Lumia 520, Varit inne 2 gånger på reperation för samma sak, vill reklamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Aug 2008

Lumia 520, Varit inne 2 gånger på reperation för samma sak, vill reklamera.

Hej. Är så att mor min fick en telefon, En lumia 520 strax efter att den kom ut. Det har alltid varit problem med sidoknapparna (volym, lås och kamera) och om man har jämfört dom med en annan 520 så har det varit som natt och dag.

Vi lämnade in den på reperation av låsknappen en gång och sedan en gång till för att den blev lika dålig.
Efter reperationerna har den dock aldrig blivit riktigt helt 100% men nu när den åkte in sista gången var den volymknapparna som slutade att fungera.

Elgiganten skickade den till Nokia som nekade reklamation.

Men om man har haft samma strul med knapparna 3 gånger så har man väl enligt konsumentköpslagen rätt att reklamera?
Och är det inte Elgigantens ansvar? Vad sedan Nokia och Elgiganten gör är väl inte på mitt eller vårat bord?

||Intel 4670K, Asus Z87-A, Crucial BallistiX Sport 16GB, Asus GTX 970 Strix, 480GB SSD, 2x 3TB HDD|| Surface Pro 2017 || Samsung S8|| Volvo V60 D3 Automat || Raspberry PI m.m.
http://www.minhembio.com/SonicSyndicateSM4Ever
http://www.garaget.org/Nonameswayne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av NoNamesWayne:

Elgiganten skickade den till Nokia som nekade reklamation.

Av vilken anledning nekades reklamationen?

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | PowerColor HD6850 SCS3 | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] HTPC: [Streacom FC8 EVO | i3 4340 | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Streacom Nano150 | Kingston HyperX Blu 2x4 GB | 120 GB SSD] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung Galaxy S8+]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Aug 2008

Vet inte riktigt ännu då vi inte varit och hämtat telefonen ännu som har dykt upp hos Elgiganten. Ska inflika med mer info tidigare då alla papper och sådant är hos mina föräldrar. Tycker bara det låter så konstigt ..

||Intel 4670K, Asus Z87-A, Crucial BallistiX Sport 16GB, Asus GTX 970 Strix, 480GB SSD, 2x 3TB HDD|| Surface Pro 2017 || Samsung S8|| Volvo V60 D3 Automat || Raspberry PI m.m.
http://www.minhembio.com/SonicSyndicateSM4Ever
http://www.garaget.org/Nonameswayne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Nu blandas två tolkningar av "reklamation" ihop. Det KKöpL avser är detsamma som de flesta menar när de säger "garantiärende" eller "RMA", alltså att man påtalar ett fel för butiken och de ges möjlighet att årgärda det eller man kräver omleverans/hävnng etc.
Det Elgiganten/Nokia menar med reklamation är att du höver köpet och får slantarna tillbaka, vilket många stora tillverkare har rutiner för (ofta liknande den praxis som ARN har satt).
Gällande praxis är att man inte skall behöva utstå fler än två reparationsförsök för samma fel, något som alla stora återförsäljare respekterar även om inte alla själva påtalar det utan väntar på att kunden skall göra så. Varför Nokia avslagit hävningen kan vi naturligtvis bara gissa oss till i nuläget, kanske hittade de inget fel, kanske beror felet på en fuktskada eller något annat självförvållat, kanske tycker de att fel på olika knappar inte räknas som samma fel etc.
Vad Nokia tycker eller inte förändrar dock inte er reklamationsrätt, förutsat naturligtvis att det handlar om tillverkningsfel på telefonen.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av twit:

Nu blandas två tolkningar av "reklamation" ihop. Det KKöpL avser är detsamma som de flesta menar när de säger "garantiärende" eller "RMA", alltså att man påtalar ett fel för butiken och de ges möjlighet att årgärda det eller man kräver omleverans/hävnng etc.
Det Elgiganten/Nokia menar med reklamation är att du höver köpet och får slantarna tillbaka, vilket många stora tillverkare har rutiner för (ofta liknande den praxis som ARN har satt).
Gällande praxis är att man inte skall behöva utstå fler än två reparationsförsök för samma fel, något som alla stora återförsäljare respekterar även om inte alla själva påtalar det utan väntar på att kunden skall göra så. Varför Nokia avslagit hävningen kan vi naturligtvis bara gissa oss till i nuläget, kanske hittade de inget fel, kanske beror felet på en fuktskada eller något annat självförvållat, kanske tycker de att fel på olika knappar inte räknas som samma fel etc.
Vad Nokia tycker eller inte förändrar dock inte er reklamationsrätt, förutsatt naturligtvis att det handlar om tillverkningsfel på telefonen.

Har själv tidigare arbetat inom branschen i flera år och som ovan nämner så finns det två sätt att se på det hela. Om man som kund upplever eller har fått en defekt produkt från början, så skall man påtala detta direkt och reklamera produkten omgående. I många fall kan dock felet inte uppkomma förens efter en viss tid, i vilket fall handlar det då om ett "ursprungsfel från produktion" detta är då upp till kund att bevisa och inget ansvar/bevisbörda ligger på återförsäljaren/tillverkaren vilket kan ses som rätt surt, vilket majoriteten givetvis håller med om.

