syrran som hade en massa skräp på tradera som såldes för alltifrån 1-50:- och efter 3mån och runt 2500 olika auktioner fick paypal kontot låst (hon hade inte ett enda klagomål heller begäran om pengar tillbaka hon har ej själv begärt pengar tillbaka på dom få saker hon betalt genom paypal).
Låsningen hände när hon efter sin "största" auktions drive med över 400 annonser fick in många bet på en gång vilket blev runt 1800kr (mestadels 1kr bet fast med frakt kostnad pålagt).

Det kontot är fortfarande låst efter ca 3år med dom där 1800:- kvar på det och hon har gjort allt dom har begärt att hon ska göra vilket är skicka in lite allt möjligt som tex skicka in brev med id korts kopia samt ett konto utdrag ifrån en bankomat med kontot som är knutet till hennes paypal konto (vilket hon inte hade kort till så hon skaffade ett) för att styrka hennes identitet.
Detta har hon gjort fyra gånger nu men paypal säger sig aldrig ha fått nåt trots rekomenderat brev dom två sista gångerna (där paypal HAR signerat ut det) sista gången skulle hon ta kort på sitt id kort med dagens tidning (aftonbaldet heller expressen inga andra funkade) för att hon kunde ju ha hittat kortet på nätet annars.

Finns gott om fler skräck historier på www.paypalsucks.com en del från föredetta anställda som säger att deras interna policy är att OM ett konto är låst så ska det förbli det oavsett vad kunden vill/gör finns det pengar på det låsta kontot så ska det förhalas in i det längsta innan dessa betalas ut osv,osv,osv.

Jag själv använder paypal så lite det går visst är det en butik som har nåt jag vill ha men bara har paypal så visst använder jag skiten men oftas skickar jag mail och frågar efter andra betalnings möjligheter först om det inte är ont om tid.
Och viktigast av allt om jag skulle få in pengar på paypal så för jag över allt så fort det går till bankkonto ifall dom skulle frysa skiten.

Jag använder dock ebay en del då det är lite snabbare/enklare att hitta rätt saker där än på aliexpress men när jag hittat det jag letar efter går jag in på aliexpress och söker oftas på exakt samma namn (ibland lite förenklat) och får upp exakt samma "annonser" men dom är i 95% något billigare där tex en pryl på ebay som kostar5$ kostar på aliexpress 4,65$ istället och oftas så är det, ju dyrare varan är desto mer är skillnaden.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."