I vilket fall så har du som sagt haft mobilen inne på reparation/service för samma fel 2 gånger redan om jag inte läste fel? Den policy som oftast gäller är som följer:

"Om man har lämnat in en mobil för service vid 2 (två) tillfällen för samma fel, och verkstaden ej kan åtgärda detta fel efter en tredje service, skall produkten per automatik reklameras och kund få ut en ersättningsprodukt, eller alternativt en annan "likvärdig" mobil inom samma prissegment."

Detta gäller dock inte om "ursprungsfel" direkt från produktionen, men då är det som sagt upp till kunden att bevisa att så är fallet, oftast har man dock möjligheten att reklamera produkten direkt hos återförsäljaren där den inhandlades inom en period på 14 dagar.

| i7-3930K 4.9 GHz | 2X EVGA GTX 780 CLASSIFIED | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD Green 2TB | MSI Big Bang-XPower II | Corsair 900D | 2X X-Star DP2710 120Hz | Corsair Dominator Platinum DDR3 2400mhz 4x4GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX | Watercooling 480+480+240 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Danmyr:

Har själv tidigare arbetat inom branschen i flera år och som ovan nämner så finns det två sätt att se på det hela. Om man som kund upplever eller har fått en defekt produkt från början, så skall man påtala detta direkt och reklamera produkten omgående. I många fall kan dock felet inte uppkomma förens efter en viss tid, i vilket fall handlar det då om ett "ursprungsfel från produktion" detta är då upp till kund att bevisa och inget ansvar/bevisbörda ligger på återförsäljaren/tillverkaren vilket kan ses som rätt surt, vilket majoriteten givetvis håller med om.

I vilket fall så har du som sagt haft mobilen inne på reparation/service för samma fel 2 gånger redan om jag inte läste fel? Den policy som oftast gäller är som följer:

"Om man har lämnat in en mobil för service vid 2 (två) tillfällen för samma fel, och verkstaden ej kan åtgärda detta fel efter en tredje service, skall produkten per automatik reklameras och kund få ut en ersättningsprodukt, eller alternativt en annan "likvärdig" mobil inom samma prissegment."

Detta gäller dock inte om "ursprungsfel" direkt från produktionen, men då är det som sagt upp till kunden att bevisa att så är fallet, oftast har man dock möjligheten att reklamera produkten direkt hos återförsäljaren där den inhandlades inom en period på 14 dagar.

Du får nog justera det där lite

"Om man har lämnat in en mobil för service vid 2 (två) tillfällen för samma fel, och verkstaden ej kan åtgärda detta fel efter en tredje service, skall produkten per automatik reklameras och kund få ut en ersättningsprodukt, eller alternativt en annan "likvärdig" mobil inom samma prissegment."

Inget sker per automatik, kunden måste påtala att han/hon/denne önskar byta, reklamera eller få den återbetalad, butiken ska inte göra det automatiskt för tänk om kunden har ett känslomässigt band till sin produkt, eller alternativt att denne inte bara önskar byta eller få pengarna åter så blir det ett fasligt liv, det kan jag intyga som haft med mycket äldre kunder att göra genom åren och gjort detta misstag
I det läget skall kund först tillfrågas

TS tycker jag ska hävda tredje gången samma fel dock och kräva av butiken att de antingen byter den eller återbetalar beloppet som den är köpt för

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Aug 2008

Ser att jag missat att skriva en sak. Nokia, eller deras serviceverkstad, har reparerat telefonen. Så telefonen blev lagad trots att den blev inskickad, med papper om att kunden hävdar reklamation. Far min var in till elgiganten och dom skulle höra av sig till Nokia igen. Vi har inte valt att hämta ut telefonen. Uppdaterar hur det går..

Tack för alla svar förresten.

||Intel 4670K, Asus Z87-A, Crucial BallistiX Sport 16GB, Asus GTX 970 Strix, 480GB SSD, 2x 3TB HDD|| Surface Pro 2017 || Samsung S8|| Volvo V60 D3 Automat || Raspberry PI m.m.
http://www.minhembio.com/SonicSyndicateSM4Ever
http://www.garaget.org/Nonameswayne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Blanda inte ihop reklamation med hävning av köp. Om ett fel kvarstår efter två åtgärdanden, d.v.s. uppstår en tredje gång, så föreligger rätt att häva köpet. Om det rör sig om olika fel är det istället tre åtgärdanden, d.v.s. när fel uppstår en fjärde gång, som rätt att häva köpet föreligger.

Vid de två första reklamationerna handlade det om låsknappen. Vid den tredje reklamationen var felet volymknapparna. Om de ser låsknappsfelet och volymknappsfelet som olika fel innebär detta att 1. samma fel har ej uppstått tre gånger och 2. olika fel har ej uppstått fyra gånger. Detta kan vara anledningen till att de inte går med på hävning.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"